Permalänk
Medlem

ASUS Rampage IV Black Edition Problem

Tjena är så att ja har fått nå konstigt problem från ingenstans :S

Satt & spela med massa polare en natt & när ja stängde av datorn var allt okej. Vaknar upp några timmar senare & ska sätta mig vid datorn, slår igång den men de bara svart, kollar felkoder & får då felkod "34" Testar starta om datorn igen & får då felkod "55".

har testat så sjukt mycket olika saker som står på nätet allt från att ta lös min CPU, koppla om alla kablar , Clear CMOS osv ingen ville funka. höll på en hel dag med detta utan resultat. på kvällen ger ja upp går & lägger mig vaknar sedan upp igen & testar koppla in allt som jag haft de & pang så startar datorn utan problem. 5 min senare ska ja starta om datorn igen som en funktionskoll & då är de samma problem felkod "34"

kan säga att ja testat mina minnen på ett annat moderkort, även grafikkortet & de fungerar fint.

kan detta ha nå att göra med min SSD " samsung EVO 250gb " ? eller kan de rent vara så att moderkort / cpu kan ha gått sönder?

är det nån som har haft detta problem så skriv gärna till mig.

MVH Andreas

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Medlem

låter som strömläckage någonstans. plocka ur moderkortet, ta bort distanserna och sätt dit dom igen och se till att dom sitter där dom ska vara.

Permalänk
Medlem

Har testat att ha allt i chassit samt kört de utanför löst fungerar iaf inte. Distanserna sitter fast i chassit,

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Medlem

Lite RTFM tack.
Det står i manualen att Error 34 är: CPU Post-Memory Initialization

Testat att köra med bara 1 minnes sticka. Gå igenom minnena 1 och 1

Error 55 är memory not installed.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTarpZ:

Har testat att ha allt i chassit samt kört de utanför löst fungerar iaf inte. Distanserna sitter fast i chassit,

Du har inte haft ute CPUn och pillat på den?
Jag fick Error 55 efter min delid och jag trodde att jag hade sumpat den, men det var bara att rengöra ordentligt från fettrester så fungerade den.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Båda koderna har med minnet att göra. Prova att köra med bara en minnes sticka.

Kod 55 är väldigt vanligt om man böjt en pin i sockeln, detta kan dock inte hända om du inte är där och petar.

Har du provat att byta bios? Samt att flasha in senaste med bios flashback.(går tom utan cpu/ram)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Båda koderna har med minnet att göra. Prova att köra med bara en minnes sticka.

Kod 55 är väldigt vanligt om man böjt en pin i sockeln, detta kan dock inte hända om du inte är där och petar.

Har du provat att byta bios? Samt att flasha in senaste med bios flashback.(går tom utan cpu/ram)

Tja! jo har sett att de kan ha med minnen att göra men de lär ju inte vara nå fel på dom när dom funkar klockrent på min andra dator som jag sitter på just nu.

har inge böjda pins på min sockel. har monterat cpun för 4 månader sen & aldrig haft problem, tog lös den för igår & kika bara för att vara på den säkra sidan & allt är som de ska vara inge börja pins där. va gäller bios så har ja de sista 0702 om ja inte minns helt fel.

MVH

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Du har inte haft ute CPUn och pillat på den?
Jag fick Error 55 efter min delid och jag trodde att jag hade sumpat den, men det var bara att rengöra ordentligt från fettrester så fungerade den.

jag har haft lös min CPU nu efter de hänt för att kolla om ja hade nå skadade pins men allt är som de ska vara dära.

har aldrig rört på skälva CPUn med fingrarna,

ska testa göra ett försök ikväll om ja får tag på ett nätagg att få igång den.

MVH

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Skrivet av TheTarpZ:

Tja! jo har sett att de kan ha med minnen att göra men de lär ju inte vara nå fel på dom när dom funkar klockrent på min andra dator som jag sitter på just nu.

har inge böjda pins på min sockel. har monterat cpun för 4 månader sen & aldrig haft problem, tog lös den för igår & kika bara för att vara på den säkra sidan & allt är som de ska vara inge börja pins där. va gäller bios så har ja de sista 0702 om ja inte minns helt fel.

MVH

Är det samma sak på båda bios chippen?

Prova att flasha om bios med USB flashback

Permalänk
Medlem

Har testa på båda bios, men har bara flasha NR1

har inte testa nå USB flashback

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Skrivet av TheTarpZ:

Har testa på båda bios, men har bara flasha NR1

har inte testa nå USB flashback

Du lägger bioset på en usb sticka och sätter i den i usb porten som är vit bak på brädan, sen håller du nere rog connect knappen tills det börjar blinka. När det blinkat klart så har bios flashats.

Men kolla manualen för detaljer, har en RIVE själv. Kanske än nån skillnad på RIVEBE

Permalänk
Medlem

Har nu fått igång datorn. testade sätta ihop den & fick komma in i bios. de har ja ju inte lyckas med tidigare & såg då att min mina minnen var helt galet ställda i timing, :S

har för mig att dom ska vara 10-9-10-27 om ja inte minns helt fel & de var inte ens nära va dom stod på. har aldrig rört i dom så de var lite lustigt, men efter att ha ställt in de på nytt som de ska vara & gjort en ny & fin installation av windows så lever den för stunden

Tack för alla förslag iaf

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Skrivet av TheTarpZ:

Har nu fått igång datorn. testade sätta ihop den & fick komma in i bios. de har ja ju inte lyckas med tidigare & såg då att min mina minnen var helt galet ställda i timing, :S

har för mig att dom ska vara 10-9-10-27 om ja inte minns helt fel & de var inte ens nära va dom stod på. har aldrig rört i dom så de var lite lustigt, men efter att ha ställt in de på nytt som de ska vara & gjort en ny & fin installation av windows så lever den för stunden

Tack för alla förslag iaf

Har råkat ut för tokiga värden i bios också, bioset har blivit korrupt på nåt sätt. Går oftast att fixa genom att flasha om.

Permalänk
Medlem

Tjena! Hörde att du sökt mig på Mumble för ett tag sedan, tror det var du "Lan" Lan pratade om. Kul att du fått igång datorn igen!

Förresten snälla säg att du höll in Mem OK knappen när datorn vägrade att boota innan du skrev denna tråden.
Håller man in Mem OK knappen några sekunder så börjar moderkortet testa olika timings & hastigheter. Det blir oftast någon låg inställning i klass med Intels standarder som alla minnen klarar av att boota med.

Har samma moderkort.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Tjena! Hörde att du sökt mig på Mumble för ett tag sedan, tror det var du "Lan" Lan pratade om. Kul att du fått igång datorn igen!

Förresten snälla säg att du höll in Mem OK knappen när datorn vägrade att boota innan du skrev denna tråden.
Håller man in Mem OK knappen några sekunder så börjar moderkortet testa olika timings & hastigheter. Det blir oftast någon låg inställning i klass med Intels standarder som alla minnen klarar av att boota med.

Har samma moderkort.

http://tpucdn.com/reviews/ASUS/RAMPAGE_IV_BLACK_EDITION/image...

http://img.alza.cz/Foto/ImgGalery/image/technologie/MemOK%20-...

Mem Ok knappen räddar mig flera ggr om dagen när jag benchar, mkt trevligare än att behöva nolllställa bios och tappa alla inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Mem Ok knappen räddar mig flera ggr om dagen när jag benchar, mkt trevligare än att behöva nolllställa bios och tappa alla inställningar

Den e kungen!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks