Problem med i5-4690k + Gigabyte ga-z87x-oc

Permalänk
Medlem

Problem med i5-4690k + Gigabyte ga-z87x-oc

Hej Sweclockers! Efter många timmars läsande här så tvingas jag nu till en egen tråd...

Köpte i förra veckan en i5 4690k, Gigabyte GA-Z87X-OC samt nya minnen.
Monteringen av allt gick smidigt men vid uppstart så hoppar endast fläktar igång under ca. 3-4 sekunder för att sedan starta om och upprepas...
Det enda som gjort någon skillnad var att avaktivera Dual bios och istället endast använda en, då hoppar fläktarna igång utan att datorn konstant rebootar men fortfarande ingen videosignal ut...

Efter en del surfande så kunde ja konstatera att processorn endast fungerar om firmwaren till bios är minst version F8...

Nu till frågorna..
- Kan jag på något sätt få reda på vilken version av bios som jag har i mitt moderkort?
- Tycker ni att detta känns som en möjlig orsak till mitt problem eller ska jag tänka i andra banor?

Länkar komponenterna i fråga här under:
CPU: http://www.dustinhome.se/product/5010791975/intel-core-i5-469...
Moderkort: http://www.dustinhome.se/product/5010743661/gigabyte-ga-z87x-...
Minnen: http://www.dustinhome.se/product/5010665870/kingston-8gb-2400...

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du kan se vad du har för version mha ett program, CPU-Z.

Ladda ner, installera, öppna, klicka på fliken mainboard.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Skrivet av kiim:

Du kan se vad du har för version mha ett program, CPU-Z.

Ladda ner, installera, öppna, klicka på fliken mainboard.

Det vore bra om han fick igång den först innan han laddar ner cpuz.:(

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kiim:

Du kan se vad du har för version mha ett program, CPU-Z.

Ladda ner, installera, öppna, klicka på fliken mainboard.

Kan bli svårt om han inte kommer in i windows

Till TS: Har du precis köpt alla delarna eller hade du moderkortet innan? Dock känns det som det är just bios:en som knasar. Har du ingen CPU du kan ha och flasha mobot till senaste bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Det vore bra om han fick igång den först innan han laddar ner cpuz.:(

Skrivet av Jalle64:

Kan bli svårt om han inte kommer in i windows

Till TS: Har du precis köpt alla delarna eller hade du moderkortet innan? Dock känns det som det är just bios:en som knasar. Har du ingen CPU du kan ha och flasha mobot till senaste bios?

Oj, så fel de kan bli ibland. Läste lite för snabbt och missade lite. Sorry!

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kan bli svårt om han inte kommer in i windows

Till TS: Har du precis köpt alla delarna eller hade du moderkortet innan? Dock känns det som det är just bios:en som knasar. Har du ingen CPU du kan ha och flasha mobot till senaste bios?

Alla delar är nyköpta så har tyvärr ingen annan processor med lga 1150 socketen.. Börjar kännas som att enda utvägen är just att försöka få tag på en billig skrutt cpu me samma socket för att enbart flasha om bios.. Men känns som en tråkig utgift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sn8z:

Alla delar är nyköpta så har tyvärr ingen annan processor med lga 1150 socketen.. Börjar kännas som att enda utvägen är just att försöka få tag på en billig skrutt cpu me samma socket för att enbart flasha om bios.. Men känns som en tråkig utgift

Hade samma problem med min polares i7-4790k.. Lämnade in grejerna till inet, de uppdaterade Bios med en i7-4770k sedan funkade allt perfekt.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Hade samma problem med min polares i7-4790k.. Lämnade in grejerna till inet, de uppdaterade Bios med en i7-4770k sedan funkade allt perfekt.

Okey, skönt å höra att ja är på rätt spår då iaf
Då kvarstår ju frågan om ja ska höra me dustin om de är sugna på att hjälpa mig eller om de blir till att klicka hem en cpu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sn8z:

Okey, skönt å höra att ja är på rätt spår då iaf
Då kvarstår ju frågan om ja ska höra me dustin om de är sugna på att hjälpa mig eller om de blir till att klicka hem en cpu..

Bor du nära inet kan dom göra det för 150kr och då lämnar du in Mobo cpu och ram (tog 1 dag för mig då jag köpte de hos dom) men annars är de upp till 10 arbets dagar de har på sig

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av Sn8z:

Hej Sweclockers! Efter många timmars läsande här så tvingas jag nu till en egen tråd...

Köpte i förra veckan en i5 4690k, Gigabyte GA-Z87X-OC samt nya minnen.
Monteringen av allt gick smidigt men vid uppstart så hoppar endast fläktar igång under ca. 3-4 sekunder för att sedan starta om och upprepas...
Det enda som gjort någon skillnad var att avaktivera Dual bios och istället endast använda en, då hoppar fläktarna igång utan att datorn konstant rebootar men fortfarande ingen videosignal ut...

Efter en del surfande så kunde ja konstatera att processorn endast fungerar om firmwaren till bios är minst version F8...

Nu till frågorna..
- Kan jag på något sätt få reda på vilken version av bios som jag har i mitt moderkort?
- Tycker ni att detta känns som en möjlig orsak till mitt problem eller ska jag tänka i andra banor?

Länkar komponenterna i fråga här under:
CPU: http://www.dustinhome.se/product/5010791975/intel-core-i5-469...
Moderkort: http://www.dustinhome.se/product/5010743661/gigabyte-ga-z87x-...
Minnen: http://www.dustinhome.se/product/5010665870/kingston-8gb-2400...

Tack på förhand

Kommer du in i BIOS? Kan du se vilken version du har där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rilleman3:

Kommer du in i BIOS? Kan du se vilken version du har där?

Nope, kommer inte in i Bios

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nu en i5 4670k påväg från Komplett, hoppas att det ska fungera bättre att boota me den.
Återkommer om någon dag när ja hunnit testa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sn8z:

Har nu en i5 4670k påväg från Komplett, hoppas att det ska fungera bättre att boota me den.
Återkommer om någon dag när ja hunnit testa

Skickades från m.sweclockers.com

Om enda syftet med den processorn är att boota för att uppgradera bios så skulle jag rekommendera den här istället http://www.prisjakt.nu/product.php?p=2424416 ganska mycket billigare för samma resultat..

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Inaktiv

Köp ett moderkort med z97 chipset, funkar bättre till den cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Om enda syftet med den processorn är att boota för att uppgradera bios så skulle jag rekommendera den här istället http://www.prisjakt.nu/product.php?p=2424416 ganska mycket billigare för samma resultat..

Det är jag medveten om Men det är egentligen min bror som köpt 4670k, dels för att hjälpa mig men framförallt för att han själv ska bygga nytt.. Dock köpte han sig ett z97 mobo så det kan bli så att vi byter cpu me varandra då skillnaden i pris inte är särskilt stor

Men tack iaf!

Permalänk
Medlem

Update!

4670k processorn funkade klockrent och efter uppstart så kunde jag se att det var en för gammal version av BIOS som orsakade problemet med 4690k.
För att kunna använda en Haswell Refresh processor så krävdes åtminstone version F8 men versionen som var original var endast F6... Känns som en lätt miss att göra framförallt då det sällan står vilken BIOS som finns på ett moderkort då du köper det
Problemet är nu ur världen och jag tackar för alla kloka råd och tips
Nu kan bygget fortsätta!!