Bios flash men versionen ändras inte på MSI Z68A-GD65

Permalänk
Medlem

Bios flash men versionen ändras inte på MSI Z68A-GD65

Hejsan.

Uppgraderade datorn lite häromveckan men jag får inte mitt nya grafikkort att fungera. Det är bara ett litet bindestreck/pil uppe vänstra hörnet och så står det B2 nere i högra hörnet.
Har kommit fram till att jag måste uppdatera BIOS men problemet är att det inte fungerar. Jag använder MSI HQ USB BIOS Flashing Tool och har laddat ner senaste BIOS versionen men ändå efter "flashen" så har jag samma version.
Själva uppdateringen flyter på som den ska men som sagt ingen nyare version blir det.

Jag har följt MSI's guide: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=174985.0

Har även läst att man måste uppdatera Intel ME driver, och det är väl där det tar stopp för mig då jag inte riktigt vet hur man ska göra.
Drivern går att ladda ner i Live update programmet har jag sett.
Har läst detta också om Bios uppdateringen och ME drivers: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=163549.msg1198800#ms...

Men jag vet inte riktigt hur man ska göra, den ena tråden säger att man ska använda M-flash och den andra tråden rekommenderar typ INTE det då det finns risk att man "brickar" moderkortet.
Så nu är jag lite förvirrad och vet inte riktigt hur jag ska göra.

Nu har jag säkert snurrat ihop allt så ingen förstår vad jag menar men förhoppningsvis finns det väl någon som sitter på samma moderkort som kan hjälpa mig kanske. Det är för övrigt ett Geforce 780 som inte datorn vill boota med.

Är det någon ni undrar är det bara att fråga! Tack på förhand.

EDIT*
Lösningen som fungerade för mig och kanske kan hjälpa någon annan med samma problem.
Vill också tillägga att ni gör detta på egen risk då chansen finns att flashningen misslyckas och moderkortet slutar fungera.

Börja med att ladda ner MSI Forum HQ USB Flashing Tool

Sedan letar ni igenom denna forum tråd och laddar ner den version av BIOS ni vill ha. Själv valde jag BIOS version näst längst ner. Av någon anledning funkade den men inte den man laddar ner från MSI's download sektion. Trots att den ska vara officiell. Men den heter: E7681IMSvP80.rar
För personer med andra moderkort och kanske har samma problem kan ni finna BIOS versioner HÄR.

Nu när allt är nerladdat så behöver du bara ett bootbart USB-minne. Det finns en funktion i MSI's program som kan göra det bootbart ifall ni inte vet hur.
Men kom ihåg att allt görs på egenrisk såklart!
Efter uppdateringen av BIOS så ska man installera senaste Intel ME drivers. Jag tog mina direkt från liveupdate programmet som jag har installerat på datorn.

Nåja, hoppas detta hjälper någon åtminstone.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

@Wiiga: Jag kan inte tacka dig nog! Har suttit i över 4h och letat efter en lösning som skulle kunna få min nya 1070 Ti att fungera i min dator. Tycker det är dåligt av MSI att inte ha fixat detta problem med deras egna BIOS-versioner, det har liksom gått fyra år och samma problem är fortfarande kvar.

PS: Vet att det är en gammal tråd men villa bara tack dig för en underbar lösning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweHam:

@Wiiga: Jag kan inte tacka dig nog! Har suttit i över 4h och letat efter en lösning som skulle kunna få min nya 1070 Ti att fungera i min dator. Tycker det är dåligt av MSI att inte ha fixat detta problem med deras egna BIOS-versioner, det har liksom gått fyra år och samma problem är fortfarande kvar.

PS: Vet att det är en gammal tråd men villa bara tack dig för en underbar lösning!

Skönt att det löste sig.
Ja det är lite dåligt att MSI inte kan fixa en sådan liten simpel sak tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)