Permalänk
Medlem

Usla temp efter delid

Hej!

Har deliddat min 4770k och får helt värdelösa temps.
Prövade första gången genom att ha eltejp på voltregulatorerna och väldigt tunt och fint lager på själva kärnan med CLU.
Inget på undersida IHS. Ovansida mot kylare användes Arctic Silver.
Idle temp på 4,5Ghz- 1,23V ligger på ca 60grader, innan delid ca 40.
Under Aida64 går den upp mot 95-100C. Innan delid max 80c.

Rengjorde upprepade gånger riktigt noga med ArctiClean och medföljande till CLU 70% isopropanol.

Försökte nyss igen med nagellack på voltregulatorerna och väldigt tunt lager clu på kärnan och tunt lager clu på undersida IHS.
ovanpå ihs användes Arctic Silver mot kylaren.
Rengjorde allting väldigt väldigt noga.
Och i Aida64 går den fortfarande upp i 95c på 4,5ghz- 1,23V.

Vad kan jag ha gjort fel?

EDIT: Öppnade för TREDJE gången och la på lite extra CLU mellan kärnan och IHS men fortfarande samma usla temperaturer.
Vad ska jag ta mig till?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ragequit:

Hej!

Har deliddat min 4770k och får helt värdelösa temps.
Prövade första gången genom att ha eltejp på voltregulatorerna och väldigt tunt och fint lager på själva kärnan med CLU.
Inget på undersida IHS. Ovansida mot kylare användes Arctic Silver.
Idle temp på 4,5Ghz- 1,23V ligger på ca 60grader, innan delid ca 40.
Under Aida64 går den upp mot 95-100C. Innan delid max 80c.

Rengjorde upprepade gånger riktigt noga med ArctiClean och medföljande till CLU 70% isopropanol.

Försökte nyss igen med nagellack på voltregulatorerna och väldigt tunt lager clu på kärnan och tunt lager clu på undersida IHS.
ovanpå ihs användes Arctic Silver mot kylaren.
Rengjorde allting väldigt väldigt noga.
Och i Aida64 går den fortfarande upp i 95c på 4,5ghz- 1,23V.

Vad kan jag ha gjort fel?

Tog du bort skiten på sidorna? Det är det som gör att nyare CPUer får värmre temperaturer, inte det faktum (vilket inte stämmer) att deras thermal paste mellan IHS och CPU suger.

Permalänk
Medlem

Som ovan: fick du bort limmet?

Vad använder du för kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Tog du bort skiten på sidorna? Det är det som gör att nyare CPUer får värmre temperaturer, inte det faktum (vilket inte stämmer) att deras thermal paste mellan IHS och CPU suger.

Skrivet av lorgix:

Som ovan: fick du bort limmet?

Vad använder du för kylare?

Japp, fått bort limmet runt kärnan.
Testade precis att lägga på lite mer kylpasta men fortfarande samma usla temperaturer....
Börjar bli riktigt less nu, vad kan vara fel?
Använder en Corsair H100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av ragequit:

Japp, fått bort limmet runt kärnan.
Testade precis att lägga på lite mer kylpasta men fortfarande samma usla temperaturer....
Börjar bli riktigt less nu, vad kan vara fel?
Använder en Corsair H100i

Har kylaren funkat felfritt tidigare? Är du säker på att mängden pasta är lagom och att du applicerar CLU på rätt sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Har kylaren funkat felfritt tidigare? Är du säker på att mängden pasta är lagom och att du applicerar CLU på rätt sätt?

Japp kylaren har fungerat alldeles felfritt. Tidigare hade jag ca 35-40 idle temps och under Aida64 max 80 grader.
Mängden pasta är jag inte säker på, har kikat på en del youtube videos och gjort lika som dessa.
När jag ska sätta dit IHS på processorn så far den lite åt sidorna men antar att det ska vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Har kylaren funkat felfritt tidigare? Är du säker på att mängden pasta är lagom och att du applicerar CLU på rätt sätt?

Har nu märkt vad det är för fel.
Samtidigt när jag körde Aida64 och kikade på temperaturerna såg jag att de sjönk under 65c enbart att trycka på blocket på min H100i.
Kan inte skruva åt skruvarna något mer dock. Hur ska jag lösa detta på bästa sätt?
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av ragequit:

Har nu märkt vad det är för fel.
Samtidigt när jag körde Aida64 och kikade på temperaturerna såg jag att de sjönk under 65c enbart att trycka på blocket på min H100i.
Kan inte skruva åt skruvarna något mer dock. Hur ska jag lösa detta på bästa sätt?
Mvh

a. modifiera fastsättningen av kylaren, kräver skillz

b. skaffa annan kylare som är lämplig för delidad cpu, som ju är tunnare än en med HS

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Att modifiera monteringen på kylaren är väldigt enkelt, du behöver ett par gummi brickor att lägga mellan moderkort och fästanordningen som sitter bakom moderkortet. Exempel:

Jag har kört två deliddade 3770k utan dessa brickor utan problem. Du kanske har böjt metall ramen som sitter på blocket? Den som håller nere blocket, lätt att man böjer ner området där skruvhålen är när man drar åt den lite för hårt.

Ta loss den och kolla mot något som är plant, den sitter med magnet bara.

Permalänk
Medlem

Fixade det!
Satte metallbrickor innan varje skruv, dom som sitter längst ut.
Vilket gjorde att gängan inte "tog slut" lika fort. Kunde därför dra åt hårdare och blocket kunde därefter pressas ner mot IHS'n.
7min i Aida64 nu och högsta kärnan har gått upp max i 65c, pendlar mellan 60-64 på alla kärnor.
4,5Ghz - 1,23V

Riktigt bra! innan delid gick den lätt upp i 81-82 på högsta kärnan

Permalänk
Skrivet av ragequit:

Fixade det!
Satte metallbrickor innan varje skruv, dom som sitter längst ut.
Vilket gjorde att gängan inte "tog slut" lika fort. Kunde därför dra åt hårdare och blocket kunde därefter pressas ner mot IHS'n.
7min i Aida64 nu och högsta kärnan har gått upp max i 65c, pendlar mellan 60-64 på alla kärnor.
4,5Ghz - 1,23V

Riktigt bra! innan delid gick den lätt upp i 81-82 på högsta kärnan

Byt till plast eller gummi brickor, du kan kortsluta nåt på moderkortet annars.

Eller isolera metall brickorna med eltejp eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Byt till plast eller gummi brickor, du kan kortsluta nåt på moderkortet annars.

Eller isolera metall brickorna med eltejp eller liknande.

Ligger inte äns nära moderkortet?
Ligger precis under dessa markerade på bild.

Permalänk

Aha missförstod, trodde dom satt på andra sidan. Då är det all good

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Aha missförstod, trodde dom satt på andra sidan. Då är det all good

Har du deliddat själv?
Fått bra temps?

Permalänk
Medlem

edit: tog bort inlägg

Permalänk
Skrivet av ragequit:

Har du deliddat själv?
Fått bra temps?

Deliddat två 3770K, det gjorde enorm skillnad på båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Deliddat två 3770K, det gjorde enorm skillnad på båda.

Härligt. Hur stor skillnad?

Permalänk
Skrivet av tOPO:

Härligt. Hur stor skillnad?

Gick jag över 1,3V innan så stack tempsen iväg mot 95-100C även med custom loop.

Efter så kunde jag mata på 1,7V 5,2Ghz utan att gå över 70C. Extremt stor skillnad.

Permalänk
Avstängd

Istället för att sätta tillbaks IHS har någon provat ta en icke ledande pasta och dragit ett tjockt kryss direkt på CPU och tryckt dit kylaren?
Samma procedur som man gör med GPU då man monterar dit vattenblock.

IHS borde vara ganska dålig ledare för den är väl gjord av vanligt stål?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skuggan74:

Istället för att sätta tillbaks IHS har någon provat ta en icke ledande pasta och dragit ett tjockt kryss direkt på CPU och tryckt dit kylaren?
Samma procedur som man gör med GPU då man monterar dit vattenblock.

IHS borde vara ganska dålig ledare för den är väl gjord av vanligt stål?

Skickades från m.sweclockers.com

Ihs är Nickelpläterad koppar.

Slipar du lite på den kommer kopparn fram.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Ihs är Nickelpläterad koppar.

Slipar du lite på den kommer kopparn fram.

Stämmer bra. Brukar slipa fram koppar ytan på insidan av IHS, CLU fäster mkt bättre på koppar än på pläteringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Ihs är Nickelpläterad koppar.

Slipar du lite på den kommer kopparn fram.

Ah ok där ser man.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur tog du av IHS en? Smacka på mä en 2x4 i skruvstäd kanske du böjde IHS en så att den inte får ordentlig kontakt?

Testa utan IHS med denna ... http://www.ekwb.com/shop/ek-supremacy-precisemount-add-on-nak... eller liknande då ju detta tydligen endast är för EK s cpu block

Permalänk
Medlem

Se till att inte ihs rör sig när du återmonterar cpu / spänner fast ihs. Clu är som kvicksilver , flyttar den sig så har du inte full täckning på ytan " cpu/ihs"

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb