Permalänk
Medlem

4670k Temperaturer med h100i.

Hej!

Jag har en 4670k och köpte en h100i som jag installerade. Varmaste coren hoppas mellan 35-37c dagtid och 32-34c kvällstid @4.5ghz/1.19v.
När jag kör prime95 så ligger den mellan 85-75c beroende på hur snabbt fläktarna snurrar. (hoppar mellan 1230rpm till 1450rpm)
Jag kör stock pastan som satt på h100i.
När jag spelar krävande spel så har den kommit upp i 67-68c som högst.

Är dessa temps ok?

Skulle vilja delid min CPU för att sänka ännu mer men har inte tillgång till skruvstäd och vill inte heller köra in rakblad.

Tacksam för svar.

Permalänk

Allt under 90 är bra vid full belastning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc mini l Nätdel: Corsair CX750 l Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M l Processor: Intel core i5 3570K (4.5GHz @ 1,128Volt) l Minnen: Corsair 16GB Vengeance l Grafikkort: Msi GeForce GTX 670 sli l Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB l SSD: Kingston V300 120GB l Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

@4.5ghz/1.19v tur du har då!

Jag kör min i 4.2Ghz 1.216v (auto). Men jag har aldrig vart över 70 °C av något test, kyler slutna vattenkylare så dåligt? Ser många som har så höga temps. just nu så toppar den 62 °C med Prime, har dock delidat den nu.

Har en Thermalright Silver Arrow SB-E med 3 fläktar.

Va har du för chassi, har du bra luftflöde ?

Tempsen du har är dock inget att oroa sig för, grattis till 4.5Ghz på 1,19v Får den inte stabil med 1.3+v i med den klocken !

Permalänk
Medlem

Riktigt bra exemplar du fått tag på! Tempsen är absolut inget att oroa dig för

Permalänk
Medlem
Skrivet av funkyz:

@4.5ghz/1.19v tur du har då!

Jag kör min i 4.2Ghz 1.216v (auto). Men jag har aldrig vart över 70 °C av något test, kyler slutna vattenkylare så dåligt? Ser många som har så höga temps. just nu så toppar den 62 °C med Prime, har dock delidat den nu.

Har en Thermalright Silver Arrow SB-E med 3 fläktar.

Va har du för chassi, har du bra luftflöde ?

Tempsen du har är dock inget att oroa sig för, grattis till 4.5Ghz på 1,19v Får den inte stabil med 1.3+v i med den klocken !

Sitter med en Fractal design r4, 5x140mm fractal design fläktar. 2 fram/1 botten (insug). 1 sidan/1 back (utblås) 2x120mm topp (h100i) utblås också.
Ja jag måste haft tur med proppen. Vill också delida. Körde du rakbladsmetoden?

Skrivet av Lindell90:

Riktigt bra exemplar du fått tag på! Tempsen är absolut inget att oroa dig för

Gaming var uppe i 70c nu. Det är/var 27c ute också så det kan ha med saken att göra. Jävla sugen på delid, skulle nog dra ner tempsen typ 10c eller nåt om jag läst rätt på nätet.

Skrivet av AndreazNilsson:

Allt under 90 är bra vid full belastning.

Skönt

Permalänk
Medlem

Jag körde med skruvstäds metoden då det såg ut att gå snabbast och enklast

Permalänk
Medlem
Skrivet av funkyz:

Jag körde med skruvstäds metoden då det såg ut att gå snabbast och enklast

Borde finnas ställen som lånar ut skruvstäd Kan fan inte komma på en enda person jag skulle kunna låna utav. Får dra till lokala högstadiet

Permalänk
Medlem

Borde gå gummiklubba/hammare o en träbit emellan Chipet och gummiklubban/hammaren sen ett par slag, ganska hårt ! så åker den av, ha något typ en handduk som kan ta emot chippen om det skulle få för sig att flyga iväg, men ska inte göra det om du slår lagom hårt du märker när det är på vag av.

Sedan göra rent ordentligt, jag körde med ett coop kort för att ta bort silikonet och sedan gjorde rent allt/tog bort spacklet till pasta med http://bit.ly/1n5tx7Z sedan la jag på http://bit.ly/VQmh65 istället

Permalänk
Medlem

Testa IntelBurnTest också.

Tveksamt förresten om du har så mycket att vinna på delid iom att du ändå får såpass fina temperaturer.

Permalänk
Medlem

Jag tog loss bracket på baksidan av moderkortet. Den satt löst så jag tryckte på 3st plast ringar (washers) på varje fot och spände fast den igen. Sedan lade jag 1 washer under varje skruv (eller vad det kallas) som håller fast fläkten på cpu. Bytte ut pastan mot MX-2 (enda jag hade hemma) och drog åt i kors som jag läst ska vara "rätt"

Måste meddela nya temps och jag är jävligt nöjd.

61c max i gaming på max/ultra.
67c max i prime95.
35c~ idle.

4.5ghz@1.19v

Vill fortfarande delid -10c till skulle sitta så jävla smutt.

Permalänk
Medlem

Så det var lite felmonterat? Nu ser ju tempsen mycket bättre ut i alla fall Räkna inte -10°C efter delid kör på 3-6 grader så blir du glad om du får bättre resultat !

Btw har ett litet "problem" Just nu kör jag min cpu 4.2Ghz och Auto volt (1.216v) jag har haft ner den på ca 1.120 med samma clock, men kan inte få till det så att den går ner i volt när CPUn inte är i load, Ska det inte gå att fixa? vet att jag fått det att funka när jag haft högre vcore då jag desperat har försökt att få upp den till 4.5Ghz +

Någon som har koll på det här? Alltså så att den stannar vid säg 1.1v och sedan går ner till ~0.800v när den är i Idle ?

Permalänk
Medlem

Ja det var lite dålig bracket, för långa "rör" som går igenom moderkortet så det gick inte att spänna fast den ordentligt.

Jag vill också att volten ska rättas till automatiskt Vet inte hur man gör. Min är 1.19v konstant.