Permalänk
Avstängd

"Europeisk tv modell"

Hej

Har funderingar på att köpa denna TV från Dustin PANASONIC TX-L47ET60E http://www.dustinhome.se/product/5010789663/panasonic-tx-l47e...

Men det står att det är en "europeisk modell" Vad betyder det rent konkret föruom att digitalbox ej fungerar med den (jag kör med kabel-TV) samt nordiska smart TV appar inte finns (använder dem ändå inte) och har endast engelska som menyspråk?

Kommer jag t.ex kunna använda kabel-TV som jag har från canal digital på denna modell? Står såhär om antenn -> "TV-antenn (IEC 169-2) anslutning"

Funkar det i Sverige?

Sist men inte minst, vet någon vad skillnaden är mellan PANASONIC TX-L47ET60E samt TX-L47ET60Y http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/TXL47ET60Y/pana... som elgiganten säljer för 9990:- är det endast modellnamnet?

mvh

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Ja det kommer du. TV'n är den samma med samma inställningar och kontakter.

Främsta skillnaden är i den typ av garanti du kommer kunna få. Om du köper en TV som är ämnad för t.ex den asiatiska marknaden kommer du vara tvungen att skicka den till asien om du skulle vara tvungen att ta ut någon skada på garantin. Samt att du kanske inte får tillgång till svenska menyer på en icke europeisk modell.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Ja det kommer du. TV'n är den samma med samma inställningar och kontakter.

Främsta skillnaden är i den typ av garanti du kommer kunna få. Om du köper en TV som är ämnad för t.ex den asiatiska marknaden kommer du vara tvungen att skicka den till asien om du skulle vara tvungen att ta ut någon skada på garantin. Samt att du kanske inte får tillgång till svenska menyer på en icke europeisk modell.

Fast borde inte Dustin sköta garantin? Står 2 års garanti på deras sida

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Fast borde inte Dustin sköta garantin? Står 2 års garanti på deras sida

Skickades från m.sweclockers.com

Det är tillverkaren som ger garanti inte butiken. Många butiker hjälper gärna sina kunder med det, men det finns inget krav för detta.
Det gäller alla produkter. Vissa butiker ger även förlängd-garanti denna sköter dem själva, men då bör det stå noterat.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Det är tillverkaren som ger garanti inte butiken. Många butiker hjälper gärna sina kunder med det, men det finns inget krav för detta.
Det gäller alla produkter. Vissa butiker ger även förlängd-garanti denna sköter dem själva, men då bör det stå noterat.

Tack, ska fråga dustin om hur det ligger till. Jag återkommer.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Du kan vara lugn. Du har 2 års garanti genom Dustin. Får du problem så är det Dustin du kontaktar och inte tillverkaren.
Sedan har vi 3-års reklamationsrätt i Sverige. som alltid gäller. Det får du googla upp själv.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f@boy:

Du kan vara lugn. Du har 2 års garanti genom Dustin. Får du problem så är det Dustin du kontaktar och inte tillverkaren.
Sedan har vi 3-års reklamationsrätt i Sverige. som alltid gäller. Det får du googla upp själv.

Jag vet hur det ligger till med reklamationsrätt och garanti men som Arazand skriver så kan ibland återförsäljaren vara lite småfula och neka garanti samt hänvisar till tillverkaren, och det är där problemen uppstår. Vill hellre ta det säkra före det osäkra och fråga Dustin om hur det ligger till istället för att sitta och bråka sen när det kommer till kritan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Nej, det kan de inte. Kontaktar du tillverkaren så hänvisar de alltid dig till butiken. Jag har själv en Panasonic-tv som det blev fel på så jag har haft den dusten med Panasonic. Butiken ville jag skulle skicka tv'n till dem, det ville inte jag eftersom jag har reparatören de använder runt hörnet. Panasonic ville inte ha med den att göra eftersom det är butikens ansvar.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f@boy:

Nej, det kan de inte. Kontaktar du tillverkaren så hänvisar de alltid dig till butiken. Jag har själv en Panasonic-tv som det blev fel på så jag har haft den dusten med Panasonic. Butiken ville jag skulle skicka tv'n till dem, det ville inte jag eftersom jag har reparatören de använder runt hörnet. Panasonic ville inte ha med den att göra eftersom det är butikens ansvar.

Det stämmer inte alltid, Samsung tex tar själva hand om sina kunder oavsett vilken butik du köpt den i, har dom delar hemma kommer dom ofta dagen efter och lagar den på plats hemma hos dig.

Permalänk
Medlem

jag gissar att detta gäller för alla pana TVs:
"All ST60 (non STW) sets are identical except for tuner differences, I see no point in separate threads considering even European models have variations in this respect: generic European E model has no DVB-T2 tuner (just plain DVB-T), which B model has (Freeview HD), and also nordic Y model. "

http://www.avforums.com/threads/panasonic-tx-p-st60-e-w-y-own...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Nej, det kan de inte. Kontaktar du tillverkaren så hänvisar de alltid dig till butiken. Jag har själv en Panasonic-tv som det blev fel på så jag har haft den dusten med Panasonic. Butiken ville jag skulle skicka tv'n till dem, det ville inte jag eftersom jag har reparatören de använder runt hörnet. Panasonic ville inte ha med den att göra eftersom det är butikens ansvar.

Vissa återförsäljare är även tillverkarens serviceombud. Men inte alla. Det är nämligen inte butikens ansvar, det finns ingen lag eller regel som säger att butiker måste ge garanti. Det står inte heller någonstans att tillverkaren måste ge garanti heller.

Däremot står det i vår lag att när man köper en vara så ska den vara i fungerande skick, man har bytesrättigheter, reklamationsrättigheter med mera, men inget av dessa lagarna är på något sätt bundna till garantin. Garantin är en del av varan som företaget säljer till dig, du betalar för garanti, du kan köpa garantilösa varor, oftast b-stock men också nytt, t.ex importering ifrån asien. Där kan du med glädje glömma dina lagar som ska skydda dig. Men det är inte riktigt det som diskuteras.

Hur som helst. Garanti är något som du köper som en del av produkten, det är liksom en fjärrkontroll till din TV. Det finns ingen lag eller regel som tvingar någon part att lämna garanti. Se konsumentverket om garanti: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Citat:

Garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garanti.

Samt du skriver att du själv hade besvär med garantin när du skickade direkt till Panasonic. Som jag nämnde så skiljer sig garanti villkoren beroende på regions-modellerna. Dvs, det kanske står i garantisedeln att på en svensk apparat att man ska kontakt med säljaren för Panasonic har kommit överens med säljaren att ta hand om Panasonics garanti ärenden som en del av deras återförsäljningsavtal(man får inte lov t.ex kalla sig för återförsäljare av en vara utan tillstånd, gör man det är man oauktoriserad återförsäljare, inget olagligt men det innebär att garantier kanske uteblir för garantin är något panasonic kan lämna p.g.a samarbete med säljaren.)

EVGA, Asus, Samsung, Volvo, BMW och många där till tar hellre hand om service och garanti ärenden själva internt, medan andra tillverkar hellre outsourcar det till återförsäljarna. Det är olika ifrån tillverkare till tillverkare, men det är nästan alltid tillverkaren som har hand om det för det är dom som säljer det som en del av varan som en fjärrkontroll.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Har även dragit iväg ett mail till Panasonic för att se hur det ligger till. Återkommer så fort jag får svar.

Edit: Enligt dustins livechatt så skickar jag in den direkt till dem för garantiärenden.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Har även dragit iväg ett mail till Panasonic för att se hur det ligger till. Återkommer så fort jag får svar

Det ligger till precis som jag säger. Arazand har rätt i vad han säger men det gäller inte i ditt fall.

Arazand, m.a.p ditt långa inlägg så behöver du inte förklara garanti eller reklamationsrätt för mig, jag har full koll på det. Sedan skriver jag inte någonstans att jag hade problem när jag skickade till Panasonic. Jag har aldrig skickat till Panasonic. Läs mitt inlägg igen och reflektera över det innan du kastar dig på tangentbordet och skriver något felaktigt.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Det är tillverkaren som ger garanti inte butiken. Många butiker hjälper gärna sina kunder med det, men det finns inget krav för detta.
Det gäller alla produkter. Vissa butiker ger även förlängd-garanti denna sköter dem själva, men då bör det stå noterat.

Dustin var så långt ifrån hjälpsamma när jag hade problem med min TV, att jag numer undviker dom.
"Ring LG" var svaret jag fick, sen fick LG bråka på dustin när köpte skulle hävas efter 4e reparationsförsöket på samma fel...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man har 3 års reklamationsrätt i Sverige och varan skall skickas till försäljaren, inte tillverkaren. Konsumenten skall aldrig behöva kontakta tillverkaren, utan det är det försäljaren som skall göra.

Garanti är som sagt skilt från reklamationsrätten och innehåller ibland bättre avtal än den lagstadgade konsumenträtten. Av min erfarenhet är det dock oftast bäst att nyttja sin reklamationsrätt istället för sin garanti. Garantin nyttjar man enbart om den ger dig fördelar över konsumenträtten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

Man har 3 års reklamationsrätt i Sverige och varan skall skickas till försäljaren, inte tillverkaren. Konsumenten skall aldrig behöva kontakta tillverkaren, utan det är det försäljaren som skall göra.

Garanti är som sagt skilt från reklamationsrätten och innehåller ibland bättre avtal än den lagstadgade konsumenträtten. Av min erfarenhet är det dock oftast bäst att nyttja sin reklamationsrätt istället för sin garanti. Garantin nyttjar man enbart om den ger dig fördelar över konsumenträtten.

Det är sant, fast oftar går det snabbare och smidigare när man kontaktar tillverkaren direkt istället för att gå igenom ÅF. Men jag håller med.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Det ligger till precis som jag säger. Arazand har rätt i vad han säger men det gäller inte i ditt fall.

Arazand, m.a.p ditt långa inlägg så behöver du inte förklara garanti eller reklamationsrätt för mig, jag har full koll på det. Sedan skriver jag inte någonstans att jag hade problem när jag skickade till Panasonic. Jag har aldrig skickat till Panasonic. Läs mitt inlägg igen och reflektera över det innan du kastar dig på tangentbordet och skriver något felaktigt.

Förlåt jag tolka "Jag har själv en Panasonic-tv som det blev fel på så jag har haft den dusten med Panasonic." som att du har varit i kontakt med Panasonic med de neka dig och hänvisa till återförsäljaren.

EDIt. Vänta lite här, vem är det som inte läser vems inlägg...? Gå tillbaka upp igen och läs igen innan du anklagar folk för att kasta sig över tangentbordet. Jag berörde reklamation men huvudsyftet med inlägget hoppa du över helt och hållet.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

no flame war pls.

Fick svar från Dustinhome, vet ej hur man ska tolka det.

Citat:

Du kontaktar alltid oss först om du har köpt denna tv hos oss. Mina kollegor på kundservice hjälper sedan dig att få denna till rätt ställe.

Men all kontakt går alltid via oss först.

Vad menar dem med "få det till rätt ställe" har jag ingen aning om...

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

Kan jag ansluta denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1004396 Yamaha YAS-101

till PANASONIC TX-L47ET60E 47 http://www.dustinhome.se/product/5010789663/panasonic-tx-l47e...

Vill bara vara säker innan jag beställer

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."