Permalänk
Medlem

Vad ska man tänka på vid köp av tv?

Som rubriken lyder, vad är det man ska tänka på när man köper en ny tv idag?
Ska med skakiga ben ge mig ut i djungeln och leta bland modeller och begrepp jag aldrig hört talas om.
Så om ni har lite pointers åt mig så är jag oerhört tacksam.

Permalänk
Medlem

Om du vill koppla TVn till datorn och använda den till spel så tycker jag att du bör läsa denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Kommer inte spela någonting på den tvn. Bara titta på tv och någon enstaka film då och då, så det blir nog smart-tv så man kan använda netflix.
Men det är nog värt att läsa igenom tråden ändå.

Permalänk
Medlem

Mångs tv apparater har ett rätt kasst smarttv system. Det kan hända att de nyare börjat bli bättre men jag hade skitit helt i smarttv funktionerna och gått på annat eftersom du rätt enkelt kan ersätta smarttv funktionerna. T.ex. med playstation mediaspelare chromecast osv.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ja jag har läst runt lite och börjar också inse att smart-tv inte är det bästa, det verkar vara i utvecklingsfasen.

Permalänk
Medlem

Undvik att betala för 4k upplösning eller 3D om du inte har särskilt behov. Inga sändningar i svenska nätet kommer ske av värde. Knappt ens att 720p används idag. Satsa på en bra 1080p TV i den storlek du känner dig nöjd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Har du extern högtalaranläggning eller kommer du mestadels köra på inbyggda högtalare?

Rent bildmässigt finns det inte jättemycket att kolla efter i specifkationerna.
När du ger dig ut i butik och kollar så låt dig inte luras av Samsungs brutalt övermättade färger t.ex.

Sony gör bra (enligt mig bäst) TV-apparater (LCDer). LG också. Båda dessa har även acceptabelt ljud, där Samsung i min erfarenhet har varit värdelösa.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Smart-tv är suveränt om man inser begränsningarna med det. Funkar t ex. ypperligt att kolla på Netflix genom min Samsung smart-tv. Sen finns det massvis med andra appar också.

Sen så är väl smart eller inte smart en icke fråga, då det finns på i stort sett alla TV's idag.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Jag har själv blivit helt förtjust i ambilight och tjejjen med. Vi har philips förra års modell med 3 sidig ambilight och passiv 3d. Kunde inte vart mer nöjda förutom att 55 tum är för litet för oss.. hade 65 funnits hade ja slått på de. Men ambilight asså.. väldigt torrt utan det

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Undvik att betala för 4k upplösning eller 3D om du inte har särskilt behov. Inga sändningar i svenska nätet kommer ske av värde. Knappt ens att 720p används idag. Satsa på en bra 1080p TV i den storlek du känner dig nöjd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Använder du TV'n till att se på innehåll från marknätet? Trodde inte att det fanns så många (iaf inte på Sweclockers) som fortfarande tittade på program efter TV-tablå.

Hört talas om on-demand?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locnox:

Som rubriken lyder, vad är det man ska tänka på när man köper en ny tv idag?
Ska med skakiga ben ge mig ut i djungeln och leta bland modeller och begrepp jag aldrig hört talas om.
Så om ni har lite pointers åt mig så är jag oerhört tacksam.

Om du ska spela på den kolla upp vad den har för input lag, hdtvtest.co.uk ger mycket bra recensioner på tv apparater.

Kolla så att din storlek blir rätt i förhållande till var du ska ha den.

Kolla upp hur många Hz tvn, inte det den skapar med mjukvaruprogram som ger typ 1000Hz utom vad panelen har.

Permalänk
Medlem

Välj en TV som har de mottagare du behöver. Analog finns alltid men används nu bara för äldre och/eller basutbud i kabelTV-nät.
DVB-T2 för marksänd digital-TV. Vet inte om det fortfarande säljs TV med förra digitalstandarden DVB-T.
Har du kabelTV så är det DVB-C som gäller som digitalstandard.
Det finns även TV med satellit-mottagare, DVB-S2. Dock inte så vanligt, men om man har parabol och vill slippa box så finns möjligheten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Använder du TV'n till att se på innehåll från marknätet? Trodde inte att det fanns så många (iaf inte på Sweclockers) som fortfarande tittade på program efter TV-tablå.

Hört talas om on-demand?

Frågan är hur stort utbudet i 4K är on demand eller på något annat sätt heller för den delen.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Kolla även upp att TV.n du tänkt köpa uppfyller kraven som du har, så som hur många HDMI uttag o.s.v.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Frågan är hur stort utbudet i 4K är on demand eller på något annat sätt heller för den delen.

Det kommer fler och fler tjänster då du har stöd för 4K. Men poängen var att det kanske är lite dumt att välja TV efter utbud på marknätet. Eftersom att det är väl inte så många som hänger på Sweclockers som använder det längre. Jag har iaf inte gjort det mer än några enstaka tillfällen de senaste 5 åren.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
99:e percentilen

Akta dig för dynamisk kontrast, maxade färger, bildinterpolering ("Super Motion blabla"), Dynamic hit och dit, Vivid Mega Awesome Color Enhancer Plus blabla och andra bildförstöringstekniker som ska lura dig att tro att en TV har "bättre bild".

Se till att TV:n har 1080p-panel, tillräckligt många HDMI-ingångar och DVB-T2-mottagare (så den kan ta emot HD-sändningar).

Köp LCD, inte plasma. Det är inte värt det och du behöver det inte.

Låt dig inte luras att tro att det säljs några "LED-TV". Det är i princip alltid LCD med LED-bakbelysning (och det är inget fel med det, poängen är att du inte ska tänka på OLED och tro att "LED" därför måste vara superawesome, eller gå på något snack om att "LED" skulle vara bättre än LCD).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Undvik att betala för 4k upplösning eller 3D om du inte har särskilt behov. Inga sändningar i svenska nätet kommer ske av värde. Knappt ens att 720p används idag. Satsa på en bra 1080p TV i den storlek du känner dig nöjd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja 4k och 3D är inte aktuellt. Det där med storlek har jag funderat mycket på och googlat och vet inte riktigt vad som är lagom i förhållande till avstånd från tv'n.

Skrivet av Rydisen:

Har du extern högtalaranläggning eller kommer du mestadels köra på inbyggda högtalare?

Rent bildmässigt finns det inte jättemycket att kolla efter i specifkationerna.
När du ger dig ut i butik och kollar så låt dig inte luras av Samsungs brutalt övermättade färger t.ex.

Sony gör bra (enligt mig bäst) TV-apparater (LCDer). LG också. Båda dessa har även acceptabelt ljud, där Samsung i min erfarenhet har varit värdelösa.

Som det ser ut nu så blir det tvhögtalarna beroende på vad tv'n kostar, men kan jag krypa under 10 000kr som är min budget så kommer det nog bli någon kombo med surround och BR-spelare.
Tack för din åsikt, har nämligen kollat på en samsung, men jag kanske ska tänka om. Även kollat på en Sharp.

Skrivet av cyzed:

Smart-tv är suveränt om man inser begränsningarna med det. Funkar t ex. ypperligt att kolla på Netflix genom min Samsung smart-tv. Sen finns det massvis med andra appar också.

Sen så är väl smart eller inte smart en icke fråga, då det finns på i stort sett alla TV's idag.

Jag skulle enbart använda smart-tv till netflix, så det kanske är smartare med en chromecast då?

Skrivet av Nima2001:

Jag har själv blivit helt förtjust i ambilight och tjejjen med. Vi har philips förra års modell med 3 sidig ambilight och passiv 3d. Kunde inte vart mer nöjda förutom att 55 tum är för litet för oss.. hade 65 funnits hade ja slått på de. Men ambilight asså.. väldigt torrt utan det

Har aldrig kollat på en tv med ambilight, antar att kolla en tv i butik med amilight inte gör det rättvisa? Ska väl vara mörkt, eller har det även effekt i ett ljust rum?

Skrivet av Rasmus117:

Om du ska spela på den kolla upp vad den har för input lag, hdtvtest.co.uk ger mycket bra recensioner på tv apparater.

Kolla så att din storlek blir rätt i förhållande till var du ska ha den.

Kolla upp hur många Hz tvn, inte det den skapar med mjukvaruprogram som ger typ 1000Hz utom vad panelen har.

Tack för länken! Ska kolla in den.
Som jag skrev lite längre upp i detta inlägg så har jag funderat mycket på det där med avståndet till tv i förhållande till tum. En del säger "köp inte för stor tv" medan andra säger "köp så stor du har råd med". Har lyssnat på det att köpa så stor som möjligt, men det kanske är dumt.
Sen verkar det som att man även ska tänka på om man har ett ljust rum eller inte.

Skrivet av Hardware guy:

Välj en TV som har de mottagare du behöver. Analog finns alltid men används nu bara för äldre och/eller basutbud i kabelTV-nät.
DVB-T2 för marksänd digital-TV. Vet inte om det fortfarande säljs TV med förra digitalstandarden DVB-T.
Har du kabelTV så är det DVB-C som gäller som digitalstandard.
Det finns även TV med satellit-mottagare, DVB-S2. Dock inte så vanligt, men om man har parabol och vill slippa box så finns möjligheten.

Tack! Det där hade jag ingen aning om. Kommer använda Boxer marksänt så det blir en DVB-T2.

Skrivet av Alling:

Akta dig för dynamisk kontrast, maxade färger, bildinterpolering ("Super Motion blabla"), Dynamic hit och dit, Vivid Mega Awesome Color Enhancer Plus blabla och andra bildförstöringstekniker som ska lura dig att tro att en TV har "bättre bild".

Se till att TV:n har 1080p-panel, tillräckligt många HDMI-ingångar och DVB-T2-mottagare (så den kan ta emot HD-sändningar).

Köp LCD, inte plasma. Det är inte värt det och du behöver det inte.

Låt dig inte luras att tro att det säljs några "LED-TV". Det är i princip alltid LCD med LED-bakbelysning (och det är inget fel med det, poängen är att du inte ska tänka på OLED och tro att "LED" därför måste vara superawesome, eller gå på något snack om att "LED" skulle vara bättre än LCD).

Tack! Ska akta mig för sådant bildförbättrings-tjafs, men det gör väl inget om de finns de funktionerna så länge man kan stänga av det i menyerna?

Den där varningen om LED och LCD har jag fått förut, men tack för att heads up.

Har spanat in denna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1813572

Den har 3D och så men tycker det är bra pris på tv'n och den verkar vara väldigt bra utifrån recensioner.
Det enda som stör mig är att den inte stödjer så många format, om man t.ex vill kolla på något från usb-sticka.

EDIT: Efter att kolla runt lite mer så verkar det ändå som sharps support inte är så bra, en del har drabbats av clouding, väggmontering är lite besvärlig för det är en knöl i mitten längst ner och sen ska tydligen fjärrkontrollen hemsk.
Får åka till SIBA och kolla in den.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/product.php?p=2578059

Bra pris just nu i flera butiker. Två HDMI är lite snålt dock, om det stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Har några jag funderar mellan. Några varningsklockor som ringer hos er?

Sharp Aquos LC-60LE651E
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1813572

Samsung UE55F6515
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1726816

Philips 55PFL6008S
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1736626

LG 60PB560V (dock plasma, så den går nog bort).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2636525

Panasonic Viera TX-50AS600Y
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2545173

Sony Bravia KDL-50W828BBN
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2549130

Sony Bravia KDL-50W685A
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2121605

Sony Bravia KDL-50W656A
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1960544

Jämförelse på alla.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1813572,1726816,1736626,...

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

http://www.prisjakt.nu/product.php?p=2578059

Bra pris just nu i flera butiker. Två HDMI är lite snålt dock, om det stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tips! Tror inte det ska vara ett problem med bara två HDMI samt bara en USB.

EDIT: Kollade nu och den har ingen internetanslutning, så då måste jag ha en chromecast och då finns det ingen usb över till vanlig usbsticka.
Så 1 USB blir problematiskt.