Permalänk
Medlem

Support: Digitalkanaler i ny TV

Har letat en vettig förklaring till vad katten som är problemet.

Köpt en ny TV och försöker få igång digitalTV från Boxer, det fungerar i gamla TVn men kan ej få igång kodade digitalkanalerna i nya tv:n.
Boxers egna CI+ modul och kort fungerar i gamla TVn.

Dock fungerar kanalen "sjuan" i nya TVn, och den är väl kodad? 1an 2an och 4an fungerar såklart också.

Har 100%-igt kollat att modul och kort sitter rätt i TVn (lyst ner i hålet för att se vart L-formen på modulen skall vara).
TVn kan kommunicera med modulen, man kan göra språkinställningar, sätta pin-kod och sånt.

Lite intressant runt om: Jag kör via lägenhetens kabel-TV där hyresvärden har ett avtal med canal digital. Det borde egentligen betyda att jag måste ha en egen "luft-antenn". Men hur fasen fungerar det då i gamla TVn? Och varför fungerar "sjuan"?

Gamla TVn har inte någon separation mellan digitala och analoga kanaler som den nya har. Men jag kan fortfarande se betalkanalerna (cmore bl.a.) på gamla TVn tack vare modulen och boxerkortet.

Blir lite knäpp på det hela, någon som har en möjlig förklaring?
Boxer själva säger att jag ska skaffa egen antenn. Inte så dyrt så det blir väl det, men jag vill fortfarande veta varför det fungerar i gamla TVn

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det inte är analoga kanaler du tar emot på gamla teven då? testat den utan kortet för att se? Och är du säker på att den där modulen fungerar med nya teven? efrtersom det verkar som att den är gammnal?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tack för ett så snabbt svar.

Jag måste säga att jag inte är 100%ig att det inte är analoga på gamla... jag slutleder mig mer fram till att dom inte kan sända cmore sports gratis i kabel-TVn som finns i lägenheten (hyresvärdens grundutbud via canaldigital). Jag får framför allt inte fram cmore sports i nya tvn när jag väljer att visa analoga kanalerna.
Men bra idé att testa gamla TVn utan modulen, har jag faktiskt inte gjort.

Modulen är också sprillans, som försäljaren checkade av mot TVn i hans dator. Och både gamla och nya modulen fungerar i gamla TVn... Gamla modulen klarar inte HD-kanaler medan nya kan det.

O jag blir fortfarande grymt störd på att "sjuan" fungerar i nya TVn (digitalt).

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Medlem

Vad för TV är det, och är den boxergodkänd?

Får du in 7an på nya TVn utan CI-modul och kort så ingår den i basutbudet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tja Hardware guy.

Javisst är den boxergodkänd, hittar den på deras lista som uppdaterades 14:e juni. 7an fungerar inte utan ci-modulen och det är just den satans sjuan som jag inte kan klura ut varför den fungerar.

Jag kommer lösa problemet ändå genom att skaffa en antenn... utan detta är bara min envishet för att klura ut vad det handlar om

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Medlem

När man talar om kabelTV är det vanligtvis återutsändning av kanaler man menar, och då har man ingen kontakt med marksända digitalkanaler. Har en kompis som bor i hyrelägenhet, där kabelTVn bara än en centralantenn (kanske fria kanalerna återutsänds analogt, minns ej riktigt). De får själv skaffa digitalbox och ev. boxer-abonnemang för extra kanaler. Jag gissar att du har något liknande i ditt hem.

Vad säger TVn om signal-styrka och -kvalitén? Kan den nya TVn ha lägre känslighet och signalen inte riktigt räcker till? Frekvenstabeller finns på http://www.teracom.se/Sandarinformation/Frekvenstabeller/

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det finns inte någon synlig centralantenn på huset utan hyresvärden har ett avtal med canaldigital samt två andra... (minns ej vilka).
Hyresvärden har tyvärr semester på hela kontoret så jag kan inte få reda på vad det ligger i kåken (eller vilka avtal dom har). Huset är sprillas nytt så jag är förvånad över att det ens finns koaxialkablar i väggen.

Ja jag är helt inne på att jag måste fixa en egen antenn för att få boxer att fungera, jag är bara satans nyfiken på varför i hela världen det fungerar i gamla TVn, och varför sjuan fungerar på nya.

Enda logiska jag kan komma på är att det för tillfället är en miss i avkodningen till sjuan från canal-digital. Och att gamla TVn på något jäkla sätt får in boxers sändningar genom filter från canal-digital o att på nya TVn fungerar canaldigitals filter.

Ett tips jag hittade hos någon kabel-TV-leverantör nere i Skåne, där dom skrev att man skall ställa in TVn som om den befann sig i Finland, då kunde man eventuellt komma runt leverantörs-spärrar. Kan ju vara värt att testa om någon annan läser denna tråd. Har ej kommit hem och testat själv.
Någon som har kunskap kring varför det skall lösa någonting?

Tack för länken förresten, den får jag nytta av ikväll när antennen monteras upp

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |