Väggfäste för två skärmar utan VESA?

Permalänk
Medlem

Väggfäste för två skärmar utan VESA?

Tjena!

Sitter med två stycken 24" LED skärmar från BenQ som saknar VESA. Hade gärna velat panga upp dom på väggen istället för att ha dom ståendes på en liten "distans" som jag har byggt.

Är det någon som har en aning om det existerar väggfästen för skärmar utan skruvhålen? Om så är fallet, hur bra fungerar det?
Tänker om det finns någon typ av väldigt stark "suction cup".

Skärmarna väger inte alls mycket för övrigt.

Tacksam för alla svar och tips!

EDIT: Tanken är väl egentligen att jag ska slippa ha någon typ av "hylla" och ha dom ståendes på!

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Avstängd

Det går ju alltid att ordna på nåt sätt. VESA underlättar förstås betänkligt och har inte skärmarna någon form av skruvhål så blir direkt ganska mycket jobbigare. Sugproppar tror jag inte är någon bra idé, det blir inte roligt när oundvikligen släpper liksom. Så då får du antingen göra egna hål någonstans där det håller, exempelvis där foten normalt sitter, eller så får du använda ett mer generellt stativ med en hylla av något slag. Jag kommer ihåg att flera polare när jag var liten hade någon form av arm för en CRT-TV och de lär ju hålla för ett helt gäng LCD-skärmar liksom.

Permalänk
Medlem

Hade ju underlättat REJÄLT om du nämner VILKA skärmar du har. BenQ gör ganska många modeller.

Annars finns ju dubbelsidig tejp från 3M, fast då kommer du förmodligen inte få loss skärmarna från väggen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Hade ju underlättat REJÄLT om du nämner VILKA skärmar du har. BenQ gör ganska många modeller.

Annars finns ju dubbelsidig tejp från 3M, fast då kommer du förmodligen inte få loss skärmarna från väggen igen.

Okej. HJÄLPER det om jag säger att det är den här skärmen? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=614338

Nah, dubbelsidig tejp känns inte optimalt hehe.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Finns det några skruvhål på baksidan överhuvudtaget?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Okej. HJÄLPER det om jag säger att det är den här skärmen? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=614338

Nah, dubbelsidig tejp känns inte optimalt hehe.

Jaha, det är den modellen... Blir nog rätt svårt, den har ju dessutom kurvad baksida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Finns det några skruvhål på baksidan överhuvudtaget?

Nope, ingenting alls tyvärr!

Skrivet av TAG9217:

Jaha, det är den modellen... Blir nog rätt svårt, den har ju dessutom kurvad baksida.

Jajemen stämmer bra. I värsta fall får jag väl ta och skruva upp något smäck hyllplan, men känns som att det borde finnas någon mer clean lösning.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Köp två tavellister och sen sätter du den ena upp-och-ner lagom mycket ovanför den andra och skjuter in skärmarna mellan dem.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Jag funderar på om finns nån liknade lösning som denna, dvs att man klämmer fast skärmen i hållaren.
http://optimalshop.se/1091-3927-thickbox/mobilhallare-till-bi...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Jajemen stämmer bra. I värsta fall får jag väl ta och skruva upp något smäck hyllplan, men känns som att det borde finnas någon mer clean lösning.

Här är en ganska bra lösning om du är händig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Köp två tavellister och sen sätter du den ena upp-och-ner lagom mycket ovanför den andra och skjuter in skärmarna mellan dem.

Schysst idé!

Skrivet av TAG9217:

Här är en ganska bra lösning om du är händig.

Där snackar vi! Ska ta och kolla in detta lite mer!

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"