Permalänk
Medlem

Överklocka i7-950 - Kommer ingen vart.

Hej!
Jag har nyligen köpt mig crosshair h55 till min i7 950 och moderkortet Gigabyte EX58-UD3R för att
jag skulle vilja överklocka processoren. Jag är ny med att clocka CPU's men har läst många forum trådar
och samt guider/tutorialer hur man clockar i7. Dock kommer jag ingen vart...

Först och främst så är processorn helt låst till 23x då varje gång jag ändrar den till en annan siffra dyker
problemet jag skriver nedan upp och biosen ändrar tillbaka den till 23x.

* 133x23
* QPI clockratio på det lägsta (x32 tror jag?)
* memory multipliern på 8.0
* Uncore clock ratio på x16 då jag håller 1600mhz på ramminnet och är dubblet så mycket än 8.0.
* Stängt av alla power-saving functioner och samt turbo.
* Satt Dram volten på det optimerade (kommer ej ihog siffran men är den innan texten byter färg)

Sparar jag nu bootar datorn som vanligt. Inga konstigheter, men so fort jag passerar 139x23, sparar/startar om
så är skärmen helt svart och inget ljus i musen eller tangentbordet, måste altså stänga av med resetknappen
och gå in i biosen där den klagar på volt problem. höjer jag CPU volten är det ingen skillnad, har gått ända
upp till 1.3 volt

EDIT: Är det någonting jag missar eller kan det vara något hårdvara fel någonstans? OBS förlåt om jag blandat ihop några
siffror då jag inte har BIOSen framme just nu.

Permalänk
Medlem

Ändra "memory multipliern" till 6x.
Ändra alla "minnes timings" till auto om de inte redan är på auto.
Du kan prova att sänka Uncore lägre (så länge du sänker "memory multipliern" till 6x) men 16x borde fungera även vid mycket högre BCLK.

Permalänk
Medlem

Vad försöker du ändra x23 till?

Sen först och främst se till att du får undan minnet så mycket som möjligt ur ekvationen, dvs sätt det på enligt systemspec på 1066MHz, medans du klockar CPU, sen när den biten är klar kan du börja höja minnet.
Minnet följer ju FSB som man huvudsakligen använder för klockningen.

Använd FSB för klockningen, du kan sänka CPU multipler lite om du vill och använda högre FSB, dock jag låter multipler vara på auto
dvs inte låsa den, så speedstep fungerar som tänkt.

Tänk på att nordbryggan kan bli väldigt het på X58, så håll lite koll på dess temperatur när tex FSB börjar bli hög

Tänk på att man inte klockar 950 på alls samma sätt som senare i5/i7 så att du läser guider för just 920-960, men se upp med guider som är för 920 då dom första krävde andra inställningar än senare 920.

1.3volt på CPU är ingen fara alls, jag kör tror jag 1.35 24/7 bara CPU temp är OK så ingen fara där.

Men OK kylning så kan man klocka till 3.8-3.9 ca, med mycket bra kylning ca 4.1-4-2

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Testade nu först som jonaz_81a sade, samma resultat, svart skärm, sänkte ner multipliern och uncoren. Sedan testade jag som ggustavsson som jag tror ggustavsson sade, 1 gång med allt på auto och 32x141 sedan med lite högre volt och med auto på RAMet (1066MHz), blir fortfarande bara svart skärm.
Angående "Vad försöker du ändra x23 till?" jag har testat x24, x22, x21, varje gång jag kommer tillbaka till BIOSen efter black screen är den tillbaka på x23.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zablar:

Testade nu först som jonaz_81a sade, samma resultat, svart skärm, sänkte ner multipliern och uncoren. Sedan testade jag som ggustavsson som jag tror ggustavsson sade, 1 gång med allt på auto och 32x141 sedan med lite högre volt och med auto på RAMet (1066MHz), blir fortfarande bara svart skärm.
Angående "Vad försöker du ändra x23 till?" jag har testat x24, x22, x21, varje gång jag kommer tillbaka till BIOSen efter black screen är den tillbaka på x23.

Minns inte exakt men just x24 tror jag man inte kan ändra till, max x23. men datorn kan som nåt turbo växla upp till x23,5 eller x24

Lite skumt detta, föreslår att du gör en bios resett, eller via bios återställer att till fabriksinställningar, och börjar om från början.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jo en "bios reset" låter rimlig.

En i7 950 borde ha 24x som max multiplier för alla cores. (23+1).
Det är möjligt turbo måste aktiveras för att man ska kunna använda turbo-multipliern, det skiljer lite mellan moderkorten vad man måste aktivera för att komma åt den. 23x och lägre ska alltid fungera.

Permalänk
Medlem

Är nog någon defect på moderkortet. försökte gå tillbaka till gammla BIOS men då fick jag bara grafiska artifakter på skärmen, resettade och installerade de senaste igen, samma problem kvarstår. Testade även göra en fuskare, att installera EasyTune6 (Gigabytes overclock program) och clocka CPUn där, datorn frös vid x139 där med..