Min dator startar i 1 sekund och stänger sedan av sig, och repeterar processen.

Permalänk
Medlem

Min dator startar i 1 sekund och stänger sedan av sig, och repeterar processen.

Hej, jag köpte en dator för cirka 1,5 vecka sedan. En kompis hjälpte mig bygga den då jag inte är särskilt bra på datorer. Jag har alltid haft det här problemet att den startat i 1 sekund sedan stängt av sig, sedan startat igen av sig själv i 1 sekund och stängt av sig, och gått så tills man stäng av strömmen.. Men den har alltid gått igång när jag blåst lite i datorn eller bara flyttat den typ. Dock idag när jag skulle starta den startar den inte alls.

Jag försökte starta utan grafikkort, utan ram osv. Tillslut testade jag att starta utan allt inklusive processorn. Och då startade datorn (Den funkade inte när BARA processorn var i) så det måste ju vara fel på processorn på något sätt? Är det kylningen eller? Ja jag vet inte.. Skulle vara jättetacksam för svar!!
Förlåt om det är dåligt skrivet, om det är något ni inte förstår så fråga bara

Permalänk
Avstängd

Låter precis som när moderkortsdistanser inte är där.

Moderkortet är inte direkt skruvat i chassit?

Permalänk
Medlem

SweFox, jo det är det men det är inte iskruvat med dom gula skruvarna (googlade på moderkortdistanser och jag antar att det är dom?)
Somsagt jag har väldigt dålig koll på det här med datorer och min kompis gjorde i princip allt jobb, iomed att moderkortet sitter med andra skruvar (som medföljde) betyder det att moderkortet kan ha blivit skadad eller något liknande? Eller kan jag bara byta och skruva med moderkortdistanserna och det kommer fungera?

tack för snabbt svar förresten.

Permalänk

Jag tycker att det låter som att nätaggregatet är felaktigt och inte orkar med. När du minskade belastningen genom att ta bort extrautrystning så orkade det starta upp datorn.

Vad är det för märke och modell på det, och hur gammalt är det?

Permalänk
Hedersmedlem

SweFox gissade rätt! Har du tur så har moderkortet klarat sig men skruva direkt dit moderkortsdistanserna, ska alltså skruvas i lådan, sedan moderkort, sedan vanliga skruvar. Bara där det finns hål i moderkortet, inte på fler ställen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

http://gyazo.com/42c13a0c5b4e7966d1a63d0adf148bec
Det här är det jag köpte Obligatorisk. Allt är nytt och fräscht så borde verkligen inte vara några problem!

Men ja det som SweFox säger låter mycket troligt, tack så mycket MultiMan!

Permalänk
Medlem

Varför ett Z97 moderkort med en 4770k processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baberiba:

Hej, jag köpte en dator för cirka 1,5 vecka sedan. En kompis hjälpte mig bygga den då jag inte är särskilt bra på datorer. Jag har alltid haft det här problemet att den startat i 1 sekund sedan stängt av sig, sedan startat igen av sig själv i 1 sekund och stängt av sig, och gått så tills man stäng av strömmen.. Men den har alltid gått igång när jag blåst lite i datorn eller bara flyttat den typ. Dock idag när jag skulle starta den startar den inte alls.

Jag försökte starta utan grafikkort, utan ram osv. Tillslut testade jag att starta utan allt inklusive processorn. Och då startade datorn (Den funkade inte när BARA processorn var i) så det måste ju vara fel på processorn på något sätt? Är det kylningen eller? Ja jag vet inte.. Skulle vara jättetacksam för svar!!
Förlåt om det är dåligt skrivet, om det är något ni inte förstår så fråga bara

Jag har precis samma problem!
Fick detta efter att jag satte in en ny HDD och blåste rent med en tryckluftsburk?!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hade det här problemet när jag råkat böja några pins i processorsockeln. Tappade processorn lite klumpigt när jag skulle sätta dit den, och pinsen på 1150-sockeln böjer sig extremt lätt. Tog fram förstoringsglas och en vass syl för att böja till dom, gick fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Hade det här problemet när jag råkat böja några pins i processorsockeln. Tappade processorn lite klumpigt när jag skulle sätta dit den, och pinsen på 1150-sockeln böjer sig extremt lätt. Tog fram förstoringsglas och en vass syl för att böja till dom, gick fint.

Men jag har inte rört min cpu.
Det jag har gjort är att blåst rent datonr med tryckluft och bytt hdd.
Vad tror du kan ha påverkats?
Varje gång jag startar datorn nu så slås den på. Stängs av efter 1 sekund och startar sedan igen normalt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Men jag har inte rört min cpu.
Det jag har gjort är att blåst rent datonr med tryckluft och bytt hdd.
Vad tror du kan ha påverkats?
Varje gång jag startar datorn nu så slås den på. Stängs av efter 1 sekund och startar sedan igen normalt.

Jag svarade på trådskaparens problem, som inte är samma som du har.

Tyvärr vet jag inte vad som kan orsaka det beteende du beskriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa att koppla ur startknappen/frontpanelen i chassit och istället starta datorn med den lilla röda "start"-knappen på moderkortet nära RAM-minnena. En kortsluten startknapp (som inte bryter strömmen när man släpper den) leder till den här typen av problem.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera att det var moderkortsdistanserna. Satte i dom nu och datorn funkar fint nu tack för svaren!!
Och Kuzul jag vet inte, bad en kompis som kan datorer bra att bygga ihop en bra dator. Han som valde delarna!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baberiba:

Kan uppdatera att det var moderkortsdistanserna. Satte i dom nu och datorn funkar fint nu tack för svaren!!
Och Kuzul jag vet inte, bad en kompis som kan datorer bra att bygga ihop en bra dator. Han som valde delarna!

Kul att höra :D!