Slår snart till på en tv, behöver era synpunkter tack! :D

Permalänk
Medlem

Slår snart till på en tv, behöver era synpunkter tack! :D

Tänkte eventuellt slå till på följande tv:

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=SEC1017&utm_sourc...

Någon som vet något eller vill styra in mig på andra tanker i samma prisklass?

Kommer att se på tv, film samt spela ps4 på den.

Tack på förhand!

Mvh
Kristoffer

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tänkte eventuellt slå till på följande tv:

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=SEC1017&utm_sourc...

Någon som vet något eller vill styra in mig på andra tanker i samma prisklass?

Kommer att se på tv, film samt spela ps4 på den.

Tack på förhand!

Mvh
Kristoffer

jag skulle vänta på oled

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk

Panasonic gör bra hårdvara men de suger när det kommer till Smart funktioner så om det är viktigt för dig skulle jag välja en annan tillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

jag skulle vänta på oled

Förklara gärna närmare. Kommer dessa snart? Kommer de ligga lika lågt i pris? (betvivlar jag )

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Panasonic gör bra hårdvara men de suger när det kommer till Smart funktioner så om det är viktigt för dig skulle jag välja en annan tillverkare

Bryr mig inte ett dugg om sådant eftersom jag har en liten htpc kopplad till tv:n

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tänkte eventuellt slå till på följande tv:

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=SEC1017&utm_sourc...

Någon som vet något eller vill styra in mig på andra tanker i samma prisklass?

Kommer att se på tv, film samt spela ps4 på den.

Tack på förhand!

Mvh
Kristoffer

Slå till på denna istället, den är fan så mycket bättre.
Dels slipper du plastbilden, och sedan är det din sista chans att köpa en riktig TV innan dom försvinner.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Bryr mig inte ett dugg om sådant eftersom jag har en liten htpc kopplad till tv:n

Då blir du nog nöjd.

Visa signatur

[ASUS M4A89GTD PRO][AMD Phenom II X6 1090T @ 3.2GHZ][Corsair TX750w][ASUS R9 290x DirectCU II][16GB Corsair XMS3 @ 1600MHZ][Win7 64-bit] GamersGate

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om Philips ambilight, sjukt fräckt och verkligen något jag saknar hos andra tillverkare efter att ha vant mig. Hittade själv en 46" i 8000 serien med ambilight XL för 8500 kr på elgiganten (f.d. demoex). Riktigt bra bild, dock är såklart smart tv funktionerna riktigt kassa, precis som på alla andra tv apparater ^^

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Slå till på denna istället, den är fan så mycket bättre.
Dels slipper du plastbilden, och sedan är det din sista chans att köpa en riktig TV innan dom försvinner.

Vet att bilden på många plasma-apparater är riktigt bra, men jag gillar inte oljudet. Har två kompisar med sådana och de låter väldigt mycket. Jag har stört mig fördärvad på något sånt :/

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av musarn:

Jag kan tipsa om Philips ambilight, sjukt fräckt och verkligen något jag saknar hos andra tillverkare efter att ha vant mig. Hittade själv en 46" i 8000 serien med ambilight XL för 8500 kr på elgiganten (f.d. demoex). Riktigt bra bild, dock är såklart smart tv funktionerna riktigt kassa, precis som på alla andra tv apparater ^^

Mm gillar också den funktionen. Har dock fått känslan av att Philips mera budgetvänliga varianter inte får speciellt bra omdöme alls i tester osv, eller är jag helt fel på det?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Mm gillar också den funktionen. Har dock fått känslan av att Philips mera budgetvänliga varianter inte får speciellt bra omdöme alls i tester osv, eller är jag helt fel på det?

Jag lyckades som sagt hitta "förra årets" modell vilken sjunkit från sådär 18-20k till då 8,5k som jag fick den för. Kan därför dessvärre inte uttala mig om de lägre serierna, men serienumret på modellen brukar vara en tydlig riktlinje då de går från 5000 till 9000 eller liknande om jag inte misstar mig ^^
Kolla runt lite i butikerna vetja, de brukar kunna rea ut de rätt väl. Search and you shall find!

