Permalänk
Medlem

Användning av flera kylare

Hallå! Ska köpa några corsair fläktar så datorn inte behöver värma hela huset själv. Dock har jag ett litet problem, jag undrar hur man kopplar in 6 fläktar till endast 2 uttag. Finns det splitters eller hur brukar folk göra när de har många fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Hallå! Ska köpa några corsair fläktar så datorn inte behöver värma hela huset själv. Dock har jag ett litet problem, jag undrar hur man kopplar in 6 fläktar till endast 2 uttag. Finns det splitters eller hur brukar folk göra när de har många fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du 2 fläkt uttag alltså 4-pin som oftast sitter på moderkortet? Vad du kan göra är att sätta en adapter från molex 4pin till 4x3pin och koppla chassifläktarna dit. Där två av kontakterna går 12V och två på 7V(?) tror jag.

Det är en sådan här jag menar. Har själv en sådan i min burk.
https://www.komplett.se/adaptercable-from-4-pin-to-4x3-pin/46...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonkung:

Menar du 2 fläkt uttag alltså 4-pin som oftast sitter på moderkortet? Vad du kan göra är att sätta en adapter från molex 4pin till 4x3pin och koppla chassifläktarna dit. Där två av kontakterna går 12V och två på 7V(?) tror jag.

Det är en sådan här jag menar. Har själv en sådan i min burk.
https://www.komplett.se/adaptercable-from-4-pin-to-4x3-pin/46...

Hur många V går de på utan att ha en splitter? Så simpelt som 26?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Hur många V går de på utan att ha en splitter? Så simpelt som 26?

Skickades från m.sweclockers.com

12V brukar innebära maxhastighet på fläktarna.

EDIT: Det är ju viktigt att veta att MOLEX 4-pin är en kontakt som direkt kommer från nätaggregatet och att det inte blandas ihop med PWM 4-pin som sitter på moderkortet.
Går inte att koppla fläkt till molex utan adapter så detta med V är bara för att indikera vilken %-hastighet det kommer ha. 12V 100% 7V ~65%

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonkung:

12V brukar innebära maxhastighet på fläktarna.

EDIT: Det är ju viktigt att veta att MOLEX 4-pin är en kontakt som direkt kommer från nätaggregatet och att det inte blandas ihop med PWM 4-pin som sitter på moderkortet.
Går inte att koppla fläkt till molex utan adapter så detta med V är bara för att indikera vilken %-hastighet det kommer ha. 12V 100% 7V ~65%

Ok, vilket uttag är det? Ska köpa ett modulärt samtidigt som jag köper fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Ok, vilket uttag är det? Ska köpa ett modulärt samtidigt som jag köper fläktar.

Det är oftast sladdar med flera molex-uttag. Bör se ut såhär: http://www.idg.no/multimedia/archive/00018/Molex-kontakt_18393d.jpg

Edit: det på bilden är endast ett molex-uttag. På de flesta nätaggregat finns det flera uttag på samma sladd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonkung:

Menar du 2 fläkt uttag alltså 4-pin som oftast sitter på moderkortet? Vad du kan göra är att sätta en adapter från molex 4pin till 4x3pin och koppla chassifläktarna dit. Där två av kontakterna går 12V och två på 7V(?) tror jag.

Det är en sådan här jag menar. Har själv en sådan i min burk.
https://www.komplett.se/adaptercable-from-4-pin-to-4x3-pin/46...

12V (gul) & 5V (röd) är det.

Permalänk
Medlem

Du kan ju även sätta in en fläktkontroller, då har du även möjlighet att styra hastigheten på fläktarna. Jag kör en sån här.

Annars finns ju splitters lite likt den ovan

http://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4-...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Hur funkar det om man tex vill ha 16 fläktar? En megasplitter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Tack för hjälpen! Hur funkar det om man tex vill ha 16 fläktar? En megasplitter?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade satsat på färre, större fläktar istället för att hålla ner ljudnivån.
Du kan dock givetvis skaffa dig flera adaptrar av typen som länkats ovan och koppla in på flera molex-kontakter från ditt nätaggregat.

Om du ska ha så många fläktar i datorn kanske det kan vara bra med en eller flera fläktkontrollers, så du kan skruva ner effekten när du bara surfar lite mitt i vintern och inte behöver kyleffekten.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=243473

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Jag hade satsat på färre, större fläktar istället för att hålla ner ljudnivån.
Du kan dock givetvis skaffa dig flera adaptrar av typen som länkats ovan och koppla in på flera molex-kontakter från ditt nätaggregat.

Om du ska ha så många fläktar i datorn kanske det kan vara bra med en eller flera fläktkontrollers, så du kan skruva ner effekten när du bara surfar lite mitt i vintern och inte behöver kyleffekten.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=243473

Tänkte endast skaffa 6 st corsair air Hugh performance edition.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är alla fläktar 3-pin? Om inte hur ser jag hur många pin den har i beskrivningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om fläkten är PWM så har den 4 pins, i annat fall 3pin.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Om fläkten är PWM så har den 4 pins, i annat fall 3pin.

Corsair air high performance 120mm är alltså 3-pin?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Corsair air high performance 120mm är alltså 3-pin?

Skickades från m.sweclockers.com

Om det inte står PWM så är den det ja.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Hallå! Ska köpa några corsair fläktar så datorn inte behöver värma hela huset själv. Dock har jag ett litet problem, jag undrar hur man kopplar in 6 fläktar till endast 2 uttag. Finns det splitters eller hur brukar folk göra när de har många fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Lite of topic, men du inser att desto bättre kylning du har i datorn desto varmare kommer det att bli i huset? Då det du gär är att flytta värmen från datorn till luften. Skulle du ha sämre kylning så skulle huset vara svalare, men datorn varmare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haptic:

Lite of topic, men du inser att desto bättre kylning du har i datorn desto varmare kommer det att bli i huset? Då det du gär är att flytta värmen från datorn till luften. Skulle du ha sämre kylning så skulle huset vara svalare, men datorn varmare.

Temperaturskillnaden i huset kommer vara obefintlig om datorn är igång någon timme.

Poängen man kan göra är att datorn värmer rummet med samma effekt oavsett om den har många fläktar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Lite of topic, men du inser att desto bättre kylning du har i datorn desto varmare kommer det att bli i huset? Då det du gär är att flytta värmen från datorn till luften. Skulle du ha sämre kylning så skulle huset vara svalare, men datorn varmare.

Det stämmer väl ändå inte. De gör så komponenterna inte kommer upp i samma temperatur som utan fläktar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CIocker:

Det stämmer väl ändå inte. De gör så komponenterna inte kommer upp i samma temperatur som utan fläktar...

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer visst. Om din processor avger 50W värme kommer den alltid göra det. Oavsett vilken kylare du använder. Med en bättre kylare kan du leda bort värmen vid en lägre temperaturskillnad, då kyleffekten blir större vid hög temperaturskillnad. All effekt din dator drar ur väggen är värme, precis som ett element, fast det händer mer roliga saker på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Om det inte står PWM så är den det ja.

Hittar det inte så hoppas det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det stämmer visst. Om din processor avger 50W värme kommer den alltid göra det. Oavsett vilken kylare du använder. Med en bättre kylare kan du leda bort värmen vid en lägre temperaturskillnad, då kyleffekten blir större vid hög temperaturskillnad. All effekt din dator drar ur väggen är värme, precis som ett element, fast det händer mer roliga saker på vägen.

Temperatur*****

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CIocker:

Temperatur*****

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med det? Det är irrelevant vilken temperatur något har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Vad menar du med det? Det är irrelevant vilken temperatur något har.

Rättade mig själv. Tycker att vi ska hålla oss till topic nu, vi är trots allt ej på pluggakuten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Rättade mig själv. Tycker att vi ska hålla oss till topic nu, vi är trots allt ej på pluggakuten.

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste ju inse TS att om din dator sopar i sig 400W, så kommer 399W gå ut i luften oavsett av mängden fläktar du har. Fläktar är inga magiska ting som gör luften kallare, dom flyttar bara luften med statiskt tryck. Ditt rum kommer ej bli kallare av mer fläktar. Det är en AC du söker efter om du önskar det blev kallare på ditt rum

Svordom raderad, se trivselregler §1
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Temperaturskillnaden i huset kommer vara obefintlig om datorn är igång någon timme.

Poängen man kan göra är att datorn värmer rummet med samma effekt oavsett om den har många fläktar eller inte.

Nästa poäng blir att om TS dator throttlar så utvecklar den mindre värme. Men ett ~1,4*10^-22 grader varmare rum är nog att föredra då.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Du måste ju inse TS att om din dator sopar i sig 400W, så kommer 399W gå ut i luften oavsett av mängden fläktar du har. Fläktar är inga magiska ting som gör luften kallare, dom flyttar bara luften med statiskt tryck. Ditt rum kommer ej bli kallare av mer fläktar. Det är en AC du söker efter om du önskar det blev kallare på ditt rum

Tycker du verkligen att det jag sade från första början var något seriöst att ta upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Svordom/otrevlighet raderad, se trivselregler §1
Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Tycker du verkligen att det jag sade från första början var något seriöst att ta upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, eftersom att du hade grovt fel och ska köpa fläktar till en sak som du inte ens har nytta av. Datorn kommer bara låta mer och INTE avge mindre värme. Kommer snarare sprida värmen mer i rummet. Sen verkar du ha någonting väldigt anti emot att antingen lära dig eller ha fel. Du måste kunna acceptera bådadera.

Redigerat citat pga §1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Ja, eftersom att du hade grovt fel och ska köpa fläktar till en sak som du inte ens har nytta av. Datorn kommer bara låta mer och INTE avge mindre värme. Kommer snarare sprida värmen mer i rummet. Sen verkar du ha någonting väldigt anti emot att antingen lära dig eller ha fel. Du måste kunna acceptera bådadera.

Du tog det alltså på fullaste allvar om jag ska tolka det. Jag hade fel och killbom förklarade för mig... Du vara bara den otrevliga db:n som kommer efter och bekräftar.

Vad är det man har när man är anti någonting?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Noterade du hur hans inledning var? -.-

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men det han försöker säga är att fläktens funktion inte är att kyla på sättet som ett kylelement.
Utan fläkten flyttar bara den varma luften i din dator ut i ditt rum.
Det finns två sätt för dig att minska värmen. Det första är att underklocka din processor och ditt grafikkort, vilket gör att du kan minska volten och därmed även värmen dessa producerar.
Dock är det nog knappast det du önskar då iallafall jag, alltid vill ha en så snabb dator som möjligt.
Det andra alternativet är att du försöker frakta bort värmen från ditt rum.
Du kan t.ex ställa en golvfläkt som blåser varmluften till annat område, men detta har jag själv testat och tro mig, det är inte så effektivt som man tror. Däremot kan du installera en ventilationstrumma med fläkt inuti. Detta borde jobba betydligt effektivare. Det är ju inte alltid så gött att öppna fönster sommartid pga mygg knott och andra plågoris men det är iallafall vad jag brukar göra.
Fast då har jag beväpnat mig först.:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jo, men det han försöker säga är att fläktens funktion inte är att kyla på sättet som ett kylelement.
Utan fläkten flyttar bara den varma luften i din dator ut i ditt rum.
Det finns två sätt för dig att minska värmen. Det första är att underklocka din processor och ditt grafikkort, vilket gör att du kan minska volten och därmed även värmen dessa producerar.
Dock är det nog knappast det du önskar då iallafall jag, alltid vill ha en så snabb dator som möjligt.
Det andra alternativet är att du försöker frakta bort värmen från ditt rum.
Du kan t.ex ställa en golvfläkt som blåser varmluften till annat område, men detta har jag själv testat och tro mig, det är inte så effektivt som man tror. Däremot kan du installera en ventilationstrumma med fläkt inuti. Detta borde jobba betydligt effektivare. Det är ju inte alltid så gött att öppna fönster sommartid pga mygg knott och andra plågoris men det är iallafall vad jag brukar göra.
Fast då har jag beväpnat mig först.:D

Ja men det fick jag ju förklarat förut.. Min dator står precis vid dörren och utblåset är på baksidan så det är väl som att blåsa ut den varma luften om jag har tillräckligt med rpm även om det inte var något seriöst och genomtänkt som jag sade.

Vissa här kan ju onekligen ha kul om man kommer hit för att vara allmänt otrevlig..
Är här för att få hjälp inte för att diskutera i detta sammanhang.
Skickades från m.sweclockers.com