Permalänk
Medlem

men en på radon 9700 kan man varje fall montera en zalman passi kylanordning.. tror inte de går riktit på fx, om den blir så varm som man kunde läsa på tomshardware för ett tag sedan

Permalänk
Medlem

Jag är inte så orolig för ljudnivån, resten av datorn blåser på rätt friskt också så den smälter säkert in bra.;)

Sen skulle jag inte bli ett dugg förvånad om nVidia och deras tillverkare har fått ner ljudnivån ordentligt med tanke på hur mycket debatt det har väckt. Jag antar ju att de vill sälja sin produkt också?

Jag får återkomma med rapport om det i mitten på mars när kortet åker in i burken!

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

*Citat av någån* Vem behöver PCI platserna förrästen *CITAT SLUT*

T.ex. jag Ljudkort, extra-ljudkort med digitala utgångar, tevecapture kort, USB kort, nätverkskort!!

Och som sagt låter fläkten alldeles för myclke redan i 2D mode! Och alla som spelar pangpangspel har ju inte volymen uppdragen så hela granskapet hör!

Kan intte förstå varför de inte satt en 80 / 92 mm å blåsa på skrället? Va fanken är det för idé att nygga nåt som i det närmaste liknar Boeing's vindtunnlar?!?!

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

*VRROOOOM VRROOOOMM!!!!*

Visa signatur

ASUS P4S8X (BIOS 1004)
Intel(r) Pentium(r) 4 2.8Ghz
Gigabyte Maya II Radeon 9700 PRO

Permalänk
Medlem

Men enligt Nvidias senaste uttalande så sade dem ju att fläkten var avstängd i 2D-läge. Det betyder att det är det perfekta kortet för att köpa till din dator om du inte spelar spel ;). Med en prislapp på runt 6000kr och en strömförbrukning på 73W så kommer alla företag att vilja ha ett Geforce FX.

Permalänk
Medlem

Läs detta så kanske många lär sig något, om hur det fungerar som.

"Nvidia officials provided some basic details of the new cooling system. Most importantly, the new FlowFX version does not spin the fan when a 2D application is being used, the spokesman said. "No - it is not a new SKU - what it is, is the actual fan which is closer to final product," an Nvidia spokesman said in an email. "The original fan was at a higher setting then what will be shipped out. This new fan is production ready."

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Kylningen av chip set ser verkligen amatörmässigt och plastigt ut.
De har inte lagt ner resurser i överflöd på den lösningen.
Jag väntar på nästa ATI kortet.
Test resultat mot ATI 9700 Pro har visat bara litet övertag.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk

varför slänger dom inte på en sån här typ av kylare när den ändå ska ta 2 platser.
http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=811&session=e2b7fb...

jag tror nämligen inte att heatpipe är nå vidare.

Permalänk

vore kul om någon expert kunde skriva hur man effektivast placerar sina kort i datorn, så man får ut mest prestanda och minst strul. Jag tror inte många vet hur detta fungerar alls. Inte ens jag är helt säker och jag har byggt mina egna datorer i över tio år.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Medlem

Jag tror inte detta kort kommer vara specielt lyckat för nVidia om man inte gör någo drastiskt.

1. I _nuvarande_ utförande låter det på tok för mycket. Ok, det är helt tyst i 2d, men ärligt, om man går och köper ett FX för ~5K. Har man det till 2d då? Precis, inte direkt troligt kanske.

2. Dyra pengar för inte mycket mer prestanda än 9700 pro, 9700 pro 5 - 10 % mindre prestanda, 2000 :- billigare = Bättre köp om man inte måste vara högst upp i FutureMark stegen.

3. Tar upp en PCI-plats. Visst det kanske inte är bra att ha ett PCI-kort under AGPen iaf, men det är fortfaranade inget bra att en plats försvinner.

4. De tempraturer som uppmättes på de flesta resensioner var höga (~60 grader, eller har jag fel?) Och detta borde bidra till 2 - 3 graders högre chassi temp vilket inte är så bra.

5. Jag har säkert glömt något men detta räcker för mig att INTE köpa ett FX kort just nu, sen är ju mitt 9700 redan beställt så...

Permalänk

Dom där fläktarna låter inte så mycket om dom drar in luften frit, men om man riktar suget som dom har gjort på kortet så visslar det om fläkten...

Har ett par liknande fläktar från ElanVital, kylare för 700MHz och bara 20mm hög med fläkten!!!.... dock så sög fläkten luft genom kylaren och det vissla som bara fan

EDIT: Länk till samma... fast dyrare http://www.mycom.se/produkter/default.asp?itemnr=108764&pt=1

Fan vad dom tar betalt för något som inte tillverkas idag.... jag köpte 3 st för 19kr styck... dom vill ha 278KR....

kylaren finns att köpa löst för 50kr.. var vet jag inte och fläkten också för runt 30kr, 80kr och dom vill ha 278Kr... plus frakt å post rån avgift

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

om man nu vill lägga ut pengar på graffekort så kan man väl ändå köpa ett som är helt tyst och ändå presterar i ungefär samma klass som GFFX?

http://www.tweaktown.com/document.php?dType=review&dId=438

Visa signatur

"We, the High Ruling Council of Spathiwa have just passed a new law. Your continued existence is now a crime! With the authority of justice, we attack!" - The Spathi High Council (Star Control 2)

Permalänk
Medlem

Hitills har det mest bara grötats om själva lösningen av kylsystemet, men inte så mycket om vad kortet egentligen kan göra.

Så, om tillverkarna monterar vrakdelar från en Concorde på kortet så måste det väl betyda att det kan prestera _feta_ prestanda - eller?

Någon som har nån aning om vad man egentligen får för pengarna?

Skaffar man ett sånt där kort som enl. vissa verkar låta som en bäver och enl. andra som ett bibliotek på morgonen så förväntar man sig ju ganska tung grafikprestation.

Pallar den en upplösning på 20 000 x 16 000 x 32 pixlar eller?

Spel bryr jag mig inte så mkt om, kortet ska klara av att man lever med det, kollar på film med det, jäklas i nåt bildprog med det och kanske nån dag välter runt 10 avsnitt av Dallas samtidigt (ok en överdrift) ;).

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Vet ni inget alls om hur kylningen fungerar som på dessa kort så ska ni inte skriva en massa onödiga inlägg.

fläkten är som en tempratur reglerad fläkt, beroende på hur mycket kortet får arbeta desto mer snurrar fläkten, vid arbete, film, mp3 lysning m.m ja allt sånt skit så är praktiskt taget fläktarna av det hörs faan inget alls. Men om man sitter och spelar så åker fläktarna igång, sen när man spelar är det väldigt mycket ljud så man hör faan ändå inte fläktarna om det inte är tysta stunder. Sen nvidia har konstruerat om fläktarna o kylningen för dom insåg att kortet lät för mycket, så nu arbetar kortet mycket mer effektivt.

sen kylningen är väldigt bra konstruerad,, faan vad vissa klagar på inget,,, hur många använder alla pci platserna egentligen??

man ser verkligen hur stor kompetensen är hos många på sweclockers,,, det är bara klagomål, tjafs, många som skrivar ditt o datt men vet faan inte hur saker o ting är som.....

ni får ursäkta om någo tycker att jag går för hårt fram, men jag är trött, o less, och allmänt less på alla griniga ungar på detta forum, som uttrycker sig som man vore på ett dagis.

men visst alla har åsikter, och det är bra, för tänk om alla tyckte likadant.. Men vissa åsikter är helt ut det tomma och obefogat.

Du hade ju bra koll också... Kylningen visar att NVidias kort arbetar väldigt varmt, och "överklockas från fabrik" för att hålla takten med 9700 Pro. Dessutom underklockar kortet om det blir för varmt, vilket inte är särskilt kul om man är på ett svettigt lan...

Kort sagt, kylningen är inte genialisk, utan en nödlösning för att inte hamna hopplöst efter med ett kort, som för tankarna till Voodoo 6...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dot
Hitills har det mest bara grötats om själva lösningen av kylsystemet, men inte så mycket om vad kortet egentligen kan göra.

Så, om tillverkarna monterar vrakdelar från en Concorde på kortet så måste det väl betyda att det kan prestera _feta_ prestanda - eller?

Någon som har nån aning om vad man egentligen får för pengarna?

Skaffar man ett sånt där kort som enl. vissa verkar låta som en bäver och enl. andra som ett bibliotek på morgonen så förväntar man sig ju ganska tung grafikprestation.

Pallar den en upplösning på 20 000 x 16 000 x 32 pixlar eller?

Spel bryr jag mig inte så mkt om, kortet ska klara av att man lever med det, kollar på film med det, jäklas i nåt bildprog med det och kanske nån dag välter runt 10 avsnitt av Dallas samtidigt (ok en överdrift) ;).

