Överklockning: AMD E-series E-350 (mITX & integrerad CPU)

Permalänk
Medlem

Överklockning: AMD E-series E-350 (mITX & integrerad CPU)

Hej.

Någon som lyckats överklocka detta paket någorlunda bra?
Använder det som en liten pc kopplad till tv'n och försöker klämma ut så mycket som möjligt, så säkert som möjligt (jag är medveten om att överklockning med för risker).

Fick kortet för 300kr så jag känner för att experimentera lite och tyckte att detta var ett intressant project.

Om någon lyckats med detta så skulle jag gärna vilja veta mer, har aldrig överklockat förut..

Produktlänk: http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4461&dl=#ov

Tack på förhand// John

Permalänk
Medlem

Detta Kanske hjälper?

Processor:
64-bit processor Ja
Processorhastighet 1,6 GHz
Processorkärntyp Dual Core
Processortyp AMD E-series E-350

Någon?

Permalänk
Medlem

Finns det kanske något automatiskt program som scannar av och ställer in en stabil överklockning kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnT89:

Finns det kanske något automatiskt program som scannar av och ställer in en stabil överklockning kanske?

Problemet är väl att stor del (om inte all) av all överklockning görs genom bios! Så något program kommer du inte hitta...

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Skrivet av JohnT89:

Finns det kanske något automatiskt program som scannar av och ställer in en stabil överklockning kanske?

Vet inte om det går överklocka den cpu:n
Men det finns en överklockningsfunktion i amd ccc, den kallas amd overdrive

Permalänk
Medlem

är den upplåst? jag skulle inte gissa det. är det "fsb" överklockning då?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scitus:

Vet inte om det går överklocka den cpu:n
Men det finns en överklockningsfunktion i amd ccc, den kallas amd overdrive

Overdrive är enbart till för gpuer såvitt jag vet,kör det själv på mina 2 7970 kort:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Overdrive är enbart till för gpuer såvitt jag vet,kör det själv på mina 2 7970 kort:-)

Overdrive finns för cpu:er också
Har en vän som har överklockat sin phenom 1090t med det

Här är en video som exempel, kolla vid 1:25 så ser du hur det ser ut
http://www.youtube.com/watch?v=ZmgTv5nwBu8

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Overdrive är enbart till för gpuer såvitt jag vet,kör det själv på mina 2 7970 kort:-)

Han har till viss del rätt.
Förr så gick det även att överklocka CPU´n om den också var från AMD.
Om det går i dagsläget vet jag inte. Men jag testade den funktionen och aldrig mer igen, CPU´n höll ju på att knallstekas.
Eller vad sägs om 1.7v i 3820MHz. >_>

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Obefintlig överklockning på E-350. Kanske kan du nå 102 MHz på fsb, dvs 2% överklockning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lifooz:

Han har till viss del rätt.
Förr så gick det även att överklocka CPU´n om den också var från AMD.
Om det går i dagsläget vet jag inte. Men jag testade den funktionen och aldrig mer igen, CPU´n höll ju på att knallstekas.
Eller vad sägs om 1.7v i 3820MHz. >_>

Overdrive fungerar fortfarande på CPU. Den ändrar inte spänningen automatiskt utan det får du sköta.
4.5GHz på stockkylare med min Athlon II x4 760k 1.425V. 1.4V är stock.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Testa "Brazos tweaker"; https://code.google.com/p/brazostweaker/

Det funkar för att ändra klok på E-350 korten, jag har använt det för att underklocka min server för att spara på värme/el....

Permalänk

Tror inte E-350 går att klocka alls. Har en laptop med E-300 och den går inte alls, det verkar dock som det går med brazos tweaker(allt stämmer i cpu-z osv.). Med efter att överklockat till typ 2Ghz helt utan att röra volten drog jag slutsatsen att det bara verkade så, prestandan var helt oförändrad också.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

Tror inte E-350 går att klocka alls. Har en laptop med E-300 och den går inte alls, det verkar dock som det går med brazos tweaker(allt stämmer i cpu-z osv.). Med efter att överklockat till typ 2Ghz helt utan att röra volten drog jag slutsatsen att det bara verkade så, prestandan var helt oförändrad också.

Verkar vara så, finns ju dock folk som hävdar att de har kunnat klocka E-serien ganska duktigt med faktisk förändrad prestanda. Dock svårt att verifiera.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Verkar vara så, finns ju dock folk som hävdar att de har kunnat klocka E-serien ganska duktigt med faktisk förändrad prestanda. Dock svårt att verifiera.

Kollade och visst går det, var nog E-300 som inte gick.

SuperPi WR med E-350@2167Mhz. 36,5s

http://hwbot.org/submission/2179620_borandi_superpi___1m_fusi...

Permalänk
Medlem

Jag vet att e350 skall gå att överklocka, så långt har jag lyckats komma men jag vet inte vad som är ett stabilt överklockat läge.. och det är väll lite dem värdena som jag vill få reda på.

Permalänk
Medlem

Min gör tuffa 1780 MHz sen är det så stopp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av JohnT89:

Jag vet att e350 skall gå att överklocka, så långt har jag lyckats komma men jag vet inte vad som är ett stabilt överklockat läge.. och det är väll lite dem värdena som jag vill få reda på.

Som med all överklockning varierar det från cpu till cpu och kylning, så det är bara att prova sig fram.

Permalänk
Medlem

Fungerar fusion tweaker? Kör det själv för att klocka laptopen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Att underklocka en E-350 med Brazos Tweaker sänkte iaf effektuttaget mätt vid vägguttaget! Kanske inte många procent men jag var ändå nöjd med att ta bort några procent ström/värme ur min burk som stod på 24/7 och knappast behövde den där sista prestandan som ändå inte fanns

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Overdrive fungerar fortfarande på CPU. Den ändrar inte spänningen automatiskt utan det får du sköta.
4.5GHz på stockkylare med min Athlon II x4 760k 1.425V. 1.4V är stock.

När jag testade så skötte den själv volten utan att jag kunde säga till om något, men idag är jag en erfaren överklockare så nu behöver jag inte använda liknande program.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lifooz:

När jag testade så skötte den själv volten utan att jag kunde säga till om något, men idag är jag en erfaren överklockare så nu behöver jag inte använda liknande program.

Jag använde den då bios saknade stödet men overdrive fixade biffen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin