Vattenkylning - Behöver hjälp med att få lägre temp.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning - Behöver hjälp med att få lägre temp.

Hej, Jag körde precis Intelbrurntest på min dator och kom upp i 59 grader och testet stoppades och så kom det fram en varnings ruta. Jag har även vattenkylning i min dator. Jag har en Intel Core i7 2600k 3,4 Ghz 4 kärnig, och Corsair H100i.

Så gjorde jag samma test på min pappas dator och han kom precis upp i 50 grader och han har nån Intel Core i5 med standard fläkt.

Hur är det möjligt att jag som har vattenkylning får högre temp? Min pappa har standard kylpastan som är för klistrad och jag har artic silver 5.

tack på förhand // Richard!

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

Hej, Jag körde precis Intelbrurntest på min dator och kom upp i 59 grader och testet stoppades och så kom det fram en varnings ruta. Jag har även vattenskylning i min dator. Jag har en Intel Core i7 2600k 3,4 Ghz 4 kärnig.

Så gjorde jag samma test på min pappas dator och han kom precis upp i 50 grader och han har nån Intel Core i5 med standard fläkt.

Hur är det möjligt att jag som har vattenskylning får högre temp? Min pappa standard kylpastan som är för klistrad och jag har artic silver 5.

tack på förhand // Richard!

Vilken vattenkylning (utan s) har du? Är det ett slutet system, dvs ett färdigmonterat allt-i-ett-system så är det ofta likvärdiga luftkylda. Vill du få bättre kylning med vatten så behöver du mer radiatoryta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vilken vattenkylning (utan s) har du? Är det ett slutet system, dvs ett färdigmonterat allt-i-ett-system så är det ofta likvärdiga luftkylda. Vill du få bättre kylning med vatten så behöver du mer radiatoryta.

Jag har corsair H100i. https://www.komplett.se/corsair-h100i-hydro-series-cpu-kylare...

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig? Kan det vara fel på vattenkylaren?

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem

Tror inte det är något fel på kylaren, det är ju inte speciellt höga temperaturer. Har du kopplat in allt rätt?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

Någon som kan hjälpa mig? Kan det vara fel på vattenskylaren?

Som ovan har nämnt så heter det vattenkylning och inte vattenskylning.

Mina egna testar jag gjort med min gammla i7 och en h80 är att hyper threading som i7 har lägger till ca 10 grader, en i5 har inte hyper threading. Sen spelar ju volten in på cpu:n också, chassit kan nog göra sin del och hur du har fläktarna riktade på din h100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Som ovan har nämnt så heter det vattenkylning och inte vattenskylning.

Mina egna testar jag gjort med min gammla i7 och en h80 är att hyper threading som i7 har lägger till ca 10 grader, en i5 har inte hyper threading. Sen spelar ju volten in på cpu:n också, chassit kan nog göra sin del och hur du har fläktarna riktade på din h100.

glömde skriva det men jag har ju även bytt ut standarn fläktarna. Så istället så har jag 2st "Be quiet Silent Wings2."
Och dom fläktarna har jag inte ställt in utan dom går på max hela tiden. Jag köpte vattenkylningen för att jag tänkte att jag ska överklocka men jag verkar inte riktigt ha nån chans att kunna göra det just nu. Har kompisar som har överklockat och har max temp 55.

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Tror inte det är något fel på kylaren, det är ju inte speciellt höga temperaturer. Har du kopplat in allt rätt?

Min kompis har samma chassi och vattenkylning som mig så han hjälpte mig med det.
Jag har byggt ihop min dator själv men han hjälpte mig med vattenkylning.

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

glömde skriva det men jag har ju även bytt ut standarn fläktarna. Så istället så har jag 2st "Be quiet Silent Wings2."
Och dom fläktarna har jag inte ställt in utan dom går på max hela tiden. Jag köpte vattenkylningen för att jag tänkte att jag ska överklocka men jag verkar inte riktigt ha nån chans att kunna göra det just nu. Har kompisar som har överklockat och har max temp 55.

Temperaturmässigt så har du väl ca 30 graders spelrum uppåt innan du behöver börja oroa dig, så varför skulle du inte kunna försöka överklocka?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

glömde skriva det men jag har ju även bytt ut standarn fläktarna. Så istället så har jag 2st "Be quiet Silent Wings2."
Och dom fläktarna har jag inte ställt in utan dom går på max hela tiden. Jag köpte vattenkylningen för att jag tänkte att jag ska överklocka men jag verkar inte riktigt ha nån chans att kunna göra det just nu. Har kompisar som har överklockat och har max temp 55.

Fläktarna är ditt problem. Originalfläktarna flyttar mycket mer luft än de fläktarna som du har monterat. Fläktarna som du monterat är gjorda för att gå så tyst som möjligt. Byt till originalfläktarna om du vill överklocka.

Bara för att klargöra, det är de som går i 1500 rpm som du har va?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

glömde skriva det men jag har ju även bytt ut standarn fläktarna. Så istället så har jag 2st "Be quiet Silent Wings2."
Och dom fläktarna har jag inte ställt in utan dom går på max hela tiden. Jag köpte vattenkylningen för att jag tänkte att jag ska överklocka men jag verkar inte riktigt ha nån chans att kunna göra det just nu. Har kompisar som har överklockat och har max temp 55.

Ok, men har du satt så att fläktarna trycker ut luft från chassit? och dem fläktarna är nog inte jätte bra på en radiator, du vill ha högt statiskt tryck inte luftflöde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Ok, men har du satt så att fläktarna trycker ut luft från chassit? och dem fläktarna är nog inte jätte bra på en radiator, du vill ha högt statiskt tryck inte luftflöde

Radiatorn sitter i toppen av chassit och fläktarna pekar neråt.

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Fläktarna är ditt problem. Originalfläktarna flyttar mycket mer luft än de fläktarna som du har monterat. Fläktarna som du monterat är gjorda för att gå så tyst som möjligt. Byt till originalfläktarna om du vill överklocka.

Bara för att klargöra, det är de som går i 1500 rpm som du har va?

Ja dom går i 1500rpm. Men låter orginal fäktarna mycket högre?

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

Ja dom går i 1500rpm. Men låter orginal fäktarna mycket högre?

Ja, det är väl klart att de låter högre. Silent Wings2 hör du nog inte ens. Om du inte har andra fläktar i datorn så är den i princip ljudlös med silent wings2.

Så du får ju välja, låg ljudnivå och högre temperatur eller hög ljudnivå och lägre temperatur. Testa att montera originalfläktarna så kan du ju avgöra själv, tar inte många minuter att testa det.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Som ovan har nämnt så heter det vattenkylning och inte vattenskylning.

Mina egna testar jag gjort med min gammla i7 och en h80 är att hyper threading som i7 har lägger till ca 10 grader, en i5 har inte hyper threading. Sen spelar ju volten in på cpu:n också, chassit kan nog göra sin del och hur du har fläktarna riktade på din h100.

ska vi vara petiga så heter det Tester och inte testar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Ja, det är väl klart att de låter högre. Silent Wings2 hör du nog inte ens. Om du inte har andra fläktar i datorn så är den i princip ljudlös med silent wings2.

Så du får ju välja, låg ljudnivå och högre temperatur eller hög ljudnivå och lägre temperatur. Testa att montera originalfläktarna så kan du ju avgöra själv, tar inte många minuter att testa det.

Det verkar lite svårt att sätta i orginal fläkterna då jag redan monterat grejerna. Hur sätter jag i fläkten för jag vill inte ta bort kylpastan.

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

Det verkar lite svårt att sätta i orginal fläkterna då jag redan monterat grejerna. Hur sätter jag i fläkten för jag vill inte ta bort kylpastan.

Du har ju en sån här eller hur? https://www.komplett.se/corsair-h100i-hydro-series-cpu-kylare...

Du behöver inte ta bort allt för att byta fläktar. Det är bara att skruva bort fläktarna sen skruva fast nya på radiatorn. Om du inte kan få plats att skruva bort fläktarna med radiatorn monterad så är det bara att montera bort radiatorn medan du låter cpu-blocket sitta kvar.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

Radiatorn sitter i toppen av chassit och fläktarna pekar neråt.

dvs dem drar in kall luft utifrån och drar in all värme från radiatorn in i chassit och höjer temperaturen på allt annat i chassit, jag hade vänt på fläktarna så dem blåser genom radiatorn och ut med varmluften

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

dvs dem drar in kall luft utifrån och drar in all värme från radiatorn in i chassit och höjer temperaturen på allt annat i chassit, jag hade vänt på fläktarna så dem blåser genom radiatorn och ut med varmluften

Just nu sitter fläktarna så dom blåser ut ur chassit.