EDIT: Ett annat smart tips jag fick av en säljare av tv var att ju fler tum, desto mer får du göra dig beredd att hosta upp med då bildkvaliteten är avsevärt sämre på billiga tv apparater med hög tum exempelvis. Om jag inte missminner mig så var det något i stil med att en 42-46 tum bör hamna kring 5000-8000 kr medan de över 50 tum rekommenderas 7000 kr och uppåt!

Min erfarenhet är för övrigt att själva gränssnittet (smart-tv, inställningar osv) funkar bäst om du väljer Samsung medan de andra märkena har andra fördelar så som då philips ambilight t.ex.

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vet att bilden på många plasma-apparater är riktigt bra, men jag gillar inte oljudet. Har två kompisar med sådana och de låter väldigt mycket. Jag har stört mig fördärvad på något sånt :/

Hur gamla är deras TV-apparater?
Min Panasonic TX-P50VT20E låter bara om du står med huvudet bakom TV´n men det är nog inte så många som kollar på TV på det sättet.:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hur gamla är deras TV-apparater?
Min Panasonic TX-P50VT20E låter bara om du står med huvudet bakom TV´n men det är nog inte så många som kollar på TV på det sättet.:D

Vet inte exakt hur gamla deras är

Men om man ska chansa på en plasma, vad tror du om denna i så fall?

http://www.siba.se/product/17135003/lg-50pn650t-50-plasma-tv-...

Sjukt billig?

Bryr mig noll om smartfunktioner osv.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Förklara gärna närmare. Kommer dessa snart? Kommer de ligga lika lågt i pris? (betvivlar jag )

Med tanke på att den enda OLED-TVn på den svenska marknaden (?) är en 55" för 30 000 kr så tror jag du får vänta ett tag i så fall.
I din prisklass får du nog inte så mycket bättre TV skulle jag tro.

Skrivet av Lifooz:

Slå till på denna istället, den är fan så mycket bättre.
Dels slipper du plastbilden, och sedan är det din sista chans att köpa en riktig TV innan dom försvinner.

Men bilden på LGs billiga Plasmor får vissas LCDer att se fantastiska ut i jämförelse. Läser man recensionen så stor det:

Citat:

Cons:

  • Washed out picture

  • Poor contrast

  • Lacklustre black levels

Dessa punkter brukar vara Plasmans starka sida. Även om Plasma rent generellt kopplas ihop med bra bildkvalité så betyder det inte att Plasma är synonym med bra bildkvalité. Dålig rekommendation enligt mig.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Med tanke på att den enda OLED-TVn på den svenska marknaden (?) är en 55" för 30 000 kr så tror jag du får vänta ett tag i så fall.
I din prisklass får du nog inte så mycket bättre TV skulle jag tro.

Men bilden på LGs billiga Plasmor får vissas LCDer att se fantastiska ut i jämförelse. Läser man recensionen så stor det:

Dessa punkter brukar vara Plasmans starka sida. Även om Plasma rent generellt kopplas ihop med bra bildkvalité så betyder det inte att Plasma är synonym med bra bildkvalité. Dålig rekommendation enligt mig.

Tror du att Panasonic-tv:n jag länkade längst upp i tråden är en bra tv då? När jag tittade på prisjakt innan idag låg alla andra på över 7000kr, nu har dock cdon justerat ner sitt pris till samma som Sibas.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Hur gamla är deras TV-apparater?
Min Panasonic TX-P50VT20E låter bara om du står med huvudet bakom TV´n men det är nog inte så många som kollar på TV på det sättet.:D

Har aldrig ens hört att min låter öht, Det är en LG 50pc55 från typ 2007, Morsans Samsung plasma låter inte heller, Vad är det i Plasma apparater som låter?

Oavsett så är det nog inget problem på en nyare plasma skulle jag tro

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tror du att Panasonic-tv:n jag länkade längst upp i tråden är en bra tv då? När jag tittade på prisjakt innan idag låg alla andra på över 7000kr, nu har dock cdon justerat ner sitt pris till samma som Sibas.

Det beror helt och hållet vad du har för krav på bilden. Det är en riktigt bra TV, men är mil ifrån att ha samma bildkvalité som på en Plasma från Panasonic eller Pioneer. Men då var priserna lika långt ifrån varandra också.

HDTVTest.co.uk recension av 42" modellen av samma serie som den du länkade:

-----------------------------

Skrivet av H4nsson:

Har aldrig ens hört att min låter öht, Det är en LG 50pc55 från typ 2007, Morsans Samsung plasma låter inte heller, Vad är det i Plasma apparater som låter?

Oavsett så är det nog inget problem på en nyare plasma skulle jag tro

Jag har för mig att jag läst att det är nätdelen som orsakar ett surrande ljud. Ju ljusare pixlar skärmen visar desto högre spänning behöver nätaggregatet mata ut och desto högre surrande uppstår. Surrandet finns även kvar på Panasonics sista plasmor, som jag råkar vara ägare av. Det är dock inget som stör mig eftersom det är så pass dovt 99% av tiden ändå. Vad som var desto mer störande var fläktarna innan jag fixade en liten "modifiering". Ett surrande ljud som skulle kunna användas till tortyr.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Det beror helt och hållet vad du har för krav på bilden. Det är en riktigt bra TV, men är mil ifrån att ha samma bildkvalité som på en Plasma från Panasonic eller Pioneer. Men då var priserna lika långt ifrån varandra också.

HDTVTest.co.uk recension av 42" modellen av samma serie som den du länkade:

Ser ut som att den fick ganska bra kritik. Sedan är det ju också så att jag idag sitter på en Philips 40 tum LED från när LED var helt nytt och hett. Då kan jag också tillägga att denna var en budgetmodell, så man får väl hoppas att jag får en positiv överraskning med Panasonic tv:n

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vet inte exakt hur gamla deras är

Men om man ska chansa på en plasma, vad tror du om denna i så fall?

http://www.siba.se/product/17135003/lg-50pn650t-50-plasma-tv-...

Sjukt billig?

Bryr mig noll om smartfunktioner osv.

Far min skall köpa sig en sådan, och jag hoppas att den är bra. Jag tror att det är samma panel och att det mest är funktionerna som skiljer dom åt.
Kör på den om du vill ha dig en sista go plasma innan Oled får sitt race.

Skrivet av H4nsson:

Har aldrig ens hört att min låter öht, Det är en LG 50pc55 från typ 2007, Morsans Samsung plasma låter inte heller, Vad är det i Plasma apparater som låter?

Oavsett så är det nog inget problem på en nyare plasma skulle jag tro

Jag TROR att det är nätdelen som gör det, jag är dock inte det minsta säker. Men det enda som låter i min plasma är dom fyra PWM fläktarna som sitter där bak på TV´n.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Det är nätdelen som buzzar speciellt om du hör att ljudet ökar när plasman ska pusha en massa vitt. Tog ett tag för mig att vänja mig vid det där men nu hör jag det inte längre ;). Hjärnan kan lära sig att sålla bort störande oljud. Men det kan väl också fungera tvärtom att man bränner fast dem i hjärnan kan jag tänka mig. Sedan beror det ju lite på hur bra hörsel du har. Undrar hur mycket hundar gillar det dära.

Alla plasmor jag testade i affär då jag gick runt för två år sedan buzzade mer eller mindre.
Panasonics blurayspelare åtminstone fjolårets modeller har ännu värre buzzande. var tvungen skicka tillbaks en BDT310 som buzzade något sinnes i standby. Även min BDT320 vill jag stänga av helt ingen quickstart möjlig tyvärr.

Har inte testat LGn men det är främst Samsungs dyrare modeller och Panasonic ST och uppåt som är riktigt riktigt bra. Men det är oerhört svårt att fixa sämre bild än clouding LCD. Jag har inte sett en kant led LCD med uniform bild även om de givetvis allt som oftast är bättre än cheapskate PC Monitorer. Skam vore annars med tanke på priset. Man får ju lite vad man betalar för men aldrig valuta för pengarna med LCD bildkvalitetsmässigt oavsett paneltyp eller form av bakbelysning.

Har du kollat upp input lag? Vet inte vad du kör för spel på PC och hur kräsen du är med responsen men om det ska liras en del så kan det va intressant att kolla upp.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är nätdelen som buzzar speciellt om du hör att ljudet ökar när plasman ska pusha en massa vitt. Tog ett tag för mig att vänja mig vid det där men nu hör jag det inte längre ;). Hjärnan kan lära sig att sålla bort störande oljud. Men det kan väl också fungera tvärtom att man bränner fast dem i hjärnan kan jag tänka mig. Sedan beror det ju lite på hur bra hörsel du har. Undrar hur mycket hundar gillar det dära.

Alla plasmor jag testade i affär då jag gick runt för två år sedan buzzade mer eller mindre.
Panasonics blurayspelare åtminstone fjolårets modeller har ännu värre buzzande. var tvungen skicka tillbaks en BDT310 som buzzade något sinnes i standby. Även min BDT320 vill jag stänga av helt ingen quickstart möjlig tyvärr.

Har inte testat LGn men det är främst Samsungs dyrare modeller och Panasonic ST och uppåt som är riktigt riktigt bra. Men det är oerhört svårt att fixa sämre bild än clouding LCD. Jag har inte sett en kant led LCD med uniform bild även om de givetvis allt som oftast är bättre än cheapskate PC Monitorer. Skam vore annars med tanke på priset. Man får ju lite vad man betalar för men aldrig valuta för pengarna med LCD bildkvalitetsmässigt oavsett paneltyp eller form av bakbelysning.

Har du kollat upp input lag? Vet inte vad du kör för spel på PC och hur kräsen du är med responsen men om det ska liras en del så kan det va intressant att kolla upp.

På Panasonic LED tv:n jag länkar till längst upp är det 34ms input lag.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tänkte eventuellt slå till på följande tv:

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=SEC1017&utm_sourc...

Någon som vet något eller vill styra in mig på andra tanker i samma prisklass?

Kommer att se på tv, film samt spela ps4 på den.

Tack på förhand!

Mvh
Kristoffer

man brukar säga att man ska gå efter de tre S:en Sony, Samsung och Sharp...

men sedan har vi Panasonic som verkligen vet vad de håller på med

Kan däremot inte rekommendera någon speciell tv för är inte så speciellt insatt, men vi har en Panasonic plasma som inte låter alls! stör mig och otroligt mycket på småsurr och ljud i allmänhet!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Har Sony 55 tum led w905 (2013), suverän bild och jag var en plasmaförespråkare innan. Vansinnigt bra speciellt till ps4 med extremt lågt inputlag. Har sett att 46 tummaren reats ut för 7 lax. Kanske över din budget men en skärm som det är svårt att bli missnöjd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Tackar alla för era inlägg. Kanon att kunna få tips och råd så här!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Kan meddela att Panasonic LED tv:n var fantastisk. Kanonbra bild. Smartfuntionen är bra med lite seg, men som sagt så var det inget jag brydde mig om speciellt mycket ändå

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Kul att du blev nöjd. Jag är emot plasma, så tror att det var bra att du inte köpte en sådan. Hur blank är skärmen i dagsljus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Kul att du blev nöjd. Jag är emot plasma, så tror att det var bra att du inte köpte en sådan. Hur blank är skärmen i dagsljus?

Märker faktiskt nästan inget alls som stör mig i dagsljus.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti