Vattenkylning: frågor om chassi och delar!

Permalänk
Medlem

Vattenkylning: frågor om chassi och delar!

hej!

har blivit sugen på att testa på vattenkylning. jag har läst på lite och har ändå lite koll nu, dock inte alls så mycket att jag vågar göra något utan att fråga om hjälp först.

jag tänkte först göra en loop med bara processor och eventuellt lägga till grafikkort i framtiden. det första jag tänkte på var chassi - är det vettigt att försöka sig på det i ett define r4 eller ska jag köpa något annat, i så fall vad? vad jag förstår ska man kunna trycka i en 280 i taket och fronten, är det här tillräckligt för ett grafikkort och en processor? jag vill hålla låga temperaturer och kommer därför köra med långsamma fläktar (edit: durr, menade låg ljudnivå ). vad jag har läst ska man ha 240mm per komponent men vad är det då för tjocklek och täthet på radiator och ljudnivå man pratar om? hårddiskburen tänkte jag också på, den får man väl ta ur för att få plats med en radiator i fronten? är det då värt det att plocka ut 5.25"-platserna också för att få plats med något större i framkant? låter nästan som att det kanske är bäst att byta chassi - kom gärna med förslag på just detta. har kikat på 450d, 750d och h440.

det andra jag funderar över är vad jag ska köpa för saker. har sett diverse färdiga kit som man kan köpa, är dessa något att ha? jag vill ha möjlighet att ändra saker i framtiden utan att behöva kasta allt. känns nästan som att det är bättre att köpa lösa delar men då blir det väldigt svårt för mig. hur är det med metaller? har hört att man inte ska blanda olika metaller, stämmer det? vilken pump och reservoar ska man ha? vad ska jag ha för cpu block?

jag vill gärna ha saker som "passar ihop" rent estetiskt också. även om min dator idag är mumbojumbo med massa olika färger, brunt och guldigt moderkort, rött och svart grafikkort, svart och blått nätaggregat och allt vad det är, så vill jag gärna ha saker som helt enkelt fungerar om jag skulle få för mig att köra på något snyggare vid framtida ombyggningar.

ursäkta för alla frågor. jag är helt grön på detta område.

tack för svar!

komponenter finns i min signatur!

Permalänk
Medlem

Köp inte fractal design-chassin om du ska vattenkyla, dom är inte bra layoutade för det.
Testa ex. phanteks chassin som är designade för att fästa radiatorer både här och där (enthoo pro är helt ok). Corsair gör också rätt fina chassin för vattenkylning.

Disclaimer: jag kan ha räknat fel, min poäng är dock att tdp styr hur mycket värme som genereras, inte antalet komponenter.

X per komponent är ett ganska underligt sätt att mäta, olika komponenter utvecklar olika mycket värme. Tänk i stället hur många watt tdp det du ska kyla har och räkna utifrån det. tdp anger hur många watt värmeeffekt en komponent avger under last. Om du tar ex en alphacool-radiator (alphacool nexxos xt 45 360mm):
http://martinsliquidlab.org/2012/04/15/alphacool-nexxxos-xt45...
I den första grafen kan du se hur mycket värme den avleder vid delta 10 grader celsius (delta anger skillnaden mellan vätsketempen och lufftempen i ditt system vid last, den bör helst inte vara över 20 grader). Där kan du se att den avleder drygt 90w vid 600rpm på fläktarna, alltså ungefär vad en oklockad I7'a genererar.
Värmeavledning är också linjär, så du kan enkelt räkna hur mycket radiator du skulle behöva för att ha en cpu & en modern gpu (ca 350w totalt) för att avleda tillräckligt med värme vid ex. 600rpm:
360/90 = 4
4*350 = 1400
alltså så för att bibehålla en delta på 10 grader med fläktarna på 600rpm när din totala värmeeffekt är 350w så behöver du ca 1400mm radiatoryta

Märk väl att detta är extremt ungefärliga värden och beror på en massa parametrar, och om du kollar vidare på länken ovan så ser du att om du ökar farten till 1000rpm så ger det ca 60% bättre värmeavledning. Delta 10 är också väldigt effektivt, det är inga problem att ha upp mot 20 i ett system med cpu+gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Köp inte fractal design-chassin om du ska vattenkyla, dom är inte bra layoutade för det.
Testa ex. phanteks chassin som är designade för att fästa radiatorer både här och där (enthoo pro är helt ok). Corsair gör också rätt fina chassin för vattenkylning.

Disclaimer: jag kan ha räknat fel, min poäng är dock att tdp styr hur mycket värme som genereras, inte antalet komponenter.

X per komponent är ett ganska underligt sätt att mäta, olika komponenter utvecklar olika mycket värme. Tänk i stället hur många watt tdp det du ska kyla har och räkna utifrån det. tdp anger hur många watt värmeeffekt en komponent avger under last. Om du tar ex en alphacool-radiator (alphacool nexxos xt 45 360mm):
http://martinsliquidlab.org/2012/04/15/alphacool-nexxxos-xt45...
I den första grafen kan du se hur mycket värme den avleder vid delta 10 grader celsius (delta anger skillnaden mellan vätsketempen och lufftempen i ditt system vid last, den bör helst inte vara över 20 grader). Där kan du se att den avleder drygt 90w vid 600rpm på fläktarna, alltså ungefär vad en oklockad I7'a genererar.
Värmeavledning är också linjär, så du kan enkelt räkna hur mycket radiator du skulle behöva för att ha en cpu & en modern gpu (ca 350w totalt) för att avleda tillräckligt med värme vid ex. 600rpm:
360/90 = 4
4*350 = 1400
alltså så för att bibehålla en delta på 10 grader med fläktarna på 600rpm när din totala värmeeffekt är 350w så behöver du ca 1400mm radiatoryta

Märk väl att detta är extremt ungefärliga värden och beror på en massa parametrar, och om du kollar vidare på länken ovan så ser du att om du ökar farten till 1000rpm så ger det ca 60% bättre värmeavledning. Delta 10 är också väldigt effektivt, det är inga problem att ha upp mot 20 i ett system med cpu+gpu.

ang chassi så har jag redan define r4, det är därför jag nämner det. komponenter finns i signatur, glömde nämna det!

tack så mycket för informationen, även om det känns som lite mycket för min trötta hjärna att ta in just nu. bra att det går att mäta på ett logiskt sätt.

något jag tänkte på är att 1400m radiator för ett grafikkort och en processor låter fruktansvärt mycket, kan det verkligen stämma? googlade lite och hittade det här; http://www.tomshardware.co.uk/forum/277142-29-help-understand...

just boiler1990s svar tittade jag på.

Skrivet av boiler1990:

Practical Example: Let's say we want to cool a Sandy Bridge CPU (stock) and a GTX 670, and we're thinking about using an RX360 to keep the noise down.

1. First we calculate the TDP for the components:
Sandy Bridge CPU - 125W (off the top of my head - could be wrong)
GTX 670 - 170W (know this one )

Total TDP = 295W (we'll say 300W for simplicity)

2. Next let's look at the rad chart for the RX360. The axes are Delta vs. Heat Load (removed in this case), so for some heat load removed on the X axis, there's a corresponding loop delta that is achieved on the Y axis.

http://i1123.photobucket.com/albums/l554/bravokiloromeo/234b2...

3. Note that as the slope of the lines increases, the lower the RPM and cooling ability. So at 300W, the fastest fans (black line) manage a 3C delta (which is fantastic), while the slowest fans (purple line) only manage a 12C delta (not good). However, the black line represents high RPM (and thus high noise) fans, and the goal was to have a quieter loop. How else could we achieve a lower delta and meet the cooling and noise requirements?

4. Using more than one radiator
In this case, you would halve the heat load that you use on this chart - the same amount of heat (300W) is being dissipated by more than one radiator, so each radiator must remove a fraction of the heat in order to meet the 300W requirement. If you used two of these rads, they would need to remove 1/2 the heat, or 150W; 3 rads, 1/3 (100W); etc.

If two rads are used (likely scenario), then the delta range would be read at 150W, which would be 2-6C. Therefore we could use two RX360s with the slowest fans (purple) and expect to achieve around a 6C delta and extremely low noise (600RPM fans). This is a great candidate for a near silent loop.

In the end, the delta isn't overly important, since it's more of a result that it is a cause of something. If you plan your loop properly, it generally won't cost you any more money to have your loop achieve a 5C delta than a 10C delta - it just comes down to proper research ahead of time.

Dold text

först säger han att 12c är dåligt, var drar man gränsen här? antar att det rör sig om olika preferenser.

sedan verkar den här 360-radiatorn klara 300w vid 600rpm 12c. antar då att det är väldigt olika prestanda för olika radiatorer eller är det de olika fläktarna de använder?

Permalänk
Medlem

har kikat lite mer på chassin nu och har fastnat för två stycken, corsair carbide air 540 och obsidian 750d.

h440 gick bort pga bristen på stöd för hårddiskar samtidigt som radiator i framkant (såg att man kan ha en i botten men jag har två och vibrationsljuden oroar jag mig lite över).
är lite osäker gällande enthoo pro. hur är det med vaggorna, kan man ha kvar den övre och ha en 240 i botten samt en 360/420 i toppen tro?
även 450d går nog bort pga detta. framgick inte i sweclockers recension, men det ser ut som att man kan flytta buren ett snäpp till vänster. går det? hamnar väl i vägen för kabeldragningshålen då så jag antar att man inte kan det.

air 540 och 750d verkar göra det jag vill att de ska göra på ett väldigt bra sätt. tankar om dessa chassin?

tänkte ta bort vaggan som är närmast fronten på 750d för att få plats med en radiator i framkant. med risk för att låta dum - man kan ha ssd:er i vaggorna samtidigt som man har en radiator där va?

air 540 ser riktigt mumsigt ut måste jag säga.

sedan kan man ju fråga sig vad som ger lägst ljudnivå med bäst temperaturer av dessa två chassin. 750d är mer stängt och dämpar därmed ljud men stryper också fläktar som driver upp hastighet och/eller temperaturer. air 540 är motsatsen, oerhört öppet, som borde leda till bra flöde så att man kan hålla nere hastigheten utan att få dåliga temperaturer, men då gör det inget som helst försök att dämpa ljud. vad tror ni?

edit: eftersom att jag bara tänkte köra cpu först kanske det kan vara smart att helt enkelt spara mitt r4 tills jag vill bygga ut med gpu också? då kanske man kan trycka i en 280 i taket och kyla min processor med det och sedan köpa en 360 samt chassi när det blir dags för grafikkort? hur låter det? måste man ha en väldigt tunn radiator för r4? ska kika lite i datorn imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ang chassi så har jag redan define r4, det är därför jag nämner det. komponenter finns i signatur, glömde nämna det!

tack så mycket för informationen, även om det känns som lite mycket för min trötta hjärna att ta in just nu. bra att det går att mäta på ett logiskt sätt.

något jag tänkte på är att 1400m radiator för ett grafikkort och en processor låter fruktansvärt mycket, kan det verkligen stämma? googlade lite och hittade det här; http://www.tomshardware.co.uk/forum/277142-29-help-understand...

just boiler1990s svar tittade jag på.

Dold text

först säger han att 12c är dåligt, var drar man gränsen här? antar att det rör sig om olika preferenser.

sedan verkar den här 360-radiatorn klara 300w vid 600rpm 12c. antar då att det är väldigt olika prestanda för olika radiatorer eller är det de olika fläktarna de använder?

Ser ut som skillnaderna så har dom helt olika metodiker, se första svaret här: http://www.overclock.net/t/1426146/delta-t-and-radiator-surfa...
Vilket som är närmare verkligheten undrar jag med, jag vet bara att jag får mycket bättre temps (kanske 3-4 grader lägre vätsketemp) om jag kör med chassit öppet.

Aja, man ska inte skriva analyser av testresultat när man egentligen borde lägga sig Min poäng står i alla fall fast, att mät total effekt, inte antalet komponenter. Och lassa in så mycket radiator du får plats med i ditt chassi om låg ljudnivå är prioriterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Ser ut som skillnaderna så har dom helt olika metodiker, se första svaret här: http://www.overclock.net/t/1426146/delta-t-and-radiator-surfa...
Vilket som är närmare verkligheten undrar jag med, jag vet bara att jag får mycket bättre temps (kanske 3-4 grader lägre vätsketemp) om jag kör med chassit öppet.

Aja, man ska inte skriva analyser av testresultat när man egentligen borde lägga sig Min poäng står i alla fall fast, att mät total effekt, inte antalet komponenter. Och lassa in så mycket radiator du får plats med i ditt chassi om låg ljudnivå är prioriterat.

tack för svar. jag har läst på lite till och känner mig lite säkrare nu. vad jag förstår är delta runt 5-10c bra för en cpu loop och 10-20 bra för gpu. måste man då ha 5-10 för cpu+gpu också då för att processorn ska vara glad? läste om att man kan ha två loops då men det låter nästan lite mycket.

vad tror du om det jag skrev i inlägg #4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

tack för svar. jag har läst på lite till och känner mig lite säkrare nu. vad jag förstår är delta runt 5-10c bra för en cpu loop och 10-20 bra för gpu. måste man då ha 5-10 för cpu+gpu också då för att processorn ska vara glad? läste om att man kan ha två loops då men det låter nästan lite mycket.

vad tror du om det jag skrev i inlägg #4?

Det är nog helt ok med upp mot 20 grader. Det är väl snarare poängen att har du hög delta på endast en cpu-loop så är det förmodligen för klent då en cpu inte utvecklar speciellt mycket värme jämfört med ett grafikkort.

På cahssifronten kan jag inte svara så mycket, jag vet dock att jag körde en 360 i toppen och en 240 i frontent på ett 750d. Men hade då tagit bort båda burarna, tror inte du får in en radiator utan att ta bort båda burarna i fronten. Dock har jag för mig 750d ska ha 2,5" ssd-platser på "avigsidan" av chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Det är nog helt ok med upp mot 20 grader. Det är väl snarare poängen att har du hög delta på endast en cpu-loop så är det förmodligen för klent då en cpu inte utvecklar speciellt mycket värme jämfört med ett grafikkort.

På cahssifronten kan jag inte svara så mycket, jag vet dock att jag körde en 360 i toppen och en 240 i frontent på ett 750d. Men hade då tagit bort båda burarna, tror inte du får in en radiator utan att ta bort båda burarna i fronten. Dock har jag för mig 750d ska ha 2,5" ssd-platser på "avigsidan" av chassit?

det finns platser för ssd:er där bakom ja, de måste ju gå in där när man har en radiator i fronten. det borde ju absolut finnas plats för buren längre bort om man inte har någon jättetjock radiator i push pull eller något sådant. jag använder i dagsläget 3 ssd:er och 2 hårddiskar och vill ha plats för alla dessa i ett eventuellt nytt chassi, det är därför jag plockade bort de flesta jag tittade på. måste säga att air 540 är väldigt imponerande och känns väldigt genomtänkt men att det är så öppet oroar mig lite ljudmässigt. undrar fortfarande om 750d som är stängt men stryper fläktar eller air 540 som är öppet med bra flöde men inte gör något som helst försök att dämpa ljud blir tystast. vad tror du om att ha kvar r4 tills vidare och köra med en 280 i taket som bilden nedan. han använder sig utav Hardware Labs Black Ice SR1 280 som enligt deras hemsida ska vara 56mm tjock så den är rätt rejäl. borde fungera rätt bra tror jag, sedan köper jag en 360 (eller vad det nu blir men förmodligen det) samt ett nytt chassi när jag vill dra med grafikkort i framtiden.

http://www.overclock.net/t/1395276/build-log-water-cooled-def...

Permalänk
Medlem

Tror det där med öppet eller stängt gör väldigt lite skillnad så länge det inte handlar om ljuddämpad vs inte ljuddämpad.

Vad gäller diskarna så hade jag också 2 3.5" i min 750d, jag hade dock pumpen där den bakre buren sitter på bilden, samt diskarna i 5,25-utrymmet, finns distanser köpa för en billig peng på ex Kjell.com

Som sagt, kan inte säga om 540n är bättre eller sämre, för har ingen erfarenhet av den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skulle gå på 900D om jag var du om du ska vattenkyla. Finnes inge bättre för det om man nu inte ska krångla och beställa från utlandet vill säga typ caselabs o de.

Jag kör med 2 st 480 UT60 + en 240 30mm rads det får lätt plats i 900D

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Tror det där med öppet eller stängt gör väldigt lite skillnad så länge det inte handlar om ljuddämpad vs inte ljuddämpad.

Vad gäller diskarna så hade jag också 2 3.5" i min 750d, jag hade dock pumpen där den bakre buren sitter på bilden, samt diskarna i 5,25-utrymmet, finns distanser köpa för en billig peng på ex Kjell.com

Som sagt, kan inte säga om 540n är bättre eller sämre, för har ingen erfarenhet av den

Skickades från m.sweclockers.com

hm, svårt det här. får tänka. måste säga att jag nog har fastnat för air 540.

Skrivet av Gunner357:

Jag skulle gå på 900D om jag var du om du ska vattenkyla. Finnes inge bättre för det om man nu inte ska krångla och beställa från utlandet vill säga typ caselabs o de.

Jag kör med 2 st 480 UT60 + en 240 30mm rads det får lätt plats i 900D

900d känns ganska överdrivet för mig och ganska dyrt också. jag har ingen konkret budget (inte ännu i alla fall) men ett 900d skulle äta upp en stor del av den.

vad har ni för tankar om pump och reservoar? ska man köpa en kombo som http://www.coolingstuff.se/p/1134/ek-d5-vario-x-res-140--incl... är det d5 som gäller, blir förmodligen 280 och 360 med cpu och gpu till slut, klarar en enklare pump av det? låter de billigare mycket? vad jag förstår är d5 det många kör på.

edit: det här med cpu block också. är det någon skillnad på http://www.coolingstuff.se/p/642/ek-supremacy---full-nickel- och http://www.coolingstuff.se/p/692/ek-supremacy---full-copper? hur är det med http://www.coolingstuff.se/p/631/ek-supremacy-plexi-nickel och http://www.coolingstuff.se/p/628/ek-supremacy-acetal-nickel-? fastnade mest för den svarta och silvriga. http://www.coolingstuff.se/p/733/xspc-raystorm-cpu-intel något att ha?

Permalänk
Medlem

CM HAF 935 Stacker då? Rymligt och relativt billigt chassi.

Själv gillar jag designen och funktionaliteten. Kör 935 Stacker + 915R ovanpå, blir ganska högt Tror det är lite över 1 meter högt. Får plats 4 x 360-radiatorer.

https://www.dropbox.com/s/jl4ggdukabgo7mx/2014-06-26%2018.13.25.jpg

https://www.dropbox.com/s/1uwmtdjgbcth2xy/2014-06-26%2018.11.24.jpg

Bra med plats också. Mitt första bygge, inte färdigt ännu

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

CM HAF 935 Stacker då? Rymligt och relativt billigt chassi.

Själv gillar jag designen och funktionaliteten. Kör 935 Stacker + 915R ovanpå, blir ganska högt Tror det är lite över 1 meter högt. Får plats 4 x 360-radiatorer.

https://www.dropbox.com/s/jl4ggdukabgo7mx/2014-06-26%2018.13.25.jpg

https://www.dropbox.com/s/1uwmtdjgbcth2xy/2014-06-26%2018.11.24.jpg

Bra med plats också. Mitt första bygge, inte färdigt ännu

haha herregud vilken lustig idé!

vi får se, dock inte jätteförtjust i utseendet på cooler masters chassin och ytlig som jag är så är det viktigt för mig.

945 du kör eller? ser ju nästan obekvämt högt ut! nästan så att man vill ge det någon form av stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

haha herregud vilken lustig idé!

vi får se, dock inte jätteförtjust i utseendet på cooler masters chassin och ytlig som jag är så är det viktigt för mig.

945 du kör eller? ser ju nästan obekvämt högt ut! nästan så att man vill ge det någon form av stöd.
http://www.pureoverclock.com/wp-content/uploads/2013/10/HAF-C...

Jag funderar på att sätta dit en till 915R, fast en stand-alone-dator i lådan då ^^

2-in-One !

Men ja, det kan vara lite vingligt, men som den är nu fungerar det rätt bra. Har ingen vikt i datorn än förutom moderkortet och PSU.

Edit: Ja, jag kör 945 idag.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Här är förresten en (extremt rutten) mobilbild på hur min gamla setup såg ut i en 750d (360+240 rads).
Och ja, den kylde alldeles för dåligt för att jag skulle bli nöjd med ljudnivån och temperaturerna. Har för mig den låg på ca 20-23 grader delta vid ca 1000rpm på fläktarna när jag hade något krävande igång..

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Här är förresten en (extremt rutten) mobilbild på hur min gamla setup såg ut i en 750d (360+240 rads).
Och ja, den kylde alldeles för dåligt för att jag skulle bli nöjd med ljudnivån och temperaturerna. Har för mig den låg på ca 20-23 grader delta vid ca 1000rpm på fläktarna när jag hade något krävande igång..

http://i.imgur.com/jqBLcIU.jpg

oj, det låter ju inte så bra. dock två grafikkort som borde göra en väldig skillnad.

känner sig nästan pressad mot 900d och enthoo primo, lol.

får man fråga vad det är för grafikkort och processor?

Permalänk
Skrivet av versions:

oj, det låter ju inte så bra. dock två grafikkort som borde göra en väldig skillnad.

känner sig nästan pressad mot 900d och enthoo primo, lol.

Ja sen ska du ha plats att skruva å de i chassit kan bli trångt även i 900D om det är fullt i hårdvara o rads och allt. Tänk dig då om du har ett mindre chassi hur svårt är inte det då.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

900d känns ganska överdrivet för mig och ganska dyrt också. jag har ingen konkret budget (inte ännu i alla fall) men ett 900d skulle äta upp en stor del av den.

Exakt så tänkte jag med, men när jag fick det levererat och började skruva ihop allt så blev jag så jäkla nöjd.
Jag kommer inte behöva byta chassi på ett bra tag om det inte är för att jag repar det eller så, har ju som sagt enormt med plats för framtiden.
Bara lägga till en radiator eller två och byta till nyare hårdvara, förr höll jag alltid på och bytte chassi efter chassi vart annat år samtidigt som hårdvaran.

Jag kommer iaf spara pengar i längden, men visst det är dyrt att köpa.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

oj, det låter ju inte så bra. dock två grafikkort som borde göra en väldig skillnad.

känner sig nästan pressad mot 900d och enthoo primo, lol.

får man fråga vad det är för grafikkort och processor?

det är två 780 & en 4770k.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Corsair air 540. Jag byggde mitt första vattenbygge i den lådan och det var bansligt enkelt med så mycket utrymme.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Ja sen ska du ha plats att skruva å de i chassit kan bli trångt även i 900D om det är fullt i hårdvara o rads och allt. Tänk dig då om du har ett mindre chassi hur svårt är inte det då.:)

lite pill har jag inte så mycket emot. kan dock kanske vara bättre vid första försöket till vattenkylning även om jag har pillat en hel del i datorer innan.

Skrivet av KennethL:

Exakt så tänkte jag med, men när jag fick det levererat och började skruva ihop allt så blev jag så jäkla nöjd.
Jag kommer inte behöva byta chassi på ett bra tag om det inte är för att jag repar det eller så, har ju som sagt enormt med plats för framtiden.
Bara lägga till en radiator eller två och byta till nyare hårdvara, förr höll jag alltid på och bytte chassi efter chassi vart annat år samtidigt som hårdvaran.

Jag kommer iaf spara pengar i längden, men visst det är dyrt att köpa.

jo det låter ju onekligen smart att köra på något rejälare som man klarar sig på. det som the-architect skrev ovan oroade mig lite även om jag förmodligen inte kommer köra sli igen på ett tag. man vet ju trots allt aldrig och det är skönt att ha saker som står pall för allt möjligt roligt man kan hitta på, som mitt trusty nätaggregat som har hängt med. blir nog något överdrivet. kul att ha också även om det blir ett helvete att flytta på det (hade ett antec twelve hundred innan mitt r4).

Skrivet av The-Architect:

det är två 780 & en 4770k.

ok, tack. är ju inte något fruktansvärt hungrigt setup ändå och att behöva köra i över 1000rpm med det känns inte bra. 1000 är ändå ganska högljutt tycker jag, kör inte alls mina fläktar i så högt i min dator just nu.

Skrivet av Storage Jar:

Ta en titt på Corsair air 540. Jag byggde mitt första vattenbygge i den lådan och det var bansligt enkelt med så mycket utrymme.

jo den var toppförslaget lite tidigare men vill nog ha något med lite mer uumph även om jag verkligen gillar det chassit. älskar utseendet och designen.

då kommer vi till frågan, enthoo primo eller 900d (vad jag vet finns det inga andra alternativ)? 900d är ändå väldigt mycket dyrare (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1615514, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2181759). hur är det med frakt av sådana här chassin, ska man vara orolig? vill nästan komma och hämta själv.

vad jag förstår kan man få in två 480 i båda så det borde ju vara mer än tillräckligt. annars kan man kanske få in en 360 på andra sidan i källaren, såg att jayztwocents hade det i sin dator, beror väl helt enkelt på längd på agg. känns dock överflödigt, två st 480 är klart mer än vad jag kan tänkas behöva för mina behov. tycker att båda är väldigt snygga men 900d är nog snäppet finare pga källaren då man kan ha fyra sp120 som syns på rad (huehuehue, get it?) där, tycker att det är riktigt snyggt. får fundera på det här.

sedan undrar jag fortfarande hur jag ska göra med pump och reservoar. är en kombo (som http://www.coolingstuff.se/p/1134/ek-d5-vario-x-res-140--incl...) att föredra? är fortfarande inte helt klar på hur man lägger upp det hela om man inte har en kombo. i speciellt enthoo primo verkar detta ju vara meningen då det finns plats för pump på baksidan. sätter man helt enkelt reservoaren högre upp än pumpen och drar slang som vanligt? antar att det är d5 som gäller om man ska ha ett så stort chassi så att den orkar dra runt i stora radiatorer.

Permalänk
Medlem

Skaffa definitivt en d5'a om du vill ha det tyst, den låter i princip ingenting om du sänker farten från 5 till 3-4.

Så här löste jag det med pump, res & diskar i ett enthoo primo (sitter en 480 i toppen som inte syns på bilden):

(den tredje slangen ur pumptoppen är bara för att tömma systemet, den ska egentligen sitta på utgången, men hade ingen förgrening när jag satte ihop det och ville spela dark souls 2 när det kom ut så orkade inte vänta, sitter med delar för att bygga om det, har bara inte fått tummen ur)

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera dig att ta en titt på bra fläktar med då det kommer vara mer eller mindre dom som dikterar hur det kommer låta.
NoiseBlocker Eloop är en riktigt bra ersättare mot den nu utgångna Scythe GT och presterar riktigt bra på låga RPM samt utan oljud, 800-1000rpm är en fin sweet spot för Eloop.

Scythe GT finns dock att köpas från FrozenCPU samt Ebay men frakten smakar

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Skaffa definitivt en d5'a om du vill ha det tyst, den låter i princip ingenting om du sänker farten från 5 till 3-4.

Så här löste jag det med pump, res & diskar i ett enthoo primo (sitter en 480 i toppen som inte syns på bilden):
http://i.imgur.com/Qae91eD.jpg

(den tredje slangen ur pumptoppen är bara för att tömma systemet, den ska egentligen sitta på utgången, men hade ingen förgrening när jag satte ihop det och ville spela dark souls 2 när det kom ut så orkade inte vänta, sitter med delar för att bygga om det, har bara inte fått tummen ur)

ser fint ut.

är det bäst att köra på genomskinliga slangar med färgad vätska eller färgade slangar med genomskinlig vätska tro? tänker mest om man vill byta färg i framtiden, slangar är ändå inte så farligt dyrt att byta och tänker om vätskan lämnar rester. frågan är om det blir lika bra med färgade slangar bara.

Skrivet av Mimematis:

Kan rekommendera dig att ta en titt på bra fläktar med då det kommer vara mer eller mindre dom som dikterar hur det kommer låta.
NoiseBlocker Eloop är en riktigt bra ersättare mot den nu utgångna Scythe GT och presterar riktigt bra på låga RPM samt utan oljud, 800-1000rpm är en fin sweet spot för Eloop.

Scythe GT finns dock att köpas från FrozenCPU samt Ebay men frakten smakar

jag tänkte köra på corsair sp120 quiet edition. har länge varit förtjust i just dessa fläktar men har aldrig ägt en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ser fint ut.

är det bäst att köra på genomskinliga slangar med färgad vätska eller färgade slangar med genomskinlig vätska tro? tänker mest om man vill byta färg i framtiden, slangar är ändå inte så farligt dyrt att byta och tänker om vätskan lämnar rester. frågan är om det blir lika bra med färgade slangar bara.

hah, hugget som stucket. Många rekommenderar klar vätska för den där jag kör med tenderar att lämna rester ja. Dock så är den där vätskan av en sådan typ som inte leder ström alls (typ), så är man orolig för läckage kan det vara bra att sikta på en vätska för just vattenkylning som har sådana egenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

hah, hugget som stucket. Många rekommenderar klar vätska för den där jag kör med tenderar att lämna rester ja. Dock så är den där vätskan av en sådan typ som inte leder ström alls (typ), så är man orolig för läckage kan det vara bra att sikta på en vätska för just vattenkylning som har sådana egenskaper.

tack för svar! lutar mot färgade slangar.

Permalänk
Medlem

du har ju NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

har funderat lite och ritat upp några enklare förslag. vad tycks, några förslag? känns som att en bay res+pump-kombo blir lättast och tar inte upp så mycket plats runt moderkortet som en tube res.

när pumpen sitter längst ner så är tanken att den ska sitta på platsen där bak, http://www.phanteks.com/assets/enthoo-primo/big/Enthoo-Primo_....

tänkte göra bara processorn först och sedan lägga till grafikkort med en till radiator när jag köper något kraftigare kort.

Dold text

tänkte lite på hur det kommer bli när man lägger till lite till senare. blir lite mer avancerat. jag tänkte att jag ville lägga upp det på ett sätt att det går bra att expandera så att man kan ha med grafikkort i framtiden,

Dold text

vad tror ni blir bäst/lättast/snyggast?

edit:

Skrivet av The-Architect:

hah, hugget som stucket. Många rekommenderar klar vätska för den där jag kör med tenderar att lämna rester ja. Dock så är den där vätskan av en sådan typ som inte leder ström alls (typ), så är man orolig för läckage kan det vara bra att sikta på en vätska för just vattenkylning som har sådana egenskaper.

vad har du för lösning för att kontrollera alla fläktarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

har funderat lite och ritat upp några enklare förslag. vad tycks, några förslag? känns som att en bay res+pump-kombo blir lättast och tar inte upp så mycket plats runt moderkortet som en tube res.

när pumpen sitter längst ner så är tanken att den ska sitta på platsen där bak, http://www.phanteks.com/assets/enthoo-primo/big/Enthoo-Primo_....

tänkte göra bara processorn först och sedan lägga till grafikkort med en till radiator när jag köper något kraftigare kort.

tänkte lite på hur det kommer bli när man lägger till lite till senare. blir lite mer avancerat. jag tänkte att jag ville lägga upp det på ett sätt att det går bra att expandera så att man kan ha med grafikkort i framtiden,

vad tror ni blir bäst/lättast/snyggast?

edit:

vad har du för lösning för att kontrollera alla fläktarna?

Utan att personligen ha provat en bayres+pump-combo, så skulle jag nog rekommendera en fristående pump som får stå på golvet med vibratonsdämpning under. Vad jag har hört så fortplantas vibrationerna från pumpen ut i chassit rätt ordentligt när den sitter ihopskruvad i chassit på något sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Utan att personligen ha provat en bayres+pump-combo, så skulle jag nog rekommendera en fristående pump som får stå på golvet med vibratonsdämpning under. Vad jag har hört så fortplantas vibrationerna från pumpen ut i chassit rätt ordentligt när den sitter ihopskruvad i chassit på något sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

det kan stämma. såg en bay res med gummikanter innan.