Permalänk
Medlem

460 GHZ klock från nasa!

Hittade denna idag!

http://www.nordichardware.se/Forskning/nasa-nar-460-gigahertz... Något intressant?

Visste inte vart den skulle ligga dock

Permalänk
Avstängd

CPU =/= transistor. Elektronröret kan inte ersätta kiselbaserade transistorer och inte heller implementeras i integrerade kretsar baserade på dessa så detta saknar helt och hållet nyhetsvärde.

TS, kritiken är inte riktad mot dig utan jag syftar på att NH skriver hel artikel om detta när allt kan sammanfattas i meningen:
Någon har fått någonting att oscillera väldigt snabbt... SNABBARE ÄN EN ÖVERKLOCKAD PROCESSOR!

:annoyed:

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Avstängd

Tycker det låter intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har dom inte redan kört 400+Ghz med grafentransistorer??

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Hedersmedlem

Det är som Isse00 skriver helt irellevant i datorsammanhang.
Lägre frekvenser har man kunnat uppnå billigt tidigare och det finns billigare utrustning även för utrustning som jobbar i över 400ghz.Exempelvis kan man ju enkelt generera en frekvens på ca 400 terrahertz med en vanlig röd lampa. Rött ljus har den frekvensen ungefär.
Det intressanta med denna upptäckten är att det kan bli billigare med utrustning som jobbar i 400-500ghz frekvensområde än tidigare då de inte längre behöver vara så varma och därmed energitörstiga.

Den höga frekvensen är alltså inte det intressanta utan det specifika frekvensintervallet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Isse00:

CPU =/= transistor. Elektronröret kan inte ersätta silikonbaserade transistorer och inte heller implementeras i integrerade kretsar baserade på dessa så detta saknar helt och hållet nyhetsvärde.

TS, kritiken är inte riktad mot dig utan jag syftar på att NH skriver hel artikel om detta när allt kan sammanfattas i meningen:
Någon har fått någonting att oscillera väldigt snabbt... SNABBARE ÄN EN ÖVERKLOCKAD PROCESSOR!

:annoyed:

Det är ju så att man ska ersätta transistorn med dessa om du läser artikeln som NH använde som källa. Sen är det inte silikon man använder till vanliga transistorer utan kisel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Det är som Isse00 skriver helt irellevant i datorsammanhang.
Lägre frekvenser har man kunnat uppnå billigt tidigare och det finns billigare utrustning även för utrustning som jobbar i över 400ghz. Det intressanta med denna upptäckten är att det kan bli billigare med utrustning som jobbar i dessa frekvensområde än tidigare då de inte längre behöver vara så varma och därmed energitörstiga.
Den höga frekvensen är alltså inte det intressanta utan det specifika frekvensintervallet.

Har du läst originalartikeln?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Det är ju så att man ska ersätta transistorn med dessa om du läser artikeln som NH använde som källa. Sen är det inte silikon man använder till vanliga transistorer utan kisel.

Skickades från m.sweclockers.com

Garvade när jag såg min miss... Lost in translation som det kallas!

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det är ju så att man ska ersätta transistorn med dessa om du läser artikeln som NH använde som källa. Sen är det inte silikon man använder till vanliga transistorer utan kisel.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant så sant, Isse00 drog förmodligen till med lite svengelska. Silica, som är kisel på engelska, låter ju inte helt olikt silikon.

Mvh

Permalänk
Medlem

Rubriken fick mig att tänka direkt på Nvidia GeForce GTX 460... (GHZ NASA Edition) xD

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skuggan74:

Har du läst originalartikeln?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Läste om detta igår här:
http://arstechnica.com/science/2014/06/nasa-melds-vacuum-tube...

Tekniken är väl högst användbar, men den har väl inte mycket med processorer att göra som jag förstått det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swing3r:

Sant så sant, Isse00 drog förmodligen till med lite svengelska. Silica, som är kisel på engelska, låter ju inte helt olikt silikon.

Mvh

I själva verket är det ännu närmare:

Silicon = kisel
Silicone = silikon
Silica = kiseldioxid = sand/kvarts/glas beroende på struktur.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Läste om detta igår här:
http://arstechnica.com/science/2014/06/nasa-melds-vacuum-tube...

Tekniken är väl högst användbar, men den har väl inte mycket med processorer att göra som jag förstått det.

Enligt artikeln hos extremetech har dom tagit fram en transistor som är lika liten som en vanlig transistor och det pratas om att man inte tror att det ska vara några problem att massproducera dessa på ett chip. Där fokuserade man på vad att det kan användas till en CPU. Sen har det även fler användsningsområden såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skuggan74:

Enligt artikeln hos extremetech har dom tagit fram en transistor som är lika liten som en vanlig transistor och det pratas om att man inte tror att det ska vara några problem att massproducera dessa på ett chip. Där fokuserade man på vad att det kan användas till en CPU. Sen har det även fler användsningsområden såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm. Ja då blir det ju lite skillnad! Höjer intressetempen en del :).
Får vänta och se vad det blir av detta då.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Ja då blir det ju lite skillnad! Höjer intressetempen en del :).
Får vänta och se vad det blir av detta då.

Förhoppningsvis något bra som kan ta oss vidare i prestandaracet.
Men vi har nog ett antal år till med vanliga krympta transistorer i våra hemmadatorer innan vi får se dom bytas ut mot andra lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com