Permalänk

Kan man Un-delida en CPU?

Nu kanske det inte heter un-delida eller Odelidda men hoppas ni fattar vad jag menar. Jag undrar för att det finns plötsligt väldigt många begagnade processorer på tex tradera 4670k etc

Och min konspiratoriska hjärna tänker då direkt att man säljer dem för att de inte var bra?

eller är det vanligt att man väljer att uppgradera med så lite som från en 4670K till en 4690K?

Permalänk

Varför behöver de vara delidade bara för att de säljs begagnade? Man behöver ju inte delida dem för att veta hur bra de klockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Nu kanske det inte heter un-delida eller Odelidda men hoppas ni fattar vad jag menar. Jag undrar för att det finns plötsligt väldigt många begagnade processorer på tex tradera 4670k etc

Och min konspiratoriska hjärna tänker då direkt att man säljer dem för att de inte var bra?

eller är det vanligt att man väljer att uppgradera med så lite som från en 4670K till en 4690K?

Ehh va? Vet du ens vad delid är? Det har sålts ganska bra med Devil's Canyon och eftersom det helt plötsligt finns så många andrahands tillgängliga så är det helt enkelt folk som uppgraderar. Vare sig du köper andrahand eller från butik är det ändå lotto.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Går nog göra någon dålig relid eller vad man ska kalla det men det märks nog ganska snabbt annars gissar jag att många gått till devil's canyon därav många begagnade på marknaden.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Skrivet av guineapig:

Nu kanske det inte heter un-delida eller Odelidda men hoppas ni fattar vad jag menar. Jag undrar för att det finns plötsligt väldigt många begagnade processorer på tex tradera 4670k etc

Och min konspiratoriska hjärna tänker då direkt att man säljer dem för att de inte var bra?

eller är det vanligt att man väljer att uppgradera med så lite som från en 4670K till en 4690K?

Svar ja det är bara att sätta på ihs igen.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Ehh va? Vet du ens vad delid är? Det har sålts ganska bra med Devil's Canyon och eftersom det helt plötsligt finns så många andrahands tillgängliga så är det helt enkelt folk som uppgraderar. Vare sig du köper andrahand eller från butik är det ändå lotto.

Jo jag vet vad delid är, det är därför jag undrar om folk gör en fuling och sätter tillbaka locket och säljer de "som nya" på tradera. Funderade på att köpa begagnat men vill inte ha en där locket varit av. Hur kan man se det? går det på ett foto?

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Svar ja det är bara att sätta på ihs igen.

Tack , enkelt bra svar

Permalänk

Varför inte köpa en delidad cpu då får du enligt min mening en bättre cpu som är svalare och kommer att klocka högre. Jag skulle hellre köpa en delidad än o delidad om möjligheten fanns.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Svar ja det är bara att sätta på ihs igen.

Hmm, trodde man skulle behöva vidta speciella åtgärder för att få bra värmeöverföring mellan ihs och chip efter en delid, inte att det bara var att smacka på ihs igen.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Devildoll:

Hmm, trodde man skulle behöva vidta speciella åtgärder för att få bra värmeöverföring mellan ihs och chip efter en delid, inte att det bara var att smacka på ihs igen.

Av med IHS, rensa gamla kylpasta och limmet, sätt processorn i sockeln, lägg på ny kylpasta på kärnan, sätt på IHSen, spänn åt sockeln som vanligt, färdig.

Svårt att fakea när den delas.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

Hmm, trodde man skulle behöva vidta speciella åtgärder för att få bra värmeöverföring mellan ihs och chip efter en delid, inte att det bara var att smacka på ihs igen.

Självklart ska det vara pasta i mellan ihs o kärnan.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunner357:

Varför inte köpa en delidad cpu då får du enligt min mening en bättre cpu som är svalare och kommer att klocka högre. Jag skulle hellre köpa en delidad än o delidad om möjligheten fanns.

Så du köper hellre en begagnad cpu utan garanti mot en som har det orginal från butik?Jösses:(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Så du köper hellre en begagnad cpu utan garanti mot en som har det orginal från butik?Jösses:(

Om jag skulle köpa en delidad cpu så vill jag självklart veta/testa den först att den funkar innan köp. Men det bästa av allt är att det blir billigare att köpa en delidad än ny. Jösses hur tänker du där.

Jag har själv sålt min delidade 4770k+Hero z87 mobo lämnade garanti till köpare att cpu funkar + att han fick en vecka på sig att testa sakerna och om han inte var nöjd så fick han pengarna tillbaka.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunner357:

Om jag skulle köpa en delidad cpu så vill jag självklart veta/testa den först att den funkar innan köp. Men det bästa av allt är att det blir billigare att köpa en delidad än ny. Jösses hur tänker du där.

Klart det blir billigare du har ju ingen garanti om du köper en defekt produkt och då står du där med skägget i brevlådan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Klart det blir billigare du har ju ingen garanti om du köper en defekt produkt och då står du där med skägget i brevlådan

Skickades från m.sweclockers.com

visserligen sant, men hur lång garanti har man kvar på en begagnad CPU? i bästa fall ett år.
Kör själv utan IHS och skulle föredra att betala lite extra för att slippa slå av IHS:en med hammare. kan även tänka mig att betala mer om det är ett chip som överklockas bra.

Slog av IHS:en en dag efter jag fick chippet från butik, funkar skitbra!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Nu kanske det inte heter un-delida eller Odelidda men hoppas ni fattar vad jag menar. Jag undrar för att det finns plötsligt väldigt många begagnade processorer på tex tradera 4670k etc

Och min konspiratoriska hjärna tänker då direkt att man säljer dem för att de inte var bra?

eller är det vanligt att man väljer att uppgradera med så lite som från en 4670K till en 4690K?

Ring på en annons och fråga om den är deliddad, säg även att det är ett plus då du ändå tänkt göra det. Säger de då att den inte är deliddad är den troligtvis inte deliddad:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

TS ta av foliehatten, är du så osäker som du verkar köp en ny cpu på firma så kan du ju alltid fråga om den är deliddad av dem om du känner dig osäker. Och nej man kan inte odelidda den, däremot kan man återställa den till nära orginalskick men inte göra det ogjort.
Man köper beg hw pga de är billigare och det är alltid en chansning att köpa beg saker det får man ta med i beräkningen, men det finns dock en försäkring på Intel som täcker en cpu även om den är delad IHS och core.
Men i regel så är säljaren vettig har ev referenser så är det inget problem med att köpa beg jag har gjort det sedan början av 2000:talet och ännu inget gått på nån blåsning dock är det inte på swec jag gör merparten av mina affärer och inte tradera heller
Jag antar det har kommit ut flera 4670k pga 4690k har kommit och det är en prisvärd cpu.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk

Jag skulle aldrig sälja en delidad cpu och sälja den som odelidad men det är jag det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Så du köper hellre en begagnad cpu utan garanti mot en som har det orginal från butik?Jösses:(

Det är bara att sätta dit IHS igen så ska garantin gälla så länge man inte skadat cpu när man deliddat.