Permalänk
Medlem

MSI Z77A-S01 Quicksync?

Hej, har ett MSI Z77A-S01 tillgång till Quicksync? Gick in och kollade spec på MSI's hemsida, men kunde inte hitta något om det. Tänkte pröva att streama genom att använda mig av det, men osäker på om mitt moderkort stödjer det. CPU'n jag har är en I5 3570k.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Entusiast

Det är inte moderkortet som ska ha stöd för det, det är CPUn. Kan dock hända att det behövs ett chipset med stöd för den integrerade kretsen, vilket Z77 har.

Din CPU har en integrerad grafikkrets med Quicksync stöd, lycka till!

Ctrl + F Quicksync

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Misstänkte att det var så, men av någon konstig anledning fick jag för mig att det fanns moderkort som inte stödde Quicksync när jag läste lite om det på OBS hemsida. Därför blev jag lite osäker på hur det egentligen låg till. Tackar så mycket för svaret iaf, får prövas när man kommer hem!

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av r3flex:

Misstänkte att det var så, men av någon konstig anledning fick jag för mig att det fanns moderkort som inte stödde Quicksync när jag läste lite om det på OBS hemsida. Därför blev jag lite osäker på hur det egentligen låg till. Tackar så mycket för svaret iaf, får prövas när man kommer hem!

Nja, men för att få den integrerade grafikkretsen fungerande, som i sin tur har Quicksync stöd, så behöver man ett kompatibelt chipset.
Bör inte vara några problem för dig.

Lycka till

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Nja, men för att få den integrerade grafikkretsen fungerande, som i sin tur har Quicksync stöd, så behöver man ett kompatibelt chipset.
Bör inte vara några problem för dig.

Lycka till

Det var tydligen ett problem. Hittade ingenting i mina BIOS inställningar där jag kunde aktivera de interna grafiken. I manualen till moderkortet så stod det att det skulle finnas. Men moderkortet verkar inte stödja det då om jag fattat det rätt. Var ju tråkigt. Skulle vart kul att pröva för streaming.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av r3flex:

Det var tydligen ett problem. Hittade ingenting i mina BIOS inställningar där jag kunde aktivera de interna grafiken. I manualen till moderkortet så stod det att det skulle finnas. Men moderkortet verkar inte stödja det då om jag fattat det rätt. Var ju tråkigt. Skulle vart kul att pröva för streaming.

Se om denna video kan hjälpa dig något:

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -