Permalänk
Medlem

ASUS eller MSI till 4790k??

Hej!

Ska sätta ihop en m-ITX burk och kikar på moderkort. 1000-1500kr ligger budgeten på. Rekommenderar folk generellt ASUS eller MSI?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag föredrar MSI. Asus har en tendens att vara dyrare utan någon vettig anledning.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk

Jag vet inte vad som är bäst men tycker bäst om asus har bara någon förkärlek för dom

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

ASUS har bättre support / warrantys, har haft ett MSI mobo som de blev ett helvete att få ut ett nytt... ASUS däremot var de inge problem med, ASUS brukar ta ut mer betalat en MSI då ASUS bygger med högre kvailté en vad MSI använder, dels därför MSI är så mycket billigare.

Är upp till dig TS vad du känner för, har haft båda och föredrar själv ASUS då jag gillar deras bios mm mer.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

ASUS har bättre support / warrantys, har haft ett MSI mobo som de blev ett helvete att få ut ett nytt... ASUS däremot var de inge problem med, ASUS brukar ta ut mer betalat en MSI då ASUS bygger med högre kvailté en vad MSI använder, dels därför MSI är så mycket billigare.

Är upp till dig TS vad du känner för, har haft båda och föredrar själv ASUS då jag gillar deras bios mm mer.

Finns det några källor på att ASUS använder mer kvalitativa delar än vad MSI gör?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Asus aldrig i livet msi, då skulle jag hällre ta gigabyte eller asrock.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Jag har haft MSI och Asus,
mitt asus har hjälpt mig klocka helvetet ur min dator, och stabiliteten är fruktansvärt bra.
Har aldrig behövt hjälp med support från Asus sida då jag googlar alla problem som eventuellt uppstår.
Sedan jag uppdaterade bios på mitt P8P67 Pro Rev B3 så har jag haft en fantastisk skillnad från standard bios.

Min röst ligger på Asus vad gäller moderkort, de är enligt min mening och de källor som jag litar på alltid varit utmärkande leverantörer av just moderkort, medans MSI i dagsläget levererar de bättre grafikkorten.

min åsikt!

Mvh

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk

Inget fel på mitt MSI z97 Gaming 5. Funkar riktigt bra faktiskt.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Har kikat mycket på MSI Z97i Gaming AC. Har ju fått ruggigt bra betyg på nästan alla sidor som recenserat det.

T ex

http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/Z97I_GAMING/13.html
http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_z97i_gaming_ac_and_r...
http://techicize.com/msi-z97i-gaming-ac-review/10/
http://www.pcper.com/reviews/Motherboards/MSI-Z97-Gaming-7-Mo...

Känns skumt att det skulle få så pass bra review om det inte var någon kvalité på det som en del sagt här om MSI. ASUS mITX kort när det gäller z97-kretsen har inte fått lika bra reviews.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har kikat mycket på MSI Z97i Gaming AC. Har ju fått ruggigt bra betyg på nästan alla sidor som recenserat det.

T ex

http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/Z97I_GAMING/13.html
http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_z97i_gaming_ac_and_r...
http://techicize.com/msi-z97i-gaming-ac-review/10/
http://www.pcper.com/reviews/Motherboards/MSI-Z97-Gaming-7-Mo...

Känns skumt att det skulle få så pass bra review om det inte var någon kvalité på det som en del sagt här om MSI. ASUS mITX kort när det gäller z97-kretsen har inte fått lika bra reviews.

Tja, det är upp till dig att välja vem du litar på. Bra, kända sidor som utför testerna eller random människor på ett forum som inte ens sett de aktuella moderkorten.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Har byggt två itxburkar med Asus Z97i-Plus. Supernöjd. Den ena med en 4670k och den andra med 4690k. Pajade låsgrejen för GPUn på det ena kortet. Det var helt och hållet mitt eget fel. Nu är det dock lättare att byta grafikkort, alltid något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

ASUS har bättre support / warrantys, har haft ett MSI mobo som de blev ett helvete att få ut ett nytt... ASUS däremot var de inge problem med, ASUS brukar ta ut mer betalat en MSI då ASUS bygger med högre kvailté en vad MSI använder, dels därför MSI är så mycket billigare.

Är upp till dig TS vad du känner för, har haft båda och föredrar själv ASUS då jag gillar deras bios mm mer.

Skulle verkligen vilja ha en källa på det här jag med.

Skrivet av Lastviking:

Asus aldrig i livet msi, då skulle jag hällre ta gigabyte eller asrock.

Du får gärna berätta anledningen till att du tycker på det här sättet så vi inte sitter här helt ovetande.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 CPU: 3570K H80i MB: MSI Z77 MPower GPU: 780 Ti SC Minne: Crucial 2x8GB PSU: Corsair AX850 SSD: Intel 520x2 Ljud: Asus Xonar Essence STX + ATH-M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av gods_machine:

Har byggt två itxburkar med Asus Z97i-Plus. Supernöjd. Den ena med en 4670k och den andra med 4690k. Pajade låsgrejen för GPUn på det ena kortet. Det var helt och hållet mitt eget fel. Nu är det dock lättare att byta grafikkort, alltid något.

Hur är den automatiska överklockningen på ASUS-kortet?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur är den automatiska överklockningen på ASUS-kortet?

Det spelar väl ingen roll, klockar gör man manuellt i bios lika enkelt är det också..

Tror att det är små skillnader mellan dom olika fabrikaten på moderkort, är nog mer funktioner och layout man ska kolla mest på vad som passar en bäst.

Dock vet att förut hade MSI ett rykte om sig att brinna upp PGA klen VRM, ingen aning om det kan stämma eller inte.

Själv tittar jag först på Asus eller Asrock

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har kikat mycket på MSI Z97i Gaming AC. Har ju fått ruggigt bra betyg på nästan alla sidor som recenserat det.

T ex

http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/Z97I_GAMING/13.html
http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_z97i_gaming_ac_and_r...
http://techicize.com/msi-z97i-gaming-ac-review/10/
http://www.pcper.com/reviews/Motherboards/MSI-Z97-Gaming-7-Mo...

Känns skumt att det skulle få så pass bra review om det inte var någon kvalité på det som en del sagt här om MSI. ASUS mITX kort när det gäller z97-kretsen har inte fått lika bra reviews.

Jag har MSI Z87i gaming AC. Inte haft några problem med hårdvara eller mjukvara.
Jag rekommenderar MSI om man tycker om drakar
Asus känns dock lite mer stilrent.
Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det spelar väl ingen roll, klockar gör man manuellt i bios lika enkelt är det också..

Tror att det är små skillnader mellan dom olika fabrikaten på moderkort, är nog mer funktioner och layout man ska kolla mest på vad som passar en bäst.

Dock vet att förut hade MSI ett rykte om sig att brinna upp PGA klen VRM, ingen aning om det kan stämma eller inte.

Själv tittar jag först på Asus eller Asrock

Orkar inte pilla med sånt längre. Saker ska bara funka

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

har haft asus för och nu msi. enda skillnaden som jag märker är att asus har ett stilrenare bios och är stabilare att clocka. ang auto clock så fungerade den relativt bra. enda problemet var att den ville dra upp v-core allt för högt. men är ju inget som tar länge att dra upp en cpu till 4-4,5 ghz. så skulle ja vara dej skulle ja ta msi ifall du inte vill ta det allra sista ur din cpu

Visa signatur

4770k @ 4,5ghz, msi z87-gd65 gaming, msi gtx 770 twin frozr oc 4gb gaming x2, corsair vengance 1600mhz 16gb, samsung 840 120 gb, 1tb western digital, corsair 1050 hx,

Permalänk
Medlem
Skrivet av hexcail:

har haft asus för och nu msi. enda skillnaden som jag märker är att asus har ett stilrenare bios och är stabilare att clocka. ang auto clock så fungerade den relativt bra. enda problemet var att den ville dra upp v-core allt för högt. men är ju inget som tar länge att dra upp en cpu till 4-4,5 ghz. så skulle ja vara dej skulle ja ta msi ifall du inte vill ta det allra sista ur din cpu

Tack för bra svar

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag föredrar MSI. Asus har en tendens att vara dyrare utan någon vettig anledning.

En orsak till prispremie kan vara att Asus många gånger har varit den mest innovativa när det gäller funktioner, och varit först med flera saker som sedan sprider sig. Var inte Asus först med isolera ljudkretsar på moderkort? Alternativt har de varit först med att implementera något, t.ex. Thunderbolt. De har det alla kategorier bästa UEFI/BIOS, med möjlighet att ställa fläktkurvor etc., det kräver tydligen lite arbete för att göra det möjligt i UEFI. (Sedan ser det helt klart bättre ut med ett som nämndes stilrent UEFI.)

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur är den automatiska överklockningen på ASUS-kortet?

Bäst i branschen skulle jag tro, med sitt iterativa förfarande som tar hänsyn till fläktar, rubbet etc.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Finns det några källor på att ASUS använder mer kvalitativa delar än vad MSI gör?

Jag vet inte hur det är med dessa små kort, men jag nämner i en annan tråd en sida som har tittat närmare på flera komponenter. Man slås av hur MSI:s kort vars komponenter sägs hålla military class inte riktigt når upp till flera hos Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levicii:

Skulle verkligen vilja ha en källa på det här jag med.

Du får gärna berätta anledningen till att du tycker på det här sättet så vi inte sitter här helt ovetande.

Sämre kvalite , klockar sämre. Både från egen erfarenhet och från tester.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levicii:

Skulle verkligen vilja ha en källa på det här jag med.

Du får gärna berätta anledningen till att du tycker på det här sättet så vi inte sitter här helt ovetande.

Har egen erfarenhet av dålig service / warranty av MSI, finns källor om byggnads komponenter på internet dock sitter jag just nu på 3g modem så vill ej slösa bort hela min summa, haft 5 MSI mobos i mitt liv varav tre jag fått lämna igen, ett av dom var lätt då de gick igenom inet dom andra två blev jag hänvisad till MSI direkt, där jag fick tillsägelsen att de va mitt eget fel inte deras fast jag hade nio månader kvar av min garanti med kvitto etc ville dom ej ta emot mitt gamla för koll / skicka ut ett nytt, när jag senare blev kopplad till en högra person inom MSI fick jag dock ett nytt ex.

