Permalänk
Medlem

4670k OC får svart skärm

Hej alla.
Det blev dags för min nya 4670k och MSI z97 g45 att klockas upp och resultatet blev 45multi i 1.216v med BCLK 99.98.
Allt var frid och fröjd. Den klarar Prime i 15minuter. Tempsen var alltid ~60 grader. Spel och andra dagliga sysslor gick också fint under hela dagen.

Nu har det dock hänt två gånger att datorn slocknar helt, inte BSOD, utan att det blir svart & datorn får ingen ström och efter 2 sekunder så rebootar den. Båda gångerna hände detta när jag försökte föra över musik till min telefon via Itunes vilket jag upplever misstänksamt.

Vet någon om detta brukar hinta till något särskilt problem? Finns det någon setting man kan ändra eller bör man höja Vcore/sänka multi?
Värt att nämna är att EIST är på och att multipeln och Vcore går ner automatiskt i IDLE.

Uppskattar alla svar.
Tack.

Permalänk

Mer volt till proppen 1.230v kan du testa.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

15 minuter i prime är ju inte stabilt någonstans. Jag hade nog gjort som Gunner föreslagit och bumpa lite lätt med spänningen, men se till att köra prime betydligt längre än 15min.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Mer volt till proppen 1.230v kan du testa.

Skrivet av trickysaer:

15 minuter i prime är ju inte stabilt någonstans. Jag hade nog gjort som Gunner föreslagit och bumpa lite lätt med spänningen, men se till att köra prime betydligt längre än 15min.

Jag vill bara försäkra mig om att prollens lifespan inte sänks. Tror ni 1.230 är någonting som kommer påverka mycket? Värmemässigt går det nog att hantera enkelt. Men jag vill ändå kunna ha datorn till kanske 2017-18.

Hur länge bör jag köra prime för att försäkra mig om att systemet är stabilt?

Tack för era svar.

Permalänk
Medlem

Allt under 1.3 bör inte påverka livslängden alls bara tempen är OK, du kan lugnt gå upp en del i volt.

Skulle föreslå att du kompletterar med Intel Burn Test också, kör själv sällan Prime95 mer än ca 30 minuter, sen går jag över till IBT som avslöjar ostabilitet betydligt snabbare oftast, men håll koll på värmen, ca 10-15c högre kan den bli jämfört med prime95

Knepiga med prime95 är att det bara är konstant hög och jämn belastning, och även om datorn klarar timtal i Prime95 så kan den ändå krascha när man använder den på vanligt sätt PGA ostabil klockning, så efter man hittat stabil klockning enligt prime95 brukar man ändå bumpa upp volten en smula till.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Allt under 1.3 bör inte påverka livslängden alls bara tempen är OK, du kan lugnt gå upp en del i volt.

Skulle föreslå att du kompletterar med Intel Burn Test också, kör själv sällan Prime95 mer än ca 30 minuter, sen går jag över till IBT som avslöjar ostabilitet betydligt snabbare oftast, men håll koll på värmen, ca 10-15c högre kan den bli jämfört med prime95

Knepiga med prime95 är att det bara är konstant hög och jämn belastning, och även om datorn klarar timtal i Prime95 så kan den ändå krascha när man använder den på vanligt sätt PGA ostabil klockning, så efter man hittat stabil klockning enligt prime95 brukar man ändå bumpa upp volten en smula till.

Tack för ditt svar. Och tack för tipset. Jag ska absolut kolla upp Intel Burn Test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

Jag vill bara försäkra mig om att prollens lifespan inte sänks. Tror ni 1.230 är någonting som kommer påverka mycket? Värmemässigt går det nog att hantera enkelt. Men jag vill ändå kunna ha datorn till kanske 2017-18.

Hur länge bör jag köra prime för att försäkra mig om att systemet är stabilt?

Tack för era svar.

Du kan nog köra den i 1.3x utan att vara det minsta orolig. Även om livslängden förkortas är chansen överhängande stor att du hinner byta processor ett par gånger innan den dör.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Du kan nog köra den i 1.3x utan att vara det minsta orolig. Även om livslängden förkortas är chansen överhängande stor att du hinner byta processor ett par gånger innan den dör.

Så pass. Så länge den inte börjar prestera riktigt dåligt efter ett tag så är jag nöjd. Fick dock 72-79 grader på intel burn test. Mycket högre än värdena från prime95. Sitter nu på 1.232V och 4.5ghz och känner mig rätt nöjd så länge itunes inte gör skärmen svart igen hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Du kan nog köra den i 1.3x utan att vara det minsta orolig. Även om livslängden förkortas är chansen överhängande stor att du hinner byta processor ett par gånger innan den dör.

Skrivet av ggustavsson:

Allt under 1.3 bör inte påverka livslängden alls bara tempen är OK, du kan lugnt gå upp en del i volt.

Skulle föreslå att du kompletterar med Intel Burn Test också, kör själv sällan Prime95 mer än ca 30 minuter, sen går jag över till IBT som avslöjar ostabilitet betydligt snabbare oftast, men håll koll på värmen, ca 10-15c högre kan den bli jämfört med prime95

Knepiga med prime95 är att det bara är konstant hög och jämn belastning, och även om datorn klarar timtal i Prime95 så kan den ändå krascha när man använder den på vanligt sätt PGA ostabil klockning, så efter man hittat stabil klockning enligt prime95 brukar man ändå bumpa upp volten en smula till.

Skrivet av trickysaer:

15 minuter i prime är ju inte stabilt någonstans. Jag hade nog gjort som Gunner föreslagit och bumpa lite lätt med spänningen, men se till att köra prime betydligt längre än 15min.

Skrivet av Gunner357:

Mer volt till proppen 1.230v kan du testa.

Nu slocknade den igen fast på 1.232v. Kan det vara att jag måste ändra en setting som LLC? Värt att pröva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

Nu slocknade den igen fast på 1.232v. Kan det vara att jag måste ändra en setting som LLC? Värt att pröva?

http://www.overclock.net/t/1411077/haswell-overclocking-guide...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Testat att uppdatera din bios?

Update 2014-05-26 Version 2.1

Description
- Enhanced OC Call Back function.
- Updated BIOS Code Base.
- Updated MSI GESII Module.
- Improved S4 resume function.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Testat att uppdatera din bios?

Update 2014-05-26 Version 2.1

Description
- Enhanced OC Call Back function.
- Updated BIOS Code Base.
- Updated MSI GESII Module.
- Improved S4 resume function.

Ska kolla guiden och uppdatera bios när jag kommer hem från jobbet. Tack för tipsen. Ska jag strunta i LLC?