Permalänk
Medlem

i5 4670K överklocknings hjälp!

Hejsan, jag funderar på att överklocka min cpu 4670k men som jag förstått går det inte med mitt moderkort INTEL Orginal DH87MC ATX. Behöver även bättre kylningssystem, har stock kylaren nu, funderar på seidon 120xl och sedan msi z87 G45 Gaming moderkort. Skulle det funka eller finns det något billigare och bättre moderkort och billigare och bättre kylare? behöver inte vara vatten kylning, bara fått för mig att det är bättre

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke13:

Hejsan, jag funderar på att överklocka min cpu 4670k men som jag förstått går det inte med mitt moderkort INTEL Orginal DH87MC ATX. Behöver även bättre kylningssystem, har stock kylaren nu, funderar på seidon 120xl och sedan msi z87 G45 Gaming moderkort. Skulle det funka eller finns det något billigare och bättre moderkort och billigare och bättre kylare? behöver inte vara vatten kylning, bara fått för mig att det är bättre

Tack på förhand

Det skulle fungera fan så mycket bättre ja.
från MSI har du t.ex G43 G45 och en hög andra, precis som du listat ut så är det gaming du skall ha.
Däremot skulle jag tipsa dig om G43 gaming, jag har hört att en del haft problem med G45 vad gäller UEFI.
Glöm inte att använda ESD-armband vid monteringen
____________________________________________________________________________
Cooler Master Seidon 120V är ett utmärkt val sett till priset för den.
En av mina vänner har den monterad på sin E6800, och med tanke på den överklockning han har på den, så är kylaren sannerligen effektiv.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt ett kort med z97 istället för z87.
Lite modernare krets

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensws:

Jag skulle köpt ett kort med z97 istället för z87.
Lite modernare krets

Förvisso, skillnaderna är dock inte enorma och den prisskillnad som råder nu gör det tyvärr inte värt att köra Z97 om man vill ligga bra i prisförhållandet.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Förvisso, skillnaderna är dock inte enorma och den prisskillnad som råder nu gör det tyvärr inte värt att köra Z97 om man vill ligga bra i prisförhållandet.

När jag inhandlade mitt z97 för cirkus en månad sen låg z97 g45 gaming endast 100 riksdaler över motsvarande z87.
Ej hundra på hur det ligger till nu dock!

Vad gäller UEFI, väldigt simpelt men samtidigt bra med möjligheter för dom som vet mer vad dom sysslar med. Som nybörjare, sålänge du läser på lite innan du drar igång så ska det inte vara några problem alls.

Visa signatur

Fractal Design XL R2 | EVGA SuperNova G2 | 4770k | Noctua U14-S | MSI 780-Ti

Permalänk
Medlem

Köp inte något moderkort med Killer NIC för den kretsen har värdelösa drivrutiner med minnesläckor. Asus Z97-A skulle jag säga är det mesta du kan få för pengarna. http://preview.prisjakt.nu/produkt.php?p=2635987

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Köp inte något moderkort med Killer NIC för den kretsen har värdelösa drivrutiner med minnesläckor. Asus Z97-A skulle jag säga är det mesta du kan få för pengarna. http://preview.prisjakt.nu/produkt.php?p=2635987

Har killer i mitt, vet att det kan strula för många, dock ej varit så farligt för mig, fick en blåskärm pga konflikt på drivrutiner.
Kör windows 8.1 förövrigt vilket är det som tydligen strular mest.

Visa signatur

Fractal Design XL R2 | EVGA SuperNova G2 | 4770k | Noctua U14-S | MSI 780-Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Förvisso, skillnaderna är dock inte enorma och den prisskillnad som råder nu gör det tyvärr inte värt att köra Z97 om man vill ligga bra i prisförhållandet.

Vilken prisskillnad är det du talar om? Ett Z97-moderkort är billigare än ett (sett till funktioner motsvarande) Z87-moderkort i de flesta fallen.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Vilken prisskillnad är det du talar om? Ett Z97-moderkort är billigare än ett (sett till funktioner motsvarande) Z87-moderkort i de flesta fallen.

jag har ju sett att dom moderkorten ligger runt 1000kr så det är den prisklassen jag är på

Permalänk
Medlem

Jag har inga som helst problem med G45:ans uefi, den finns på Rea hos komplett idag också

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezzmhm:

Har killer i mitt, vet att det kan strula för många, dock ej varit så farligt för mig, fick en blåskärm pga konflikt på drivrutiner.
Kör windows 8.1 förövrigt vilket är det som tydligen strular mest.

Om du skulle välja idag, skulle du tagit Killer NIC över Intel NIC?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

En fråga bara, vad är uefi?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henke13:

jag har ju sett att dom moderkorten ligger runt 1000kr så det är den prisklassen jag är på

Ja och i den prisklassen har du inte några problem att hitta ett vettigt Z97-moderkort.

Skrivet av Henke13:

En fråga bara, vad är uefi?

UEFI är ett standardgränssnitt ämnad att ersätta BIOS.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Ja och i den prisklassen har du inte några problem att hitta ett vettigt Z97-moderkort.