Ifall dom blivit bättre vet jag ej men skulle nog tro det, men ifall man vill slippa krångel vid warantys är ASUS och gigabyte bättre då dom vill ha in trasiga - defekta mobos för kontroll hellre en orda emot

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Har egen erfarenhet av dålig service / warranty av MSI, finns källor om byggnads komponenter på internet dock sitter jag just nu på 3g modem så vill ej slösa bort hela min summa, haft 5 MSI mobos i mitt liv varav tre jag fått lämna igen, ett av dom var lätt då de gick igenom inet dom andra två blev jag hänvisad till MSI direkt, där jag fick tillsägelsen att de va mitt eget fel inte deras fast jag hade nio månader kvar av min garanti med kvitto etc ville dom ej ta emot mitt gamla för koll / skicka ut ett nytt, när jag senare blev kopplad till en högra person inom MSI fick jag dock ett nytt ex.

Ifall dom blivit bättre vet jag ej men skulle nog tro det, men ifall man vill slippa krångel vid warantys är ASUS och gigabyte bättre då dom vill ha in trasiga - defekta mobos för kontroll hellre en orda emot

Dock har vi alla olika prefferenser och tycke, ifall du frågar mig föredrar jag ASUS för deras enkla klockvänliga bios men däremot så är ju dock MSI billigare vill inte trampa någon på tårna men alla har vi de vi tycker om och föredrar, ifall du vill ha MSI by all means varsegod, mitt tycke är dock att asus är bättre men kan nog hända att MSI tagigt igen sen 2011.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar.

Nu har jag en fundering till som vi kanske kan ta i den här tråden?

Kommer att sätta ihop systemet i ett Bitfenix Prodigy chassi. Vad för cpu-kylare tror ni blir bra? Hade tänkt mig luft.

Kan komma att överklocka så behöver något som kyler någorlunda bra.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Kör själv på en Notcua NH-D14, otroligt bra luftkylare, dock kör jag på standard fläktarna men den är fin dock är den jäkligt stor ^^

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Dock kan jag rekommendera sluten vattenkylning, blev luft för mig då mina utblås är i top / bak så får ej plats med en H100 etc :/ dock är Notcua´s luftkylda underbart bra

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tack alla för era svar.

Nu har jag en fundering till som vi kanske kan ta i den här tråden?

Kommer att sätta ihop systemet i ett Bitfenix Prodigy chassi. Vad för cpu-kylare tror ni blir bra? Hade tänkt mig luft.

Kan komma att överklocka så behöver något som kyler någorlunda bra.

Väldigt trevligt chassi du har hittat.

Kör på en Noctua-kylare det finns fler olika modeller.
Den här exempelvis är bra och har en 140mm fläkt.
http://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s

Permalänk
Avstängd

Spelar knappt någon roll med mindre du sitter på P67 eller entusiast platformen. Välj vad du vill inom din budget. Det största som skiljer är UEFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Asus aldrig i livet msi, då skulle jag hällre ta gigabyte eller asrock.

Nu har du supit för mycket igen.:D Gigabyte ryser jag när jag hör namnet på efter alla skräckbrädor jag råkat ut för hos folk.
Asrock vill jag minnas är mer åt budget hållet.

Skrivet av Puvve:

Jag har haft MSI och Asus,
mitt asus har hjälpt mig klocka helvetet ur min dator, och stabiliteten är fruktansvärt bra.
Har aldrig behövt hjälp med support från Asus sida då jag googlar alla problem som eventuellt uppstår.
Sedan jag uppdaterade bios på mitt P8P67 Pro Rev B3 så har jag haft en fantastisk skillnad från standard bios.

Min röst ligger på Asus vad gäller moderkort, de är enligt min mening och de källor som jag litar på alltid varit utmärkande leverantörer av just moderkort, medans MSI i dagsläget levererar de bättre grafikkorten.

min åsikt!

Mvh

Asus är bra när det gäller moderkort, men jag kan inte heller säga ett enda ont ord om MSI. Dom har fungerat felfritt för mig iallafall.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Väldigt trevligt chassi du har hittat.

Kör på en Noctua-kylare det finns fler olika modeller.
Den här exempelvis är bra och har en 140mm fläkt.
http://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s

Hur är den gällande minnesmodulerna? De sitter ju väldigt nära sockeln på ett mITX moderkort? Måste man välja low profile?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur är den gällande minnesmodulerna? De sitter ju väldigt nära sockeln på ett mITX moderkort? Måste man välja low profile?

Det som är fördelen med kylaren jag länkade till är att den är "platt". Det enda som kan komma i vägen för höga minnen är fläkten, men den är det ju lätt att flytta på. Sätt den på vänstra sidan i stället för att ha den på högra sidan exempelvis.