Problem med 4K-skärmar i 60 Hz och SST – SweClockers undersöker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Jag har ingen Swift själv, vi hade en i vår monter när vi var på DH Har inga siffror på IL men det kändes väldigt bra.

Privat kör jag med 3st Foris 2331 hemma, hade hellre haft FS2421 men de var inte släppta när jag köpte.

Du menar FG2421 kanske? Sitter med en sån här som jag köpte i måndags, grymt nöjd

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tack för erbjudandet! Vi ska dock se till att lösa kablar för egen maskin om problemen fortsätter även med mer permanent testutrustning. Samsung-skärmen är bara på temporärt besök för recension, den är inget vi kommer ha kvar för grafikkortstester i större skala.

Kommer ni testa Aoc skärmen med? Vill fan inte byta bort den mot Samsung skärmen för Aocn har så mycket bättre fot och justerings möjligheter. Foten på samsung skärmen är ju ganska rutten.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag har problem med Displayport ifrån AMD HD7970 till 1080p 120Hz monitor. Det kan blinka och ibland faller singalen ifrån. Jag har letat runt och insett att jag är långt ifrån ensam men hittar ingen riktig lösning, bara an antydan om att det är skilnad på kablar och kablar. Något som detta testet också visar. Är det någon som har någon erfarenhet av detta och rekommendation på kabel?

Skärmen är en Samsung S27A950D.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Hymer:

Kommer ni testa Aoc skärmen med? Vill fan inte byta bort den mot Samsung skärmen för Aocn har så mycket bättre fot och justerings möjligheter. Foten på samsung skärmen är ju ganska rutten.

Det vet jag inte, det är vår frilansare Thomas som håller koll på den biten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lifooz:

Jag vet vad både jag och min dittills ovetande polare såg. Monster-kabeln fungerade utan pjåk.
Den var bra men Supra Cables HDMI kabel är bättre. Sen får hur många som vill gapa myt.
Det är nästan lätt att tro att det bara är självförsvar från dom som köpt t.ex Deltaco på Biltema för 30:-.
Nåväl jag debatterar inte mycket längre än så här, den som vill köpa svenskt krut från Supra gör det, och den som vill köpa gammal återvunnen kabel från Deltaco gör det.^^
Dock finns det ju gränser och dessa går nog som sagt hos Supra som exempel.
Jag fattar också att det handlar om digitala signaler, men även där kan det nog finnas begränsningar.
Vi känner oss säkra för att det är digitalt och experterna har gett sina utlåtanden.
Men verkligheten kan fortfarande vara en annan.

Det du "såg" berodde på någonting annat: trasig kabel, felaktig upplösning, felaktig skalning; jag vet inte, men inte att den ena kabeln var "bättre".

Skrivet av havoc:

Se där så enkelt var det att avliva myten om att kabelkvalitet inte spelar någon roll vad gäller digitala signaler.

Se där så enkelt det var att missförstå en artikel. Myten som jag försöker bekämpa går ut på att "man får bättre bild" med dyrare digitala kablar. Artikeln handlar uteslutande om problem som visar sig genom att man inte får någon bild alls.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Intressant. Sitter själv på ett 290X men kör 1440&1080 (två skärmar) och HDMI respektive DVI. En dag kommer man nog att uppgradera till 4k så man får hoppas på att man inte stöter på problem. Är detta problem endast för DP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det du "såg" berodde på någonting annat: trasig kabel, felaktig upplösning, felaktig skalning; jag vet inte, men inte att den ena kabeln var "bättre".

Se där så enkelt det var att missförstå en artikel. Myten som jag försöker bekämpa går ut på att "man får bättre bild" med dyrare digitala kablar. Artikeln handlar uteslutande om problem som visar sig genom att man inte får någon bild alls.

Men DP är ju också digitalt, och det finns folk som inte får bild med billiga följamed kablar förutom Samsungs som då förmodligen är mer påkostad och därmed dyrare.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lifooz:

Men DP är ju också digitalt, och det finns folk som inte får bild med billiga följamed kablar förutom Samsungs som då förmodligen är mer påkostad och därmed dyrare.

Ja det var ju precis det han skrev. I vissa fall kan det hända att billiga kablar inte följer standarden fullt ut och därmed får du problem. Det blir tydligt vid extremt hög bandbredd eller långa kablar. Vid långa kablar spelar även skärmingen in. Skillnaden är dock att vid till exempel långa kablar så får du artefakter eller ingen bild alls med en billig när en dyr fortfarande ger rätt bild. Den dyra ger däremot INTE bättre bild än den billiga när båda faktiskt fungerar. Finns ingen som helst anledning att lägga mer än 99 kr på en 2 meter HDMI. Om man inte verkligen vill betala några hundra extra för en kabelstrumpa men då är det den estetiska biten man betalar för.

Det finns inga bevis för att en dyr kabel ger bättre bild. De undersökningar som gjort har inte kunnat styrka påståenden om att dyr kabel ger bättre bild. Det finns inte heller några som helst mekanismer för att en dyr kabel skulle ge bättre bild. Det är något som hängt med från analoga signalkablar det störningar har en mer direkt påverkan på signalen. Det är ingen skillnad på bitströmmen i en dyr och en billig kabel. En dyr kabel kan inte magiskt ge djupare färger och annat trams eftersom det är exakt samma ettor och nollor i båda. Det där missförståndet med hur analoga och digitala signaler fungerar har lett till massa fåniga produkter. Som guldpläterade toslink-kontakter på optiska kablar. Då har man verkligen missat hur fysiken fungerar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lifooz:

Men DP är ju också digitalt, och det finns folk som inte får bild med billiga följamed kablar förutom Samsungs som då förmodligen är mer påkostad och därmed dyrare.

Det var precis vad jag skrev. De problem som kan uppstå pga undermåliga digitala kablar är ingen bild alls eller kraftig korrupt bild. Man kan inte få "sämre bild".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det var ju precis det han skrev. I vissa fall kan det hända att billiga kablar inte följer standarden fullt ut och därmed får du problem. Det blir tydligt vid extremt hög bandbredd eller långa kablar. Vid långa kablar spelar även skärmingen in. Skillnaden är dock att vid till exempel långa kablar så får du artefakter eller ingen bild alls med en billig när en dyr fortfarande ger rätt bild. Den dyra ger däremot INTE bättre bild än den billiga när båda faktiskt fungerar. Finns ingen som helst anledning att lägga mer än 99 kr på en 2 meter HDMI. Om man inte verkligen vill betala några hundra extra för en kabelstrumpa men då är det den estetiska biten man betalar för.

Det finns inga bevis för att en dyr kabel ger bättre bild. De undersökningar som gjort har inte kunnat styrka påståenden om att dyr kabel ger bättre bild. Det finns inte heller några som helst mekanismer för att en dyr kabel skulle ge bättre bild. Det är något som hängt med från analoga signalkablar det störningar har en mer direkt påverkan på signalen. Det är ingen skillnad på bitströmmen i en dyr och en billig kabel. En dyr kabel kan inte magiskt ge djupare färger och annat trams eftersom det är exakt samma ettor och nollor i båda. Det där missförståndet med hur analoga och digitala signaler fungerar har lett till massa fåniga produkter. Som guldpläterade toslink-kontakter på optiska kablar. Då har man verkligen missat hur fysiken fungerar.

På området guldpläterade toslink-kablar så håller jag med till 100%. Det är ju det där röda lyset som för över ljudet i det sammanhanget. Därmed kvittar området runt om.
På tal om Toslink, kan dom kablarna överföra bild? Eller är det bara ljud?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av BoZo:

Segt det här, känns som att det är minst ett år eller två innan 4k blir något att ens fundera på.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp. Och då hägrar 8k.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

På området guldpläterade toslink-kablar så håller jag med till 100%. Det är ju det där röda lyset som för över ljudet i det sammanhanget. Därmed kvittar området runt om.
På tal om Toslink, kan dom kablarna överföra bild? Eller är det bara ljud?

Standarden används vad jag vet bara till ljud men om du kontrollerar (bygger) båda ändpunkterna kan du skicka vad du vill i ~125Mbit eller så.

Angående magiska digitala kablar så kanske följande exempel kan belysa problemet:

Antag att jag vill skicka ett meddelande till dig "Köp inte svindyra kablar för digitala signaler". Jag provar på två sätt, först genom att skriva ut mening i storlek 40 Arial och sen genom att skriva det lite halvslarvigt på en post-it lapp. Jag håller upp båda lapparna 0.5m från ditt ansikte. Med stor sannolikhet kan du läsa båda meddelandena även om det förmodligen är lättare att läsa det maskin skrivna. Båda ger dig dock EXAKT samma information och när du väl förstått vad som står på båda lapparna kan inget resultat sägas vara varken sämre eller bättre än det andra.

Om vi nu provar igen fast från avståndet 1.5m så kanske det börjar bli lite svårt att se vad som står på min post-it lapp. Eventuellt får du gissa lite på något ord då du inte riktigt kan se alla bokstäver. Detta motsvarar den inbyggda felkorrigering som finns i de flesta digitala signalstandarder. Om du gissar rätt så är resultatet även här EXAKT lika för båda lösningarna, ingen är bättre eller sämre.

Om du istället skulle gissa fel så blir meningen med största sannolikhet helt knasig och du förstår direkt att nått är fel. Om vi tänker oss att vi skickar flera 100 meddelanden på samma sätt så kommer det bli väldigt uppenbart att det inte fungerar att kommunicera över post-it lappen på det här avståndet, den fungerar helt enkelt inte. Dock var den fult duglig på avståndet 0.5m och gav precis lika bra resultat som den mer påkostade lösningen.

Jag hoppas detta exempel gör det lite enklare att förstå varför digitala signaler (i de flesta system), trots olika signal kvalitet, antingen ger EXAKT samma resultat eller HELT FEL resultat.

edit:

För att förtydliga, meddelandet jag skickar över den dyra läsningen kan vara lättare att läsa och därför klara längre avstånd bättre. Det är dock OMÖJLIGT för meddelandet att på något subtilt sätt bli "bättre". Meningen förvandlas inte magiskt till Shakespeare, ordvalet blir inte bättre. Det är alltid exakt samma mening, eller förvandlas till rent nonsens när du inte längre kan läsa vad som står.

edit2:

Om vi också vill dra en parallell till Supra och andra tillverkar av "kvalitets" kablar:

Antag att vi har en standard att kommunicera med post-it lappar. Vi märker att mina 5x5 cm stora post-it's för 10kr paketet inte riktigt räcker till för att skriva ett meddelande som kan läsas på 1.5 meters avstånd. Vi behöver större lappar och post-it butiken erbjuder följande alternativ:

Vanlig 10x10cm post-it: 20kr
Super 10x10cm post-it, äkta svenskt papper, extra kraftigt material, förgyllda kanter, hållare i ek medföljer: 300kr

Jag vet ju vilket val jag skulle välja om jag inte brydde mig så mycket om hur mina post-it lappar såg ut.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

På området guldpläterade toslink-kablar så håller jag med till 100%. Det är ju det där röda lyset som för över ljudet i det sammanhanget. Därmed kvittar området runt om.
På tal om Toslink, kan dom kablarna överföra bild? Eller är det bara ljud?

Kabeln överför digital information oavsett dess innehåll. I dagsläget används den normalt mellan enheter i ljudanläggningar där HDMI får stå för bildöverföringen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Intressant läsning! Kul att ni testar dessa grejer. Hade varit kul o testa en 4k skärm för att se vilka problem de har och om de är värre än de man får med surround o SLI

/S

tänk dig att blanda 4k, surround (3x4k) och sli/crossfire

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ah, gött det jag spårade lite och drar slutsatsen att du jobbar på Jenving/Supra, då du bor i deras fabriksort.
Personligen kör jag enbart Supra Cables på allt från högtalare till HDMI.
Dom är svårslagna.
Jag minns så väl när jag hade köpt min allra första HDMI kabel från Supra Cables, dessförinnan hade jag en från Monster Cables.
Jag kopplar in den till min TV och PS3a, och sätter igång med spelandet.
Jag tyckte personligen att det blev ett rejält lyft, men var inte säker på om det var placebo eller ej.
Lite senare under dagen kom en av mina vänner på besök, varpå han uttryckte sig, "oh helvete vilken bra bild du har fått, vafan har du gjort?"
Han visste ju inte ett skit om saken då jag inget hade sagt, ett kabelbyte brukar ju sällan ge nån jätte-effekt, men i mitt fall lönade det sig.
Så hädan efter finns det bara ett märke som får leverera mina kablar.;)

Skrivet av Lifooz:

Jag vet vad både jag och min dittills ovetande polare såg. Monster-kabeln fungerade utan pjåk.
Den var bra men Supra Cables HDMI kabel är bättre. Sen får hur många som vill gapa myt.
Det är nästan lätt att tro att det bara är självförsvar från dom som köpt t.ex Deltaco på Biltema för 30:-.
Nåväl jag debatterar inte mycket längre än så här, den som vill köpa svenskt krut från Supra gör det, och den som vill köpa gammal återvunnen kabel från Deltaco gör det.^^
Dock finns det ju gränser och dessa går nog som sagt hos Supra som exempel.
Jag fattar också att det handlar om digitala signaler, men även där kan det nog finnas begränsningar.
Vi känner oss säkra för att det är digitalt och experterna har gett sina utlåtanden.
Men verkligheten kan fortfarande vara en annan.

Tycker knappast att en moderator behöver rycka in, men Lifooz - det är inte tillåtet att trolla här.
§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Lindhe:

Tycker knappast att en moderator behöver rycka in, men Lifooz - det är inte tillåtet att trolla här.
§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

Låt han tro det han litar på, vi har juh massa politiker i vårat land som tror stenhårt på att skattehöjningar/sänkningar löser hela landets problem och där rycker vi inte och skriker "TROLL!".

Visa signatur

...

Permalänk

Jag är inte förvånad, i alla fall inte över att just Deltaco inte höll måttet. Har en liknande erfarenhet med deras lightningkablar till Apple. Har alltid tyckt att "kabel som kabel" och att Apple skörtar upp sina kunder med kablar för flera hundra. Men härom månaden köpte jag två Deltacokablar på webhallen för en struntsumma, typ fyrtio kronor styck.

Båda är idag kasserade. Den första kortslöts och uppvisade ett brännmärke i plasten vid lightningkontakten efter två dagar. Som jag ser det ren tur att inte kabeln började brinna. Den andra sprack i lightningkontakten häromdan. Det finns säkert bra tredjepartssladdar, men Deltaco verkar inte höra till dem.

Kommer bara köpa Apples original fortsättningsvis. Billiga kablar blir inte så billiga om man måste byta ut dem varje månad.

Vad gäller HiFikablar däremot är det till 99 procent bullshit. Det säljs både guld-USB och guld-SATA för tusentals kronor till lättlurade audiofiler. Musiken låter bättre med dyra kablar, även i en dator! Right...

Permalänk

Asus PB287Q med HD7950 Mini Displayport, bara att glömma eller finns det kanske någon kabel som fungerar?

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem

Har skickat tillbaka min AOC skärm nu och bytt till Samsungs U28D590 och dne fungerar felfritt med mina 290x.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Flicker fritt på de 3 senaste 4K skärmarna i 60Hz

Har haft möjligheten att samtidigt testa de 3 senaste 4K skärmarna
* Samsung U28D590
* ASUS PB287
* AOC U2868

Många har problem med "flickering" vid 4K upplösning (3840x2160) när man försöker köra i 60Hz.
Jag hade inga problem på någon av skärmarna att köra dem på högsta upplösning i 30Hz men vid 60Hz ändrades situationen.

Flera verkar nu peka på att det skulle ha med signalen mellan grafikkortet och skärmen att göra. Att signalen från framförallt AMD korten är för svag, alternativt att skärmarna inte är känsliga nog att plocka upp signalen. Vissa påstår att med kortare kabel eller högre kvalitet på kabeln så skulle det kunna påverka resultatet medans andra säger att det inte ska påverka alls. Jag provade de 3 Displayport kablarna som följde med på samtliga 3 skärmarna och kunde inte uppleva någon större skillnad mellan dem. Men jag hade ju inte heller möjligheta att testa men någon annan super-duper-extra-special-med-dubbel-cheese-och-extra-allt-kabel.

Med mitt Sapphire Tri-X R9 290X kort så fick jag endast Samsung skärmen att fungera felfrit efter att jag installerat senaste AMD 14.6 beta drivrutinerna. De andra 2 hade problem vid full 4K upplösning (3840x2160) i 60Hz.

ASUS skärmen hade stunder när den fungerade ok men sedan kom det lite "flicker" och titt som tätt kom det ett knastrande ljud från högtalaren och skärmen blir svart för 1 sekund innan bilden kommer tillbaka. Har setta att andra rapporterat om samma upplevelse på denna skärm.

På AOC skärmen som jag helst ville ha då den även hade en USB 3.0 hub inbygd så var situationen ytterligare värre än ASUS skärmen. Här var det ett mycket irriterande och konstant "flicker". Även om det inte var några black outs som på ASUS skärmen så var den helt obruklig i detta läget. Men så snart man gick ner till 30HZ fungerade alla 3 skärmarna felfritt.

Intressant nog så gjorde jag sedan samma tester med mitt MSI Lightning 7970 (ett av de absolut bästa 7970 korteten på marknaden Review) och fick ett annat resultat. Nu fungerade plötsligt alla 3 skärmarna i 60Hz felfritt

Här kan du se resultatet jag laddat upp av mitt test med 7970 kortet på de 3 skärmarna:
Spellista med alla 3 filmerna

* Samsung U28D590

* ASUS PB287

* AOC U2868

Så påståendena om att signalstyrkan från korten inte räcker till i vissa fall ser för mig ut att stämma. MSI kortet är ju ett betydligt mer påkostat kort jämfört med referens modellen för 7970 vilket skulle kunna vara orsaken till att det fungerar felfritt med detta kort och inte med många andra 7970 kort eller mitt R9 290X kort.

Då jag har för avsikt att behålla mitt 290X kort och snart sälja av mitt 7970 kort så blev jag "tvungen" att släppa AOC skärmen och istället behålla Samsung skärmen som tyvärr saknar både VESA fäste samt höj/sänk/pivot/vrid justering.

Hoppas att detta var värdefullt för någon av er.

Mvh Robert

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertrex:

Har haft möjligheten att samtidigt testa de 3 senaste 4K skärmarna
* Samsung U28D590
* ASUS PB287
* AOC U2868

Många har problem med "flickering" vid 4K upplösning (3840x2160) när man försöker köra i 60Hz.
Jag hade inga problem på någon av skärmarna att köra dem på högsta upplösning i 30Hz men vid 60Hz ändrades situationen.

Flera verkar nu peka på att det skulle ha med signalen mellan grafikkortet och skärmen att göra. Att signalen från framförallt AMD korten är för svag, alternativt att skärmarna inte är känsliga nog att plocka upp signalen. Vissa påstår att med kortare kabel eller högre kvalitet på kabeln så skulle det kunna påverka resultatet medans andra säger att det inte ska påverka alls. Jag provade de 3 Displayport kablarna som följde med på samtliga 3 skärmarna och kunde inte uppleva någon större skillnad mellan dem. Men jag hade ju inte heller möjligheta att testa men någon annan super-duper-extra-special-med-dubbel-cheese-och-extra-allt-kabel.

Med mitt Sapphire Tri-X R9 290X kort så fick jag endast Samsung skärmen att fungera felfrit efter att jag installerat senaste AMD 14.6 beta drivrutinerna. De andra 2 hade problem vid full 4K upplösning (3840x2160) i 60Hz.

ASUS skärmen hade stunder när den fungerade ok men sedan kom det lite "flicker" och titt som tätt kom det ett knastrande ljud från högtalaren och skärmen blir svart för 1 sekund innan bilden kommer tillbaka. Har setta att andra rapporterat om samma upplevelse på denna skärm.

På AOC skärmen som jag helst ville ha då den även hade en USB 3.0 hub inbygd så var situationen ytterligare värre än ASUS skärmen. Här var det ett mycket irriterande och konstant "flicker". Även om det inte var några black outs som på ASUS skärmen så var den helt obruklig i detta läget. Men så snart man gick ner till 30HZ fungerade alla 3 skärmarna felfritt.

Intressant nog så gjorde jag sedan samma tester med mitt MSI Lightning 7970 (ett av de absolut bästa 7970 korteten på marknaden Review) och fick ett annat resultat. Nu fungerade plötsligt alla 3 skärmarna i 60Hz felfritt

Här kan du se resultatet jag laddat upp av mitt test med 7970 kortet på de 3 skärmarna:
Spellista med alla 3 filmerna

* Samsung U28D590
https://www.youtube.com/watch?v=qmTO3US4JAE&feature=youtu.be

* ASUS PB287
https://www.youtube.com/watch?v=UppdkSqLZbI&feature=youtu.be

* AOC U2868
https://www.youtube.com/watch?v=8vF71QxCYRY&feature=youtu.be

Så påståendena om att signalstyrkan från korten inte räcker till i vissa fall ser för mig ut att stämma. MSI kortet är ju ett betydligt mer påkostat kort jämfört med referens modellen för 7970 vilket skulle kunna vara orsaken till att det fungerar felfritt med detta kort och inte med många andra 7970 kort eller mitt R9 290X kort.

Mvh Robert

Testade du verkligen med DP kabel som klarar 1.2. Om du gjorde det så undrar jag var du köpte denna kabel för jag kan inte hitta någon i Sverige.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv

Tri-x kortet som har dålig kvalité då.

Permalänk
Skrivet av sesese:

Testade du verkligen med DP kabel som klarar 1.2. Om du gjorde det så undrar jag var du köpte denna kabel för jag kan inte hitta någon i Sverige.

De tre DP kablarna som jag testade på alla skärmarna vad de som följde med respektive skärm.