ProtonMail - En säker ersättare till Gmail/Outlook/Hotmail

Permalänk
Medlem

ProtonMail - En säker ersättare till Gmail/Outlook/Hotmail

Tänkte bara dela med mig av ProtonMail vilket för närvarande har en mycket framgångsrik crowdfunding kampanj på IndieGoGo här: https://www.indiegogo.com/projects/protonmail/x/7858562 Deras hemsida hittar du här: https://protonmail.ch/

Vad är ProtonMail?
ProtonMail utvecklas av folk från MIT och CERN och är helt enkelt en ny e-posttjänst som ska baseras helt i och från Schweiz. För er som använde LavaBit kommer detta att vara lite bekant.

Poängen med ProtonMail är just att det blir, vad det verkar, den enda lättanvända och end-to-end krypterade mailtjänsten, som dessutom är helt gratis (Dock finns det ett premium program). Den hårda krypteringen ser dessutom till att skaparna själva inte kommer att kunna läsa dina mail. Tjänsten är dessutom kompatibel emot samtliga existerande mailtjänster, så det går att maila till dina icke-ProtonMail kontakter helt utan problem.

Vad tycker ni andra? Själv känner jag bara: Äntligen.

Edit: Slutresultatet hade jag visst glömt att skriva in!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ja det blev tydligen ganska bra tryck när de lanserade betan i maj.

Och vad gäller tänkbara användare så nämner de endast ett undantag :D:

Citat:

Below are some examples of recommended, and not recommended use cases for ProtonMail

NOT RECOMMENDED:
Edward Snowden – If you are Edward Snowden, or the next Edward Snowden, we would not recommend that you use ProtonMail. And in case Mr. Snowden was foolish enough to try, we have already blocked the username

snowden@protonmail.ch

https://protonmail.ch/blog/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Ja det blev tydligen ganska bra tryck när de lanserade betan i maj.

Och vad gäller tänkbara användare så nämner de endast ett undantag :D:

https://protonmail.ch/blog/

Haha, ja. Den var lite rolig den

Men det är ju det som är poängen med masskryptering, att göra det väldigt besvärligt för de som vill massövervaka. Inte att göra sig själv 100% 'ointagbar'.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

känns redan nu som jag alltid kommer göra en freudiansk vurpa på det här..

hursomhelst, kommer alla mail skickas ett par varv genom LHC för att vara riktigt på den säkra sidan att ingen hinner ifatt informationen?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kan man köra med egna domännamn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Kan man köra med egna domännamn?

Inte just nu, men det ser ut att vara planen i framtiden. Kan bli verklighet ännu tidigare om dom når sitt 300 000 USD mål på IGG.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det kan säkert bli en välgjord tjänst. Rent säkerhetsmässigt lämnar den dock mycket att önska jämfört med t.ex. S/MIME.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Kan man köra med egna domännamn?

ProtonMail ligger i skrivande stund uppe i 365 954 USD. Därmed kommer det support för egna domännamn!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Suttit i denna betakön i evigheter nu, hoppas något händer snart. Man kan ju inte annat än älska Schweiz

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Inte just nu, men det ser ut att vara planen i framtiden. Kan bli verklighet ännu tidigare om dom når sitt 300 000 USD mål på IGG.

Kan nämnas att de är uppe i över $300 000 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

ProtonMail ligger i skrivande stund uppe i 365 954 USD. Därmed kommer det support för egna domännamn!

Grymt trevligt!

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur deras prismodell kommer se ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Någon som vet hur deras prismodell kommer se ut?

För vanligt användande är det gratis, sedan för Protonmail+ tror jag det sades något om det var antingen 5 eller 10 usd i månaden som ger lite extra funktioner, dock inget jag tror jag själv behöver.

P.S ProtonMail är över 400 000 usd crowdfundat nu!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

ProtonMail har ganska nyligen passerat 500 000 USD gränsen. Det innebär att det kommer dedikerade mobil-klienter till Android och Ios i första hand, Windows Phone kommer sen.

https://twitter.com/ProtonMail/status/493131522053255168

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

tackar for infon

Visa signatur
Permalänk

Någon som fått ett konto och börjat använda? De är fortfarande i Beta-stadiet.
Själv har jag endast fått registrera ett username/mejladress. Möttes av texten nedan när det var klart.

Thank you for your interest in ProtonMail.

Your overwhelming response to our open beta has maxed our server capacity. We're working hard to add more servers in Switzerland, and we'll send you an invitation as soon as possible.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke Novis:

Någon som fått ett konto och börjat använda? De är fortfarande i Beta-stadiet.
Själv har jag endast fått registrera ett username/mejladress. Möttes av texten nedan när det var klart.

Thank you for your interest in ProtonMail.

Your overwhelming response to our open beta has maxed our server capacity. We're working hard to add more servers in Switzerland, and we'll send you an invitation as soon as possible.

Jag, har använt mitt konto sedan början av augusti. Fungerar underbart, bästa mail UIn på långa vägar dessutom.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Registrerade mig idag. Får se när en ledig plats blir tillgänglig.

Tänkte att jag för en gångs skull ska vara tidigt ute och få använda mitt eget namn(förnamn.efternamn@...) utan tilläggssiffror eller extrabokstäver :).

Permalänk
Skrivet av Ensto:

Registrerade mig idag. Får se när en ledig plats blir tillgänglig.

Tänkte att jag för en gångs skull ska vara tidigt ute och få använda mitt eget namn(förnamn.efternamn@...) utan tilläggssiffror eller extrabokstäver :).

Har väntat bra länge känns det som nu och har inte fått någon Invite.. Känns som dom slutat skicka ut invites?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixer:

Har väntat bra länge känns det som nu och har inte fått någon Invite.. Känns som dom slutat skicka ut invites?

Ser ut som om ett ''invite system'' är på gång :).

Se kommentarer.
https://protonmail.ch/blog/protonmail-beta-v1-10-release-note...

Permalänk
Skrivet av Ensto:

Ser ut som om ett ''invite system'' är på gång :).

Se kommentarer.
https://protonmail.ch/blog/protonmail-beta-v1-10-release-note...

Japp men jag registrerade mig för att mottaga en invite för ca 2-3 månader sedan.. Inte hört ett knyst.

Permalänk
Avstängd

Fick min invite idag Någon som provat och vad tycker ni om ProtonMail?

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOMBAii:

Fick min invite idag Någon som provat och vad tycker ni om ProtonMail?

Välkommen! Har använt sedan i somras, fullkomligt älskar det! Längtar tills Android-applikationen\programmet kommer.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kan de få till stödet för egen domän så hoppar jag på direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Kan de få till stödet för egen domän så hoppar jag på direkt

Det är på väg, men det kanske du redan visste.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Kan de få till stödet för egen domän så hoppar jag på direkt

Yep, samma här, och att inte prislappen för olika tjänster blir alldeles för hög.

Permalänk
Medlem

Kommer de introducera aliaser, eller behöver man skaffa flera adresser?

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke Novis:

Någon som fått ett konto och börjat använda? De är fortfarande i Beta-stadiet.
Själv har jag endast fått registrera ett username/mejladress. Möttes av texten nedan när det var klart.

Thank you for your interest in ProtonMail.

Your overwhelming response to our open beta has maxed our server capacity. We're working hard to add more servers in Switzerland, and we'll send you an invitation as soon as possible.

Har haft detta sedan i somras och är väldigt nöjd. En värdig ersättare till mina andra webmail. Utseendet är väldigt avskalat och snabbjobbat. Man loggar först in på kontot och sedan måste man slå in ett ytterligare lösenord för att komma förbi krypteringen av din inbox. Jag är verkligen inte insatt i hur krypteringen fungerar men ville ha en mailkorg som inte blev läst av ms, google etc. Läste något om att när du mailar en annan protonmailanvändare så är posten automatiskt krypterad men om du mailar en person som har en vanlig mail kan du välja att kryptera den, men då måste du meddela mottagaren om detta så att hen har möjlighet att låsa upp den.

Permalänk

Blev en registrering :).

Hur gör ni andra när ni byter till en "ny" mail såhär? Flyttar man över allt från sin gamla?

Det känns på något sätt ganska meckigt när man under åren har satt upp 2-3 andra konton på Gmail och har en drös mail där som man ändå vill ha tillgång till osv.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Blev en registrering :).

Hur gör ni andra när ni byter till en "ny" mail såhär? Flyttar man över allt från sin gamla?

Det känns på något sätt ganska meckigt när man under åren har satt upp 2-3 andra konton på Gmail och har en drös mail där som man ändå vill ha tillgång till osv.

Brukar finnas inställningar i de flesta e-posttjänster att skicka vidare e-post du får till din nya adress.