Post- och telestyrelsen tvingar Tele2 att återuppta datalagring

Permalänk
Avstängd

Det är tur att vi har demokrati, så vi får vara med att bestämma om såna här saker som berör oss medborgare!

Permalänk
Medlem

Vadå, herr Pontén måste ju få ha sin del av kakan. Det är fullt proportionerligt XD /ironi

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem

Vilka bredbandsbolag lagrar inte data? Kan man kolla upp detta, gäller detta endast tele2? eller lagrar bb, alltele, telia osv också data?

Visa signatur

StationärI7-4770k 3.5 @ 4.2, Msi z87 gaming g-45, Corsair Vegence 1600 mhz 16 gb 2x8, Evo 212, Corsair 850 w tx, Samsung 250 gb ssd Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Bärbar Macbook Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Permalänk
Inaktiv

Gött! Vad glad jag är att jag har tele2/comviq. Ska fortsätta med det nu.. Tack Tele2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpa454:

Vilka bredbandsbolag lagrar inte data?

Bahnhof & Tele2 är de enda jag hittar med någorlunda definitiva svar. Telenor lagrar och Telia lagrar "lite".

Permalänk
Medlem

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fritt-fram-att-sluta-datala...

Skrivet av SVD:

Post- och telestyrelsen (PTS) meddelade i dag att man beslutat att inte ingripa mot operatörer som inte lagrar data.

10 April 2014.

Där ångrade de sig snabbt.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Bahnhof & Tele2 är de enda jag hittar med någorlunda definitiva svar. Telenor lagrar och Telia lagrar "lite".

T3 lagrar inte häller
http://www.t3.se/information/om-t3/blogg-och-nyheter/upphor-m...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk

De försöker alltså tvinga Tele2 begå lagbrott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eisenhart73:

De försöker alltså tvinga Tele2 begå lagbrott?

Nej, det är det som är grejen, dom gör inte det. Det står i lagen att dom SKA lagra data. Kolla nån/några sidor innan den här och läs allt som skrivits.

Permalänk

Det är ett direktiv som innan det ens blev lag fick en nekad dom hos EU-domstolen. Därför gäller svensk lag i Sverige. Med det sagt så måste inte statens lagar vara till för människors bästa, utan landets bästa. Jag gissar att det kommer fortsätta med lagring efter en lagprövning. Det har blivit för lite uppståndelse i Sverige för en lagändring gällande det här.

Kom ihåg att svenskar inte har så mycket emot lagringen heller. Det ska väl inte krävas en övermakt som berättar för oss att våran intigritet och mänskliga rättigheter efterföljs!! Ne det är ett fundamentalt fel i den svenska självkänslan just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Och på riktigt. Så länge man lagrar mer än vad som behövs för att ta betalt för eller utveckla tjänsten man tillhandahåller så måste väl ändå det klassas som olagligt i framtiden för att vara rimligt nog.
Den här kronologiska listningen av operatörernas användare och användande är ju Nazi lvl 4000 på. Kostsamt och ineffektivt.
Och Svenska staten tycker man borde värna om Sveriges och svenskarnas framtid. Om det inte är ett negativt maktskifte som skulle missbruka den insamlade information om medborgarna så kommer en annan nation lyckas få tag på informationen. Varför måste alltid Sverige i historien göra det så lätt för nazister o fascister att få sin ideologi igenom... suck

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Detta är varför vi skulle behövt Piratpartiet. Alla blir upprörda när det stampas på integritet, privatliv och frihet men när folk ska till valurnorna så är det inte viktigt längre.

Finns andra partier som inte vill ha övervakning och jaga miljontals fildelare med men folk fortsätter rösta på partier som S och M iaf. Sålänge folk gör det så kommer vi ha övervakning.

https://www.vansterpartiet.se/politik/integritet
https://www.vansterpartiet.se/politik/fildelning

Kom ihåg det den 14 September.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

FRA-lagen med dess insamlande av olika typer av meta-data visade sig vara en perfekt kravspec för NSA's X-Keyscore... inte en slump visade det sig när Sverige var deras hemliga sammarbetspartner som under inga omständigheter fick avslöjas i det materialet the Guardian hade fått av Edward Snowden. Ett tränat öga kunde se i de censurerade materialet som trots allt publicerades, att de i NSA's X-Keyscore verktyg kunde söka på svensk http-trafik, på vårat meta-data (de hade glömt stryka över det på ett ställe), vilket är bevis nog för att Sverige har ett mycket omfattande sammarbete med Amerikansk underrättelsetjänst.

http://www.theguardian.com/world/2013/jul/31/nsa-top-secret-p...

