Vart tusan hittar man en vettig CRT idag?

Permalänk

Vart tusan hittar man en vettig CRT idag?

Tjenare!

Hade varit trevligare med en nu CRT då min är lite i minsta laget(16") och vill ha en 19-22" eller större CRT

Har sökt rätt länge efter en GDM FW900 men det är omöjligt att fåtag i en sån i sverige

vill ha en vettig Trinitron CRT pris vet jag inte vad jag vill pröjsa men hittar jag en FW900 så kan pengarna nog komma fram!

behöver dock inte vara en sån utan nöjer mig med en Trinitron 19" eller uppåt!

Som sagt, sökt på blocket och hört runt till alla jag känner men det är inga Platta CRT utan dom som är kurvade(helt legit ord)

Tack på förhand!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Kanske på second hand eller soptippen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Tjenare!

Hade varit trevligare med en nu CRT då min är lite i minsta laget(16") och vill ha en 19-22" eller större CRT

Har sökt rätt länge efter en GDM FW900 men det är omöjligt att fåtag i en sån i sverige

vill ha en vettig Trinitron CRT pris vet jag inte vad jag vill pröjsa men hittar jag en FW900 så kan pengarna nog komma fram!

behöver dock inte vara en sån utan nöjer mig med en Trinitron 19" eller uppåt!

Som sagt, sökt på blocket och hört runt till alla jag känner men det är inga Platta CRT utan dom som är kurvade(helt legit ord)

Tack på förhand!

om du bodde i göteborg eller nära så hade jag kunnat erbjuda en gratis jag har 3 stycken fw900's samt en diamondtron skärm fast den har ingen fot men den fungerar 21 tum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Tjenare!

Hade varit trevligare med en nu CRT då min är lite i minsta laget(16") och vill ha en 19-22" eller större CRT

Har sökt rätt länge efter en GDM FW900 men det är omöjligt att fåtag i en sån i sverige

vill ha en vettig Trinitron CRT pris vet jag inte vad jag vill pröjsa men hittar jag en FW900 så kan pengarna nog komma fram!

behöver dock inte vara en sån utan nöjer mig med en Trinitron 19" eller uppåt!

Som sagt, sökt på blocket och hört runt till alla jag känner men det är inga Platta CRT utan dom som är kurvade(helt legit ord)

Tack på förhand!

Återvinningsmarknader? Skroten? Gamla lager? Loppis? Finns nog knappast något företag som gör CRT skärmar längre.. Finns helt enkelt ingen marknad för det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av zzcool:

om du bodde i göteborg eller nära så hade jag kunnat erbjuda en gratis jag har 3 stycken fw900's samt en diamondtron skärm fast den har ingen fot men den fungerar 21 tum

bor ju o nordvästra skåne och det är 18 mil till GBG

Kanske kan ordna det på någon väsnter

Annars blir det att kolla på återvinningen, har haft ögona öppna där men det har varit rätt mörkt på den punkten.

företag få jag nog kika runt på!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

Jag har en Mitsubishi diamondpro 2060u som jag mest vill bli av med, då den börjar bli lite suddig och har rödförskjutning på vissa bitar.

Men annars finns det en del på blocket, kommer lite då och då. Vet dock inte hur det ser ut nu.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Det är nog svårt då de riktigt bra skärmarna slutade tillverkas för mer än 10 år sedan. Skärmarna brukar inte vara så bra efter 10-20 år.

Någon form av återvinningsbolag eller gamla förråd på företag är nog störst chans. Det är ju inget som går att sälja så de som återanvänder elektronik kommer ju inte annonsera om det utan skickar vidare sånt på på skrotning om de råkar få några. Just FW900 hittar du nog hos folk som zzcool.

Permalänk
Skrivet av Bluestreakfus:

Jag har en Mitsubishi diamondpro 2060u som jag mest vill bli av med, då den börjar bli lite suddig och har rödförskjutning på vissa bitar.

Men annars finns det en del på blocket, kommer lite då och då. Vet dock inte hur det ser ut nu.

Jag har inte sätt något kul på blocket :/

Skrivet av Petterk:

Det är nog svårt då de riktigt bra skärmarna slutade tillverkas för mer än 10 år sedan. Skärmarna brukar inte vara så bra efter 10-20 år.

