NZXT Grid+ – mjukvarustyrd fläktkontroller

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Förvisso, men minneshanteringen i Windows är bra och släpper minnet till program som behöver det så det är inga större problem enligt mig.
Dock om det finns minnesläckor i programmet som gör att det tar mer och mer i anspråk utan att släppa, då kan det bli problem.

LOL bra minneshantering i windows hahahhaha

Skrivet av jocke92:

Synd att fläktarna inte går att styra enskilt och att de endast klarar ner till 40 %. Har man ett större vattenkylningssystem vill man nog stänga större delen fläktar när man slösurfar

Missade det där med 40%, då är ju produkten kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Synd att den inte har 4 pin-kontakter direkt på lådan men det ser ut som att man kan koplla in 4 pin direkt om man tar av skalet, så jag kanske kör med det, eller så får jag "modda" den och skära bort lite plast

Du kan ju köra en Y-splitter som du sedan hakar på dina PWM-fläktar.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Du kan ju köra en Y-splitter som du sedan hakar på dina PWM-fläktar.

Jag vill ha så så få sladdar i min dator som möjligt. Har redan en Bitfenix Recon i botten av min NZXT H440 för att styra min fläktar och den har sjukt långa sladdar plus massa termometrar och andra störiga sladdar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Relel:

Många moderkortstillverkare, exempelvis Asus har ju redan mjukvarustyrda fläktar som går att reglera med program i Windows, och då funkar det även på fläktar med 3pin. Blir inte denna överflödig då?

Asus låter ju av nån dum anledning inte chassifläktarna snurra långsammare än 80%, så nje, inget är överflödigt om man sitter med deras moderkort.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Asus låter ju av nån dum anledning inte chassifläktarna snurra långsammare än 80%, så nje, inget är överflödigt om man sitter med deras moderkort.

Skumt min kan jag ställa in mellan 0-100% i UEFI för CPU ingångarna invidiuellt samt chassi som är uppdelat i 2 delar. Dock stör mig det att ajg inte kan läsa av alla från OS då de använder multiplexer eller liknande för vissa fläktar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Asus låter ju av nån dum anledning inte chassifläktarna snurra långsammare än 80%, så nje, inget är överflödigt om man sitter med deras moderkort.

För mig ligger gränsen på 50% med PWM fläktar, men jag tror jag vet varför de sätter en gräns.

Man kan komma runt gränsen genom att spara profilen och sedan ändra i .xml filen för att få lägre % men jag märkte att typ under 30% så slutade mina fläkten att snurra istället för att snurra på 30% så därför har de satt en gräns på typ 50% för att förhindra att man sätter så lågt att fläktarna slutar snurra, varför inte 30% då? Tror det kan vara olika från fläkt till fläkt när de slutar att snurra så de valde den säkrare vägen.

Men nja, om du vill så kan du ändra i .xml filen så att du får det som du vill ha det, har satt mina chassifläktar så att om CPUn är 40C eller mindre så skall de gå i 35% sedan går det uppåt, tänk på att i .xml filen så skrivs tempen i C från 0 till 100 där siffran är samma som temperaturen MEN hastigheten skrivs i procent fast det går från 0 till 255 där 0 = 0% och 255 = 100% (dvs 127.5 = 50%)

Så om jag sammanfattar så finns gränsen bara om man använder gränssnittet för att göra fläktkurvan, inte om man leker direkt med .xml filen och sedan laddar den, dessutom så tror jag gränsen är annorlunda för olika system, har sett olika gränser för Asus användare så blir själv inte klok på det där...

Edit: Menar då om man använder Ai Suite 3 med Thermal Radar 2 eller liknande, vet ej hur det är i BIOS/UEFI...

Edit 2: Dock så använder Ai Suite 3 med tillhörande processer lite över 110 MB minne för mig, så inte direkt bättre på den fronten.

Permalänk
Medlem

när jag ser den här önskar jag att phanteks sålde sin fläkthub löst, upp till 11 3pin fläktar som styrs via moderkortests cpu-pwm, utan en massa extrajidder till programvara. Har redan en i min enthoo primo, men skulle behövt en till. har för tillfället 16 fläktar, kanske skulle våga mig på koppla in 5 till på befintlig hubb

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

när jag ser den här önskar jag att phanteks sålde sin fläkthub löst, upp till 11 3pin fläktar som styrs via moderkortests cpu-pwm, utan en massa extrajidder till programvara. Har redan en i min enthoo primo, men skulle behövt en till. har för tillfället 16 fläktar, kanske skulle våga mig på koppla in 5 till på befintlig hubb

En av de sakerna jag älskar i mitt Enthoo Primo med och enligt Phantek kommer det att säljas separat. Dock osäker på exakt när.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Skumt min kan jag ställa in mellan 0-100% i UEFI för CPU ingångarna invidiuellt samt chassi som är uppdelat i 2 delar. Dock stör mig det att ajg inte kan läsa av alla från OS då de använder multiplexer eller liknande för vissa fläktar.

Hm, det kanske bara är Intel-plattformarna som är sådana då?

Jag sitter på 3 st mobos av olika generation, som alla beter sig likadant. CPU 20-100%, chassi 80-100%

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Nzxt och deras fläktkontroller håller jag mig ifrån. Har använt och de har i vissa serier stora tillverkningsproblem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Hmm, om du har 140mm som har max varvatal på 1000 och 120mm som har max på 1200 så är max 1000 via denna app? Om du drar ned på varvtalet, kan båda snurra då på t ex 800rpm eller blir det skillnader även där? Den är ju gratis så man ska kanske inte klaga för mycket, men att inte kunna ställa in separata varvtal känns konstigt. Ok för några chassifläktar, men sen har du cpu-fläktar och ev. radiatorfläktar... OM det hade fungerat klockrent, en betalversion av programmet kanske hade varit aktuellt, förutsatt att du inte hade en fläktkontroller redan från NZXT, då det skulle varit gratis.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det var väldigt tilltalande med ett vitt kretskort.
Riktigt snyggt faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

*edit*
jag undrat vad dom använde för cpu eftersom programmet ligger på ~2% CPU användning. är det verkligen deras maxade testsystem?

För i så fall känns det ganska högt.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Så det här är för dom som inte förstår sig på SpeedFan.
Inga problem att plotta kurvor individuellt per fläkt och att dom lyssnar på olika samt flera parametrar (t.ex att en fläkt styrs både av cpu och gpu temp, dvs vilken som är högst eller en summa av temperaturerna).
Dessutom kan man använda sig av PWM då.

Så om den här prylen klarar samma grejer som SpeedFan och har PWM-styrning samt klarar stänga av fläktar också, så är det ett köp först när jag behöver fler fläktar än jag har ingångar på moderkortet. Och det går ju att köra två fläktar på samma moderkortsingång även om det är PWM, så det gäller att man verkligen behöver styra många fläktar helt individuellt för att den ska vara värd ett köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FL3JM:

Så det här är för dom som inte förstår sig på SpeedFan.
Inga problem att plotta kurvor individuellt per fläkt och att dom lyssnar på olika samt flera parametrar (t.ex att en fläkt styrs både av cpu och gpu temp, dvs vilken som är högst eller en summa av temperaturerna).
Dessutom kan man använda sig av PWM då.

Så om den här prylen klarar samma grejer som SpeedFan och har PWM-styrning samt klarar stänga av fläktar också, så är det ett köp först när jag behöver fler fläktar än jag har ingångar på moderkortet. Och det går ju att köra två fläktar på samma moderkortsingång även om det är PWM, så det gäller att man verkligen behöver styra många fläktar helt individuellt för att den ska vara värd ett köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast Speedfan är fortfarande beroende av att moderkortet kan reglera spänningen på fläktarna. Annars är det omöjligt att styra 3-pin fläktar och antalet PWM-kontakter brukar vara rätt begränsat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Så det här är för dom som inte förstår sig på SpeedFan.
Inga problem att plotta kurvor individuellt per fläkt och att dom lyssnar på olika samt flera parametrar (t.ex att en fläkt styrs både av cpu och gpu temp, dvs vilken som är högst eller en summa av temperaturerna).
Dessutom kan man använda sig av PWM då.

Så om den här prylen klarar samma grejer som SpeedFan och har PWM-styrning samt klarar stänga av fläktar också, så är det ett köp först när jag behöver fler fläktar än jag har ingångar på moderkortet. Och det går ju att köra två fläktar på samma moderkortsingång även om det är PWM, så det gäller att man verkligen behöver styra många fläktar helt individuellt för att den ska vara värd ett köp.

Skickades från m.sweclockers.com

För alla dom som inte förstår sig på programmet som senaste uppdaterades 15 mars förra året menar du.
Jag väntar fortfarande för att det ska få stöd för mina två senaste moderkort.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag använder redan CAM sedan Release och ser inte att mina 8 gig tar slut vid något tillfälle än så länge.

Kan ju se statistik över all sorts användning i CAM från dagen jag installerade det fram tills skrivande sekund.

Och DE kan INTE Speedfan göra. Och Speedfan kan INTE kopplas med mjukvara på mobilen/plattan. Och CAM är oxå GRATIS precis som Speedfan.

Om du har ett mejlprogram till mobilen/plattan så kan SpeedFan mejla. Sen har SpeedFan oxå loggfunktioner som man kan slå på.

