Permalänk
Medlem

Temp på moderkort Asus z87 Plus

Hej, tänkte höra med er vad som är normal spel temp för moderkortet och vilken som är max. Har just nu kört igenom 3dmark 4ggr och hamnar på 54c som max på moderkortet. Har en NZXT H440 chassi som är känt för sina problem att få in luft i chassit. Undrar även var på moderkortet tempen mäts samt om det finns något sätt att förbättra luftflödet i ett H440 chassi. Läste något om att vissa rek att köpa ram kylning då det även kyler moderkortet till viss del.

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem

Är det inte någon som har koll på detta?

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt var tempen mäts, men brukar finnas 2 st givare, dels för VRM modulen, samt en till någonstans.

Men som du också nämner NZXT H440 tillsammans med dina heta komponenter och dubbla grafikkort, så är ju tempen som den är.

Det finns tysta och betydligt lämpligare chassin än NZXT H440 för just ändamålet och dina delar, skulle säga byt chassi

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vet inte exakt var tempen mäts, men brukar finnas 2 st givare, dels för VRM modulen, samt en till någonstans.

Men som du också nämner NZXT H440 tillsammans med dina heta komponenter och dubbla grafikkort, så är ju tempen som den är.

Det finns tysta och betydligt lämpligare chassin än NZXT H440 för just ändamålet och dina delar, skulle säga byt chassi

Vilket chassi skulle vara optimalt? Är tempen skadligt hög?

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem

54 C är helt okej. Det är förmoderligen inte VRM:erna då dom tenderar att gå lite varmare. Chipset kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

54 C är helt okej. Det är förmoderligen inte VRM:erna då dom tenderar att gå lite varmare. Chipset kanske?

Kan jag sätta dit någon extra kylning? Och isåfall var? Moderkortet går lite varmare än processorn. Nu har jag satt 3 cougar vortex 120mm i fronten, en noctua 140mm pwm på aggregatet till cpun placerad i baktill, 1 noctua 140mm i taket precis ovanför radiatorn som blåser in kall luft över radiatorn samt en noctua 140mm bredvid den i taket som suger ut.

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolle83:

Kan jag sätta dit någon extra kylning? Och isåfall var? Moderkortet går lite varmare än processorn. Nu har jag satt 3 cougar vortex 120mm i fronten, en noctua 140mm pwm på aggregatet till cpun placerad i baktill, 1 noctua 140mm i taket precis ovanför radiatorn som blåser in kall luft över radiatorn samt en noctua 140mm bredvid den i taket som suger ut.

En ut och en in i taket låter lite tveksamt, testa med bägge ut istället, alternativt tvärtom.
om du trycker ner luft på radiatorn så går värmen in i chassiet från denna = inte bra.

Vet att Corsair brukar rekommendera så, men inget jag följer då det alltid leder till högre temp på allt utom kanske just CPU.
Tror du enkelt att du får ner tempen 5-10c i chassit om du vänder på fläkten för radiatorn, och även sätter fläkten på undersidan av radiatorn, och tempen på CPU höjs nog bara marginellt, och där var ju marginalerna väldigt goda

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolle83:

Kan jag sätta dit någon extra kylning? Och isåfall var? Moderkortet går lite varmare än processorn. Nu har jag satt 3 cougar vortex 120mm i fronten, en noctua 140mm pwm på aggregatet till cpun placerad i baktill, 1 noctua 140mm i taket precis ovanför radiatorn som blåser in kall luft över radiatorn samt en noctua 140mm bredvid den i taket som suger ut.

det behövs inte, sålänge inte cpun throttlar något

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

En ut och en in i taket låter lite tveksamt, testa med bägge ut istället, alternativt tvärtom.
om du trycker ner luft på radiatorn så går värmen in i chassiet från denna = inte bra.

Vet att Corsair brukar rekommendera så, men inget jag följer då det alltid leder till högre temp på allt utom kanske just CPU.
Tror du enkelt att du får ner tempen 5-10c i chassit om du vänder på fläkten för radiatorn, och även sätter fläkten på undersidan av radiatorn, och tempen på CPU höjs nog bara marginellt, och där var ju marginalerna väldigt goda

Nu förstår jag inte. Hur sätter jag fläkten på undersidan av radiatorn? Jag testade en gång att vända på fläkten på radiatorn så att den sög kall luft utifrån (placerad bak i chassit) men så blev tempen i burken 60-70 grader.
Hur menar du när du säger att den trycker ner varm luft ifrån radiatorn? fläkten på radiatorn är vänd så att den tar luft ifrån burken och blåser den igenom radiatorn och ut bak.

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem

Min cpu är svalare än chassit. Tror den ligger på 50 när jag spelar.

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolle83:

Nu förstår jag inte. Hur sätter jag fläkten på undersidan av radiatorn? Jag testade en gång att vända på fläkten på radiatorn så att den sög kall luft utifrån (placerad bak i chassit) men så blev tempen i burken 60-70 grader.
Hur menar du när du säger att den trycker ner varm luft ifrån radiatorn? fläkten på radiatorn är vänd så att den tar luft ifrån burken och blåser den igenom radiatorn och ut bak.

Läste nog lite fel, fick för mig du hade radiatorn i taket..

Men lite tveksam om en ut och en in i taket är så bra, testa med bägge ut, borde få ut värmen i chassiet bättre.
CPU är så bra temp på, så även om just den skulle höjas några grader gör det inget.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Läste nog lite fel, fick för mig du hade radiatorn i taket..

Men lite tveksam om en ut och en in i taket är så bra, testa med bägge ut, borde få ut värmen i chassiet bättre.
CPU är så bra temp på, så även om just den skulle höjas några grader gör det inget.

Tror du verkligen det räcker?

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolle83:

Tror du verkligen det räcker?

Testa
Och ja jag tror tempen generellt i chassit kommer gå ner, frågan är hur mycket..

Du har 2 grafikkort som alstrar en hel del värme.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du har ju 3 st. fläktar i fronten som blåser in, så testa att sätta 2 st. i taket som suger ut luften som cirkulerar i chassit. För jag tror att problemet med detta chassi är att luften stannar kvar i chassit om man inte har ett par i taket som suger ut den varma luften.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Att vända så att båda fläktarna i taket gjorde susen. Fick lite någon grad högre temp på min cpu men sänkte tempen på moderkortet med nästan 10 grader. Win Win. Tack

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |