Permalänk
Medlem

27" 1440p eller 120/144hz ?

Hej som sagt så letar jag nu efter en ny skärm gärna en 27". Och då kommer jag till frågan borde jag köpa en 1440p med 60hz eller en 1080p med 120/144hz. Jag kommer använda skärmen mestadels till spel och då jag nästan bara spelar fps så skulle ju 120/144hz vara ett +. Men jag är osäker på om jag vill offra bildkvalitet för högre hz. All hjälp och alla förslag uppskattas jag har en budget på 3-4 tusen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tohges:

Hej som sagt så letar jag nu efter en ny skärm gärna en 27". Och då kommer jag till frågan borde jag köpa en 1440p med 60hz eller en 1080p med 120/144hz. Jag kommer använda skärmen mestadels till spel och då jag nästan bara spelar fps så skulle ju 120/144hz vara ett +. Men jag är osäker på om jag vill offra bildkvalitet för högre hz. All hjälp och alla förslag uppskattas jag har en budget på 3-4 tusen

Köp en qnix Qx2710 från eBay så får du en Pls,1440p skärm som man kan överklocka till minst 96hz och högst runt 120hz. Skärmen kostar runt 2-3 tusen. Läs mer här så får du reda på mer information om skärmen.

http://m.sweclockers.com/forum/trad/1208485

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orreman:

Köp en qnix Qx2710 från eBay så får du en Pls,1440p skärm som man kan överklocka till minst 96hz och högst runt 120hz. Skärmen kostar runt 2-3 tusen. Läs mer här så får du reda på mer information om skärmen.

http://m.sweclockers.com/forum/trad/1208485

Lägger hellre lite extra pengar och får ordentlig garanti och service men tack för tipset

Permalänk
Medlem

Asus/ROG har en 1440p 144hz med G-sync dock för hela 7999kr.
http://www.sweclockers.com/nyhet/18859-asus-rog-swift-med-wqh...

Jag har 144hz och det är sjukt nice tycker även att det är mer värt än 1440p om man kan matcha det prestandamässigt.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tohges:

Hej som sagt så letar jag nu efter en ny skärm gärna en 27". Och då kommer jag till frågan borde jag köpa en 1440p med 60hz eller en 1080p med 120/144hz. Jag kommer använda skärmen mestadels till spel och då jag nästan bara spelar fps så skulle ju 120/144hz vara ett +. Men jag är osäker på om jag vill offra bildkvalitet för högre hz. All hjälp och alla förslag uppskattas jag har en budget på 3-4 tusen

Man kan ju börja med att fråga om din dator kan fläska på med 120hz+?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tohges:

Lägger hellre lite extra pengar och får ordentlig garanti och service men tack för tipset

Du brukar få mycket strul med dina skärmar antar jag? Orreman ger dig det bästa av två världar, men om du hellre vill köpa en "sämre"/dyrare skärm p.g.a. eventuell garanti (som du även har) eller service så är det givetvis ditt beslut att ta.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Skrivet av Orreman:

Köp en qnix Qx2710 från eBay så får du en Pls,1440p skärm som man kan överklocka till minst 96hz och högst runt 120hz. Skärmen kostar runt 2-3 tusen. Läs mer här så får du reda på mer information om skärmen.

http://m.sweclockers.com/forum/trad/1208485

Skrivet av Tohges:

Lägger hellre lite extra pengar och får ordentlig garanti och service men tack för tipset

Skrivet av Danmyr:

Du brukar få mycket strul med dina skärmar antar jag? Orreman ger dig det bästa av två världar, men om du hellre vill köpa en "sämre"/dyrare skärm p.g.a. eventuell garanti (som du även har) eller service så är det givetvis ditt beslut att ta.

Hej, Var själv ute efter en koreaskärm men efter ha forskat i det lite så hittade jag detta:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/qnix_qx2710.htm

dvs qnix droppar frames och då är det ju ganska meningslöst att den kan överklockas. enligt tftcentral klara den egentligen inte mer än 60hz. Detta var jättetråkig läsning för mig då jag hade ställt in mig helt på en qnix. Nu blir det helt enkelt att vänta på en 1440p som klarar 120hz på riktigt eller en rog swift (när man blir rik).

Kör du mest fps så är 120/144 Hz definitivt att föredra....

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Hej, Var själv ute efter en koreaskärm men efter ha forskat i det lite så hittade jag detta:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/qnix_qx2710.htm

dvs qnix droppar frames och då är det ju ganska meningslöst att den kan överklockas. enligt tftcentral klara den egentligen inte mer än 60hz. Detta var jättetråkig läsning för mig då jag hade ställt in mig helt på en qnix. Nu blir det helt enkelt att vänta på en 1440p som klarar 120hz på riktigt eller en rog swift (när man blir rik).

Kör du mest fps så är 120/144 Hz definitivt att föredra....

Som jag nyss nämde i qnix tråden gäller det där dpmulti versionen, den med bara dvi fungerar prima utan minsta framedrop på högre hz.
http://www.testufo.com/#test=frameskipping

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

Som jag nyss nämde i qnix tråden gäller det där dpmulti versionen, den med bara dvi fungerar prima utan minsta framedrop på högre hz.
http://www.testufo.com/#test=frameskipping

Precis vad jag tänkte citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tohges:

Hej som sagt så letar jag nu efter en ny skärm gärna en 27". Och då kommer jag till frågan borde jag köpa en 1440p med 60hz eller en 1080p med 120/144hz. Jag kommer använda skärmen mestadels till spel och då jag nästan bara spelar fps så skulle ju 120/144hz vara ett +. Men jag är osäker på om jag vill offra bildkvalitet för högre hz. All hjälp och alla förslag uppskattas jag har en budget på 3-4 tusen

Har du hårdvaran som krävs för att driva spelen i 120+ eller 1440p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Hej, Var själv ute efter en koreaskärm men efter ha forskat i det lite så hittade jag detta:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/qnix_qx2710.htm

dvs qnix droppar frames och då är det ju ganska meningslöst att den kan överklockas. enligt tftcentral klara den egentligen inte mer än 60hz. Detta var jättetråkig läsning för mig då jag hade ställt in mig helt på en qnix. Nu blir det helt enkelt att vänta på en 1440p som klarar 120hz på riktigt eller en rog swift (när man blir rik).

Kör du mest fps så är 120/144 Hz definitivt att föredra....

Kanske ska läsa på lite innan du drar förhastade slutsatser, DVI only har en PCB kompatibel för OC. Multi input version har inte denna möjlighet, och är den versionen du refererar till. Har själv 2st X-star som klarar TRUE 120hz+ vardera, alltså ingen frameskipping eller dylikt.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Skrivet av potatis mos:

Som jag nyss nämde i qnix tråden gäller det där dpmulti versionen, den med bara dvi fungerar prima utan minsta framedrop på högre hz.
http://www.testufo.com/#test=frameskipping

Tack för infon, ska se vad jag kan hitta om detta.

Skrivet av Danmyr:

Kanske ska läsa på lite innan du drar förhastade slutsatser, DVI only har en PCB kompatibel för OC. Multi input version har inte denna möjlighet, och är den versionen du refererar till. Har själv 2st X-star som klarar TRUE 120hz+ vardera, alltså ingen frameskipping eller dylikt.

Har ni nån källa på det här med pcb:n ? Tycker att jag letat som en tok, och detta är det enda "riktiga" test jag hittat. Mycket diskussioner på forumen på overclockers och blurbusters där många klagar på inputlag och motionblur på dessa skärmar...
Som jag skrev i den andra tråden, jag har gärna fel om detta då jag gärna vill köpa en Qnix alternativt en yamasaki, men än så länge har jag inte sett några riktiga tester på att de klarar true 120 hz. Tacksam för input.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Tack för infon, ska se vad jag kan hitta om detta.

Har ni nån källa på det här med pcb:n ? Tycker att jag letat som en tok, och detta är det enda "riktiga" test jag hittat. Mycket diskussioner på forumen på overclockers och blurbusters där många klagar på inputlag och motionblur på dessa skärmar...
Som jag skrev i den andra tråden, jag har gärna fel om detta då jag gärna vill köpa en Qnix alternativt en yamasaki, men än så länge har jag inte sett några riktiga tester på att de klarar true 120 hz. Tacksam för input.

Inge framskipping här inte!
Att alla skärmar klarar av 120hz är lite väl höga förhoppningar

Permalänk
Skrivet av potatis mos:

http://i.imgur.com/oxypp0r.jpg

Inge framskipping här inte!
Att alla skärmar klarar av 120hz är lite väl höga förhoppningar

Tack!!

Skulle du kunna posta länken till din skärm, antar att det är eBay?

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Tack!!

Skulle du kunna posta länken till din skärm, antar att det är eBay?

http://www.ebay.com/itm/Perfect-Pixel-27-Slim-Qnix-QX2710-Evo...

Läst att det varit onödigt att beställa perfectpixel, men med så lite mellanskillnad så spelar det ingen roll för mig
Gör en makeoffer på 320dollar, han kanske går lägre men jag nöjde mig med det priset(+20dollar frakt).
Glöm inte be han att sänka värdet på paketet, 100dollar och du får ändå betala ca 400kr i moms. Vill inte veta vad det hamnar på om 340USD skrivs xD

Permalänk
Medlem

Jag har ägt Qnix 2710 och kört den i 120hz. Skärmen är suverän för surfande och spel som DOTA2 eller andra "långsamma" spel. För BF4, CSGO eller andra FPS är den inte optimal om du spelar tävlingsinriktat. Skrämen har stoooora släpningar även om man kör 120hz.
Köp alltså INTE qnix om du ska spela snabba FPS.

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danmyr:

Du brukar få mycket strul med dina skärmar antar jag? Orreman ger dig det bästa av två världar, men om du hellre vill köpa en "sämre"/dyrare skärm p.g.a. eventuell garanti (som du även har) eller service så är det givetvis ditt beslut att ta.

"Sämre".. Nu finns det inga garantier för att skärmen ens ska fungera ordentligt om du köper en Korea skärm och dessutom verkar du förutsätta att den faktiskt går upp i 120Hz. Vilket inte det finns alls några garantier för. Om man inte känner för att chansa (ja, det är en chansning) så är det bara att köpa en här i Sverige. Kan ju säga att QNIX ser väldigt plastig ut och dess fot är lite si så där för det priset.

Skrivet av Kalajfa:

Jag har ägt Qnix 2710 och kört den i 120hz. Skärmen är suverän för surfande och spel som DOTA2 eller andra "långsamma" spel. För BF4, CSGO eller andra FPS är den inte optimal om du spelar tävlingsinriktat. Skrämen har stoooora släpningar även om man kör 120hz.
Köp alltså INTE qnix om du ska spela snabba FPS.

"Släpningarna" beror på att IPS panelens kristaller inte kan vända sig snabbt nog. Prova att klocka ner den till typ 110Hz sedan 100Hz och sedan 96Hz för att se om släpningarna försvinner. Vissa klarar "bara" överklock till 110Hz.. Andra bara 96. Detta beror helt på chans. QNIX 2710 har ett rykte av att klara av ganska höga överklockningar (iallafall här på Sweclockers) och även om du bara får upp den i 96Hz så är det ändå som natt och dag mot 60hz.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Har du hårdvaran som krävs för att driva spelen i 120+ eller 1440p?

Jag sitter på 8gb ram och ett gtx 670 så jag borde klara av att dra runt cs-go och lol i 1440p eller 120/144hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tohges:

Jag sitter på 8gb ram och ett gtx 670 så jag borde klara av att dra runt cs-go och lol i 1440p eller 120/144hz.

OK. Om det är dom spelen som gäller så bör väl 120 Hz väga tyngre än 1440p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

OK. Om det är dom spelen som gäller så bör väl 120 Hz väga tyngre än 1440p?

Det är just där som jag är kluven på grund av att jag aldrig testat att spela på en 1440p skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tohges:

Det är just där som jag är kluven på grund av att jag aldrig testat att spela på en 1440p skärm.

Kan lugnt säga att det är betydligt större skillnad mellan 60Hz och 120Hz än mellan 1080p och 1440p. Satsa på 120/144Hz om du bara spelar CS Go och LoL.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds