Tv för film. 17 000 kr budget. LG eller Samsung (inga andra märken)

Permalänk

Tv för film. 17 000 kr budget. LG eller Samsung (inga andra märken)

Hej Sweclockers.

Jag skall snart flytta och tänkte införskaffa en ny TV till mitt nya hem. Jag har några frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Jag kommer sitta ca 2.5 till 3 meter ifrån min TV, tvingas jag då köpa en liten TV? (42") Helst vill jag ha 55"+.

Är plasma bäst för filmtittande? Finns det noterbara nackdelar med plasma jämfört med tex led?

Vad är dem direkta fördelarna med en upplösning som är högre än "Full HD" vilket jag antar innebär 1920x1080? Hade ni satsat på mer än så?

Jag har en budget på ca 17 000 och det är endast LG eller Samsung som gäller. Så stor som möjligt, så bra som möjligt och så prisvärd som möjligt är mitt mål.

Smarta funktioner etc är väl bara bra men absolut inget krav och jag ser helst att den är utan webbkamera eller annan skit. Föredrar en "clean" tv, dvs jag vill inte ha tjocka rundade svarta kanter.

Vore jätte tacksam om några av er vill ta er tid och ge mig några förslag och kanske peka mig i rätt riktning och kanske hjälpa mig att landa ett köp.

Värt att nämna är väl också att jag söker det billigadte priset på den bästa tvn och är inte begränsad till att bara handla från de respektabla affärerna, finns den billigare enligt prisjakt på en okänd affär så är 'det det' priset som gäller.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RotInHell:

Vad är dem direkta fördelarna med en upplösning som är högre än "Full HD" vilket jag antar innebär 1920x1080? Hade ni satsat på mer än så?

Finns absolut ingen fördel med en upplösning som är högre än 1920x1080 på de avstånd och storlekar du är intresserad av.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Finns absolut ingen fördel med en upplösning som är högre än 1920x1080 på de avstånd och storlekar du är intresserad av.

Okej. Tack, då kan jag utesluta de TV-apparaterna och antagligen få mer tv för pengarna. Förutsatt att du inte är ensam om den åsikten

Jag är uppenbarligen kass, jag förstår inte vilken storlek på TV din bild menar skulle passa mig bäst, en 55"-65" skulle funka?

Tack.

Permalänk
Medlem

Varför begränsa sig till just samsung och LG?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Varför begränsa sig till just samsung och LG?

Rabatt. Har hört mycket gott om Panasonic och Sony men har svårt att motivera ett sådant köp för min plånbok.

Permalänk
Medlem

På 3 meters avstånd kan man lätt ha upp till 85 tum. Så någonstans mellan 60 och 85 tum beroende på väggen / tv-bänken.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk

Är tacksam för tipset men tyvärr kan jag bara köpa LG eller Samsung.

Om en TV av annat marke för 12 000 är bättre än de bästa från LG och Samsung för 17 000 så kan jag tänka mig att köpa av annat märke. Känns dock som en väldig prisskillnad och borde ju tyda på skillnad i kvalitet, storlek etc etc.

Värt att nämna är att jag inte har krav på 3D, lär aldrig använda 3D men samtidigt kanske det är svårt att hitta utan i den prisklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

På 3 meters avstånd kan man lätt ha upp till 85 tum. Så någonstans mellan 60 och 85 tum beroende på väggen / tv-bänken.

Är väggen väldigt viktig? "Vanlig vägg" borde väl duga? Något särskilt jag bör tänka på?

Lyckades inte lista ut hur jag gör flera quotes i samma inlägg från min talet, ber om ursäkt om min dubbelpost uppfattas som ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av RotInHell:

Är tacksam för tipset men tyvärr kan jag bara köpa LG eller Samsung.

Om en TV av annat marke för 12 000 är bättre än de bästa från LG och Samsung för 17 000 så kan jag tänka mig att köpa av annat märke. Känns dock som en väldig prisskillnad och borde ju tyda på skillnad i kvalitet, storlek etc etc.

Värt att nämna är att jag inte har krav på 3D, lär aldrig använda 3D men samtidigt kanske det är svårt att hitta utan i den prisklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock så är Panasonic bäst då det gäller Plasma, så om det slutar med att du tänker välja en plasma hade jag tagit Panasonic före både LG och Samsung, då är ju RotInHell's tips gode bra. Plasma är lätt bäst om du ska titta på mycket film, svärtan är så mycket bättre än LED.

Permalänk
Medlem

Hur mycket rabatt har du? jag hade utan tvekan köpt en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1717143
Jag tycker Plasma ger så mycket bättre och behagligare bild för TV och Film än vad LCD gör.

Om du nu måste köpa en LG/Samsung så är det LCD som gäller, då kan dessa alternativ vara något;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2584074 Samsung 65"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2608441 Samsung 55"

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2577982 LG 60"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2627713 LG 55"

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Hur mycket rabatt har du?

~35%. Tack för alla tipsen. Jag har också hört att plasma är bäst vid filmtittande, har inte LG eller Samsung plasma? Är tex Panasonic så mycket bättre att deras 13 000 kr tv = LG/Samsung 17 000 eller bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare

LG 60" LB870V för 16999:-

Vann tv-testet i senaste Hemmabio tidningen. Själv gillar jag plasma men utbudet där är tyvärr svagt nu när Panna lagt ner och Samsung inte släppt sina plasma-nyheter ännu.

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/200353-lg_60_led-tv_60lb870v

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

LG 60" LB870V för 16999:-

Vann tv-testet i senaste Hemmabio tidningen. Själv gillar jag plasma men utbudet där är tyvärr svagt nu när Panna lagt ner och Samsung inte släppt sina plasma-nyheter ännu.

Panasonic lagt ner?

Tack för tipsen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE55H8005XXE/sa...

Daaaamn, nya 8000-serien från Samsung också. Satan vilken TV!!!

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av RotInHell:

Panasonic lagt ner?

Tack för tipsen

Lagt ner plasma menar jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RotInHell:

Är tacksam för tipset men tyvärr kan jag bara köpa LG eller Samsung.

Om en TV av annat marke för 12 000 är bättre än de bästa från LG och Samsung för 17 000 så kan jag tänka mig att köpa av annat märke. Känns dock som en väldig prisskillnad och borde ju tyda på skillnad i kvalitet, storlek etc etc.

Värt att nämna är att jag inte har krav på 3D, lär aldrig använda 3D men samtidigt kanske det är svårt att hitta utan i den prisklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en utgående modell, det är därför priset är så lågt. Jag köpte min för över 18-19k för ca ett år sedan.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Skrivet av Puvve:

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE55H8005XXE/sa...

Daaaamn, nya 8000-serien från Samsung också. Satan vilken TV!!!

Verkar tuff men jag inbillar mig att jag får betala premium bara för att tvn är kurvad?
Kan den mäta sig med de "platta" TV-apparaterna av samma märke och i samma prisklass. Är "kurvad" en egenskap som jag bör vara villig att betala extra för?

Är inne på 65" nu tror jag, kommer ju ha den ett tag så vill köpa en ordentlig.

Jättetacksam till er alla för att ni ger mig förslag, svarar på mina frågor och hjälper mig rent allmänt, tack verkligen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av RotInHell:

Verkar tuff men jag inbillar mig att jag får betala premium bara för att tvn är kurvad?
Kan den mäta sig med de "platta" TV-apparaterna av samma märke och i samma prisklass. Är "kurvad" en egenskap som jag bör vara villig att betala extra för?

Är inne på 65" nu tror jag, kommer ju ha den ett tag så vill köpa en ordentlig.

Jättetacksam till er alla för att ni ger mig förslag, svarar på mina frågor och hjälper mig rent allmänt, tack verkligen!

Banan-tv är branschens nya försök att kunna erbjuda något nytt och unikt för att folk som köpt en ok platt-tv senaste åren ska ha någon anledning att uppgradera. 3D slog ju inte som ni vet. Personligen vill jag ha en platt tv och inget annat, hänger min på väggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RotInHell:

Verkar tuff men jag inbillar mig att jag får betala premium bara för att tvn är kurvad?
Kan den mäta sig med de "platta" TV-apparaterna av samma märke och i samma prisklass. Är "kurvad" en egenskap som jag bör vara villig att betala extra för?

Är inne på 65" nu tror jag, kommer ju ha den ett tag så vill köpa en ordentlig.

Jättetacksam till er alla för att ni ger mig förslag, svarar på mina frågor och hjälper mig rent allmänt, tack verkligen!

Skickades från m.sweclockers.com

Kan förstå din spekulation, och ärligt talat tror jag det är en fantastisk upplevelse om man sitter relativt centrerad. Men från sidorna blir det mindre behagligt som jag förstår det.

Kör på en http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE60F7005XXE/sa...
Kostar lite mer, men då får du bara TV för den summan, och inga extraprodukter ellr välv-funktioner på skärmen, grym processor i skärmen också för Smart-Hub funktionerna.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50