Sony A7/A7ii, A7r/A7rii, A7s/A7sii Spegellösa fullformatare

Permalänk
Medlem

Sony A7/A7ii, A7r/A7rii, A7s/A7sii Spegellösa fullformatare

Sony A7

- World's lightest interchangeable lens full-frame camera1
- Full Frame 24.3MP resolution with 14-bit RAW recording
- Fast Hybrid AF with phase-detection for DSLR-like speed
- Fast Intelligent AF optimized for full-frame sensor
- Direct access interface for fast, natural shooting control
- Simple connectivity to smartphones via Wi-Fi® or NFC
- Compatible with Sony E-mount and full frame lenses

Sony A7 ii

24.3MP Full-Frame Exmor CMOS Sensor
BIONZ X Image Processor
5-Axis SteadyShot INSIDE Stabilization
Enhanced Fast Hybrid AF and 5 fps Burst
Full HD XAVC S Video and S-Log2 Gamma
3.0" 1,228.8k-Dot Tilting LCD Monitor
XGA 2.36M-Dot OLED Electronic Viewfinder
Weather-Resistant Magnesium Alloy Body
Refined Grip & Robust Lens Mount
Built-In Wi-Fi Connectivity with NFC

Sony A7r

Full Frame 36.4MP resolution with 14-bit RAW recording

Sony A7rii

42 MP Full-Frame Exmor R BSI CMOS Sensor
BIONZ X Image Processor
Internal UHD 4K Video & S-Log2 Gamma
5-Axis SteadyShot INSIDE Stabilization
399 Phase-Detect AF Points & 5 fps Burst
0.5" 2.36M-Dot XGA OLED Tru-Finder EVF
3.0" 1,228.8k-Dot Tilting LCD Monitor
ISO 102,400 and Silent Shutter Mode
Durable Reduced-Vibration Shutter Design
Built-In Wi-Fi Connectivity with NFC

Sony A7s

- 12.2MP Full-Frame Exmor CMOS Sensor
- Sony E-mount
- Full HD (1920 x 1080) at 24, 30, 60 FPS
- Capable of 120 FPS at 720p
- Records to AVCHD, XAVC S and MP4 to SD, SDXC, SDHC, Memory Stick PRO Duo, Memory -- Stick PRO HG-Duo
- 4K (4240 x 2832) full-frame sensor is cropped to UHD 3840 x 2160 for recording via HDMI to external recorder only (8 bit, 4:2:2)
- ISO range from 50-409,600
- 3.0″ 921.6k-Dot Tilting LCD Monitor
- Sony W-series batteries
- Range TBA
- TBA

Permalänk
Medlem

EDIT:
Min recension av A7

Mitt första test av A7ii som nu alltså har inbyggd stabilisering i huset, S-Log, och mycket mindre moire.
IMO är det en budget A7s + IBIS och mer lätthanterlig bas-ISO i S-Log (1600 vs 3200).

Philip Blooms recension av A7s

Dave Dougdale om A7s

Permalänk
Medlem

A7R finns nu med massa rabatt i flera fotobutiker på nätet 4000-5000kr, plus att Sony ger Cashback på 900 kr.
Således är den plötsligt ganska överkomlig med sina ~14-15000 kr. Kostar bara marginellt mer än A7.

Den verkar vara ett riktigt vidunder med sina 36 MP och avsaknad av lågpassfilter.
Här är en testbild http://www.imaging-resource.com/camera-reviews/sony/a7r/FULLR...

Jag är sugen tack vare att den är liten för att vara FF och har många möjligheter att montera olika objektiv med adapter.
Hade en 5D Mark II och en maffig allround-zoom men den här kombinationen var alldeles för stor för mig. Trivdes inte att bära omkring på klumpig fotoutrustning t.ex. i stan.
Nu tror jag att Sonyn + några fasta objektiv kan vara the way to go för mig.

Eller vad ligger bakom horisonten? Kommer Nikon, Canon och andra tillverkare att kontra?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag är helnöjd med min A7. Grymt att kunna köra med snorbilliga objektiv från Minolta, Konica osv.
Och idag sitter jag och suktar efter A7s,

atch?v=p6SSEBppkIA&sns=em[/YOUTUBE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag är helnöjd med min A7. Grymt att kunna köra med snorbilliga objektiv från Minolta, Konica osv.
Och idag sitter jag och suktar efter A7s,

http://www.youtube.com/watch?v=RZxSzdOACJ8&sns=em

Här är förövrigt min recension av A7 som videokamera,

http://www.youtube.com/watch?v=p6SSEBppkIA&sns=em

Tack ska ta en titt på din video när jag kommer hem
Var inne på A7 från början också. Om den sänks lika mycket så går jag nog för den istället. Men nu är avståndet mellan dem inte så långt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tack ska ta en titt på din video när jag kommer hem
Var inne på A7 från början också. Om den sänks lika mycket så går jag nog för den istället. Men nu är avståndet mellan dem inte så långt.

Jag köpte min som demoex på Cyberphoto med ca 2500 kr rabatt så det blev ju lite större skillnad.
En annan grej att överväga är om du ska fota handhållet med tele, en del får problem med skakosärpa pga a7rs dubba ridåer, på a7 och a7s finns inte samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag köpte min som demoex på Cyberphoto med ca 2500 kr rabatt så det blev ju lite större skillnad.
En annan grej att överväga är om du ska fota handhållet med tele, en del får problem med sakosärpa pga a7rs dubba ridåer.

Det har jag nog inte tänkt göra, men tack för att du gjorde mig medveten om problemet.
Har börjat googla och ska försöka finna ut hur stort det är och om det skulle drabba mig.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Inte nog med + för snorbilliga 60-70-80-tals gluggar - dom e dessutom av mycket hög klass oavsett priset för de som tröttnat på moderna plastgluggar. En klar trend sedan nåt år tebaks e att gammelgluggar för några dollar på ebay har rusat i höjden under senare tid - fler å fler upptäcker dess kvaliteter. Mao, en äldre kvalitetsglugg lär knappast sjunka i pris, finns samlare som kan ge över 100 papp för tex. en sällsynt cron 35'a.

Tycker inte om Sonys prissättning där man första månaderna tar ut fullpris, därefter bundlar återförsäljarna (typ Amazon) in nån glugg eller en påse godis med stativ, batterier, batteriladdare, SD-kort, adaptrar, blixt å annat krafs.

Efter drygt ett halvår sänker man priset med 30-40% - antingen säljer man för dåligt eller så går man ut med ett överpris vid introduktionen - kanske både och...

Så, har man tålamod att vänta ett halvår efter introduktionen kan jag garantera betydligt lägre pris på Sonys kameror.

Sen kan jag reka billiga-ful-adaptrar från Kina isf de betydligt dyrare fin-adaptrarna.

Nu e ju inte A7(r/s) nån världsmästare på aktionfotografi, typ sport och snabbrörliga motiv där supersnabb autofokus krävs. Där anses Canons och Nikons FF värstingar vara bättre.

En annan åsikt från internationella forum avseende skillnaden mellan A7 och A7r utöver viss skakningsoskärpa hos A7r är att skillnaden mellan 36 och 24 mpix rent bildmässigt inte är så hysteriskt stor i praktiken. En annan synpunkt är att långt ifrån alla motiv kräver supermegagiggaterra megapixlar - pixelkriget är till stor del nåt räknenissar ägnar sig åt medan vi andra är ute och fotar. Så mitt råd är att satsa pengarna på ett knippe riktigt bra gluggar i stället. Har du sett en A7:a med en svart cron 35:a förstår du vad jag menar. Snyggare å skarpare lär du få leta länge efter.

Jag har noterat viss skakningsoskärpa på gammelglugg på A7 om jag tillämpar regeln att sätta längsta tiden till 1/brännvidden, tex. 1/100 för en 100 mm, särskilt om jag croppar upp men då faller ju regeln. Så numera kör jag enligt regeln 1/2xbrännvidden på gluggar utan inbyggd antiskak.

Sony har fått kritik för att det finns alltför få originalobjektiv till Sony E-mount. De som finns anses jämförelsevis vara av hög kvalitet men tveksamt prisvärda då det finns alternativ med adapter. Man har släppt en roadmap som visar kommande objektiv men många menar att det går för långsamt.

Permalänk
Medlem

Själv blir det nog en A7 i höst om de går ner mer i pris å lägga Nex 6an på hyllan

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Tror Nex 6an faller mer i pris än A7 framgent - så sälj den å shoppa en beggad A7:a asap.

Vad kan man få ge för en A7 beggad?
Hittar inget på fotosidan och bara en annons på blocket -> 42000 inkl några objektiv
Värt att titta på ebay kanske?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vad kan man få ge för en A7 beggad?
Hittar inget på fotosidan och bara en annons på blocket -> 42000 inkl några objektiv
Värt att titta på ebay kanske?

På fotosidan kan du nog få en för 7-8-9000 på en köpesannons. Jag betalade 10K för min sprillans ny i butik så 7k är ju ganska rimligt begagnatvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

På fotosidan kan du nog få en för 7-8-9000 på en köpesannons. Jag betalade 10K för min sprillans ny i butik så 7k är ju ganska rimligt begagnatvärde.

Ok tack för info.
Får hålla utkik
Kanske slår till på en ny annars, då man inte sparar så jättemycket än så långe.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ok tack för info.
Får hålla utkik
Kanske slår till på en ny annars, då man inte sparar så jättemycket än så långe.

Du kan ju iofs kanske få med objektiv lite billigare begagnat. 35/2.8 är mycket nice och som jag förstår det är kit objektivet inte fy skam det heller.