Någon form av återvinningsbolag eller gamla förråd på företag är nog störst chans. Det är ju inget som går att sälja så de som återanvänder elektronik kommer ju inte annonsera om det utan skickar vidare sånt på på skrotning om de råkar få några. Just FW900 hittar du nog hos folk som zzcool.

Yes! det är jobbigt att få tag i en sån, därför är jag villg och pröjsa 2500kr för att kunna ta mig till zzcool

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag har inte sätt något kul på blocket :/

Yes! det är jobbigt att få tag i en sån, därför är jag villg och pröjsa 2500kr för att kunna ta mig till zzcool

Vad kör du för åbäke kostar 2500kr för ~36 mil?

Permalänk
Medlem

Min gamla skola har ett lager fullt med utbytta skärmar, så kolla med skolor också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Jag har inte sätt något kul på blocket :/

Yes! det är jobbigt att få tag i en sån, därför är jag villg och pröjsa 2500kr för att kunna ta mig till zzcool

Jag har en helt ny fw900 som jag köpte oanvänd och fraktade från usa, tyvärr tappade fedex den troligen i marken den fungerar men den har ett problem där den blinkar till grönt ibland 1-2 gånger per dag men annars fungerar den, fedex gav 600.kr i kompensation och en sony mp3 spelare bara frakten kostade runt 20 000.kr, så ja en äcklig situation.

Men den skärmen är jag villig att ge bort jag har inte plats för den och jag kommer få en till fw900 snart som unklevito ger mig gratis, tyvärr måste jag betala frakten för den också så det tar tid.

Sen vill jag gärna bli av med min diamondtron, sen har jag säkert 21 tums skärmar runt om i huset som liyama eller vad det heter 22 tums electron blue vision master något sånt 22.

ett litet råd spara till en oled tv jag har äntligen hittat något som jag tycker om mer än min fw900 och den här tvn ligger på runt 30k så jag rekommenderar att spara till en oled tv dem är underbar

Permalänk
Skrivet av zzcool:

Jag har en helt ny fw900 som jag köpte oanvänd och fraktade från usa, tyvärr tappade fedex den troligen i marken den fungerar men den har ett problem där den blinkar till grönt ibland 1-2 gånger per dag men annars fungerar den, fedex gav 600.kr i kompensation och en sony mp3 spelare bara frakten kostade runt 20 000.kr, så ja en äcklig situation.

Men den skärmen är jag villig att ge bort jag har inte plats för den och jag kommer få en till fw900 snart som unklevito ger mig gratis, tyvärr måste jag betala frakten för den också så det tar tid.

Sen vill jag gärna bli av med min diamondtron, sen har jag säkert 21 tums skärmar runt om i huset som liyama eller vad det heter 22 tums electron blue vision master något sånt 22.

Den 16" jag har nu har fin bild och fungerar bra. Men jag meddelar dig när jag har pengar och är redo att åka. tror du du kan beskriva FW900 lite bättre i ett PM?

tar gärna mer en 1 CRT ifall det är något du vill bli av med. Behöver stocka upp med dom tills där kommer en fin ersättare till dessa!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Den 16" jag har nu har fin bild och fungerar bra. Men jag meddelar dig när jag har pengar och är redo att åka. tror du du kan beskriva FW900 lite bättre i ett PM?

tar gärna mer en 1 CRT ifall det är något du vill bli av med. Behöver stocka upp med dom tills där kommer en fin ersättare till dessa!

den utan en fot blir jag gärna av med den fungerar utan problem men som sagt ingen fot vet inte riktigt var foten är

sen om fw900'n den blinkar till i ett grönt sken inte ofta men ibland då bilden zoomar in och ut den var på en reparations verkstad och dem kunde inte göra något åt det men den FUNGERAR

sen har jag en helt död fw900 som jag gärna blir av med som kan användas som reserv delar allt som allt har jag 4 stycken då jag vill behålla dem som jag har användning för just nu är det inte helt säkert om jag fortfarande vill ha fw900 efter att jag har känt på OLED oled är den riktiga ersättaren till crt synd att ingen verkar bry sig om oled 4k oled kommer gå i taket i pris

diamondtron skärmarna har jag ingen användning för

Permalänk

Jag vet hur underbart OLED är, jag har haft en SGS3 och bilden är fantastisk!

får se vad som händer till jul om man skall köpa sig själv en liten julklapp finns dom i mindre storlek? sitter relativt nära då mitt skrivbord är rätt grundt!

Är det en LaCi du sa du hade? Rättare en LaCie Electron Blue 22"? för den är jag isf jävligt intresserad av(hög refreshrate, 2048x1536 och färgerna)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Mediamarkt hade en liten OLED Tv runt 14", kostade förvisso 15.000kr. Tror inte dom har kvar dom. Men dom OLED som säljer nu är på 55" tyvärr och kostar 29.900 kr

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Jag vet hur underbart OLED är, jag har haft en SGS3 och bilden är fantastisk!

får se vad som händer till jul om man skall köpa sig själv en liten julklapp finns dom i mindre storlek? sitter relativt nära då mitt skrivbord är rätt grundt!

Är det en LaCi du sa du hade? Rättare en LaCie Electron Blue 22"? för den är jag isf jävligt intresserad av(hög refreshrate, 2048x1536 och färgerna)

ja vet inte riktigt tror det var en lacie som jag skulle behålla jag måste titta har så många utspridda i huset

om oled så är lägsta storlek 55 tum fungerar utmärkt enligt mig har en lg som jag har testat i drygt en vecka och jag är förälskad i den helt förälskad en skärm som jag är villig att ersätta crt med inte ens plasma kunde det

Permalänk
Medlem

Vad finns det för anlednignar att använda en CRT? Är bara nyfiken.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krillezz:

Vad finns det för anlednignar att använda en CRT? Är bara nyfiken.

bättre svärta än plasma input lag finns inte så vsync är helt värdelöst starkare klarare renare färger perfekta betracktningsvinklar

Skrivet av Nautilus011:

Mediamarkt hade en liten OLED Tv runt 14", kostade förvisso 15.000kr. Tror inte dom har kvar dom. Men dom OLED som säljer nu är på 55" tyvärr och kostar 29.900 kr

är helt värt det tro mig jag skulle rekommendera avbetalning som sagt helt värt det om du bryr dig om bild kvalite om sony gjort en 28 tums helglansig oled så hade jag varit på den med näbbar och klor

Permalänk
Skrivet av Krillezz:

Vad finns det för anlednignar att använda en CRT? Är bara nyfiken.

Varför inte? plattskärmar har pissiga färger (kört TN, VA och IPS)

TN= inte skit slöa men bilden är horribel
VA= Slöa som fasen och går kanppt spela på, svärtan och färgerna är nästan ok
IPS= helt ok fäger, IPS glow ger mig huvudvärk och Dells coating är vidrig, dom IPS jag haft har varit skit slöa

CRT= Fina färger, Fin svärta, rapp och lämpar sig till allt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av Krillezz:

Vad finns det för anlednignar att använda en CRT? Är bara nyfiken.

Hardcore CS 1.6 spelare kör fortfarande med CRT skärmar. Ingen input-lag, you know.

Permalänk
Medlem

Avbetalning på 30k? Jobbar ni så är det ju bara att spara, de utgår nog inte nästa vecka. Sen har ju Panasonic något (möjligen) så trevligt som UHD LCD-TV med DisplayPort (MST tyvärr) i ungefär samma prisklass. Säkert värt att titta närmare på. Fast inte så lätt att driva spel i upplösningen vilket som. Finns en del halvnytt på tvfronten, nästa generation av högupplösta monitorer hade varit trevligt däremot, UHD i DP SST osv.

Permalänk
Avstängd

Vill ni ha disneyfärger så skaffa en oled eller amoled...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trollhattan:

Vill ni ha disneyfärger så skaffa en oled eller amoled...

färgerna är lik min fw900 så jag har inga problem med dem ska nog koppla upp fw900'n och göra en riktigt jämförelse

Skrivet av SwedenVirre:

Varför inte? plattskärmar har pissiga färger (kört TN, VA och IPS)

TN= inte skit slöa men bilden är horribel
VA= Slöa som fasen och går kanppt spela på, svärtan och färgerna är nästan ok
IPS= helt ok fäger, IPS glow ger mig huvudvärk och Dells coating är vidrig, dom IPS jag haft har varit skit slöa

CRT= Fina färger, Fin svärta, rapp och lämpar sig till allt!

VA var faktiskt helt ok eizo foris den nya va skärmen var faktiskt riktigt bra tyvärr förstörde ag coatingen precis ALLTING men den skärmen var riktigt bra annars

Permalänk

Disney färger vette tusan... färgerna ser bättre ut istället för IPS som ser rätt, ptja dassigt och blek ut

Ser inte ut som när man går ut i naturen en fin sommar dag! möjligen om du har ett par sketna gamla glasögon och någon "film" över eller vad man skall kalla de!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av zzcool:

färgerna är lik min fw900 så jag har inga problem med dem ska nog koppla upp fw900'n och göra en riktigt jämförelse

VA var faktiskt helt ok eizo foris den nya va skärmen var faktiskt riktigt bra tyvärr förstörde ag coatingen precis ALLTING men den skärmen var riktigt bra annars

Har inte testat just den skärmen, men dom VA jag testat te.x: BenQ och en annan monitor som ja inte minns namnet på just nu, den var för bild behandling. Tyckte jag inte alls om när det gäller färger. eller ja BenQn var helt okey, den andra var kass!

BenQ hade en jäkla Ghosting vilket inte alls var kul och den Andra monitorn hade en coating som var helt åt helsikke! lite gul ton också(det var dock mitt eget fel, försökte "fixa" den när den hade blivit utbytt och fick ett vredes utbrott, skulle ändå kastas)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

Lagg och svärta är svårt, men färger är ju bara att köpa en bra kalibreringsprobe för ca 3000,- så får du perfekt gråskala, färgrum och gamma.

Skulle också se på Eizo och liknande märken först.

Jag hade föregångaren till fw900 som jag köpte för 22000,- och så började den att stänga av sig och komma tillbaka med ett *pang* så jag ringde Sony support som sa att "ja den ja, den har bildrörsfel"....jaha så var det med det tänkte jag, en flaggskeppsmonitor med bildrörsfel. Fick iallafall en ny fw900 då jag hade "på platsen" garanti. Kommer faktiskt inte ihåg vad som hände med den men tror ta mig tusan den gick sönder den med.

Då köpte jag en Viewsonic rekommenderad av Tom VPL nånting för 5-6 tusen och den var faktiskt ganska vettig.

Så tror att du först borde se en kalibrerad proffs-skärm då en fw900 var det absolut bästa man kunde få så kan du inte jämföra med alternativ som inte är i världsklass.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Varför inte? plattskärmar har pissiga färger (kört TN, VA och IPS)

TN= inte skit slöa men bilden är horribel
VA= Slöa som fasen och går kanppt spela på, svärtan och färgerna är nästan ok
IPS= helt ok fäger, IPS glow ger mig huvudvärk och Dells coating är vidrig, dom IPS jag haft har varit skit slöa

CRT= Fina färger, Fin svärta, rapp och lämpar sig till allt!

Inte mycket rätt där. TN ger en sämre färgpalett och ibland kan färgerna se lite urvattnade ut. IPS är en dyrare panel men ger betydligt bättre färger.. VA är det närmsta man kommer båda världarna direkt ur fabrik. De har bättre färger än TN och är snabbare än IPS. Däremot är de inte lika snabba som TN eller ger bättre färger än IPS. Bilden i sig är det inget fel på oberoende av panel. IPS glow lider långt ifrån alla IPS skärmar av. CRT ger inte alls samma färger som tex. IPS däremot bättre svärta. Dock väger den bly.. Kan ge en huvudvärk och flimrar ibland till ordentligt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hur länge lever en CRT egentligen? Den sista jag använde var riktigt usel efter 5år. Dassiga färger och väldigt oskarp bild.
Varför någon betalar 20lax för att få ett sådant åbäke fraktat hela vägen från USA är bortom mitt förstånd.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Hur länge lever en CRT egentligen? Den sista jag använde var riktigt usel efter 5år. Dassiga färger och väldigt oskarp bild.
Varför någon betalar 20lax för att få ett sådant åbäke fraktat hela vägen från USA är bortom mitt förstånd.

Tja, min B&O TV från 1985 dog för något år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

[...]
VA= Slöa som fasen och går kanppt spela på, svärtan och färgerna är nästan ok
[...]

Alla spelar inte. Kan komma med riktigt bra svärta och färger, eller nåja, OK färger.