Permalänk

Asus PB278Q för spel?

Har kollat på skärmar i runt ett år nu men var inte kunnat bestämma mig för ips eller tn och 144hz.
Men just nu är jag inne på PB278Q och undrar hur den är för spel? Och hur är den jämfört med min nuvarande Dell 2209WA? Den har 5ms responstid och min har 6 t.ex. vad jag kan se.
Är den ett bra val tycker ni? Skall användas mycket till spel men också 3D modellering och foto redigering på hobbynivå.

Permalänk
Medlem

Den är helt utmärkt till spel. Förutsatt att du är OK med 60Hz alltså. Men ska du pyssla med film och foto också lär du inte vara intresserad av 120+-skärmarna ändå.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk

Har testat 120hz lite snabbt en gång hos en vän och även om det är riktigt trevligt och jag klart ser skillnad så är jag ju van vid 60hz och tror jag hellre föredrar de bättre färgena och betraktningsvinklarna som ips/pls har.

Permalänk
Medlem

Den har ganska grov eftersläpning på vissa färger. Ett exempel är den mörkgrå kantlinjen här på sweclockers som skiljer det vita från det ljusgråa i footern (Där det står In English, Annonsera, Kontakt RSS, etc)

Om man scrollar nedåt lämnar den mörkgråa linjen en skugga mot det ljusgrå. Den är väldigt kraftig och sitter i länge.

Det är bara vissa färgkombinationer som orsakar eftersläpningen.

Det här kan ju då betyda att i spel får man hemska skuggor. Jag har inte provat att spela på skärmen alls, men man stöter på "problemet" dagligen när man surfar.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett fenomenet du nämner. Gejmar på den dagligen. Mtp. att den fått skyhöga betyg av massor av siter måste man nog vara extremt petig för att hitta såna brister direkt.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Kan reproducera det på två maskiner här på jobbet och vi kör olika grafikkort. Har du kollat mot bordern här på sweclockers? Längst upp när man scrollar nedåt, och bordern i botten när man scrollar uppåt.

Syns även på bokstäverna i sweclockers loggan. Du måste scrolla med en webbläsare med smoothscrolling. Chrome och IE "hoppar", Firefox scrollar mjukt.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Kan reproducera det på två maskiner här på jobbet och vi kör olika grafikkort. Har du kollat mot bordern här på sweclockers? Längst upp när man scrollar nedåt, och bordern i botten när man scrollar uppåt.

Syns även på bokstäverna i sweclockers loggan. Du måste scrolla med en webbläsare med smoothscrolling. Chrome och IE "hoppar", Firefox scrollar mjukt.

Det låter ju inte bra.. Ännu svårare att bestämma sig nu.
Det verkar ju annars vara en riktigt bra skärm. Kan tänka mig att det blir en jäkla skillnad att gå till 2560x1440 från 1680x1050. Jag har aldrig haft högre upplösning än detta på en datorskärm. Mobilen är till och med 1920x1080.
Tänkte köra min nuvarande Dell 2209WA i porträttläge vid sidan av den eventuellt nya skärmen.

Den jag har nu ska, vad jag har hittat, ha input lag på 10ms och Asus PB278Q ca 17ms. Men man borde väl inte direkt märka någon skillnad va?
Annars verkar den riktigt bra. Ni har inte tips på någon/några som är snäppet bättre till spel men fortfarande i denna upplösningen samt 27"? Finns kanske bara likvärdiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Det låter ju inte bra.. Ännu svårare att bestämma sig nu.
Det verkar ju annars vara en riktigt bra skärm. Kan tänka mig att det blir en jäkla skillnad att gå till 2560x1440 från 1680x1050. Jag har aldrig haft högre upplösning än detta på en datorskärm. Mobilen är till och med 1920x1080.
Tänkte köra min nuvarande Dell 2209WA i porträttläge vid sidan av den eventuellt nya skärmen.

Den jag har nu ska, vad jag har hittat, ha input lag på 10ms och Asus PB278Q ca 17ms. Men man borde väl inte direkt märka någon skillnad va?
Annars verkar den riktigt bra. Ni har inte tips på någon/några som är snäppet bättre till spel men fortfarande i denna upplösningen samt 27"? Finns kanske bara likvärdiga?

Kolla in QNIX koreaskärm om du vill ha bättre skärm för spel. Finns en tråd om dessa skärmar här på forumet.

Det enda som kan vara med dessa skärmar, är att du kan få blacklightbleed eller någon död pixel om du har otur. Men vill du gambla lite, hade jag lätt köpt en sådan. Är riktigt nöjd med min.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Kan reproducera det på två maskiner här på jobbet och vi kör olika grafikkort. Har du kollat mot bordern här på sweclockers? Längst upp när man scrollar nedåt, och bordern i botten när man scrollar uppåt.

Syns även på bokstäverna i sweclockers loggan. Du måste scrolla med en webbläsare med smoothscrolling. Chrome och IE "hoppar", Firefox scrollar mjukt.

Jag har sett detta fenomen på Dells IPS skärmar på jobbet, men märker inte av det hemma på Asus skärmen. Har även en PB278Q.
Dell skärmarna är av modell U2412 eller U2413, minns inte riktigt.

För att svara på huvudfrågan så tycker jag att det är en dröm att gejma på denna skärm

Permalänk
Medlem

Rekommenderar inte PB278Q för spel, ingen höjdare om du spelar snabba FPS i alla fall.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Jag har sett detta fenomen på Dells IPS skärmar på jobbet, men märker inte av det hemma på Asus skärmen. Har även en PB278Q.
Dell skärmarna är av modell U2412 eller U2413, minns inte riktigt.

För att svara på huvudfrågan så tycker jag att det är en dröm att gejma på denna skärm

Tackar. Tror faktiskt att jag har bestämt mig för att köpa den nu. Får hoppas att jag inte märker något liknande.
Om den mot all förmodan inte skulle leva upp till förväntningarna så går det väl alltid ångra sig och skicka tillbaka.

Edit:

Skrivet av simonw:

Rekommenderar inte PB278Q för spel, ingen höjdare om du spelar snabba FPS i alla fall.

Okej.. Blir ju en del fps ja. Men märker man verkligen någon efterdröjning eller liknande när man kollar runt?
Jag spelar CS ibland och det är väl det enda "seriösa" jag spelar. Annars är det lite Battlefield etc.

Permalänk

Svårt att bestämma sig alltså. Höll på att lägga en order men ändrade mig i sista sekund.
2560x1440 är något jag vill ha och då det blir en hel del spelande är ju den nya PG278Q väldigt intressant. Dock minus med den är tn-panel och det höga priset. Har också ett gtx580 så jag kan inte använda g-sync.
Då kanske PB278Q ändå är rätt för mig.. tror ni verkligen jag märker någon skillnad i input lag när jag kommer från en e-ips Dell 2209WA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Svårt att bestämma sig alltså. Höll på att lägga en order men ändrade mig i sista sekund.
2560x1440 är något jag vill ha och då det blir en hel del spelande är ju den nya PG278Q väldigt intressant. Dock minus med den är tn-panel och det höga priset. Har också ett gtx580 så jag kan inte använda g-sync.
Då kanske PB278Q ändå är rätt för mig.. tror ni verkligen jag märker någon skillnad i input lag när jag kommer från en e-ips Dell 2209WA?

Jag vet vad du menar med beslutsångest kompis! Jag har sammma problem och tänker också på PGQ278Q eller https://www.komplett.se/aoc-27-led-q2770pqu/806455. Man läser och läser olika recensioner och den bild jag fått är detta. Om man inte är en "seriös" spelare så kommer du ändå kunna spela som du brukar med en av dessa skrämar. Det folk dock har upptäckt är att efter ha testat säg en 144hz skärm så GÖR det skillnad. Jag tycker du ska köra på din första instinkt och du verkar ju rätt säker på att köpa PG278Q.
Jag kommer nog köpa AOC skärmen så vi kan ju skriva sen vad vi tyckte dessa skärmar passar för spel :).

På tal om skärmar från korea så är de säkert hur bra som helst men jag är ingen gambler så jag betalar hellre mer för en produkt där det är lätt o få support/garanti osv om det kör ihop sig.

Permalänk

Varför inte bara köpa Dell-motsvarigheten (Dell U27-någonting)? Det är praktiskt taget samma skärm, men mycket billigare. Dells support ska vara mycket bra också.
Men ja, köp en IPS-skärm om du nu verkligen inte måste ha högre uppdateringsfrekvens än 60, och superlåg responstid och input lag (någonting jag tvivlar på att du hade märkt av i ett blindtest).

Permalänk
Medlem

Asus pb278q är den bästa 1440p ips/pls skärmen för gaming(räknar inte med korea) , har en och ska köpa till 2st likadana(inte surround). Kommer inte att gå upp i högre frekvenser förän färg och betraktningsvinklarna åtgärdas med nyare teknik.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Kör PB278Q och den är riktigt bra. Inte märkt något om det som står ovan (med GTX780ti DCII OC i win7 med FF, Chrome eller IE och FF i Linux). Jag är ju ingen jättegamer av FPS men märker inget problem alls. Bildkvalitén är dock betydligt bättre än gaming-TN som jag tittat på. Mycket nöjd.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Tack för svaren! Som det ser ut just nu så har jag bestämt mig för Asusen och skall lägga en order när jag kommer hem. Får hoppas att jag inte hinner ändra mig.

Permalänk

Beställde den och fick hem den idag. Första intrycket är att den är jävligt bra, provade också att spela, absolut inga problem. Duger mer än väl för mig.
Men så såg jag en grej, som visserligen är i kanten och hörnet av skärmen så det stör kanske inte så mycket. Det är ett helt gäng döda pixlar antar jag. Samt en död pixel i mitten av skärmen.

Såhär ser det ut:

Syns inte alls på rött.

Tror ni man kan försöka få liv i dem igen, eller hur funkar det?

Det syns inte jätteväl på håll, och jag sitter en bra bit från skärmen. Så det är nog inget jag tänker försöka byta den mot en ny för, dock lite surt när den kostade 5000 ändå.

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka! På en gång!

Sluta bita i suraäpplet bara för att du inte orkar skicka tillbaka.

Tänk dig om du ska sälja den om nåt år?

"Toppfin skärm till salu, det är bara det att 25 pixlar på höger sida är trasiga..."

"Ok, då får du 0 kronor för den, varsågod"

"Vad snällt!"

Permalänk
Medlem

Så många döda pixlar är oacceptabelt.
Kontakta butiken omedelbart och starta ett RMA/DOA ärende.

Permalänk
Skrivet av sjuhundratjugo:

Har kollat på skärmar i runt ett år nu men var inte kunnat bestämma mig för ips eller tn och 144hz.
Men just nu är jag inne på PB278Q och undrar hur den är för spel? Och hur är den jämfört med min nuvarande Dell 2209WA? Den har 5ms responstid och min har 6 t.ex. vad jag kan se.
Är den ett bra val tycker ni? Skall användas mycket till spel men också 3D modellering och foto redigering på hobbynivå.

2209WA tillhör de snabbaste 60-hertzskärmarna som tillverkats.
Sen huruvida du kommer märka skillnad eller inte kan ju inte vi säga så mycket om... Det är individuellt.
I ditt fall var du tydligen inte så jättekänslig, de flesta är inte det.

Skrivet av sjuhundratjugo:

............
Tror ni man kan försöka få liv i dem igen, eller hur funkar det?

Det syns inte jätteväl på håll, och jag sitter en bra bit från skärmen. Så det är nog inget jag tänker försöka byta den mot en ny för, dock lite surt när den kostade 5000 ändå.

Du kan testa jscreenfix.
jscreenfix.com

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Hur kändes skärmen överlag annars då?