Tycker det är skandal att post och telestyrelsen, och våra svenska politiker, att de samverkar till att lämna ut integritetskränkande uppgifter om oss alla så lättvindigt bakom våra ryggar. Bra jobbat FRA, kan någon i huvud taget kontrollera deras verksamhet längre och hur deras sammarbeten ser ut? Vem har auktoritet att stoppa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Finns andra partier som inte vill ha övervakning och jaga miljontals fildelare med men folk fortsätter rösta på partier som S och M iaf. Sålänge folk gör det så kommer vi ha övervakning.

https://www.vansterpartiet.se/politik/integritet
https://www.vansterpartiet.se/politik/fildelning

Kom ihåg det den 14 September.

Likaså bör man komma ihåg att politikerna inte alltid håller vad dom lovar

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att Sverige och ansvariga politiker dras inför rätta i den Internationella domstolen i Haag för brott mot mänskliga rättigheter, samt EU-domstolen för samma sak.

Parasiter till övervakande politiker skall strypas till de är icke mer. De skall ut ur riksdagen, ut ur några makthavande positioner, de kan gå och jobba som bönder där de kan gå och "övervaka" sina djur hela dagarna.
Parasiter som politikerna i Svenska riksdagen, bör icke få styra något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Finns andra partier som inte vill ha övervakning och jaga miljontals fildelare med men folk fortsätter rösta på partier som S och M iaf. Sålänge folk gör det så kommer vi ha övervakning.

https://www.vansterpartiet.se/politik/integritet
https://www.vansterpartiet.se/politik/fildelning

Kom ihåg det den 14 September.

HA HA HA!!! Den var bra!

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

WHAT

Verkar ju vara som allt annat med det här j**la EU vi är med på låtsas i EU det enda vi har eller som vi gör är att betala en massa miljarder och för att få tillbaka en bråkdel
så jag kan säga är vi med i EU skulle det väl vara fullt ut men som sagt vi är med på låtsas.......

Permalänk
Medlem

fy fan vilken bra förklaring politiker = parasiter håller helt med dig det enda dom har gjort i livet är att tugga på pennor och tro sig vara skitviktig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har inte provat själv, men det finns gott om sidor att beställa alkohol från som leverar hem.
Antar att det fungerar annars borde det vara massor med skriverier om bedrägeri med spritsidor.

Har beställt förut inga problem

Permalänk
Medlem

Först sade man att vi var tvungna att implementera DLD på grund av EU-beslut och hot om böter. Nu när EU-domstolen hävdar att DLD bryter mot de mänskliga rättigheterna och även EU-fördragen och upphäver DLD vill alltså S&M ha kvar DLD i Svensk lagstiftning...

Den stora frågan är varför då och varför detta uppenbara dubbelspel? Vad har vi lovat att tillföra USA/NSA via DLD som vi inte kan leverera via normalt polisarbete? Varför kräver SÄPO att inhämtningen från operatörerna via DLD skall automatiseras (gärna via påtryckningar och hot har förekommit!)? Har någon lovat SÄPO tillgång till xKeyscore också?

Skrämmande i så fall, inkompetensens högborg behöver inte fler verktyg att förstöra oskyldiga Svenskars liv och leverne med, det räcker med de som redan råkat illa ut utan anledning eller ens rättslig prövning...

Gnäll inte på PTS, de gjorde en korrekt bedömning från början. Vad vi ser nu är illa fördolt ministerstyre (grundlagsbrott)!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Det är sånt här som gör att man verkligen tycker illa om att Palme en gång i tiden tog bort ämbetsmannaansvaret samt ett par år tidigare införde uppenbarhetsrekvisitet och nu är vi på väg att rösta fram samma betingsossar igen. När fan skall vi få en regering som består av klassiska liberaler.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Var det inte fler operatörer än Tele 2 som slutat spara data? Typ Telia o Bahnhof slutade väll också?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Tror de gör detta för att tvinga fram ett rättslig predikat..

Man måste ju ha någon laglig grund att stå på.

Telia hade varit för nära staten, Bahnhoff hade gjort alldeles för stort jippo utav det, men Tele2 kan man lita på för att processen skall gå framåt med en stor aktör.

Sitter och väntar på första domen

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Är det inte fortfarande lag på att data ska lagras i Sverige? Kan dock leda till att lagen kommer att skrotas om det blir en rättslig prövning nu.

Precis så är det.

Skrivet av illya_:

Direktivet är inte direkt tillämpligt som lag i sverige utan har införlivats i sverige genom att sverige stiftat en egen lag (FRA). Denna lag är inte per automatik ogiltigt iom EU domen, men om den skulle vara identisk med, eller iaf tillräckligt lik, direktivet så kommer domstolen finna att den är ogiltig (pga den kommer i så fall innehålla sådant som EU domstolen underkände).

Du har rätt, fast fel. FRA lagen är INTE baserad på datalagringsdirektivet, och har inget med det här att göra.

Skrivet av thomas_skane:

Detta är varför vi skulle behövt Piratpartiet. Alla blir upprörda när det stampas på integritet, privatliv och frihet men när folk ska till valurnorna så är det inte viktigt längre.

Jag vet inte det. Jag röstade Pirat, trots att jag var mycket väl medveten om att de inte skulle ha en chans. Och kommer rösta pirat igen.

Skrivet av Dallebull:

Allt för o kunna tjyvlyssna på Ryssarna... får anta att Ordern kommer västerifrån?

Vi kanske ska ta och sluta blanda ihop saker. EU har sagt att datalagringsdirektivet strider mot grundläggande mänskliga rättigheter. Med mindre än att ryssarna har mobiltelefoner och laptop, och rör sig inom sveriges gränser, påverkas de inte alls av det här. FRA-lagen är något annat, som det inte är helt enkelt att få till en EU-domstolsprövning av. För även den lagen är en grov kränkning, och skulle underkännas.

Skrivet av oceanic:

NSA har säkert ett finger på PTS utspel och uppmanas säkert att fortsätta insamla data på vanligt folk och annan datatrafik som passerar landet i gemensamt utbyte.

Datatrafik som flyter genom Sverige påverkas inte överhuvudtaget av datalagringsdirektivet. Data som lagras är exempelvis vilka IP-adresser som DU och dina grannar haft beröring med, hur ofta, och hur länge. Trafik som kommer uteifrån lagras inte. Du har blandat ihop det med FRA, som avlyssnar all trafik de kommer över.

Skrivet av oceanic:

Men FRA gör det med insamlad information via PTS krav:

FRA skiter fullständigt i PTS. FRA har sina egna anslutningspunkter, och kommer åt all trafik i realtid. De bryr sig inte ett dugg om listor på vem som gjorde vad, när.

Skrivet av Eisenhart73:

De försöker alltså tvinga Tele2 begå lagbrott?

PTS har att följa Svensk lagstiftning. Jag misstänker att det är någon på PTS som vill se den Svenska versionen prövad, och eventuellt utkastad av EU domstol, så därför gör man så här.

Skrivet av ZAIZAI:

Först sade man att vi var tvungna att implementera DLD på grund av EU-beslut och hot om böter. Nu när EU-domstolen hävdar att DLD bryter mot de mänskliga rättigheterna och även EU-fördragen och upphäver DLD vill alltså S&M ha kvar DLD i Svensk lagstiftning...

Tilläggas bör att datalagringsdirektivet är en svensk skapelse, som drevs igenom på EU nivå utan att svenskar medborgare tillfrågades. Sen upptäckte politikerna att det var lite av politiskt självmord att implementera det, och därför sköt man det framför sig. Så länge att vi faktiskt fick betala böter för det. Pengar som vi nu självklart ska ha tillbaka.

Skrivet av wasabi:

Tror de gör detta för att tvinga fram ett rättslig predikat..

Man måste ju ha någon laglig grund att stå på.

Det känns onekligen så. Förhoppningsvis går det här raskt framåt, det kommer ju skola stötas, nötas och blötas i flera instanser innan det hamnar i EU-rätt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Detta är varför vi skulle behövt Piratpartiet. Alla blir upprörda när det stampas på integritet, privatliv och frihet men när folk ska till valurnorna så är det inte viktigt längre.

Det kanske inte va så smart av dom att gå och bli ytterligare ett vänsterparti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det kanske inte va så smart av dom att gå och bli ytterligare ett vänsterparti.

Jag tror att du kan ha delvis rätt. Man utvidgade sitt partiprogram för att "blidka" de som tyckte att det var en enögt enfrågeparti, men verkligheten är ju sådan att de inte var intresserade av att rösta på Piratpartiet i alla fall. Och när man utvidgade partiprogrammet stod man helt plötsligt för en massa som deras väljare inte var intresserade av.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag tror att du kan ha delvis rätt. Man utvidgade sitt partiprogram för att "blidka" de som tyckte att det var en enögt enfrågeparti, men verkligheten är ju sådan att de inte var intresserade av att rösta på Piratpartiet i alla fall. Och när man utvidgade partiprogrammet stod man helt plötsligt för en massa som deras väljare inte var intresserade av.
B!

Kärnfrågorna hade antagligen kunnat få större genomslag om man siktade in sig mot mitten. Idag är väl det typ mellan S och M, som ligger närmare varandra än någonsin vad det verkar. Då hade över halva väljarkåren kunnat tänka att den lilla eventuella förflyttningen i höger-vänster-led var en acceptabel kompromiss. Dessutom hade man kunnat samarbeta med endera block. Men istället la man sig till vänster om S...
Nu har förstås andra saker bidragit till att dom aldrig kommer klara 4%-spärren, men jag tycker ändå att man gjorde ett märkligt val här.

Permalänk

Bra av tele 2 att ta ställning i denna fråga. Någon som vet om även comviq slutade datalagra? De ägs väl av tele2 men har inte hört hur de gjorde?