Cerwin XLS - 215 , klarar jag driva dom?

Permalänk
Medlem

Cerwin XLS - 215 , klarar jag driva dom?

Tjenare! Ska införskaffa mig ett par Cerwin Vega Xls-215 http://www.hifiklubben.se/Products/cerwin-vega-xls-215-golvho...

Tror/Vet ni om detta http://www.thomann.de/se/behringer_ep4000_europower.htm + denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1698641
klarar av att driva dom utan problem?

Mvh Robin

Permalänk
Avstängd

Jo det ska inte vara något problem. Dock kan ju de högtalarna ta typ hur mycket effekt som helst så du kan säkerligen spela ännu högre om du typ kör ett sådant slutsteg per högtalare eller så. Fast ska det vara någon idé så får du nästan ha dem utomhus eller liknande, det är för högt för en lägenhet eller ett bostadshus, om du vill ha någon hörsel alls kvar vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det ska inte vara något problem. Dock kan ju de högtalarna ta typ hur mycket effekt som helst så du kan säkerligen spela ännu högre om du typ kör ett sådant slutsteg per högtalare eller så. Fast ska det vara någon idé så får du nästan ha dem utomhus eller liknande, det är för högt för en lägenhet eller ett bostadshus, om du vill ha någon hörsel alls kvar vill säga.

Hehe bor ju i en villa men man vill ju kunna kräma på lite ibland så att rutorna skakar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Musse69:

Hehe bor ju i en villa men man vill ju kunna kräma på lite ibland så att rutorna skakar

Jo självklart. Jag tror dock att ett slutsteg räcker till det, två blir mer byxbenen fladdrar även om du är på en annan våning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo självklart. Jag tror dock att ett slutsteg räcker till det, två blir mer byxbenen fladdrar även om du är på en annan våning...

Hehe Då kan man iaf börja med ett.. Sen längre fram kan man ju köpa ett till om man nu känner att det behövs Det är inget steg du har erfarenhet av? Tänker på ljudet mm.

Permalänk

Kan hjälpa dig lite kanske. jag har http://www.hifiklubben.se/Products/cerwin-vega-xls-15-golvhog... samt ett slutsteg http://www.cerwinvega.com/home-audio/power-amplifier/cxa-10.h... . slutsteget klipper innan högtalarna kastar in handduken. Så vill du nyttja högtalarna till max. ta 2st slutsteg

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrille_83:

Kan hjälpa dig lite kanske. jag har http://www.hifiklubben.se/Products/cerwin-vega-xls-15-golvhog... samt ett slutsteg http://www.cerwinvega.com/home-audio/power-amplifier/cxa-10.h... . slutsteget klipper innan högtalarna kastar in handduken. Så vill du nyttja högtalarna till max. ta 2st slutsteg

Ah fan.. Huh det trodde jag inte faktiskt... Men då måste man ju spela på extrema volymer väl?

Permalänk
Skrivet av Musse69:

Ah fan.. Huh det trodde jag inte faktiskt... Men då måste man ju spela på extrema volymer väl?

det slår ganska hårt i brösten då ja av ljudtrycket. kan väll lägga till att när ja spelar så högt kör jag 2.1 och har även http://www.hifiklubben.se/Products/cerwin-vega-xls-15s-subbas... för att hjälpa till lite. Men jag spelar sällan så högt dels gör det ont i öronen-kroppen samt bor i lägenhet. och rädd att spela ner min TV

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musse69:

Hehe Då kan man iaf börja med ett.. Sen längre fram kan man ju köpa ett till om man nu känner att det behövs Det är inget steg du har erfarenhet av? Tänker på ljudet mm.

Sök på xls-215 och ep4000 på youtube, finns ett helt gäng med videos. Dock kan du ju inte direkt jämföra ljud där men du kan alltid maila en och höra om hens erfarenheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Lite OT men förstår verkligen inte meningen med att spela såpass högt att man får ont i öronen. Måste ju vara bättre att lägga pengarna för att få mer välljudat än att det ska gå att spela överdrivet högt?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Skrivet av Raffe:

Lite OT men förstår verkligen inte meningen med att spela såpass högt att man får ont i öronen. Måste ju vara bättre att lägga pengarna för att få mer välljudat än att det ska gå att spela överdrivet högt?

det är bara för att testa vad utrustningen klarar av. I vanliga fall hålls ljudnivån på låga nivåer, högtalarna är faktiskt mer välljudande än man kanske kan tänka sig om cerwin vega. jag har dem till både film och musik. både deras center och bakre högalare i samma serie. man måste inte spela högt för att de ska låta bra. Men du har iaf möjligheten till det om andan faller på

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrille_83:

det är bara för att testa vad utrustningen klarar av. I vanliga fall hålls ljudnivån på låga nivåer, högtalarna är faktiskt mer välljudande än man kanske kan tänka sig om cerwin vega. jag har dem till både film och musik. både deras center och bakre högalare i samma serie. man måste inte spela högt för att de ska låta bra. Men du har iaf möjligheten till det om andan faller på

Jag tänker ju mig att det bör låta bättre med ett par dali/B&W eller liknande där man inte lagt såpass mycket pengar på att få de att klara av att spela på så höga volymer. Sedan om man vill ha ordentligt tryck i basen satsa på en ordentlig sub? Mig vet så bör denna kombinationen klara att spela högre än vad man finner uthärdligt även de?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrille_83:

det är bara för att testa vad utrustningen klarar av. I vanliga fall hålls ljudnivån på låga nivåer, högtalarna är faktiskt mer välljudande än man kanske kan tänka sig om cerwin vega. jag har dem till både film och musik. både deras center och bakre högalare i samma serie. man måste inte spela högt för att de ska låta bra. Men du har iaf möjligheten till det om andan faller på

Cervin vega och ordet välljud är att ta i.

Cervin är ok fest/party högtalare bra att ösa på med.
Men eftersom delnings filterna i dem är delade för just hög db så spelat dom varken djupt eller klart. Men det vet man väl om man köper dem.

Vet 2 st som har just de högtalarna som ts nämner och det låter för jävligt om man drar på för mkt ," orent/okontrolerad bas" . "Viktigt att ha strömstarkt slutsteg mao"

Det är såklart tycke och smak men mina dali lektor 8 spelar lagom högt och väldigt korrekt/rent.

Jag har själv ägt cervin o säger inte det är skit utan asbra festhögtalare men på bekostnad av ljudkvalitet.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Cervin vega och ordet välljud är att ta i.

Cervin är ok fest/party högtalare bra att ösa på med.
Men eftersom delnings filterna i dem är delade för just hög db så spelat dom varken djupt eller klart. Men det vet man väl om man köper dem.

Vet 2 st som har just de högtalarna som ts nämner och det låter för jävligt om man drar på för mkt ," orent/okontrolerad bas" . "Viktigt att ha strömstarkt slutsteg mao"

Det är såklart tycke och smak men mina dali lektor 8 spelar lagom högt och väldigt korrekt/rent.

Jag har själv ägt cervin o säger inte det är skit utan asbra festhögtalare men på bekostnad av ljudkvalitet.

Det beror helt och hållet på vad man lyssnar på för musik och har för smak, hur ljud ska låta. Jag har en polare som med kör på dali högtalare, kommer inte ihåg vad de heter men ett par 8" för 20k ungefär. jag tycker inte de låter speciellt bra då de har för vass diskant - även om just dom är höjda till skyarna av ljudofiler så att säga =). i grund och botten så tycker alla olika så de som låter bra för en kommer inte låta bra för en annan. Jag försvarar inte någon högtalare , men för mina preferenser är det fullt tillräckligt.

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Medlem

Hade dessa när de precis kom ut och var tyvärr inte imponerad.
Spelade förvisso högt, men väldigt orent och utan någon speciell djupbas.
Tyckte det var ett tråkigt ljud så såldes ganska omgående.

Cerwin Vega är ett rätt hypat märke som är relativt dyrt men låter och känns lågbudget.
Men smaken är som baken, kanske du gillar dom, de bör väl funka till festen iaf

För referens.
Drev dom med ett QSC steg på 2x750w @8Ohm, högtalarna i sig pekar på 500w.
Det steget du länkade med sina 550w @8Ohm bör ju orka med, hur ljudkvalitén är vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Att lägga 12k på ett par "festhögtalare" förstår jag inte, är det inte roligare med ett mer rent och definierat ljud där man hör allting som spelas?

Kolla in XTZ på fyndbörsen: http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/golvhogtalare de är både billigare och bättre än Cerwin. Deras 99. serie är rätt makalöst bra jämfört med hur mycket de kostar.

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Medlem

Visst är det så att alla har olika smak! Absolut så uppskattar jag ett välljud men är glad för att lyssna på ganska höga volymer med mkt bas! Och det verkar inte finnas så många med "bra ljud" Som har dubbla 12 eller 10" basar utan det mesta är 6.5 eller 8"?

Permalänk
Medlem

Hittade just ett par som verkade intressant.. Dali Concept 10.. Någon som provlyssnat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Musse69:

Hittade just ett par som verkade intressant.. Dali Concept 10.. Någon som provlyssnat?

Gå och provlyssna själv. Det är det enda son duger. Smaken är som baken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musse69:

Hittade just ett par som verkade intressant.. Dali Concept 10.. Någon som provlyssnat?

Om du är ute efter höga volymer med mycket bas så är Concept serien skitkass på den fronten. Kolla in Klipsch isåfall, de spelar "roligt" och bra bas i deras golvare.

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Medlem

Hehe var och provlyssnade dom idag, blev helt såld..Enligt mig perfekt för hemmet, bra tryck och fint ljud! Så ett par sådana med en marantz stärkare! Är sjukligt nöjd! Kommer dock inhandla en sub senare Stort tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musse69:

Hehe var och provlyssnade dom idag, blev helt såld..Enligt mig perfekt för hemmet, bra tryck och fint ljud! Så ett par sådana med en marantz stärkare! Är sjukligt nöjd! Kommer dock inhandla en sub senare Stort tack för all hjälp!

Vilken bas blev det?

Du köpte XLS 215?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |