Vattenkylningstips för Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Vattenkylningstips för Fractal Design Define R4

Hej.
Det är så att jag nu vill uppgradera mig till en bra vattenkylare som passar mitt Define R4.
Jag vill ha den bästa på marknaden som kyler bäst, har en i7 4770K och en GTX 780 som ska kylas.

Pris spelar ingen roll, men helst inget över 4000.
Jag spelar mycket och datorn blir varm så det är viktigt att den kyls bra. Spelar mest BF4, Watch Dogs och alla krävande spel. Använder en CM 212 Evo just nu.

EDIT: Bytte budget, inget över 4000.

Visa signatur

Gaming dator: Moderkort: Asus Z87-A | Processor: i7 4770K | Chassi: Fractal Design Define R4 | Hårddisk: 1TB Seagate | SSD: 250 GB Samsung EVO | Grafikkort: ASUS GeForce GTX 780 DirectCuII OC | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 730W | Minnen: 16 GB 1600MHz

Mobil: iPhone 5 Svart 16 GB

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Araz:

Hej.
Det är så att jag nu vill uppgradera mig till en bra vattenkylare som passar mitt Define R4.
Jag vill ha den bästa på marknaden som kyler bäst, har en i7 4770K och en GTX 780 som ska kylas.

Pris spelar ingen roll, men helst inget över 2000.
Jag spelar mycket och datorn blir varm så det är viktigt att den kyls bra. Spelar mest BF4, Watch Dogs och alla krävande spel. Använder en CM 212 Evo just nu.

Kör på en större luftkylare istället annars gå upp i 240mm rad yta (H100 osv de presterar likadant alla dom där med 1-2grader skillnad) Annars om det ska vara tyst o allt så kostar custom WK 3-4000kr. Jag tror du klarar dig ändå om du inte klockar. De kyls bra nog o att komponenterna är gjorda för att gå i ca 70 grader mår de bra av.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Då är det custom loop vi snackar om och då räcker tyvärr inte 2000 om du ska kyla cpu och gpu. Bara blocken kostar 500-900kr styck. Beroende på märke o kvalitet. Sen ska du ha radiator pump slang ansluningar kylmedel.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Då är det custom loop vi snackar om och då räcker tyvärr inte 2000 om du ska kyla cpu och gpu. Bara blocken kostar 500-900kr styck. Beroende på märke o kvalitet. Sen ska du ha radiator pump slang ansluningar kylmedel.

Jaha, visste inte men har bytt budget nu. 4000 kr är det nu.

Visa signatur

Gaming dator: Moderkort: Asus Z87-A | Processor: i7 4770K | Chassi: Fractal Design Define R4 | Hårddisk: 1TB Seagate | SSD: 250 GB Samsung EVO | Grafikkort: ASUS GeForce GTX 780 DirectCuII OC | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 730W | Minnen: 16 GB 1600MHz

Mobil: iPhone 5 Svart 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Araz:

Hej.
Jag vill ha den bästa på marknaden som kyler bäst, har en i7 4770K och en GTX 780 som ska kylas.

Pris spelar ingen roll, men helst inget över 4000.
Jag spelar mycket och datorn blir varm så det är viktigt att den kyls bra. Spelar mest BF4, Watch Dogs och alla krävande spel. Använder en CM 212 Evo just nu.

EDIT: Bytte budget, inget över 4000.

Define R4 är inte direkt det optimala chassit för vattenkylning, speciellt inte om man som du ska ha det bästa som finns på marknaden..

Det inser du kanske själv att det inte går om du inte vill ha extern radiator, men det bör väl gå att ha två 240mm radiatorer i det chassit tror jag. Det är väl 2x120 i både front och topp i det chassit?

Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 240mm x2 = 1412:-
Alphacool VPP655/D5 = 639:-
EK - D5 X-TOP CSQ - Acetal = 294:-
EK - RES X3 150 = 471:-
EK - FC Titan - Acetal GPU block = 775:-
EK - Supremacy - Acetal CPU block = 449:-
Slängde ihop det åt dig lite snabbt och bara där är budgeten sprucken och då har du inte fläktar, kopplingar, slangar eller kylmedium.

Jag ser bara tre alternativ och det är att du:
1) Väntar ytterliggare tills du har mer pengar
2) Köper billigare grejer. (billig custom loop/färdig allt i ett kit)
3) Köper begagnat

Hur som helst så bör du läsa på vad som är bäst och vad du behöver, det skadar aldrig och kommer underlätta bygget och motivera priset.
Kanske bör du tänka att du inte behöver det bästa som finns på marknaden och nöja dig med något sånt där allt i ett kit, typ H100 eller liknande eller bygga en loop med billigare delar.

