Ska göra ett mITX system som ser ut som en laptop, kan jag koppla laptop skärm till?

Permalänk
Medlem

Ska göra ett mITX system som ser ut som en laptop, kan jag koppla laptop skärm till?

Som sagt har jag planerat att göra ett eget chassi som liknar bottnen på en bärbar dator, aningen större för att få plats med komponenter. Ifall jag skulle göra detta vill jag också ha en passande datorskräm, en bärbar skärm som jag fixar en egen ram till ifall ni inte har någon annan rekommendation att ge.
En skärm som typ denna: http://superkraft.se/laptop/skarm/184-tum/laptop-skarm-184-tum-wuxga-1920x1080-ccfl2-glossy-ltn184ht03/
Hur kan jag koppla in den så den fungerar som en skärm? Kommer den fungera felfritt? Dvs inte typ 500 ms fördröjning.
Trevlig dag
Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Som sagt har jag planerat att göra ett eget chassi som liknar bottnen på en bärbar dator, aningen större för att få plats med komponenter. Ifall jag skulle göra detta vill jag också ha en passande datorskräm, en bärbar skärm som jag fixar en egen ram till ifall ni inte har någon annan rekommendation att ge.
En skärm som typ denna: http://superkraft.se/laptop/skarm/184-tum/laptop-skarm-184-tum-wuxga-1920x1080-ccfl2-glossy-ltn184ht03/
Hur kan jag koppla in den så den fungerar som en skärm? Kommer den fungera felfritt? Dvs inte typ 500 ms fördröjning.
Trevlig dag
Alex

Vad jag vet finns det inget chassi som är anpassat för att ha skärm som sitter ihop (innom rimligt pris som finns i sverige). Ett sätt (definitivt de roligaste) är att modda själv. Ett rimligt stort chassi att börja med är nog silverstone raven.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Vad jag vet finns det inget chassi som är anpassat för att ha skärm som sitter ihop (innom rimligt pris som finns i sverige). Ett sätt (definitivt de roligaste) är att modda själv. Ett rimligt stort chassi att börja med är nog silverstone raven.

Men jag hade tänkt att göra allt från scratch! Så ska CADa chassit själv så det liknar underdelen av en laptop, skära ut alla delar i borstat aluminium möjligen och börja skruva ihop det på egen hand, kommer antagligen likna byggsättet som en steambox ser ut. Därefter fästa en skärm så det liknar en laptop och kanske ett tangentbord också eftersom det är mycket lättare att släpa runt med än även de minsta mITX chassin som finns att köpa. Undrar då hur man kopplar in en laptopskärm så den fungerar som en vanlig skärm!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Rekordmedlem

Skärmpaneler kräver också elektronik för drivningen, det är inga "normala" anslutningar på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skärmpaneler kräver också elektronik för drivningen, det är inga "normala" anslutningar på dem.

Jo men precis! Behöver jag externa kretskort för att få skärmen att fungera? Kommer jag få extrem fördröjning för att det ska fungera eller kommer det blir hiskeligt dyrt?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=ufcv9XVzlCA
Youtube video med riktigt bra musik om hur du gör det

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Men jag hade tänkt att göra allt från scratch! Så ska CADa chassit själv så det liknar underdelen av en laptop, skära ut alla delar i borstat aluminium möjligen och börja skruva ihop det på egen hand, kommer antagligen likna byggsättet som en steambox ser ut. Därefter fästa en skärm så det liknar en laptop och kanske ett tangentbord också eftersom det är mycket lättare att släpa runt med än även de minsta mITX chassin som finns att köpa. Undrar då hur man kopplar in en laptopskärm så den fungerar som en vanlig skärm!

Förlåt att jag missförstod dig!
Är det inte enklare att använda en datorskärm istället då?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alexander7938:

Jo men precis! Behöver jag externa kretskort för att få skärmen att fungera? Kommer jag få extrem fördröjning för att det ska fungera eller kommer det blir hiskeligt dyrt?

Det enda som är säkert är att du inte har nån normal dvi eller hdmi anslutning om du skaffar en panel, troligen använder den bandkablar och hur/var drivelektroniken sitter beror på modell, men det blir ju en hel del saker du måste lösa själv förutom det mekaniska. Kanske nått sånt här passar:
http://www.ebay.com/itm/HDMI-DVI-VGA-Driver-LVDS-Inverter-Kit...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

https://www.youtube.com/watch?v=ufcv9XVzlCA
Youtube video med riktigt bra musik om hur du gör det

Okej tack! Verkar inte vara så komplicerat, det enda som är oroande är mängden utrymme detta skulle behöva, men ifall jag har en skärm på 18.4 tum så borde ett fullstort grafikkort som är inkopplat med böjt PCI-e kort, ett litet nätaggregat samt en SSD så borde det fungera på bredden och längden med dessa kretskort med, frågan är bara hur hög datorn blir ;). Sedan kommer jag behöva två stycken strömkablar, men detta borde inte bli något problem, hellre två st kablar än ett chassi, tangentbord och datorskärm släpandes.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Förlåt att jag missförstod dig!
Är det inte enklare att använda en datorskärm istället då?

Skrivet av mrqaffe:

Det enda som är säkert är att du inte har nån normal dvi eller hdmi anslutning om du skaffar en panel, troligen använder den bandkablar och hur/var drivelektroniken sitter beror på modell, men det blir ju en hel del saker du måste lösa själv förutom det mekaniska. Kanske nått sånt här passar:
http://www.ebay.com/itm/HDMI-DVI-VGA-Driver-LVDS-Inverter-Kit...

Jo tack mrqaffe för länken Lol hade precis länkat en video om samma slags omkopplare så blir antagligen något sådant! Jag skulle kunna ta en vanlig skärm, men problemet är att jag hittar ingen som är liten och kompakt nog. Skulle jag kunna hitta en skärm mindre än 20 tum som är smal och kontakterna visas inte alltför mycket kanske det vore något att tänka på också.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Okej har hittat en omkopplare för den 18.4 tummare som jag länkade. Det svåraste nu blir väl att få alla måtten att stämma så allt sitter som det ska, finns det någonstans standardmått för datorer, exempelvis hur långt ifrån PCI-e slotten som IO-porten från GPUn kommer sitta och samma för moderkort? Sedan har jag ingen erfarenhet om hur jag ska skära ut bitarna eller göra skruvhål, men det borde förhoppningsvis gå att ordna
http://www.ebay.com/itm/HDMI-DVI-VGA-AUDIO-LCD-Controller-Board-kit-For-18-4-LTN184HT03-LTN184HT01-/251450153359?pt=US_Laptop_Screens_LCD_Panels&hash=item3a8b98d98f

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Som sagt har jag planerat att göra ett eget chassi som liknar bottnen på en bärbar dator, aningen större för att få plats med komponenter. Ifall jag skulle göra detta vill jag också ha en passande datorskräm, en bärbar skärm som jag fixar en egen ram till ifall ni inte har någon annan rekommendation att ge.
En skärm som typ denna: http://superkraft.se/laptop/skarm/184-tum/laptop-skarm-184-tum-wuxga-1920x1080-ccfl2-glossy-ltn184ht03/
Hur kan jag koppla in den så den fungerar som en skärm? Kommer den fungera felfritt? Dvs inte typ 500 ms fördröjning.
Trevlig dag
Alex

Jag har tyvärr ingenting nyttigt att tillägga, men jag önskar att du gör följande 2 saker =

1. Lägger upp en byggtråd då du är igång och uppdaterar med mycket bilder, för det låter väldigt intressant ditt projekt!

2. Lägger till Copyswede till din "Världens ondska"-lista i din signatur.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju göra ett eget hölje till nån normal skärm, om du verkligen vill kan du säkert även flytta kretskorten om du löser kopplingarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den ser intressant ut, dock kanske den är för liten! Skärmen har en bredd på 379 mm. Ett fullstort grafikkort har längden runt 300 mm. Det lämnar en ~8cm för annat, men är inte hemma för tillfället men när jag kommer hem ska alla möjligheter kollas! Det skulle vara mycket lättare med den skärmen, dock är responstiden inte tip top men det borde väl fungera för fps?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Jag har tyvärr ingenting nyttigt att tillägga, men jag önskar att du gör följande 2 saker =

1. Lägger upp en byggtråd då du är igång och uppdaterar med mycket bilder, för det låter väldigt intressant ditt projekt!

