Efter installation av ny Cpu fryser windows vid skrivbordet

Permalänk

Efter installation av ny Cpu fryser windows vid skrivbordet

Jag har nyligen köpt en Intel Core 2 Quad Q6600 för att erkätta min gamla Intel Pentium D915. Jag installerade den (utan att uppdatera min bios) då jag inte kunnat hitta en bios version från packard bell eller msi. (Moderkort: msi cuba ms-7301) bios version "1.0". Jag kommer till skrivbordet och alla filer och mina start program startar, men efter max 30 sekunder - 1 minute så fryser allt och inget mer händer. Om jag sätter I min gamla processor igen så funkar allt som det ska.

Först och främst så undrar jag vad för sorts problem jag har, men också hur jag ska fixa det.
Sen om det är mitt bios som det är fel på, kan någon skicka en hemsida som man kan lita på där jag kan hitta rätt bios version?

System Specs

Moderkort: Msi Cuba MS-7301
Cpu: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4ghz FSB (Cpukylare är en Hyper TX3 evo från Cooler Master)
Grafikort: Ati radeon x1650 series 256mb
Ram: 3,4gb ddr2 (Vet inte vad dem heter)
Psu/Nätaggregat: Ace 450w (Vet ej modell)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealhelm:

Jag har nyligen köpt en Intel Core 2 Quad Q6600 för att erkätta min gamla Intel Pentium D915. Jag installerade den (utan att uppdatera min bios) då jag inte kunnat hitta en bios version från packard bell eller msi. (Moderkort: msi cuba ms-7301) bios version "1.0". Jag kommer till skrivbordet och alla filer och mina start program startar, men efter max 30 sekunder - 1 minute så fryser allt och inget mer händer. Om jag sätter I min gamla processor igen så funkar allt som det ska.

Först och främst så undrar jag vad för sorts problem jag har, men också hur jag ska fixa det.
Sen om det är mitt bios som det är fel på, kan någon skicka en hemsida som man kan lita på där jag kan hitta rätt bios version?

System Specs

Moderkort: Msi Cuba MS-7301
Cpu: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4ghz FSB (Cpukylare är en Hyper TX3 evo från Cooler Master)
Grafikort: Ati radeon x1650 series 256mb
Ram: 3,4gb ddr2 (Vet inte vad dem heter)
Psu/Nätaggregat: Ace 450w (Vet ej modell)

Har du installerat om Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Om du uppgraderar märkesmoderkort så bör du bara använda cpuer som de sålts med, efter lite sökning på modellen så hävdar en del att den stödjer "Conroe" men inget om att det ska stödja "Kentsfield" men det är dåligt med uppgifter om den här typen av delar eftersom de inte är gjorda för att uppgraderas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Q6600 är baserat på Kentsfield, och det har inte moderkortet support för.
Det skulle nog kunna ha det om det fanns nyare bios, men hittar inget nyare sånt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tack för era snabba svar Uppskattar det verkligen, men vilket moderkort ska jag införskaffa om jag inte har ekonomin till att införskaffa mig en ny Cpu, kan självfallet sälja Q6600 om jag nu måste men annars skulle jag nog kunna köpa ett nytt moderkort men isf måste jag fortfarande ha kvar mitt gamla chassi (Kan inte namnet på datorn, förutom att det är en Packard Bell). Så jag frågar om någon vet ett ställe där jag kan köpa ett moderkort som passar till Cpu'n eller om det är bättre att bara sälja den och gå vidare till nyare komponenter som t.ex en Amd processor, och isf vilket moderkort (notera att det måste var i mAtx format).

//Tack i förväg
mvh Izac

Permalänk
Rekordmedlem

Du får ge dig ut o leta på begmarknaden när det gäller så gamla delar, köpa nytt är ofta så dyrt att moderna delar är billigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej, ska leta runt lite både på begmarknaden t.ex Tradera / Blocket men också på t.ex Inet. Införskaffar mig nog en Amd athlon II x6 1090t black edition av en vän. Letar senare efter ett nytt mAtx moderkort som stödjer den processorn.. Hoppas att jag hittar något, ännu en gång så vill jag tacka för ditt snabba svar, det uppskattas!

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Har du installerat om Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det har jag inte. Men mrqaffe och ggustavsson gav mig lösningen Men tack ändå!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du får ge dig ut o leta på begmarknaden när det gäller så gamla delar, köpa nytt är ofta så dyrt att moderna delar är billigare.

Hittade en Intel E8500 3.16 Ghz på tradera, skulle jag möjligtvis kunna ha den i min dator utan att byta ut moderkortet?

Moderkort:
(Msi cuba MS-7301, bios version 1.0 )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealhelm:

Hittade en Intel E8500 3.16 Ghz på tradera, skulle jag möjligtvis kunna ha den i min dator utan att byta ut moderkortet?

Moderkort:
(Msi cuba MS-7301, bios version 1.0 )

Nej kommer inte fungera, nått nyare än "Conroe" (65 nm) fungerar inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Nej kommer inte fungera, nått nyare än "Conroe" (65 nm) fungerar inte.

Okej, köper nog en helt ny dator istället (i delar), tack för era snabba svar, uppskattas!