Permalänk
Medlem

Blocket, Tradera å Fotosidan kan man hålla koll på efter A7 + gammelgluggar.
Köper man från ebay kan man torska på moms+tull - har inte provat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Denna länk har massor me info:
http://www.sonyalpharumors.com/

Dom är bra, framförallt när dom använder mina videos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Dom är bra, framförallt när dom använder mina videos

Dom kompletterar dig med stillbildsaspekterna på A7(r).
Är man videonizze sägs A7s vara en mörkervärsting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Dom kompletterar dig med stillbildsaspekterna på A7(r).
Är man videonizze sägs A7s vara en mörkervärsting.

Det är det, antagligen den värsta just nu. Skulle väl vara en C300 eller C500 som är där och nosar men de kostar ju långt över 100 000 respektive 200 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det är det, antagligen den värsta just nu. Skulle väl vara en C300 eller C500 som är där och nosar men de kostar ju långt över 100 000 respektive 200 000 kr.

Det kostar på att ligga på topp. Mitt måtto är att vara hyfsat påläst och därmed hitta små billiga guldkorn, typ adaptrar, gammelgluggar, att manuellt ställa fokus är nemas problemas för gammelgubbar med gammelgluggar. Även ungtuppar är välkomna i leken.

Permalänk

För er som har missat så har Dugdale fått ut sin recension nu av A7s där han ställer den mot GH4 i första hand men även andra kameramodeller.
Han visar i princip allt man kan tänkas fundera över och hela filmen är nästan en timme lång.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Väcker liv i en gammal tråd nu när A7ii och snart A7rii följt förhoppningsvis av A7sii är med på banan.
Jag har uppdaterat först inlägget med info om de nya modellerna.

A7ii fick till skillnad från A7 ordentlig S-Log med högre bitrate och inbyggd stabilisering is huset. Det sista är guld eftersom gamla objektiv är halva nöjet med spegellöst och S-Log gör den till en videokamera i klass med A7s.

A7s har med sina 12mp fortfarande lite bättre video, bättre i mörkret och 4K ut i HDMI.
A7ii har stabilisering, funkar även bra är stillbilder (24mp), lägre bas-ISO i S-Log och såklart mycket billigare.

A7ii Har monstruös upplösning för stillbilder, intern 4K och stabilisering. Men det höga MP-antalet kommer straffa Videon lite och priset är mer än det dubbla mot A7ii.

Permalänk
Medlem

Själv slog jag till på A7ii.
Här är första testet av stabiliseringen med gamla vintage objektiv.

Permalänk
Medlem

Idag är ju A7 nere under 10K ny så Sony har verkligen det senaste, det fetaste och det billigaste inom Fullformat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Idag är ju A7 nere under 10K ny så Sony har verkligen det senaste, det fetaste och det billigaste inom Fullformat.

Japp, har sett beggade A7 med giltig garanti för 6K.

A7rII har dödat fördomarna att fetDSLR skulle ha snabbare AF. Med Metabones III adapter sägs AF på A7rII vara nästintill lika snabb med Canons EF optik som på Canons egna hus.

Ex. på demo:
https://www.youtube.com/watch?v=qW36e_icsic

Review: Sony a7 Mark II - Best Full Frame Mirrorless?
https://www.youtube.com/watch?v=Z-CHCYA38Aw

a7/a7R/a7S/a7 II Overview Training Tutorial
https://www.youtube.com/watch?v=2sMsZotpXTg

Permalänk
Medlem

Väntar ivrigt på A7000 och A7s II...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Japp, har sett beggade A7 med giltig garanti för 6K.

A7rII har dödat fördomarna att fetDSLR skulle ha snabbare AF. Med Metabones III adapter sägs AF på A7rII vara nästintill lika snabb med Canons EF optik som på Canons egna hus.

Ex. på demo:
https://www.youtube.com/watch?v=qW36e_icsic

Review: Sony a7 Mark II - Best Full Frame Mirrorless?
https://www.youtube.com/watch?v=Z-CHCYA38Aw

a7/a7R/a7S/a7 II Overview Training Tutorial
https://www.youtube.com/watch?v=2sMsZotpXTg

Själv letar jag beggad a7 i den prisklassen, dock verkar dom ligga på ca 8k. Var kollar du? Jag kollar fb, fotosidan, Tradera och blocket. Kan ju vara att dom säljer som smör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Själv letar jag beggad a7 i den prisklassen, dock verkar dom ligga på ca 8k. Var kollar du? Jag kollar fb, fotosidan, Tradera och blocket. Kan ju vara att dom säljer som smör...

Hittar du en för 8 så prutar du ju ner den till 7 utan problem med klassikern "7 så tar jag den udag".
Speciellt nu när den kostar under 10 ny.
Jag hjälpte nyligen en kollega på jobbet att skaffa en. Vi skambudade alla som låg på blocket. Några sa ja och det blev affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Väntar ivrigt på A7000 och A7s II...

Ja sätter de s-log i a7000 så har de en vinnare. De är ju väldigt aggressiva nu, inte minst med rx10ii, rx100iv och fs7.