2. Lägger till Copyswede till din "Världens ondska"-lista i din signatur.

Nr 1 borde väl komma när saker rullar igång, vill ta reda på mer saker innan jag startar projektet, som material och hur jag skär ut delarna etc.
Nr 2 kommer på momangen! Får dock inte lägga till fler rader, men skriver in Copyswede som en parentes vid djävulen, de är ju samma sak ändå.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju göra ett eget hölje till nån normal skärm, om du verkligen vill kan du säkert även flytta kretskorten om du löser kopplingarna.

Jo, men det borde fungera med en laptopskärm, hade tänkt att hölja in IO portarna från MDK och GPU för att göra det snyggare, så DVI kablarna etc. kan ju gömmas lätt där.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Det finns LVDS till DVI-converters du skulle kunna använda, det är tyvärr dock inte så trivialt att du kan köpa en generisk sådan och plugga in vilken laptoppanel som helst, utan ofta måste convertern flashas med mjukvara för just den specifika panel du tänkt använda.

En bra approach kunde ju vara att leta upp ett antal bra paneler du kan få tag på som reservdel, och sedan kolla om det finns LVDS till DVI-converters för dem, du verkar ju inte vara rädd för att behöva betala lite för det. En budgetvariant kunde ju vara att kolla på Tradera, brukar ligga en del defekta datorgrejer uppe där. Du kanske kan få tag på nån laptop som brunnit efter att nån hällt kaffe i den eller så, som har en hel panel som du kan göra något med.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det finns LVDS till DVI-converters du skulle kunna använda, det är tyvärr dock inte så trivialt att du kan köpa en generisk sådan och plugga in vilken laptoppanel som helst, utan ofta måste convertern flashas med mjukvara för just den specifika panel du tänkt använda.

En bra approach kunde ju vara att leta upp ett antal bra paneler du kan få tag på som reservdel, och sedan kolla om det finns LVDS till DVI-converters för dem, du verkar ju inte vara rädd för att behöva betala lite för det. En budgetvariant kunde ju vara att kolla på Tradera, brukar ligga en del defekta datorgrejer uppe där. Du kanske kan få tag på nån laptop som brunnit efter att nån hällt kaffe i den eller så, som har en hel panel som du kan göra något med.

Jo jag har hittat en laptop skärm som en reservdel och dess omkopplare på ebay.
http://superkraft.se/laptop/skarm/184-tum/laptop-skarm-184-tum-wuxga-1920x1080-ccfl2-glossy-ltn184ht03/
http://www.ebay.com/itm/HDMI-DVI-VGA-AUDIO-LCD-Controller-Board-kit-For-18-4-LTN184HT03-LTN184HT01-/251450153359?pt=US_Laptop_Screens_LCD_Panels&hash=item3a8b98d98f

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Den ser intressant ut, dock kanske den är för liten! Skärmen har en bredd på 379 mm. Ett fullstort grafikkort har längden runt 300 mm. Det lämnar en ~8cm för annat, men är inte hemma för tillfället men när jag kommer hem ska alla möjligheter kollas! Det skulle vara mycket lättare med den skärmen, dock är responstiden inte tip top men det borde väl fungera för fps?

Finns massa bra ITX grafikkort. t.ex det här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2392058
Kunde dock inte hitta bättre än 760.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Finns massa bra ITX grafikkort. t.ex det här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2392058
Kunde dock inte hitta bättre än 760.

Jo det är ett bra förslag! När jag kommer hem ska jag börja med att kolla hur det ska byggas ihop för att se det bästa alternativet, men det ser helt klart snyggare ut med en laptop skärm tycker jag i alla fall eftersom det ser bättre passande ut.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)