*edit:
Jag byggde ihop ett snålare kit som slutade på 3800:- dock är det utan fläktar, så det kanske går om du har fläktar med högt statiskt tryck du kan använda eller om du spräcker din budget med några hundra lappar.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

Define R4 är inte direkt det optimala chassit för vattenkylning, speciellt inte om man som du ska ha det bästa som finns på marknaden..

Det inser du kanske själv att det inte går om du inte vill ha extern radiator, men det bör väl gå att ha två 240mm radiatorer i det chassit tror jag. Det är väl 2x120 i både front och topp i det chassit?

Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 240mm x2 = 1412:-
Alphacool VPP655/D5 = 639:-
EK - D5 X-TOP CSQ - Acetal = 294:-
EK - RES X3 150 = 471:-
EK - FC Titan - Acetal GPU block = 775:-
EK - Supremacy - Acetal CPU block = 449:-
Slängde ihop det åt dig lite snabbt och bara där är budgeten sprucken och då har du inte fläktar, kopplingar, slangar eller kylmedium.

Jag ser bara tre alternativ och det är att du:
1) Väntar ytterliggare tills du har mer pengar
2) Köper billigare grejer. (billig custom loop/färdig allt i ett kit)
3) Köper begagnat

Hur som helst så bör du läsa på vad som är bäst och vad du behöver, det skadar aldrig och kommer underlätta bygget och motivera priset.
Kanske bör du tänka att du inte behöver det bästa som finns på marknaden och nöja dig med något sånt där allt i ett kit, typ H100 eller liknande eller bygga en loop med billigare delar.

*edit:
Jag byggde ihop ett snålare kit som slutade på 3800:- dock är det utan fläktar, så det kanske går om du har fläktar med högt statiskt tryck du kan använda eller om du spräcker din budget med några hundra lappar.

Vad sägs om 8000 kr?
Kör på 8000 istället.

Visa signatur

Gaming dator: Moderkort: Asus Z87-A | Processor: i7 4770K | Chassi: Fractal Design Define R4 | Hårddisk: 1TB Seagate | SSD: 250 GB Samsung EVO | Grafikkort: ASUS GeForce GTX 780 DirectCuII OC | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 730W | Minnen: 16 GB 1600MHz

Mobil: iPhone 5 Svart 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Araz:

Vad sägs om 8000 kr?
Kör på 8000 istället.

Går det inte in 280mm radd i både front och tak? Tror det ska gå i R4.
Det finns vattenkylningsprylar titt som tätt på marknaden så håll koll där.

Permalänk

Köp luftkylare istället om det är prestanda/pris du vill åt och inte 50*c@5,2GHz 1,45V.

Permalänk
Medlem

sitter själv och muttrar över att vattenkyla mitt R4, har hittat lite inspiration

LÅNG LÄNK

och planerat att köpa

Två av dessa radiatorer
Denna pump/res combo

sen har jag inte kollat så mycket på kylblock till processor eller grafikkort än, men det blir garanterat något från EK.

Du kan ju höra av dig om du kommer till startskott före mig!

Permalänk
Medlem

Förbered dig på pulande. Jag monterade en 240 rad i taket på min R4. Mitt moder sticker inte ut något särskillt. (Asus Z97 Pro) Kunde lik förbannat inte använda hålen som är tänkta för 2 120mm fläktar, bara kylaren gick att få dit utan problem, men med fläktarna blev det för tjockt. Monteras i fronten, då måste man ju flytta buren. Var för bekväm för det så jag satte den lite förskjutet i taket ist. Väldigt tajt oavsett.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk

Ang radiatorer i R4 så har jag precis lyckats att klämma in en Corsair H110 (280mm) i fronten med lite enkel modifiering.
Jag skruvade bort hårddiskburarna och flyttade den nedre längre bak (blir en fullösning. Sen skruvade jag fast två 140mm fläktar på radiatorn. Därefter satte jag in filterhållaren från utsidan och snäppte in hela paketet på plats från insidan.
Då får man även plats med att köra push/pull på radiatorn om man har reservoaren i 5,25 facket.

Jag provade först att sätta radiatorn taket, men det gick inte. Kanske kan fungera om man har ett moderkort som inte bygger så mycket på höjden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Araz:

Vad sägs om 8000 kr?
Kör på 8000 istället.

Om du har en sån extremt fin budget, så borde du fundera över att byta chassi också. R4 är verkligen inte byggt för vattenkylning. Med lite pill och lite tur kan man få in en slim 240-rad i taket och en 240 i fronten(280 med enklare modifikationer), men har du otur med moderkort så får du inte in något alls i taket. Personligen har jag precis bestämt mig för att slänga ut mitt R4 och köpa ett Enthoo Pro, för att få in lite mer radiatoryta.