Kortet är inte värt pengarna på långa vägar tyvärr... som jag sa tidigare är tyvärr inte ljudnivån ett mått på prestandan, Delta-fläktarna till trots...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dot
...och kanske nån dag välter runt 10 avsnitt av Dallas samtidigt (ok en överdrift) ;).

Off topic, men där har vi en serie jag saknar!!! J.R. Ewing is tha man!:D

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Why me
hmm att ens komma på tanken, att bygga ett kort som behöver en så pass tilltagen "kylanläggning" är enligt mig absurt .
Jag kan förstå att kylning UTAN fläkt behöver mer utrymme, men att göra ett kort med den storleken på "standardkylning" är utom mitt förstånd.

Tycker det inte alls är konstigt då grafikkort har gått om processorerna när det kommer till transistorer, och processorer har 80mm-fläktar eller värre. Inte så konstigt att kortet kräver stor kylning, det har ju liten DIE om man jämför med en CPU.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Precis, det är ju en rätt naturlig utveckling.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan

Tycker det inte alls är konstigt då grafikkort har gått om processorerna när det kommer till transistorer, och processorer har 80mm-fläktar eller värre. Inte så konstigt att kortet kräver stor kylning, det har ju liten DIE om man jämför med en CPU.

Det må vara men faktum kvarstår att ATI:s 9700pro inte behöver en liknande mastodontkylning och ändå bara presterar en aning sämre i vissa fall, i vissa fall så presterar den tillochmed bättre, utan en jättehögljud fläkt ...

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem

Förvisso, men den jobbar ju inte i samma frekvens, oavsett prestanda.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Vet ni inget alls om hur kylningen fungerar som på dessa kort så ska ni inte skriva en massa onödiga inlägg.

fläkten är som en tempratur reglerad fläkt, beroende på hur mycket kortet får arbeta desto mer snurrar fläkten, vid arbete, film, mp3 lysning m.m ja allt sånt skit så är praktiskt taget fläktarna av det hörs faan inget alls. Men om man sitter och spelar så åker fläktarna igång, sen när man spelar är det väldigt mycket ljud så man hör faan ändå inte fläktarna om det inte är tysta stunder. Sen nvidia har konstruerat om fläktarna o kylningen för dom insåg att kortet lät för mycket, så nu arbetar kortet mycket mer effektivt.

sen kylningen är väldigt bra konstruerad,, faan vad vissa klagar på inget,,, hur många använder alla pci platserna egentligen??

man ser verkligen hur stor kompetensen är hos många på sweclockers,,, det är bara klagomål, tjafs, många som skrivar ditt o datt men vet faan inte hur saker o ting är som.....

ni får ursäkta om någo tycker att jag går för hårt fram, men jag är trött, o less, och allmänt less på alla griniga ungar på detta forum, som uttrycker sig som man vore på ett dagis.

men visst alla har åsikter, och det är bra, för tänk om alla tyckte likadant.. Men vissa åsikter är helt ut det tomma och obefogat.

Läste en artikel skriven av Herr Carmack där han kritiserade gfFX starkt för att den lät så j-la mycket och han har använt det en hel del. Fast hans kompetens kanske inte heller är så stor när det gäller grafikrelaterade saker?

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Vet ni inget alls om hur kylningen fungerar som på dessa kort så ska ni inte skriva en massa onödiga inlägg.

fläkten är som en tempratur reglerad fläkt, beroende på hur mycket kortet får arbeta desto mer snurrar fläkten, vid arbete, film, mp3 lysning m.m ja allt sånt skit så är praktiskt taget fläktarna av det hörs faan inget alls. Men om man sitter och spelar så åker fläktarna igång, sen när man spelar är det väldigt mycket ljud så man hör faan ändå inte fläktarna om det inte är tysta stunder. Sen nvidia har konstruerat om fläktarna o kylningen för dom insåg att kortet lät för mycket, så nu arbetar kortet mycket mer effektivt.

sen kylningen är väldigt bra konstruerad,, faan vad vissa klagar på inget,,, hur många använder alla pci platserna egentligen??

man ser verkligen hur stor kompetensen är hos många på sweclockers,,, det är bara klagomål, tjafs, många som skrivar ditt o datt men vet faan inte hur saker o ting är som.....

ni får ursäkta om någo tycker att jag går för hårt fram, men jag är trött, o less, och allmänt less på alla griniga ungar på detta forum, som uttrycker sig som man vore på ett dagis.

men visst alla har åsikter, och det är bra, för tänk om alla tyckte likadant.. Men vissa åsikter är helt ut det tomma och obefogat.

The faanboy have spoken.

Permalänk

Amäh Mel ... skulle juh precis skriva det

Permalänk
Medlem

Känner mig lite oseriös så ursäkta, men måste bara spekulera - finns det moderkort med 2 st AGP så man skulle kunna trycka i 2 st Asus V9900 i maskinen?

(Why? - Vill väcka grannen)

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk

Vad skulle ni välja =)

Ett kort som låter som en damsugare när ni sitter och spelar eller
ett kort som bara har 10% sämmre prestanda och inte låter ett skvatt:confused:
http://www.tweaktown.com/popImg.php?img=s9700p_front.jpg

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med mitt hercules 9700 pro. Tyst, otrolit snyggt och har grymt med kraft me. Pular man in handen mellan korten så är luften från kortet inte specilet varm. Det som vrålar mäst i burken nu är den irretarande orginalkylaren till p4án. Den håller på och klappa ihopp efter 1½ månad.. tycker jag e sunkit. Men men, hade ändå tänkt skaffa ny

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Re: Vad skulle ni välja =)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
Ett kort som låter som en damsugare när ni sitter och spelar eller
ett kort som bara har 10% sämmre prestanda och inte låter ett skvatt:confused:
http://www.tweaktown.com/popImg.php?img=s9700p_front.jpg

Eller kanske rent av ett kort som inte låter ett dugg, men ändå sparkar skiten ur FX?

http://www.ocaddiction.com/reviews/video/ocs_r9700pro_level3s...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Camridge
Vet ni inget alls om hur kylningen fungerar som på dessa kort så ska ni inte skriva en massa onödiga inlägg.

fläkten är som en tempratur reglerad fläkt, beroende på hur mycket kortet får arbeta desto mer snurrar fläkten, vid arbete, film, mp3 lysning m.m ja allt sånt skit så är praktiskt taget fläktarna av det hörs faan inget alls. Men om man sitter och spelar så åker fläktarna igång, sen när man spelar är det väldigt mycket ljud så man hör faan ändå inte fläktarna om det inte är tysta stunder. Sen nvidia har konstruerat om fläktarna o kylningen för dom insåg att kortet lät för mycket, så nu arbetar kortet mycket mer effektivt.

sen kylningen är väldigt bra konstruerad,, faan vad vissa klagar på inget,,, hur många använder alla pci platserna egentligen??

man ser verkligen hur stor kompetensen är hos många på sweclockers,,, det är bara klagomål, tjafs, många som skrivar ditt o datt men vet faan inte hur saker o ting är som.....

ni får ursäkta om någo tycker att jag går för hårt fram, men jag är trött, o less, och allmänt less på alla griniga ungar på detta forum, som uttrycker sig som man vore på ett dagis.

men visst alla har åsikter, och det är bra, för tänk om alla tyckte likadant.. Men vissa åsikter är helt ut det tomma och obefogat.

[/QUOTE

Kanske inte helt obefogade inlägg ändå,sen när skall man behöva offra en hel kortplats bara för att få plats med grafikkortet??
Mig veterligen första gången i historien jag sett detta....

Men nu syns det verkligen att Nvidia börjar bli desperata och det är ju bra för oss konsumenter för då kommer nog priserna sjunka:-))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Hedersmedlem

Förstår inte varför folk klagar på att det tar 2 PCI-platser. Jag hade ett Geforce2 Pro innan, och jag kunde inte sätta ett PCI-kort under, köpte ett Radeon 9700 aldeless nyss, och samma gäller där.

Och om man kapar GPU-kylaren lite och sätter ett PCI-kort under något av dessa kort så säckar det troligen ihop pga för dålig kylning av GPUn..

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Jävligt kasst namn på ett kort som kommer ut ungefär samtidigt som Radeon9900.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att köpa ett par slutna hörlurar med kåpor för att bli av med oljudet.

Vissa spel kräver att man spelar med hörlurar för att stämmningen ska infinna sig.

Dessutom är ljudkvaliten bättre för mindre pengar och närvarokänslan är högre.

Det blir en FX och ett par lurar när priserna sjunkit!

Visa signatur

[size="2"]Until thermaldeath do us part...[/size]