Permalänk
Medlem

Varm 4790k?

Har byggt dator och får hög temp i RealTemp, kör prime95 och enligt realtemp så skuttar jag upp till 80-85 C inom 2 min, har suttit och tittat på den och den går aldrig över 85 C men jag hör inte fläkten varva upp förens den närmar sig 80+, i idle ligger det runt 30 C.
Kör med original kylaren från intel men det borde väl inte bli så höga temperaturer?
I spel håller den sig till 75 C.
Moderkort MSI Z97 gaming 3.
Processor intel i7 4970k.
Ska jag montera om kylaren med ny kylpasta?
tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla hur fläkten är inställd, brukar finnas ett antal olika profiler att välja emellan, från tyst läge till prestanda.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Finns smartfan och har ändrat kurvan så den ökar varven tidigare men den klarar inte att hålla den under 80 C.

Permalänk
Medlem

OK, skulle nog monterat om den, verkar som du inte har fått fast den riktigt ordentligt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Du kan prova att montera om, skriv om det funkar. Skulle dock inte bli jätte förvånad om cpu går såpass var med standard kylaren.

Permalänk

Suck. Varför kan inte intel bara löda CPU och IHS istället för Crap kylpasta ? Alla temperatur problem skulle lösa sig. Saknar SB tiderna.

Permalänk
Medlem

Helt normal temp tyvärr. Tycker också den känns "sådär" med temps över 75c.
Det du kan göra om du inte klockar den är att gå in i bios (uefi) och ställa ned vcore på ett fast värde som oftast kan sänka tempen iaf 10c. Dock ökar idle värdet medans den högsta tempen sjunker.
Annars byt kylning

Permalänk
Medlem

Ok jo det värkar som att jag inte kan förvänta mig mer av kylaren, har dubbel kollat och den sitter som den ska. Har börjat titta på ny kylare, tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Suck. Varför kan inte intel bara löda CPU och IHS istället för Crap kylpasta ? Alla temperatur problem skulle lösa sig. Saknar SB tiderna.

De kanske inte anser att det är ett temperaturproblem.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

ser ut som normala temperaturer för orginalkylaren

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Avstängd

Använde du dig av originalpastan som sitter på kylaren från fabrik? Den är ganska så värdelös polaren sänkte sin temp med 10-15 grader bara på o byta pastan

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Medlem

Jag fick ner min 4770k fran 75 till 55 genom att lappa/ta bort IHS och lagga dit ny kylpasta. Det ar riktigt enkelt om man arbetar sakta och metodiskt

*Detta ar dock med OC pa for fullt

Det du borde gora ar att byta kylpasta, men kop annars en billig luftkylare ist for intels original.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen som helst anledning att använda varken intels originalkylare eller kylpastan som sitter fast på den. Införskaffa en billig 212 evo och lite kylpasta så ska du se att dina temperaturproblem försvinner.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Sitter med en 4790k med en H80 med ett par nya Noctua NF-F12.

Testade köra BF4 på ultra och det drar upp emot en 70 grader efter 10 minuters speltid. Har testat att dra ner Vcore men den blåskärmar bara. Detta är då på stockhastigheter.

Nu är det antagligen bara skit bakom spakarna i mitt fall men fortfarande. Sen lyckas SSD´n försvinna ur bootmenyn lite titt som tätt med.

Permalänk
Medlem

Det är inte ovanligt att folk misslyckas med monteringen av push-pin-kylarna.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Det är inte ovanligt att folk misslyckas med monteringen av push-pin-kylarna.

Tycker verkligen intel kunde förenkla det på nåt sätt. Det är inte helt lätt om man inte gjort det många ggr innan.

Permalänk
Medlem

Har byggt dator och får hög temp i RealTemp, kör prime95 och enligt realtemp så skuttar jag upp till 80-85 C inom 2 min, har suttit och tittat på den och den går aldrig över 85 C men jag hör inte fläkten varva upp förens den närmar sig 80+, i idle ligger det runt 30 C.
Kör med original kylaren från intel men det borde väl inte bli så höga temperaturer?
I spel håller den sig till 75 C.
Moderkort MSI Z97 gaming 3.
Processor intel i7 4970k.
Ska jag montera om kylaren med ny kylpasta?
tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boltzius:

Har byggt dator och får hög temp i RealTemp, kör prime95 och enligt realtemp så skuttar jag upp till 80-85 C inom 2 min, har suttit och tittat på den och den går aldrig över 85 C men jag hör inte fläkten varva upp förens den närmar sig 80+, i idle ligger det runt 30 C.
Kör med original kylaren från intel men det borde väl inte bli så höga temperaturer?
I spel håller den sig till 75 C.
Moderkort MSI Z97 gaming 3.
Processor intel i7 4970k.
Ska jag montera om kylaren med ny kylpasta?
tacksam för hjälp

Pröva montera om kylaren, jag hade själv problem med att mitt moderkort satte väldigt hög volt som auto på min processor vilket resulterade i högre temperaturer, dock inte sådär höga.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem

Ok fel inlägg från mig.
Har köpt noctua NH-U9B och problemen med värme är borta, kört prime i en timme nu och ligger på 65C i snitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boltzius:

Ok fel inlägg från mig.
Har köpt noctua NH-U9B och problemen med värme är borta, kört prime i en timme nu och ligger på 65C i snitt.

Om du tänker köra den oklockad kan jag varmt rekommendera att du undervoltar, såg att det har föreslagits tidigare i tråden men med ett fast värde. Undervolta med offset istället så slipper du att den blir varmare i idle!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Melinho2895:

Suck. Varför kan inte intel bara löda CPU och IHS istället för Crap kylpasta ? Alla temperatur problem skulle lösa sig. Saknar SB tiderna.

Förmodligen för att de har fixat det med Devil's Canyon? Det beror på att originalkylaren suger och att processorn har turbo på 4,4GHz original.

Men visst är det dåligt...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Om du tänker köra den oklockad kan jag varmt rekommendera att du undervoltar, såg att det har föreslagits tidigare i tråden men med ett fast värde. Undervolta med offset istället så slipper du att den blir varmare i idle!

Rätt trist att man skall behöva undervolta en processor från första början >.<

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Läste om din setup med moderkort och cpu, hittar tyvärr inte källan just nu. Men de snacka om att moderkortet körde väldigt hög vcore i standard och de rekommenderade att sänka den.
Vad ligger din vcore på i bios?

Permalänk
Medlem

Vcore ligger på 1,080.
vet inte om det är normalt.

Permalänk
Medlem

HET i7-4790K, förslag på kylare?

Skrivet av Boltzius:

Ok fel inlägg från mig.
Har köpt noctua NH-U9B och problemen med värme är borta, kört prime i en timme nu och ligger på 65C i snitt.

Jag har har samma problem med min dator, CPUn går idle 36-42 C (23 C i rummet) och efter 1 minut BF4 ligger den runt 80 C. Jag har surfat rätt hårt de senaste 12 timmarna och klart är att det är fler som har liknande problem. Jag har hittills:

- Kört ATX kabinettet med ena sidan av.
- Monterat om den boxade standardfläkten med Arctic Silver kylpasta (noggrant monterad).
= Ingen skillnad.

BOLTZIUS -> Hur funkar din nya kylare nu, fortfarande bra?
ANDRA -> Förslag på effektiva kylare? (skämt att standardfläkten har rund kontaktyta mot det kvadratiska CPU höljet)
ANDRA -> Förslag andra lösningar?

MIN DATOR (känns som att hårdvaran inte är ett problem):
- Antec ATX chassi
- ASUS Maximus Ranger VII (ROG) moderkort
- Intel i7-4790K processor.
- ASUS GF GTX760 2GB DDR5 GPU
- Kingston Hyper X DDR3 2400 16GB 2x8GB CL11 RAM

*** 12 TIMMAR EFTER INLÄGGET OVAN = VAR NOGA MED KYLPASTAN OCH MONTERA KYLFLÄKTEN RAKT ***

Jag monterade nyss av kylfläkten, vilken jag trodde att jag hade monterat bra. Sedan rengjorde jag den (T-röd) från gammal kylpasta med luddfri trasa, applicerade ny kylpasta och försökte "gnugga" kylfläktens kontaktyta mot processorhöljet för att sprida ut kylpastan jämnt, varefter jag försökte spänna fast de 4 benen på kylfläkten någorlunda jämnt=för att inte "snedsätta" kylfläkten kontaktyta mot processorhöljet.

RESULTATET var att jag fick ner idle temperaturen till runt 35 C och vid spel (full upplösning etc) på BF4 låg temperaturen runt ofarliga 69 C. Jag drar slutsatsen att man ska vara MYCKET noga med att applicera kylpastan jämnt (undvik luftbubblor) och jag täckte fläktens kontaktyta helt i ett tunt lager och la sedan en extra droppe i mitten av den för att få lite extra kylpasta att klämma ut när jag tryckte ner kylfläkten. Jag tror även att det är mycket viktigt att inte spänna ett ben för hårt utan först fästa ett av dem lite löst och sedan göra likadant med benet diagonalt över på andra sidan kylfläkten (medan man håller ner kylfläkten platt). Därefter kan man i små steg fästa kylfläktens ben hårdare och hårdare = hamnar rakt = optimal värmeledningsyta. Jag var inte helt noggrann när jag gjorde detta sista steg och gör därför om allt imorgon bara för att se om det har någon effekt (eller så skiter jag i det och lirar på BF4 på 69 C...)

**********

Förbättrade värmenivå efter ommontering av kylfläkt.