Permalänk
Medlem

Uppgraderingstid?

Vill veta när det är en smart tid att tänka på att uppdatera, har sommar jobb och ja lönen är inte liten så jag tänkte att istället för att slösa pengar på godis och läsk och mat så varför inte köpa hårdvara. Mitt nuvarande mobo är ett ASUS z77 Sabertooth + cpu är en i5-3570k och det som jag hade tänkt uppgradera till är ett ASUS Maximus VII Hero + en Intel Core i7-4790k.

Nu vill jag ha folkets tankar och åsikter om detta!

Um, glad sommar /Equb

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Om två till tre år blir det lagom att uppgradera om du ska byta allt, leta annars reda på en beg i7 till ditt moderkort. Men behöver du prestandan?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Känns som en onödig uppgradering. Vad har du för GPU?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Måste du göra en uppgradering är kanske just mobo och cup det 'tråkigaste' du kan uppgradera, Måste du elda upp lönen, kötta till med ett 780ti eiller kör SLI/x-fire med gpu'n du har nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Känns som en onödig uppgradering. Vad har du för GPU?

GTX 660, onödig, varför det?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

GTX 660, onödig, varför det?

3570k är en bra processor.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

GTX 660, onödig, varför det?

Vad använder du datorn till? För spel gör byte av moderkort och processor ingen märkbar skillnad. Då är det bättre grafikkort du behöver.

Sysslar du med att dagligen koda om filmer så kommer processorbytet vara desto bättre.

edit: En trevlig skärm är något man alltid har nytta av, oavsett vad man gör på datorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

GTX 660, onödig, varför det?

för med ditt grafikkort behöver du inte en bättre processor

Permalänk
Medlem

uppgradera grafikkort och leta en 3770k på marknaden?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Jag håller med de flesta tidigare talare.

Du har nog bra som det är. Spara pengarna. Själv kommer jag nog vänta till DDR4 Modekort, innan jag skaffar nya grejer.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk

Haft min 3570k på en h77 bräda i två år typ köpte en beggad ny bräda med z77 kör den idag på 4700ghz med 1.25v 24/7 .

Kör själv 660 och märkte en fin förbättring utav prestanda i arma 3 på high, flyter faktiskt riktigt fint, fick hem ett begagnat 660 idag faktiskt som jag inte satt i en. Men 660 sli kan jämnföras med ett dagens 770 typ vad jag läst så helt okej.

Så jag tycker du ska överklocka 3570k

Permalänk

Låt grabben köpa om han vill jag kör med precis det han vill köpa och det är bra grejor. Så köp säger jag det gör du rätt i.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag ju köpt nytt grafikkort istället då processorn lär räcka flera år till.
Men det är ju självklart upp till TS vad pengarna ska läggas på, och eftersom vi inte vet vad datorn används till kanske det ju är processor som behövs.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Vilka titlar spelar du och i vilken upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Låt grabben köpa om han vill jag kör med precis det han vill köpa och det är bra grejor. Så köp säger jag det gör du rätt i.

Heh, en som säger ja, alla andra nej. Nå inte har jag fått första lönen ännu så jag har tid att tänka..

Dock, tack för svaren!

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Och jag säger "kanske". Det beror helt på vad du använder datorn till. Spelar du mest kommer du knappt märka ett smack av den nya processorn. Kolla själv in speltesterna i Swecs recensioner. Då är det helt klart grafikkort som gäller. Ett 660 är inget "powerhouse" idag direkt. Släng slantarna på t. ex ett 290 eller GTX 780 isf.

Sitter du däremot mycket med rendering/video-encoding så lönar det sig med CPU och mobo-byte.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Svårt att ge något råd när du inte berättar vad du gör med datorn.

För spel så lägg pengarna på nytt grafikkort kolla bara så din psu orkar strömbelastningen som ökar vid ev kraftfullare grafikkort.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

3570k är en bra processor.

Jo det är den men mitt nuvarande system har visat lite lagg på sista tiden, vet inte om det är annan hårdvara som orsakar detta men haft detta system i nästan 3 år så jag bara tänkte om det skulle vara sin tid att göra något.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Aj sidu satan, glömde säga vad jag gör på datorn uh um, nå lyssnar på mycket musik, tittar på film i 1080p kvalite, spelar spel, vad brukar nu en nördig kille göra med sin dator?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Aj sidu satan, glömde säga vad jag gör på datorn uh um, nå lyssnar på mycket musik, tittar på film i 1080p kvalite, spelar spel, vad brukar nu en nördig kille göra med sin dator?

släng ~6k på ett smaskigt grafikkort isåfall

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Som vanligt när man frågar så får man bästa svaret om man berättar hela historian från början.

Vad blir vinsten på ett processorbyte ? 10-20% ?

Vad blir vinsten på ett till 660 eller ett 770-780 ? 80-100% ?

Men innan man kan rekommendera nåt alls , får det plats ett större/till grafikkort i lådan ? räcker nätagget till ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Ssd, nytt grafikkort, skärm, chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ssd, nytt grafikkort, skärm, chassi

nå om jag skall ta en till ssd då måste jag nästan ta ett nytt moderkort för att jag har använt upp alla "bra" sata portar, vad jag menar med bra är att det finns ett par som inte styrs av Intel så snabbheten är som en snigel.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

nå om jag skall ta en till ssd då måste jag nästan ta ett nytt moderkort för att jag har använt upp alla "bra" sata portar, vad jag menar med bra är att det finns ett par som inte styrs av Intel så snabbheten är som en snigel.

Kopplar du in en lagringsdisk eller DVDspelare i marvelportarna blir prestandaförlusten inte ett problem.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Aj sidu satan, glömde säga vad jag gör på datorn uh um, nå lyssnar på mycket musik, tittar på film i 1080p kvalite, spelar spel, vad brukar nu en nördig kille göra med sin dator?

Då skulle jag säga att det bara är att satsa på ett grafikkort.
Och tja, det finns många som hellre använder sin dator till videoredigering/rendering, göra musik osv, och i de fallen hade en processor varit den bättre uppgraderingen

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Vilka titlar spelar du och i vilken upplösning?

för tillfället sitter jag med en BenQ E2420HD så ganska många spel i 1920x1080, fast har varit lite tänd på att köpa en skärm i typ dubbla upplösningen..

och spel finns allt från CS:S, Command & Conquer, Crysis till Minecraft..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equilibrium:

nå om jag skall ta en till ssd då måste jag nästan ta ett nytt moderkort för att jag har använt upp alla "bra" sata portar, vad jag menar med bra är att det finns ett par som inte styrs av Intel så snabbheten är som en snigel.

Vad har du för diskar som behöver mer än den snigelhastigheten? En "vanlig" HDD behöver inget bättre än SATA1.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad har du för diskar som behöver mer än den snigelhastigheten? En "vanlig" HDD behöver inget bättre än SATA1.

Nå enligt ASUS hemsida har z77 Sabertooth bara 2st 6gb/s portar som tas upp av 1 ssd + 1 hdd, sen finns det typ 4 portar som tas upp av diverse diskar och en dvd rw enhet som går på hastigheten 3gb/s så detta menas att ibland om jag tittar på film eller liknande från de hårddiskarna som är isatta i de portar med lägre hastighet så hackar det och man kan se framelag som ja är inte så trevlig om man njuter av 1080p kvalitet, hoppas detta svarade din fråga på ett bra sätt...

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Nå enligt ASUS hemsida har z77 Sabertooth bara 2st 6gb/s portar som tas upp av 1 ssd + 1 hdd, sen finns det typ 4 portar som tas upp av diverse diskar och en dvd rw enhet som går på hastigheten 3gb/s så detta menas att ibland om jag tittar på film eller liknande från de hårddiskarna som är isatta i de portar med lägre hastighet så hackar det och man kan se framelag som ja är inte så trevlig om man njuter av 1080p kvalitet, hoppas detta svarade din fråga på ett bra sätt...

En bluray ligger på ca 50mb/s, till och med sata 1 har tillräckligt med bandbredd för flera bluray uppspelningar samtidigt och en vanlig 1080p video tar mycket mindre bandbredd. Hackar det till när du kollar på film är det förmodligen uppspelnings programmet som är felinställt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

...
och spel finns allt från CS:S, Command & Conquer, Crysis till Minecraft..

Lägg pengarna på godis och läsk.