Permalänk

Uppgradering cpu/mobo...

Går i tankarna på en ev. uppgradering...

Sitter i dagsläget på en i5 750 som nu har några år på nacken.
Dock så är jag inte så insatt på vad som hänt på processormarknaden sedan jag köpte min nuvarande setup....dvs. de senaste 5 åren

Sitter för det mesta med PS och Videoredigering i Premiere/Sony Vegas och redigerar en hel del hd-material.
Tanken framöver är även att redigera i 4k framöver.

Spelar och en del och då främst BF.

Men i och med att jag mestadels håller på med redigering så kanske en i7:a skulle komma väl till pass för dessa ändamål?

Har kikat runt lite och hittat dessa komponenter:

*i7 4790K
*Asus MAXIMUS VI HERO

Kylare har jag redan som passar samt DDR3-minnen.

Ja, ni ser min nuvarande setup i sign.

Så...är det värt att uppgradera dessa komponenter? Vill främst ha en prestandaboost när det kommer till redigeringen av video.
Men även kanske lite bättre komponenter som drar nytta av ett ev. framtida inköp av ytterligare ett 290x.

Alla tips/råd/förlag uppskattas!

mvh

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

När du ändå ska köpa nytt, köp inget mob med Z87 chipsetet på, köp istället ett kort med Z97.
Dvs, i ditt fal ska du istället köpa MAXIMUS VII HERO.
Detta råd är särskilt viktigt eftersom du hade tänkt sig att köpa en I7-4790K processor.

Permalänk

Ah ja där ser man...

Ja då får jag rikta in mig på det

Men frågan är...ger detta någon märkbar prestandaboost jämfört med mitt nuvarande system?

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk

Kör med Hero VII + 4790K, funkar kalasbra

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Ah ja där ser man...

Ja då får jag rikta in mig på det

Men frågan är...ger detta någon märkbar prestandaboost jämfört med mitt nuvarande system?

En 4790k från din nuvarande processor, ja. Förvänta dig bra boost i videorendering och liknande. I spel, bättre prestanda ja, men inte stor.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Ok det låter ju bra!

Då är jag kanske inne på rätt väg...

Var som sagt 5 år sedan jag var ute och kikade på marknaden så jag har ingen större koll idag...

Så jag uppskattar era snabba och hjälpande svar!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III