Just saying.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem
Skrivet av taotl:

Om du har ett mejlprogram till mobilen/plattan så kan SpeedFan mejla. Sen har SpeedFan oxå loggfunktioner som man kan slå på.

Just saying.

Men du kan fortfarande inte justera något från mobilen. Så Speedfan still sux balls imo

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Speedfan hittar inga av mina 5 fläktar (cpu plus 4 chassifläktar) kopplade till asus x79 deluxe..
Tvingas använda asus egna fanxpert i aisuite 3.
Då blir det en hög minimun hastighet som jag verkligen stör mig på. Dessutom krashar programmet aisuite3 med jämna mellanrum och det går inte ställa in att reagera på gpu nivå.

Så ja asus funkar men inte särkilt bra...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Men du kan fortfarande inte justera något från mobilen. Så Speedfan still sux balls imo

...vilket egentligen inte behövs om du ställt in det någorlunda realistiskt. Samma funktion som skickar mejl kan användas för att stänga av tunga program eller stänga av datorn om temperaturer blir för höga. Menmen...

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem
Skrivet av taotl:

Om du har ett mejlprogram till mobilen/plattan så kan SpeedFan mejla. Sen har SpeedFan oxå loggfunktioner som man kan slå på.

Just saying.

Kör speedfan i servern och det fungerar kanon. Har även konfigurerat att den ska mejla då kontakten till pumpen glappat tidigare och kylningen slutat fungera. Har dock aldrig fått testa funktionen skarpt då det fungerat sedan jag konfade varningsmejlen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Så det här är för dom som inte förstår sig på SpeedFan.

Det verkar som om Herr Alfredo har gått under jorden, då jag inte sett någon aktivitet från honom på väldigt länge (i bugtrackern eller någon annanstans). Det saknas stöd för Nuvoton NCT6791D (som används på ett antal Z87-moderkort, specifikt mitt ASUS Maximus VI Impact), så jag kan inte använda SpeedFan. Allt hänger ju på att Alfredo uppdaterar kontinuerligt.

ASUS dynga vägrar jag installera (då det är för primitivt och i princip omöjligt att avinstallera - det läggs in en massa skit överallt i systemet, har testat det en gång; aldrig mer).

Grid+ är helt klart rätt tänkt - en separat fläktkontrollerkrets som är oberoende av moderkort (både antalet fläktkontakter, deras placering och specifika styrkretsar), och kan enkelt fortsätta användas vid nästa hårdvaruuppgradering utan några problem.

Att CAM måste köras i bakgrunden permanent är ok, det är ju samma sak med SpeedFan, och att den käkar minne är inte så noga för min del (även om det är pinsamt), men någon cpu-belastning vill jag inte ha. De 1,9% som visas i skärmdumpen i artikeln är åt helsike för mycket, så jag hoppas att det bara var tillfälligt och att den normalt ligger på 0%?

Individuell styrning av varje fläkt och avsaknad av undre gräns för hastighetsstyrningen är dock självklara krav för mig, så innan detta ordnas blir det ingen Grid+ för min del.

T-balancer hade jag totalt glömt bort. Går det att läsa av fläkthastigheter i realtid med den? Att den kan köras helt oberoende är mycket bra, men jag vill gärna kunna övervaka den också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

SÅ var köper man Grid+? Alternativt, när lanseras den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

För mig ligger gränsen på 50% med PWM fläktar, men jag tror jag vet varför de sätter en gräns.

Man kan komma runt gränsen genom att spara profilen och sedan ändra i .xml filen för att få lägre % men jag märkte att typ under 30% så slutade mina fläkten att snurra istället för att snurra på 30% så därför har de satt en gräns på typ 50% för att förhindra att man sätter så lågt att fläktarna slutar snurra, varför inte 30% då? Tror det kan vara olika från fläkt till fläkt när de slutar att snurra så de valde den säkrare vägen.

Det där beror mycket på vilka fläktar man använder, samt vilken frekvens PVM'en jobbar med. Även här är T-Balancer klart bättre. Jag har inga problem med att få de flesta fläktar att starta på så lite som 5%, och 1-2% någonstans, återigen beroende på vad det är för fläkt, så står de och vibrerar istället för att snurra.

Över lag är Grid+ så klart en bra ide, men implementeringen haltar. Det är lite trist att T-Balancer BigNG i princip inte längre är tillgänglig, och att de få som finns kvar i lager är så infernaliskt dyra. Dock måste jag säga mina två BigNG har varit fruktansvärt drift-säkra, och min Classic måste vara 10 år gammal...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

LOL bra minneshantering i windows hahahhaha

Hej!

Kan du utveckla din kommentar tack? jämför gärna med Linux och förklara för mig så jag förstår.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.