EU halverar roamingavgift i väntan på förbud

Permalänk
Discokungen
Skrivet av mfm:

De kanske helt enkelt borde betala dig för att använda mobilen? För de tjänar inget på samtal och SMS längre, och om mobildata också ska vara gratis så finns det inget dom får in pengar på.

Haha! Du tror det?! Ja de är så hemskt fattiga de stackars operatörerna. Hur ska de överleva i en ny marknad?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Du måste inte missförstå med vilje.

Du behöver inte ta det personligt. Mina föräldrar hade inte råd att skicka mig till tankeläsarskolan när jag var liten så min tolkning av dina inlägg var rent grammatiskt;
#1 Att de fortfarande får ta betalt per MEGABYTE?! Det är helt vansinnigt i dagens värld.
#2 Nej, jag syftar på att det är förlegat att ta betalt i datamängd och inte uppkopplingshastighet.

Skrivet av Flamso:

Flat rate med "upp till" i hastighet då? Alltså inte hastigheten att koppla upp utan hur hög hastighet man kan få ut av nätverket.

Är det en fråga eller ett påstående? Jag syftade i alla fall på att det kunde vara bekvämt att behöva slippa köpa mer datamängd titt som tätt. Förlåt om jag var otydlig.

Att det utgår ersättning till dem som erhåller en tjänst, vare sig det är el, vatten, bränsle eller internetåtkomst, är principen för den ekonomiska modell som samhället är uppbyggt på. Jag ser inget konstigt i det. Vissa saker kan dock vara föremål för politiska diskussioner. Vad skall bekostas kollektivt eller inte? Jag tycker att telefonen och internetåtkomst idag har så pass stor samhällsnytta att kollektiv finansiering (flat rate) kan vara befogat.

Edit: Vad gäller Telenor så har de alltid tagit betalt för datamängd - trots sina kreativa formuleringar på reklampelarna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

De kanske helt enkelt borde betala dig för att använda mobilen? För de tjänar inget på samtal och SMS längre, och om mobildata också ska vara gratis så finns det inget dom får in pengar på.

Gör de inte? Vad gör de med månadsavgiften på cirka 300-400 kronor i månaden då? Eldar upp?

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

De har följt direktiven än så länge. De har redan sänkt priserna i flera steg så ser ingen anledning till att de helt plötsligt skulle ändra sig.

Dom har ju dock inte sänkt priserna, i praktiken, iallafall för låga förbrukningar. Dom har infört obligatoriska surfpaket för att komma runt det.
Om jag tex kollar mail och förbrukar 10kb data i ett annat europeiskt land får jag automatiskt ett "Surfpass" aktiverat, för 49 kr / 20Mb. Som bara gäller den dagen. Det ger ett i praktiken ganska dyrt mail.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du behöver inte ta det personligt. Mina föräldrar hade inte råd att skicka mig till tankeläsarskolan när jag var liten så min tolkning av dina inlägg var rent grammatiskt;
#1 Att de fortfarande får ta betalt per MEGABYTE?! Det är helt vansinnigt i dagens värld.
#2 Nej, jag syftar på att det är förlegat att ta betalt i datamängd och inte uppkopplingshastighet.

Är det en fråga eller ett påstående? Jag syftade i alla fall på att det kunde vara bekvämt att behöva slippa köpa mer datamängd titt som tätt. Förlåt om jag var otydlig.

Att det utgår ersättning till dem som erhåller en tjänst, vare sig det är el, vatten, bränsle eller internetåtkomst, är principen för den ekonomiska modell som samhället är uppbyggt på. Jag ser inget konstigt i det. Vissa saker kan dock vara föremål för politiska diskussioner. Vad skall bekostas kollektivt eller inte? Jag tycker att telefonen och internetåtkomst idag har så pass stor samhällsnytta att kollektiv finansiering (flat rate) kan vara befogat.

Edit: Vad gäller Telenor så har de alltid tagit betalt för datamängd - trots sina kreativa formuleringar på reklampelarna.

För överföringshastighet är vettigare att ta betalt för än datamängd. De går väldigt mycket plus på det här, utöver att det är 2000-talet.

Jag hade abonnemang med Telenor som hade flat rate men med begränsad hastighet. Det var några år sen, efter det togs det bort. Sen får du tro vad du vill om det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

För överföringshastighet är vettigare att ta betalt för än datamängd. De går väldigt mycket plus på det här, utöver att det är 2000-talet.
Jag hade abonnemang med Telenor som hade flat rate men med begränsad hastighet. Det var några år sen, efter det togs det bort. Sen får du tro vad du vill om det.

Nu för du ett cirkelresonemang. Jag har redan kommenterat första meningen med att det är inte går att garantera bandbredd för mobilt bredband. Kul att betala för ett 4G abonnemang som skall leverera 100Mbps och allt man får ut 10Mbps. Så varför är det vettigare?

Telia ändrar i dagarna villkoren för mobila bredband med motiveringen att förbättra tjänsten. Denna förändring uppges ha sitt ursprung delvist i att det är tekniskt svårt att begränsa bandbredd i praktiken, i stället regleras mobila abonnemang med högre svarstider. Något som ibland leder till tappad kontakt och följaktligen stort kundmissnöje.
Därför tror jag mer på "äkta" flat rate*, utan begränsningar. Att någon tjänar pengar argumenterar jag inte emot.

*A flat fee, also referred to as a flat rate or a linear rate, refers to a pricing structure that charges a single fixed fee for a service, regardless of usage.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

De kanske helt enkelt borde betala dig för att använda mobilen? För de tjänar inget på samtal och SMS längre, och om mobildata också ska vara gratis så finns det inget dom får in pengar på.

Ingen har snackat om att data ska vara gratis. Bara att man inte ska betala per MB/GB utan för hastigheten. Som man gör med vanligt bredband. De skulle nog tjäna rätt så gott ändå. De tjänar bra på abbonemang även om man inte har datatrafik i det och inte surfar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av devhdc:

Jag är en som reser ganska mycket mellan nordiska länder pga affärer, och roamingavgifter är ett helvete rent ut sagt, har kommit upp i 4200 kr som mest pga det, när min normala räkning ligger runt 600..!

Sen undrar jag om det någonsin kommer bli något med att avgiften kapas helt, efter vad jag förstod så finns det nästa ingen operatör som har börjat samarbeta om reducerade, eller ens kapade roamingavgifter ännu.

Om du har möljighet att ta ett simkort från Sonera (finska telia) så slipper du roamingavgifter i norden och baltikum. Datatrafik ingår också i abbonemangen. Jag har ett abb med 50gb surftak och upptill 150Mbps (via 4G), detta kostar mig 24,90€ i månaden. (har lite tal och sms i paketet)
Sen så har jag ett simkort i min platta också (Lumia 2520) och den har obegränsad surf med upp till 150 Mbps. Den går loss på 19,90€/mån (detta är ett surfabb.) Tyvärr tog jag den en vecka för tidigt så jag fick inte den till kampanjpris, 14,90€/mån, men det kan jag leva med.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu för du ett cirkelresonemang. Jag har redan kommenterat första meningen med att det är inte går att garantera bandbredd för mobilt bredband. Kul att betala för ett 4G abonnemang som skall leverera 100Mbps och allt man får ut 10Mbps. Så varför är det vettigare?

Telia ändrar i dagarna villkoren för mobila bredband med motiveringen att förbättra tjänsten. Denna förändring uppges ha sitt ursprung delvist i att det är tekniskt svårt att begränsa bandbredd i praktiken, i stället regleras mobila abonnemang med högre svarstider. Något som ibland leder till tappad kontakt och följaktligen stort kundmissnöje.
Därför tror jag mer på "äkta" flat rate*, utan begränsningar. Att någon tjänar pengar argumenterar jag inte emot.

*A flat fee, also referred to as a flat rate or a linear rate, refers to a pricing structure that charges a single fixed fee for a service, regardless of usage.

Men... Va? Så är det med ADSL och visst, operatörerna har börjat slira mer med det på sistone men det är en vettig idé. Varför inta "upp till" med mobilabonnemang också? Jag förstår inte riktigt.

Det jag hade på Telenor var en fast kostnad för datatrafik, inom landet, med upp till 10Mbit/s. Ingen begränsning på mängden mottagen data. Det är väl definitionen på flat rate, no?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad skall bekostas kollektivt eller inte? Jag tycker att telefonen och internetåtkomst idag har så pass stor samhällsnytta att kollektiv finansiering (flat rate) kan vara befogat.

Edit: Vad gäller Telenor så har de alltid tagit betalt för datamängd - trots sina kreativa formuleringar på reklampelarna.

Jag vill inte betala för att du ska kunna netflixa och tanka warez på 4G, skaffa trådbundet bredband om du vill göra det. Samhällsnyttan av att folk kan tanka och streama obegränsat över radio är ungefär noll...

Skrivet av Flamso:

För överföringshastighet är vettigare att ta betalt för än datamängd. De går väldigt mycket plus på det här, utöver att det är 2000-talet

Även på 2000-talet gäller fysikens lagar om radiospektrum och bandbredd, det är helt enkelt fysiskt omöjligt att alla i Sverige ska kunna netflixa på 4G samtidigt. Redan nu ligger hastigheten på 4G på ca 10-20% av hastigheterna som var möjligt för bara något år sedan.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Det beror på hotspoten. Vissa har bra mottagning, andra sämre. Ofta kan man dock koppla in en externt antenn, men då försvinner ju en del av smidigheten.

Har du något bra förslag på Hotspot med möjlighet för extern antenn?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Überklass:

Har du något bra förslag på Hotspot med möjlighet för extern antenn?

Jag brukar låna en Huawei E5776, den har ett uttag för antenn vill jag minnas.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Men om man sträckkör genom länder så, kommer man verkligen upp i några större roamingavgifter? Barnen i baksätet får väl se på något som inte streamas och kanske överlever man att lyssna på cd eller radio några timmar istället för Spotify, alternativt offlineläget. Det detta innebär är att vi inte behöver planera så mycket inför utlandsresan och att Leffe kommer skriva stor artikel i Aftonbladet om hur dyr hans telefonräkning blev efter Thailandssemestern jämfört med Mallis.

Skickades från m.sweclockers.com

20 MB kostar ca 49 kr tror jag, efter det vet jag inte. Kanske 2 kr/MB? Och det jag pratar om är inte Spotify eller dylikt, det är när jag är passagerare så kan det vara trevligt att kolla Insta/FB eller söka upp något man sitter och diskuterar. 20 mb går rätt fort då. Bränner man sedan igenom 3 länder så blir det en minimum kostnad på ca 150 kr. Inga stora pengar men samtidigt hade det varit avgiftsfritt utan roaming.

Skrivet av Videoapan:

Återigen planering. Köp en billig gpsapp med kartor offline eller förladda i Maps. Jag försvarar inte hutlösa priser och visst är det skönt att inte behöva tänka själv men med lite planering är det inte så svårt att undvika mycket roamingavgifter och bara kolla det basala som epost kostar inte många ören.

Skickades från m.sweclockers.com

Se ovanstående. Ska man planera samtalsämnen och andra uppdateringar? Jag menar inte att det är nödvändigt men jävligt trevligt att slippa betala massa extra.

Skrivet av mfm:

Ja, bäst att alla i Sverige och EU får en rejäl prishöjning bara för att du ska slippa planera något eller ens lyckas masa dig ur bilen.

Sen om du nu kör bil hur kan du ens behöva internet samtidigt?

Man kanske inte kör hela tiden? Var får man tag på ett kontantkort klockan 04:34 i Tyskland förresten? För det är oftast då man bränner igenom. Oavsett så skiter jag i det, jag är bara glad för det här. Du får grina hur mycket du vill.

Skrivet av H_Bozz:

Det var ett ganska sopigt argument. Hur mycket behöver man använda telefonen när man reser genom 3 länder på en dag? Man får inte prata i telefon medans man kör det vet du väl?

Men håller med om att det är skönt att man tar tag i roaming ockern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Man kanske inte kör hela tiden? Var får man tag på ett kontantkort klockan 04:34 i Tyskland förresten? För det är oftast då man bränner igenom. Oavsett så skiter jag i det, jag är bara glad för det här. Du får grina hur mycket du vill.

Det är nog du som kommer grina till slut om du tror telekombolagen kommer bjuda dig på en gratis lunch.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är nog du som kommer grina till slut om du tror telekombolagen kommer bjuda dig på en gratis lunch.

Varför skulle jag tro det? Jag är glad för att EU driver det här, eftersom det gynnar mig i slutändan. Jag är utomlands 8+ veckor/år så jag lär garanterat gå plus på det, förstår att du är bitter dock.

Det är som att grina över att man har massa minuter och sms man inte använder varje månad. Det kommer vara så oavsett om man använder de eller inte och nu får jag för en gångs skull använda det till max, skiter i ev höjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Jag vill inte betala för att du ska kunna netflixa och tanka warez på 4G, skaffa trådbundet bredband om du vill göra det. Samhällsnyttan av att folk kan tanka och streama obegränsat över radio är ungefär noll...

När telefonbolagen säljer in 3/4G som bredbandslösningar för att göra bl.a. just de saker du beskriver men ändå inte kan leverera bandbredd ens för triviala saker som HTTP i vissa lägen så är du redan med och betalar - fast för något du inte kan utnyttja fullt ut alla gånger.

De med lite fantasi ser nog andra användningsområden för mobilt bredband än bara nedladdning och att strömma media. T.ex möjligheten att distansarbeta på platser där trådbunden kommunikation av olika anledningar inte är tillgänglig kan bidra till en effektivare, miljövänligare och hälsosammare livsstil.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

"1 cent = ca. 9 öre. Skatt tillkommer."
9 öre+1,41kr då med andra ord.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

De kanske helt enkelt borde betala dig för att använda mobilen? För de tjänar inget på samtal och SMS längre, och om mobildata också ska vara gratis så finns det inget dom får in pengar på.

mfm, en större marknad med fler aktörer kommer driva upp konkurrensen och på sikt driva ner kostnader och priser. Sluta försvara roaming, det är bara en artificiell inlåsning som operatörna använder för att försätta marknaden ur fri konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazat:

mfm, en större marknad med fler aktörer kommer driva upp konkurrensen och på sikt driva ner kostnader och priser. Sluta försvara roaming, det är bara en artificiell inlåsning som operatörna använder för att försätta marknaden ur fri konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Med roaming konkurrerar du på någon annans nät, ser inte hur det skulle underlätta någon konkurrens. Snarare lär det gör så att några få stora aktörer kommer dela upp den europeiska marknaden i ett oligopol eftersom de kan debitera andra företag hur mycket de vill men de får i sig inte debitera kunderna

Du vet att EU-kommissionären som ligger bakom den här lagen tycker att det är för många operatörer i Europa och vill se att det blir som i USA (där det är typ två företag som har hela marknaden)?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Roaming imo är som att vi skulle behöva betala extra roamingavgift för att surfa via annans operatörs nät. Vilket självklart inte är fallet eftersom ISPerna har tecknat peeringavtal mellan sig. Varför inte göra ett liknande koncept inom mobiltelefonin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Roaming imo är som att vi skulle behöva betala extra roamingavgift för att surfa via annans operatörs nät. Vilket självklart inte är fallet eftersom ISPerna har tecknat peeringavtal mellan sig. Varför inte göra ett liknande koncept inom mobiltelefonin?

Du har helt rätt!

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Inaktiv

EU:s tanke är ju fri rörelse av varor och tjänster. Operatörerna har ju möjlighet att stänga av roaming för alla EU-sålda simkort. Det finns egentligen ingen logik att roamingavgifterna är så höga som de är idag. Jag minns fortfarande när det kostade 5kr/min att ringa.

Skickades från m.sweclockers.com