Gör dålig input lag att spel ser sega ut på tvn, eller är det Hz som styr?

Permalänk
Medlem

Gör dålig input lag att spel ser sega ut på tvn, eller är det Hz som styr?

Kör för tillfället på 720p på ps4 då min gamla lcd inte stödjer 1080p, men upplever att det är lite segt. Kontrollerna är responsiva men hela upplevelsen är lite seg jämfört med en responsiv pc skärm. Så är det Hz det beror på(att den inte kör 60Hz) eller är det att det är hög input lag?

Permalänk
Fyndjägare

Input lag med stor sannolikhet. Stäng av all bildförbättring eller ställ in tv:n i game mode om den har ett sådant. Hög Input lag känns som spel i sirap.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Input lag = hur många ms det tar innan skärmen får signalen
Hz= Hur många bilder per sekund skärmen visar

Så som jag förstått det

Det skulle kunna vara en kombination av dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Input lag med stor sannolikhet. Stäng av all bildförbättring eller ställ in tv:n i game mode om den har ett sådant. Hög Input lag känns som spel i sirap.

Skickades från m.sweclockers.com

tack för input! gamingläge är på, men är en gammal samsung R89a, förmodligen så är den väl stenålder när det gäller spel. En sony 42W653 borde va stor skillnad antar jag?

Permalänk

Skulle vilja tumma denna tråd upp... inte många som vet att det skiljer mellan en tv och en skärm.
Det är fundamentala skillnader, så är det bara.
Tror inte märke och modell av TV gör någon massiv skillnad i frames, Hz eller fielt of view känsla, du får vänja dig eller bara köra på dataskärm.