Frakta moderkort utan ESD-påse. Tidningspapper eller på en ESD-matta?

Permalänk
Medlem

Frakta moderkort utan ESD-påse. Tidningspapper eller på en ESD-matta?

Hej!

Ska alldeles strax hämta ett moderkort som jag köpt på swec marknad. Dock finns ingen ESD-påse. Blev tipsad om tidningspapper. Men fungerar det annars att lägga moderkortet på en stor ESD-matta i bakluckan på bilen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tidningspapper är ingen bra idé. ESD Matta är bättre, men för att den skall fungera ordentligt skall den dock vara jordad

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk
Medlem

Ingeting ger lika bra skydd som en ESD påse skulle lagt den på en kartong om jag hade varit tvungen, ESD matta hjälper lite mer eftersom dem genererar inte lika mycket statiskt elektricitet men inget garanterat.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Kartong fungerar utmärkt.
Om moderkortet inte kan skaka runt bör chansen för att det bildas statisk elektricitet vara extremt låg.
Jag har haft datorsystem i drift med moderkortskartonger som underlag i åratal.

Undvik att klia dig på håriga ställen och när du hanterar kortet ta bara i plasten på t.ex expansionsplatserna så är allt lungt. Sen hoppas jag att det framgick tydligt att kortet såldes utan esd-påse då jag själv annars skulle bli aningen irriterad. Jag har fått minnen skickade till mig liggande löst i tidningspapper vilket kanske inte känns så lyckat. Även tidningspapper är dock bättre än t.ex plast ur ESD-synpunkt och jag har varit med om att nya komponenter ligger direkt i vanlig hårdplast för att synas bättre genom förpackningen.

Permalänk
Medlem

Äger man elektronik bör man äga ESD-skydd. Köp en ESD-påse. Lika bra, i.o.m. att du ändå bör ha en till hands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Äger man elektronik bör man äga ESD-skydd. Köp en ESD-påse. Lika bra, i.o.m. att du ändå bör ha en till hands.

ESD-påsar i moderkortsstorlek säljs typ bara på elfa. Inte ens inet på sveavägen hade. Fick bli tidningspapper tyvärr. Det var även deras tips på kundtjänst. F¨r se vad som händer sen

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Kartong fungerar utmärkt.
Om moderkortet inte kan skaka runt bör chansen för att det bildas statisk elektricitet vara extremt låg.
Jag har haft datorsystem i drift med moderkortskartonger som underlag i åratal.

Undvik att klia dig på håriga ställen och när du hanterar kortet ta bara i plasten på t.ex expansionsplatserna så är allt lungt. Sen hoppas jag att det framgick tydligt att kortet såldes utan esd-påse då jag själv annars skulle bli aningen irriterad. Jag har fått minnen skickade till mig liggande löst i tidningspapper vilket kanske inte känns så lyckat. Även tidningspapper är dock bättre än t.ex plast ur ESD-synpunkt och jag har varit med om att nya komponenter ligger direkt i vanlig hårdplast för att synas bättre genom förpackningen.

Kan bekräfta det om hårdplast, jag fick mina nya minnen liggandes direkt i hårdplast :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Äger man elektronik bör man äga ESD-skydd. Köp en ESD-påse. Lika bra, i.o.m. att du ändå bör ha en till hands.

Jag tror inte att Berit, 67, som äger en gammal vik-samsung behöver ESD-påsar

onT: Tror också en kartong räcker, jag menar, hur många bygger inte med moderkortet på moderkartongen?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Jag tror inte att Berit, 67, som äger en gammal vik-samsung behöver ESD-påsar

onT: Tror också en kartong räcker, jag menar, hur många bygger inte med moderkortet på moderkartongen?

Nu tänkte jag alltså på komponenter.