AMD Athlon 5350 och Intel Celeron J1900 – Kabini mot Bay Trail

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt test. Personligen saknade jag ingenting.
Varit sugen på en Athlon 5350 mest bara för att leka, kanske göra en liten filserver av den, enda nackdelen är ju då antalet SATA-portar.

Permalänk
Medlem

Har man plats och vill ha en bättre fläkt kan ju en sån här liten makapär kanske vara till hjälp http://www.frozencpu.com/products/6082/duc-45/FrozenCPU_70mm_...

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Pudeln:

Den senare Foxconnfläkten på ca 70*70*20mm(?) på AMDs stockkylare tycker jag är bra på låga varv vilket borde vara aktuellt för dessa proppar. Bättre än den tunnare foxconnfläkten (70*70*10mm?) de hade på stockkylaren för ca 10-5 år sedan.
Synd bara att AMD envisas med just 70 mm formatet. Då det finns många bra 80 mm fläktar. Men de gör nog just detta delvis så att folk inte ska byta till fläkt med eventuellt för låg kapacitet.

Skrivet av Perrablerra:

Har man plats och vill ha en bättre fläkt kan ju en sån här liten makapär kanske vara till hjälp http://www.frozencpu.com/products/6082/duc-45/FrozenCPU_70mm_...

Här handlar det dock om en ny och betydligt mindre kylare för krympta sockel AM1. Själva fläkten mäter endast 50 mm.

Som det står i recensionen är den relativt tyst, både vid vila och under drift. Hur bra den tål tidens tand är dock svårt att bedöma, traditionellt brukar ju många små fläktar bli problematiska efter ett tag.

Här är en storleksjämförelse med AMD A10-7850K för FM2+. Athlon 5350 är söt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

http://www.asrock.com/mb/AMD/AM1H-ITX/
Nätdelar kan du nog hitta begagnade eller på Ebay om du främst ska ha billigt, 19V är ju den vanligaste spänningen på laptops så det finns ju gott om dem och det räcker förmodligen om de kan lämna 2A så i princip även de klenast nätdelarna till laptops lär orka med.

Jag avråder å det bestämdaste att köpa alla slags power adapters på Ebay. Jag har provat ett antal gånger. Deär potentiellt livsfarliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Dels är den jättestor och dels kostar den 500 kronor för mycket, verkligen inte ALLS vad jag syftade på och var ute efter.
Ett litet mITX chassi utan plats för nätagg öht och enbart plats för moderkort + 1 2.5" enhet typ.

mer åt http://mini-itx.se/morex557utannataggregat-p-776.html?cPath=62_92 det här hållet??

Permalänk
Hjälpsam

Trevligt test, en sak jag gärna skulle se testas om tid finns är att strömma spel via steams tjänst för detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Här handlar det dock om en ny och betydligt mindre kylare för krympta sockel AM1. Själva fläkten mäter endast 50 mm.

Som det står i recensionen är den relativt tyst, både vid vila och under drift. Hur bra den tål tidens tand är dock svårt att bedöma, traditionellt brukar ju många små fläktar bli problematiska efter ett tag.

Här är en storleksjämförelse med AMD A10-7850K för FM2+. Athlon 5350 är söt!
http://www.sweclockers.com/image/red/2014/07/02/Kaveribaytrai...

Jo lagerna är kanske inte de bästa i stockfläktar.

Permalänk
Medlem

En VARNING till er som tänkt köpa J1900-baserat kort och köra någonting som är FreeBSD-baserat, tex PFsense eller Freenas. Det är en bugg i ACPI-tabellerna på de flesta (om inte alla) J1900-baserade kort vilket gör att dom inte fungerar. Det är patchat i Freebsd-11 men annars får man patcha och kompilera om kernelen själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Här handlar det dock om en ny och betydligt mindre kylare för krympta sockel AM1. Själva fläkten mäter endast 50 mm.

Som det står i recensionen är den relativt tyst, både vid vila och under drift. Hur bra den tål tidens tand är dock svårt att bedöma, traditionellt brukar ju många små fläktar bli problematiska efter ett tag.

Här är en storleksjämförelse med AMD A10-7850K för FM2+. Athlon 5350 är söt!
http://www.sweclockers.com/image/red/2014/07/02/Kaveribaytrai...

Ops. My bad.

Man borde nog kunna kyla den passivt med ett hyfsat luftflöde i chassit om den nu klarar sig på en så pass liten fläkt på låga varv. Men om den nu är så pass tyst som flera här säger är det nog bara onödigt att chansa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intel alternativet tolkar jag som bättre till lågprofilbyggen som typ montering bakom TV/skärm. Annars borde AMD alternativet vara bättre generellt.

Permalänk
Medlem

Hade varit väldigt intressant att se hur systemen står sig mot den ganska snarlika plattformen med Celeron c1037.
Har själv ett Gigabyte GA-C1037, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2335015

Som jag förstått det är c1037 baserad på sandy bridge. En "riktig" celeron+moderkort för 700kr är väldigt mycket prestanda för pengarna.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

En VARNING till er som tänkt köpa J1900-baserat kort och köra någonting som är FreeBSD-baserat, tex PFsense eller Freenas. Det är en bugg i ACPI-tabellerna på de flesta (om inte alla) J1900-baserade kort vilket gör att dom inte fungerar. Det är patchat i Freebsd-11 men annars får man patcha och kompilera om kernelen själv.

Tack för infon!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Är De AMD/intel systemet dom testa nåt att ha till en surfdator eller för extremt lätta spel ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jacob:

Är detta Sweclockers eller inte?
Moderkortet ni har valt stödjer ju FSB överklockning av Kabini.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

Är De AMD/intel systemet dom testa nåt att ha till en surfdator eller för extremt lätta spel ?

Läst testet??
Du kan även skippa över allt och få svar på din fråga bara genom att läsa slutsatsen

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Precis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Hur fick celeronen bra produkt när den var sämre på typ allt förutom att den drog 5W mindre? Kostar betydligt mer dessutom.

För att det är en Intel-produkt såklart! = automagic win oavsett!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

För att det är en Intel-produkt såklart! = automagic win oavsett!

Nu är du bara löjlig... Det har redan konstaterats att Intel-alternativet är komplett med moderkort medan ett sådant behövs till AMD-alternativet och med det inräknat blir prislapparna nära på identiska. Sedan är AMD lite kraftfullare och Intel lite energisnålare samt ljudlöst = två bra produkter i sin klass.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

PC pa jämt med litet effektförbrokning i väntelage

Swecloccker är väl litet gamingförstört. Om man är gamer letra man väl efter ganska reäl raprstanda !? (inget svar önskas)

Själv ser jag tva användningsomrade:

HTPC'n som star när TV'n och där man kan ladda ner alla nya mediaapplikationer. Den maste ha kraft nog för att avkoda lla typer av video, vara tyst och dra litet ström för att kunna vara pa länge. Själv köpte jag en av de senaste Atom baserade modellerna fran Zotac för nagra ar sedan, fläkten brusar och den jobbar hart med vissa HD video's.

InternePC'n i köket som skall vara tillgänglig ögonblickligen för att se pa vädres eller diskutera semestermal, shoppa m.m. Samma krav egentligen.

Därför verkar det interessant om Sweclocker gjör en test dar det gäller att ha accaptable vidoe prestanda, total tystnad och lägsta möjliga strömförbrukning i vänteläge. Krave där borde vara att den skall ga ignang pa en sekund och dra sa litet som möjligt innan, skärm och kraftagregat inräknat givetvis.

Vi siktar väl pa 10w i väntelage och 30W vid webb läsning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av metramo:

Swecloccker är väl litet gamingförstört. Om man är gamer letra man väl efter ganska reäl raprstanda !? (inget svar önskas)

Själv ser jag tva användningsomrade:

HTPC'n som star när TV'n och där man kan ladda ner alla nya mediaapplikationer. Den maste ha kraft nog för att avkoda lla typer av video, vara tyst och dra litet ström för att kunna vara pa länge. Själv köpte jag en av de senaste Atom baserade modellerna fran Zotac för nagra ar sedan, fläkten brusar och den jobbar hart med vissa HD video's.

InternePC'n i köket som skall vara tillgänglig ögonblickligen för att se pa vädres eller diskutera semestermal, shoppa m.m. Samma krav egentligen.

Därför verkar det interessant om Sweclocker gjör en test dar det gäller att ha accaptable vidoe prestanda, total tystnad och lägsta möjliga strömförbrukning i vänteläge. Krave där borde vara att den skall ga ignang pa en sekund och dra sa litet som möjligt innan, skärm och kraftagregat inräknat givetvis.

Vi siktar väl pa 10w i väntelage och 30W vid webb läsning.

De förklarade tom varför de inte kunde göra en bra bedömning av idle förbrukning i artikeln,
mycket hög effekt på nätagget ger att låga effekttal (läs idle) har en effektivitet som dalar kraftigt, i vissa fall ner mot 50-60% och det är svårt att veta exakt vart man ligger där.

Om du undrar så ligger båda dessa processorerna omkring dina tal och kommer fungera fint, ATOM:en är passivt kyld och lite tystare om du har ett bra nätagg till den.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Inte riktigt vad du söker men vill bara tipsa om det vi tog in på jobbet. med s1155
http://www.intel.se/content/www/se/sv/motherboards/desktop-mo...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1214640
Det är dubbla intel nic. Men bara ett fungerar i VMware ESXi om man inte lägger till stöd för det som jag hittade någon sida där det går att"integrera" fler drivrutiner till. Så efter det så rullade det på.
Tänkas på dock att moderkortet matas med sådan nätadapter som har plugg som Dell använder för laptopladdarna. För att inte krångla till det kör vi mSATA SSD. Skulle man koppla in SATA-enheter med egen matning behövs det väl någon adapter.
Och vad som skickades med var minimalt. Det var verkligen bara moderkortet i en vadderad antistatpåse. Inte manual, inte kablar, inte skruvar inte ens I/O-shield! Nada. Märks att åtminstone det vi köpte var tänkt för att slängas in direkt i något inbyggt system.

Jag letar efter hårdvara som passar bra till en pfsense router/firewall, letar därför efter dual intel nic och energisnål hårdvara.

kortet du länkad verkade bra och smidig, men är väll overkill som pfsenseburk?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasd_101:

Jag letar efter hårdvara som passar bra till en pfsense router/firewall, letar därför efter dual intel nic och energisnål hårdvara.

kortet du länkad verkade bra och smidig, men är väll overkill som pfsenseburk?

Ska du bara paket-filtrerea så är overkill. Men ska du köra gigabit Openvpn, proxy med squid, övervaka trafiken med snort så kan det vara på sin plats med krallig hårdvara likt den.

Som jag skrev på ett annat ställe så fungerar INTE J1900 med Pfsense. Jag gjorde misstaget köpa utan att ha kontrollerat.

Permalänk

Hej, läste artikeln och finner moderkortet ASUS AM1I-A för 300kr tillsammans med AMD Athlon 5350 intressant eftersom det är billig hårdvara, fysiskt smått, samt strömsnålt och förmodligen klarar vadagsbehoven.

Dock använder jag två skärmar, båda med vanlig 1920*1080pix, så det hela står ju och faller på om systemet stödjer dubbla skärmar.
Det finns ju visserligen HDMI, DVI och VGA-utgångar på moderkortet, men det är ju ingen garanti för att de kan användas samtidigt.

Hittar lite indikationer på nätet som tyder på att det bör gå i och med att jag läst om dual display engines, men hittar inga uppgifter från AMD:s egen sajt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Ska du bara paket-filtrerea så är overkill. Men ska du köra gigabit Openvpn, proxy med squid, övervaka trafiken med snort så kan det vara på sin plats med krallig hårdvara likt den.

Som jag skrev på ett annat ställe så fungerar INTE J1900 med Pfsense. Jag gjorde misstaget köpa utan att ha kontrollerat.

Var det nätverket som inte var kompatibelt(realtek nic), eller hela moderkortet?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasd_101:

Var det nätverket som inte var kompatibelt(realtek nic), eller hela moderkortet?

Hela moderkortet. Det verkar drabba alla J1900, det drabbar i alla fall garanterat Asus J1900 kort iaf. Du kan läsa om det på http://www.freebsd.org/cgi/query-pr.cgi?pr=187966

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Jag har en A 5350 med asus moderkoert (totalpris 800 kr) hade en E450 tidigare som tjänat bra som mediaspelare i biorummet. Använder samma ram-minne och picopsu. Chassit kan man snickra ihop själv då man inte är i behov av något fancy.

Och jag kan säga att kritiken mot att den inte är passiv är grovt överdrivet. När man surfar eller ser på film så hör jag inte fläkten ens om jag lägger örat mot chassit som för övrigt är öppet bak. Så näst intill ljudlöst system så länge som du inte lägger örat mot fläkten.

Vad som däremot är intressant då de mäter effektförbrukningen är att effektförbrukningen går ned på J1900 när de går från mellan GPU till Full GPU. kan det vara så att processorn stallar?

Också kul att se att man valde rätt då alla bara pratat om J1900 och NUC datorer. Speciellt då de inte stöder HD ljud.

Hur kraftigt picopsu kör du? Håller på att bygga ett liknande system men kan inte bestämma mig ang strömförsörjningen.