Jag kanske är dålig på att förklara men dom sitter så att jag ser märket i mitten av fläkten.

Alltså såhär: http://cdn.eteknix.com/wp-content/uploads/2013/08/DSC_1800.jp...
Detta är inte min dator utan en bild från google.

Edit: Någon som kanske kan hjälpa mig via skype? Skriv vad du heter på skype i pm så addar jag dig

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

Just nu sitter fläktarna så dom blåser ut ur chassit.

Jag kanske är dålig på att förklara men dom sitter så att jag ser märket i mitten av fläkten.

Alltså såhär: http://cdn.eteknix.com/wp-content/uploads/2013/08/DSC_1800.jp...
Detta är inte min dator utan en bild från google.

Edit: Någon som kanske kan hjälpa mig via skype? Skriv vad du heter på skype i pm så addar jag dig

Ja, jag fattar faktiskt inte vad du vill göra? Varför ska du ha kallare temperatur? Din dator låter väl mindre än din pappas också eller hur? Byt fläktar om du vill få ner temperaturen.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

Hej, Jag körde precis Intelbrurntest på min dator och kom upp i 59 grader och testet stoppades och så kom det fram en varnings ruta. Jag har även vattenkylning i min dator. Jag har en Intel Core i7 2600k 3,4 Ghz 4 kärnig, och Corsair H100i.

Så gjorde jag samma test på min pappas dator och han kom precis upp i 50 grader och han har nån Intel Core i5 med standard fläkt.

Hur är det möjligt att jag som har vattenkylning får högre temp? Min pappa har standard kylpastan som är för klistrad och jag har artic silver 5.

tack på förhand // Richard!

"Så gjorde jag samma test på min pappas dator och han kom precis upp i 50 grader och han har nån Intel Core i5 med standard fläkt"

Går inte att jämföra riktigt så, man måste veta exakt vilken i5 det är för att kunna bedöma.
Men sak är säkert att om det är en fyrkärning i5 nåt är inte 50 möjligt, med standardfläkt och IBT

IBT kan också driva upp tempen rejält tex jämfört med prime95
Så 59c är helt OK som du har med IBT.

Klocka på du bara..... 20c till kan du gå utan minsta problem

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

"Så gjorde jag samma test på min pappas dator och han kom precis upp i 50 grader och han har nån Intel Core i5 med standard fläkt"

Går inte att jämföra riktigt så, man måste veta exakt vilken i5 det är för att kunna bedöma.
Men sak är säkert att om det är en fyrkärning i5 nåt är inte 50 möjligt, med standardtest och IBT

IBT kan också driva upp tempen rejält tex jämfört med prime95
Så 59c är helt OK som du har med IBT.

Klocka på du bara..... 20c till kan du gå utan minsta problem

Min pappa har Inte Core i5 3470. https://www.komplett.se/intel-core-i5-3470-processor/748721
Vad är IBT?
Jag använde Intelburn och gjorde precis samma test på min cpu som min pappas.
Testade prime95 på min dator och gick upp i tempen 51 med standard inställningar.

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

Min pappa har Inte Core i5 3470. https://www.komplett.se/intel-core-i5-3470-processor/748721
Vad är IBT?
Jag använde Intelburn och gjorde precis samma test på min cpu som min pappas.
Testade prime95 på min dator och gick upp i tempen 51 med standard inställningar.

IBT= Intel Burn Test

OK 51c med Prime95, du har fin och sval temp, helt förväntad med din CPU och kylare osv
Och dina "problem" är inga problem

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

IBT= Intel Burn Test

OK 51c med Prime95, du har fin och sval temp, helt förväntad med din CPU och kylare osv
Och dina "problem" är inga problem

Okej, Bra att höra att allt funkar som det ska då Någon som kan hjälpa mig med att överklocka?

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL