AMD Radeon R9 280 och 280X ersätts av Tonga i augusti

Permalänk
Skrivet av TobiasJ:

Förlåt, men jag kan inte låta bli att hugga på den kroken...

Vad spelar det för roll om arbetstemperaturen är 25c eller 95c? Det är ju förmågan att överföra värme från kylaren som är det intressanta och på samma kylare med samma luftflöde är den förmågan betydligt högre vid 95c! Det Vill Säga, fläkten på ett grafikkort behöver snurra mycket långsammare (och tystare) för att hålla 95c än 25c vid samma last.

Går kortet i 95C så finns inget utrymme för att överklocka knappt. 290X klockar väldigt fint på vattenkylning, men på luft(då i synnerhet med ref. kylaren) är det hopplöst. Ju svalare ju bättre OC:

Permalänk
Skrivet av Ain0k:

Det är sant, men jag har inte riktigt råd med dem korten.

Ett alternativ jag har funderat på är om man kanske skulle köpa ett referens 290, begagnat, och vattenkyla det. Frågan är om min loop räcker.
Du verkar kunna det här med vattenkylning, sett dina byggloggar, så du kanske vet

Har följande delar nu:

  • EK Supreme LTX cpu block till min 4670k som är överklockad ganska mycket.

  • 360mm radiator från EK med 6st yate loon d12sl-12 (push and pull)

  • EK DCP 4.0 strypt till 5v

Om jag klockar ner min cpu, tror du att 360mm radiatorn klarar av både gpu och cpu, eller måste jag utöka? Kanske är svårt att svara på

Det kommer funka utan problem, inte helt optimalt men mkt svalare än om du kör på luft. 290X ref går att få nytt för 3000kr nu, mkt prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Det är sant, men jag har inte riktigt råd med dem korten.

Ett alternativ jag har funderat på är om man kanske skulle köpa ett referens 290, begagnat, och vattenkyla det. Frågan är om min loop räcker.
Du verkar kunna det här med vattenkylning, sett dina byggloggar, så du kanske vet

Har följande delar nu:

  • EK Supreme LTX cpu block till min 4670k som är överklockad ganska mycket.

  • 360mm radiator från EK med 6st yate loon d12sl-12 (push and pull)

  • EK DCP 4.0 strypt till 5v

Om jag klockar ner min cpu, tror du att 360mm radiatorn klarar av både gpu och cpu, eller måste jag utöka? Kanske är svårt att svara på

En 360 räcker absolut för en cpu och ett kort. Du kommer ha väldigt bra temps jämfört med referenskylaren.
Eftersom din cpu enkelt klarar av att driva ett 290 redan i stock så skulle jag klocka ner den lite. 4.2-4.4 och sedan börja därifrån med din Gpu.

Börja med att överklocka din 290 så långt du kan. När du hittat din max OC på GPUn så kan du börja överklocka din processor så långt tempraturerna tillåter.

85-90c i load med intelburn har jag som max temp på cpu. För du når aldrig dom tempraturerna IRL ändå.
Kanske 60-70c max med BF4 och det är det bäst trådade mest cpu krävande spelet jag vet om just nu.

Det kommer fungera men har du möjligheten så tryck in mer radiatoryta.
Det är alltid fint med lägre temperaturer för då kan man fortsätta överklocka ännu mer!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det kommer funka utan problem, inte helt optimalt men mkt svalare än om du kör på luft. 290X ref går att få nytt för 3000kr nu, mkt prestanda för pengarna.

Kanske vore något

Skrivet av Tobbbe__:

En 360 räcker absolut för en cpu och ett kort. Du kommer ha väldigt bra temps jämfört med referenskylaren.
Eftersom din cpu enkelt klarar av att driva ett 290 redan i stock så skulle jag klocka ner den lite. 4.2-4.4 och sedan börja därifrån med din Gpu.

Börja med att överklocka din 290 så långt du kan. När du hittat din max OC på GPUn så kan du börja överklocka din processor så långt tempraturerna tillåter.

85-90c i load med intelburn har jag som max temp på cpu. För du når aldrig dom tempraturerna IRL ändå.
Kanske 60-70c max med BF4 och det är det bäst trådade mest cpu krävande spelet jag vet om just nu.

Det kommer fungera men har du möjligheten så tryck in mer radiatoryta.
Det är alltid fint med lägre temperaturer för då kan man fortsätta överklocka ännu mer!

Tack för svar

Har du tips på något vattenblock?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Kanske vore något

Tack för svar

Har du tips på något vattenblock?

EK....EK....EK....EK

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Kan det inte komma lite läckta rykten om tonga så man kan räkna på en teoretisk prestanda. Jag måste köpa kort till min nya rigg, och det är snart. Dock inte sugen på att punga ut 3000:- Hoppas de inte kräver samma strömförbrukning vid överklockning som de senaste modellerna. 50% ökad förbrukning av ett kort för en 20% prestandavinst känns inte motiverbart. (skjuter från höften med de siffrorna btw)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kan det inte komma lite läckta rykten om tonga så man kan räkna på en teoretisk prestanda. Jag måste köpa kort till min nya rigg, och det är snart. Dock inte sugen på att punga ut 3000:- Hoppas de inte kräver samma strömförbrukning vid överklockning som de senaste modellerna. 50% ökad förbrukning av ett kort för en 20% prestandavinst känns inte motiverbart. (skjuter från höften med de siffrorna btw)

Är det bra strömförbrukning du är ute efter är borde du kanske titta på kommande Maxwell istället

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Kislet klarar höga temperaturer men det är kopparen i transistorerna som påverkas mest när resistansen i materialen ökar pga värme.

*wall of text*

Det är därför en överklockning kan verka stabil i några minuter tills kortet passerar en viss gräns.
Detta fenomen märks extra tydligt när folk byter från luft till vattenkylning.
Med en temperatur minskning från 80-95c ner till 40-55c är helt plötsligt en gammal ostabil överklockning på luft helt stabil under vattenkylning.

Jag ifrågasätter relevansen av den texten. Uppenbarligen klarar AMDs kort den höga temperaturen tillräckligt bra. Man får alltså den ökade värmeavledningen till i princip ingen relevant kostnad alls. Låg temperatur har inget egenvärde, hög temperatur är inte sämre än dom konsekvenser den får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag ifrågasätter relevansen av den texten. Uppenbarligen klarar AMDs kort den höga temperaturen tillräckligt bra. Man får alltså den ökade värmeavledningen till i princip ingen relevant kostnad alls. Låg temperatur har inget egenvärde, hög temperatur är inte sämre än dom konsekvenser den får.

Oavsett tillverkare så är alla drabbade av fysikens lagar. Ditt kort kommer dra mer ström ju varmare det blir även om du har AMD.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Oavsett tillverkare så är alla drabbade av fysikens lagar. Ditt kort kommer dra mer ström ju varmare det blir även om du har AMD.

Strömförbrukning kunde varit lägre; det kan man säga om alla kort. Och ja, lägre strömföbrukning har, till skillnad från lägre temperatur, ett egenvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Strömförbrukning kunde varit lägre; det kan man säga om alla kort. Och ja, lägre strömföbrukning har, till skillnad från lägre temperatur, ett egenvärde.

Hur kan lägre temperaturer inte ha ett eget värde?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tobbbe__:

Hur kan lägre temperaturer inte ha ett eget värde?

För att ett kort som går i 50 grader inte kommer prestera bättre än ett kort som går i 70 grader vid samma frekvens. Mycket riktigt ger högre temperaturer högre resistans i metaller och intressant nog gäller det omvända i halvledare. Där minskar resistansen med ökad temperatur. Fast det ger ju mest problem när du ligger på gränsen vid överklocking. Då är de effekterna intressanta. Om AMD klarar att hålla maximal specad boost-frekvens vid 90 grader så skulle kortet inte bli snabbare om du bytte kylare till en som fick det att hålla 50 grader. Frekvensen är den samma alltså är prestandan den samma. Vidare ökar verkningsgraden i kylningen med ökad temperaturdifferens vilket de var ute efter. Angående totala strömförbrukningen så är det mer komplicerat än du får det till då det krävs ström även för de extra fläktarna du behöver för att sänka temperaturen som i sin tur tillför värme till systemet. Typiskt drar en fläkt några watt styck. Hur stor är skillnaden i verkningsgrad vid lägre temperaturer i ett grafikkort? Hur stor är effekten i ett temperaturspann på 30 grader?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Hur kan lägre temperaturer inte ha ett eget värde?

Se Zotamedus svar, och mina tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem

http://www.overclock.net/t/1247413/ivy-bridge-overclocking-gu...
CPU men ändå läsvärt då han förklarar om detta:
"So let me confuse you a bit and then unconfused you by simplifying everything. Now if you don’t know this, decreasing the size of the transistor takes it down to a quantum level. Quantum mechanics is a scary word, but isn’t very hard to understand, in very general terms it deals with all aspect of physics not covered by tradition physics, so it covers physics down to the molecular/atomic level. When we reach the 22nm size, we are dealing with quantum physics, and when we do this we can talk about the Hinesburg uncertainty principle, which basically states we cannot know where the electron will be at a certain point. That means that if the electron is outside of where it should be, then we have higher leakage. There is an equation where temperature and leakage are related, and while it is pretty complex, it does allow us to analyze certain points easily.

Sub threshold Leakage= A (W/L) (k^2/q^2) T^2 e^((-qV_t)/nkT) In more simplified terms this shows us that leakage increase exponentially with temperature, and that voltage also has a significant impact on increasing leakage. This has been true for almost all microprocessors, however on Ivy Bridge it is easy to see. So we can analyze Ivy Bridge’s power properties in two ways, first we set a constant overclock and a constant voltage, and we take control of the temperature by decreasing the temperature at full load through the use of liquid nitrogen, and we measure the power input. The power input to the CPU will be reflective of the leakage, lower input power can be because of lower the wasted power and thus lower leakage, and the temperature we put on the CPU will be the temperature. We will then do this at another voltage with a higher frequency and see if the trend is affected."

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har på känn när det kommer att börja dumpas priser på 290/290x? Än så länge så verkar de ligga stabilt.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hACmAn:

http://www.overclock.net/t/1247413/ivy-bridge-overclocking-gu...
CPU men ändå läsvärt då han förklarar om detta:
"So let me confuse you a bit and then unconfused you by simplifying everything. Now if you don’t know this, decreasing the size of the transistor takes it down to a quantum level. Quantum mechanics is a scary word, but isn’t very hard to understand, in very general terms it deals with all aspect of physics not covered by tradition physics, so it covers physics down to the molecular/atomic level. When we reach the 22nm size, we are dealing with quantum physics, and when we do this we can talk about the Hinesburg uncertainty principle, which basically states we cannot know where the electron will be at a certain point. That means that if the electron is outside of where it should be, then we have higher leakage. There is an equation where temperature and leakage are related, and while it is pretty complex, it does allow us to analyze certain points easily.

Sub threshold Leakage= A (W/L) (k^2/q^2) T^2 e^((-qV_t)/nkT) In more simplified terms this shows us that leakage increase exponentially with temperature, and that voltage also has a significant impact on increasing leakage. This has been true for almost all microprocessors, however on Ivy Bridge it is easy to see. So we can analyze Ivy Bridge’s power properties in two ways, first we set a constant overclock and a constant voltage, and we take control of the temperature by decreasing the temperature at full load through the use of liquid nitrogen, and we measure the power input. The power input to the CPU will be reflective of the leakage, lower input power can be because of lower the wasted power and thus lower leakage, and the temperature we put on the CPU will be the temperature. We will then do this at another voltage with a higher frequency and see if the trend is affected."

http://en.wikipedia.org/wiki/Heisenberg_uncertainty_principle

De har fel namn på osäkerhetsprincipen. Synd att de inte mäter strömförbrukning i ett realistiskt temperaturintervall.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24