Permalänk
Medlem

Z97-kort med bra ljudchip

Sonen vill uppgradera sin dator men innan vi gör det tänkte jag slänga ut en fråga här i forumet.

Han vill ha en i5-4690K och ett Z97-kort med ett bra ljudchip (enbart för användning med headset när han spelar). Han säger att han sett reklam för något kort som tryckte lite extra på sitt ljud men jag har letat och hittar inget som kan betraktas som extra bra.

Har ni något tips om vad vi ska köpa? (Jo jag vet att ett riktigt ljudkort är bättre men frågan gäller alltså inbyggt ljud).

Permalänk
Hedersmedlem

Alla tillverkare säger att alla deras modeller har bäst ljud, så att leta bland deras egen marknadsföring är ingen större idé. Det du letar efter heter Realtek ALC1150, vilket vissa modeller har. Vissa modeller påstås även ha rejäla hörlursförstärkare, men det viktigaste är att det sitter ALC1150 istället för ALC898 på moderkortet!

Permalänk
Medlem

På Z97 har du inte så mycket att välja på. Finns Realtek ALC 1150/A892/887 - Nu har jag inte kollat på testfakta och dylikt men du kanske kan snegla på ljudkortet som sitter i detta http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4952#o... - I princip det enda moderkotet jag hittar som verkar ha lagt på lite mer kräm gällande ljud, men åter igen, jag har inte satt mig in i testfakta så blir lite googlande för din del.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Här finns en stor jämförelse:
http://us.hardware.info/reviews/5385/51/19-intel-z97-chipset-...

Även om kretsen är lika kan platsen på moderkortet påverka ljudet pga interferens och annat.

Med data som finns där är det inte helt självklart att externt ljud är bättre än internt. Åtminstone inte om man som jag har ett gammalt ljudkort som Audigy 2 ZS. Har jämfört tekniska spec i ljudavdelningen på forumet.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Efter lite Googleing så faller Gigabyte bort (jag vet dock inte hur seriösa "testerna" var eftersom de finns hos för mig okända sidor).

Efter intervention från hon som bestämmer här hemma - hon är allergisk mot kablar utefter väggarna - har vi bestämt att det får bli det här kortet då sonen släpar med sig sin kära burk t.o.m. till sommarstugan.

https://www.komplett.se/asus-z97-pro-wifi-ac-socket-1150/8148...

Jag kom dessutom på att jag borde ha inkluderat en fråga om RAM (minnen) men jag startar en ny tråd för det istället för här.

Än en gång tack för svaren.

Permalänk
Medlem

Kolla så ljudkretsen också har dedikerad headphone amp. Det gör en hel del för ljudet.

Permalänk
Medlem

jag har detta, och jag är väldigt nöjd med ljudet

http://www.inet.se/produkt/1902683/msi-z97-gaming-7

(ska tilläggas att jag inte är någon audiofil, utan bara en casual Music player.)

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara löpa en extern dac?

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem

@Dragone - tack för intressant tips - sonen vår är väl inte heller någon audiofil men han pratar om att han MÅSTE höra var monstren kommer ifrån.

@Johan450 - jag vet aboslut inget om ljud - kan knappt skilja på tal och musik - så jag vet inte ens vad en DAC är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan450:

Kan du inte bara löpa en extern dac?

Det blir så dyrt. 1000kr på moderkort, 2000 på en ok usb dac, och sen för att inte tala om lurarna.

Valfritt moderkort med påkostad ljudkrets och amp duger fint. Tex ALC1150 + amp, eller Soundblaster + amp. Det har dom flesta gaming moderkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengti:

@Dragone - tack för intressant tips - sonen vår är väl inte heller någon audiofil men han pratar om att han MÅSTE höra var monstren kommer ifrån. [...]

Heh, låter som ett kort med Asus Sonic Radar, som finns i deras s.k. ROG-serie, vore lämpligt då.

Citat:

Designed for first-person shooters (FPS), Sonic Radar II displays a stealthy overlay that shows what opponents and teammates are up to. See the precise direction and origin of in-game sounds such as gunshots, footsteps and call-outs, and practice your enemy-pinpointing skills — and exclusive Audio Enhancement further improves in-game sound for superb hearing awareness. The all-new Sonic Radar II includes a redesigned control panel with customizable game list!

Se t.ex.
http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VII_HERO/

Nåja, det finns en hel del som skickas med dessa kort som inte behöver ha någon som helst avgörande betydelse.
Annars, med tanke på den intervention som du nämnde tidigare, så är valet klart; Z97-Pro (wi-fi ac) är ett bra kort i det perspektivet, då det både har ALC1150 (ljud) och möjlighet till trådlöst (korten är ur två olika serier av Z97-kort hos Asus.

