Permalänk
Medlem

Amd eller intel i mITX moderkort?

Hejsan! uppgraderar mitt system lite, ska byta låda till ett mITX chassi nämligen. Jag har satt en budget på runt 2500:-. Räcker då precis till ett intel i5 4690k + ett moderkort med senaste chipset. Men när jag kollar på Intels vs Amds processorer så ser jag ingen större skillnad, förutom priset då. Amd är mycket billigare men presterar lite sämre vet jag, men syns det så mycket när man spelar? datorn kommer mest användas till att spela krävande spel som bf4. Sen kommer jag även vilja överklocka lite. Jag vill ha det så billigt som möjligt och undrar därför hur stor skillnaden verkligen är... Kommer köra det med ett evga 760 grafikkort och jag spelar allt möjligt från minecraft till bf4 som sagt

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Skrivet av Zodiaz:

Hejsan! uppgraderar mitt system lite, ska byta låda till ett mITX chassi nämligen. Jag har satt en budget på runt 2500:-. Räcker då precis till ett intel i5 4690k + ett moderkort med senaste chipset. Men när jag kollar på Intels vs Amds processorer så ser jag ingen större skillnad, förutom priset då. Amd är mycket billigare men presterar lite sämre vet jag, men syns det så mycket när man spelar? datorn kommer mest användas till att spela krävande spel som bf4. Sen kommer jag även vilja överklocka lite. Jag vill ha det så billigt som möjligt och undrar därför hur stor skillnaden verkligen är... Kommer köra det med ett evga 760 grafikkort och jag spelar allt möjligt från minecraft till bf4 som sagt

Det finns i princip inga am3+ moderkort i mitx formfaktorn tyvärr , så Intel är nog det enda valet
Om du inte vill köra med deras fm2+ sockel, dock är cpu:erna till den plattformen inte direkt ämnade för tyngre spel
Så gå med en i5 4690k och ett mitx moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Det finns i princip inga am3+ moderkort i mitx formfaktorn tyvärr , så Intel är nog det enda valet
Om du inte vill köra med deras fm2+ sockel, dock är cpu:erna till den plattformen inte direkt ämnade för tyngre spel
Så gå med en i5 4690k och ett mitx moderkort

ok, sega amd...

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Skrivet av Zodiaz:

ok, sega amd...

Inte direkt amd:s fel, det är inte dem som tillverkar moderkorten

Men am3+ är också en döende sockel/plattform tyvärr, inget nytt har släppts till den på 2 år och amd har för tillfället lagt ner deras entusiast fx cpu serie
Så det är troligtvis en stor faktor till varför moderkortstillverkarna inte gör så många ny moderkort till am3+

Enligt amd själva så ska dem släppa en ny entusiast cpu serie gjord på en helt ny x86 arkitektur 2016, så tills dess får man hålla ut
Förhoppningsvis får vi mitx moderkort till den serien, men det återstår att se

Permalänk
Medlem

En Athlon 760k ger mycket prestanda för pengarna och skulle sällan flaska en GTX 760. Så det har du som billigare alternativ.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

En Athlon 760k ger mycket prestanda för pengarna och skulle sällan flaska en GTX 760. Så det har du som billigare alternativ.

funderade på det med, men intel 4 life

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiaz:

funderade på det med, men intel 4 life

Kom att tänka på den här videon förresten
http://youtu.be/qIT9uLDjZcg

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Kom att tänka på den här videon förresten
http://youtu.be/qIT9uLDjZcg

Nja, fattiga kort med amd. Mer dyrare kort intel

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiaz:

Nja, fattiga kort med amd. Mer dyrare kort intel

Fast en 7870 är jämförbar i prestanda med en 760, det borde inte bli särskilt större skillnad. 750k prollen (som är lägre klockad än 760k) hängde med mycket bra.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av LPG:

Fast en 7870 är jämförbar i prestanda med en 760, det borde inte bli särskilt större skillnad. 750k prollen (som är lägre klockad än 760k) hängde med mycket bra.

Inte lönt att diskutera inte med han, har har direkt erkänt att han är Intel fanboy i sitt tidigare inlägg
Leder ingen vart

Förstår inte varför han skapade tråden från första början då han som sagt sa "Intel for life"
Hade han gjort lite research så hade han sett att det inte finns amd mitx moderkort ändå

En enkel googling eller sökning på prisjakt så hade han sett det
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=m=s1777448...
Ganska uppenbart att hans intresse i en amd plattform var ganska kallt från första början eftersom han inte ens brydde som om att kolla efter minst ett passande moderkort för hans krav (ett mitx)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Fast en 7870 är jämförbar i prestanda med en 760, det borde inte bli särskilt större skillnad. 750k prollen (som är lägre klockad än 760k) hängde med mycket bra.

Tror jag kör på intel, kör även en del cpu krävande spel och där hängde ju inte amd med lika bra

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Skrivet av LPG:

Fast en 7870 är jämförbar i prestanda med en 760, det borde inte bli särskilt större skillnad. 750k prollen (som är lägre klockad än 760k) hängde med mycket bra.

Dock måste jag säga att i5 4690k blir ett bättre val i längden än en athlon 750/760k
Athlon:en är en bra budget cpu, men eftersom trådskaparen verkar ha en hyfsat hög budget så är i5:an ett bättre val
Hade budgeten varit lite mer begränsad så hade en fx 8320/8350 varit ett bättre val, och om den varit mycket mer begränsad så hade nog athlon:en passat

Permalänk
Medlem

Nu med mantle i kommande catalyst drivare så kommer CPU spela mindre roll i BF4. Vi kommer nog se mindre skillnader i prestanda mellan Intel och AMD om någon alls. Se tråd i Radeon forumdelen där catalyst 14,6 redan visar på detta. Men det är alltid skönt att arbeta med en i5 eller i7 i andra uppgifter.