UEFI är ett standardgränssnitt ämnad att ersätta BIOS.

men vilket moderkort skulle ni rekommendera? Funkar Cooler Master Seidon 120V som kylare till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Köp inte något moderkort med Killer NIC för den kretsen har värdelösa drivrutiner med minnesläckor. Asus Z97-A skulle jag säga är det mesta du kan få för pengarna. http://preview.prisjakt.nu/produkt.php?p=2635987

Skrivet av wezzmhm:

Har killer i mitt, vet att det kan strula för många, dock ej varit så farligt för mig, fick en blåskärm pga konflikt på drivrutiner.
Kör windows 8.1 förövrigt vilket är det som tydligen strular mest.

Själv har jag inte haft ett dugg strul, kanske har haft tur, jag vet inte. Men vad gäller Asus så har dom utplånat sitt förtroende för min del, förutom när det gäller moderkort, där är dom fortfarande bra.

Skrivet av Henke13:

men vilket moderkort skulle ni rekommendera? Funkar Cooler Master Seidon 120V som kylare till?

Cooler Master 120V fungerar fint som jag nämnde i tidigare inlägg. Den har bra prestanda i förhållande till sitt pris, min polare har 120V och den prestrerar riktigt bra faktiskt. Den kan förvisso inte spöa min Antec Kühler H20 1220 men det säger ju sig självt med tanke på prisförhållandet dem sins emellan.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Själv har jag inte haft ett dugg strul, kanske har haft tur, jag vet inte. Men vad gäller Asus så har dom utplånat sitt förtroende för min del, förutom när det gäller moderkort, där är dom fortfarande bra.

Cooler Master 120V fungerar fint som jag nämnde i tidigare inlägg. Den har bra prestanda i förhållande till sitt pris, min polare har 120V och den prestrerar riktigt bra faktiskt. Den kan förvisso inte spöa min Antec Kühler H20 1220 men det säger ju sig självt med tanke på prisförhållandet dem sins emellan.

Får aldrig något riktigt svar, kan jag köpa msi z87 g45 gaming eller finns det någon billigare och bättre? Säg ja eller nej till moderkortet jag funderade på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke13:

Får aldrig något riktigt svar, kan jag köpa msi z87 g45 gaming eller finns det någon billigare och bättre? Säg ja eller nej till moderkortet jag funderade på.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag och väldigt många andra avråder från Msi moderkort pga diverse skäl, några nämnda ovan.
Kort och gott, nej köp inte det moderkortet med tanke på att det finns bättre alternativ i samma prisklass.
Du får det kortet billigast för 1190kr, för en hundring extra får du Asus Z97-A
Om den ynka hundringen svider så mycket och du vill ha z87. Så kör på Asus Z87-A för 1190kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke13:

Får aldrig något riktigt svar, kan jag köpa msi z87 g45 gaming eller finns det någon billigare och bättre? Säg ja eller nej till moderkortet jag funderade på.

Skickades från m.sweclockers.com

Satsa hellre på z87 G43 då den haft mindre strul med UEFI.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

äh! Klart du ska göra på G45 Gaming från msi Jag kör på det och har aldrig haft något strul, snarare tvärtom!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt ett Z97 kort till min 4690K och letade runt bra länge för att hitta något som va billigt och som skulle va bra till överklockning. Tyvärr så testas det för lite moderkort runt 1000:- men det jag kom fram till som va mest prisvärt va Gigabyte Z97X Gaming 3 och som skrivits tidigare för lite pengar till så hade jag tagit Asus Z97-A.

Jag valde Gigabyte kortet då det kostade 1080:- vilket va 200 billigare än Asus kortet när jag köpte det, båda har 8 faser strömförsörjning och VRM kylning vilket alltid är bra om man ska överklocka. Och de har M.2 slot samt bättre ljudkort kretsar än de billigare korten har.

MSI G43 kortet som nämnts funkar säkert jättebra men jag valde bort det pga den lite klenare strömförsörjning med 6 faser.
(G45 har 8 faser).

Men billigaste Z97 med 8 fasers strömförsörjning som jag hittade va Gigabyte kortet.

Mvh Jonas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henke13:

Får aldrig något riktigt svar, kan jag köpa msi z87 g45 gaming eller finns det någon billigare och bättre? Säg ja eller nej till moderkortet jag funderade på.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej killer nic ställer till det för mycket av alla trådar jag sett här på forumet så jag skulle absolut inte rekomendera dig att köpa något som helst moderkort som använder den kretsen.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

nu la ju jag inte mycket tid men du värkar ha problem att komma till sak i tråden(folk som diskuterar annat här) så jag skulle rekommendera http://www.inet.se/produkt/1902714/msi-z97-gaming-5 ifall det nu inte var den du kollade på men blir säkert kannon vilket som! lycka till

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sneaky_rhino:

nu la ju jag inte mycket tid men du värkar ha problem att komma till sak i tråden(folk som diskuterar annat här) så jag skulle rekommendera http://www.inet.se/produkt/1902714/msi-z97-gaming-5 ifall det nu inte var den du kollade på men blir säkert kannon vilket som! lycka till

Ja, 1st 10/100/1000 Mbit/s (KillerTM E2205)

Nahh tror inte det eller?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

går det att overclocka med mitt moderkort för huvud taget, tänkte jag skulle kolla runt lite till ochh leta och under tiden kanske testa att oc med det moderkort jag har, går det?

Permalänk
Medlem

Det går det säkert, löste det genom att youtuba/googla runt lite så fick jag instruktioner på hur jag skulle göra för min uppsättning.