Permalänk
Medlem

ALC898 is a very high quality codec, and the ALC1150 is also a very high quality codec, however nothing special, just a slightly higher SNR. Both codecs will have to use the Intel HD Audio built into the chipset(PCH), the ALC1150 was originally called the ALC900 but that was changed i guess for marketing. Let me ask you can you hear the differnce between an ALC898 and an ALC889? Or ALC889 and an ALC892 and ALC898? You can prob tell the difference between an ALC892(898 is better than 892) and an ALC898, the truth is all these last three codecs have been around for a while now, ALC898 is 110dB and ALC1150 is 115dB, so that is what 5dB or SNR difference? How much has realtek released about ALC900/1150? close to nothing so I am not quite sure how you would compare them... lol

Så för att sammanfatta vill du piffa upp ljudet får du helt enkelt införskaffa dig ett extern ljudkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbaZ:

ALC898 is a very high quality codec, and the ALC1150 is also a very high quality codec, however nothing special, just a slightly higher SNR. Both codecs will have to use the Intel HD Audio built into the chipset(PCH), the ALC1150 was originally called the ALC900 but that was changed i guess for marketing. Let me ask you can you hear the differnce between an ALC898 and an ALC889? Or ALC889 and an ALC892 and ALC898? You can prob tell the difference between an ALC892(898 is better than 892) and an ALC898, the truth is all these last three codecs have been around for a while now, ALC898 is 110dB and ALC1150 is 115dB, so that is what 5dB or SNR difference? How much has realtek released about ALC900/1150? close to nothing so I am not quite sure how you would compare them... lol

Så för att sammanfatta vill du piffa upp ljudet får du helt enkelt införskaffa dig ett extern ljudkort

Det är så mkt mer som påverkar ljuded en så. Det kan sitta samma ALC887 i 2 moderkort men ena låter mycket bättre, för att dom har implementerat det annorlunda, andra kretsar och kondensatorer runtomkring samt amp och vilken typ av amp osv osv.

Jag har lyssnat på bra realtek alc1150 med amp som låter bättre en xonar DG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det är så mkt mer som påverkar ljuded en så. Det kan sitta samma ALC887 i 2 moderkort men ena låter mycket bättre, för att dom har implementerat det annorlunda, andra kretsar och kondensatorer runtomkring samt amp och vilken typ av amp osv osv.

Jag har lyssnat på bra realtek alc1150 med amp som låter bättre en xonar DG.

Det har du mycket väl rätt i. Det sista du skrev har jag lite svårare att hålla med om men du kan mycket väl ha rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbaZ:

[...]Så för att sammanfatta vill du piffa upp ljudet får du helt enkelt införskaffa dig ett extern ljudkort

Jag har sett kommentarer om liten skillnad tidigare; den ena sägs ibland vara bättre för kombination med surround-högtalare, men det är knappast aktuellt vid spelande. Kan väldigt lite om ljud från dator, men tror att den lilla skillnad som nämndes ovan avser bakre ingång, inte frontpanel, men kan ha förstått fel. Vidare, som sägs, finns det vissa mindre skillnader hur det har implementerats, komponentval i övrigt. Sedan har detta med namngivning kommenterats, högre nummer "måste ju vara bättre", och ibland tar de i.

Permalänk

Det integrerade ljudchipet plus en DAC/AMP är bra och prisvärt. Tänk dock på att du bör ha ett par bättre hörlurar för att du ska märka skillnad, inga jävla siberia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbaZ:

Det har du mycket väl rätt i. Det sista du skrev har jag lite svårare att hålla med om men du kan mycket väl ha rätt.

DG mätte helt klart bättre i rightmark när jag provade, samt så hade det knappt hörbart bättre kvalite. Dock tyckte jag endå realtek lät bättre med senn hd650 för att det hade bättre amp, mer punch i basen

Jag kör med USB DAC/AMP nu.

Permalänk
Medlem

Ni ska ha stort tack för alla inlägg här i tråden. Intressant att läsa även om jag inte har något hum om ämnet egentligen men något fastnar väl i alla fall.

Ett separat ljudkort med tillbehör blir inte aktuellt i den här omgången för i så fall ryker hans önskade vattenkylning

Permalänk
Medlem

Antar att sonen har koll på detta, men är headsetet USB eller 3.5mm?
Är det USB så spelar det nämligen ingen roll vad ni stoppar för moderkort/ljudkort i datorn då USB headsets har sin egen ljudprocessor.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg vad han har för något men det är inte trådlöst - efter en titt i Google TROR jag att det heter QPAD QH-90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det blir så dyrt. 1000kr på moderkort, 2000 på en ok usb dac, och sen för att inte tala om lurarna.

Valfritt moderkort med påkostad ljudkrets och amp duger fint. Tex ALC1150 + amp, eller Soundblaster + amp. Det har dom flesta gaming moderkorten.

Det var jag som hade läst fel, antog att sonen redan hade fått cpu+mobo och dom skulle köpa nytt pga ljud.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.