Bahnhof anmäler sig själva för utebliven datalagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Detta är största anledningen till att jag och resten av släkten kör med bahnhof dessutom bäst hastighet / ping med dom får 97/97 på hundralina och 5 i ping på villa fiber. Riktigt nöjd

/

Tomma tunnor skramlar ofta mest. Bahnhof har inte bäst svarstider, de har precis lika bra som vem som helst under samma förutsättningar. Bäst hastighet borde TeliaSonera ha eftersom dom är T1 ISP, det slår ingen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bahnhof blir min IPS när jag fixar mitt eget lya

Permalänk
Skrivet av miniyou:

Jaså? Har tvärt om för mig att FRA bara får kolla trafik som passerar gränsen, dvs allt utom trafik som går enbart inom Sverige.

Fast mailtrafiken passerar uppenbarligen gränsen om den går från Finland till Sverige. Förstår inte riktigt grejen med att ha skrivet i en lag att man enbart för lyssna av trafik inom landet/ utanför landet eller som passerar gränser, eftersom man inte har en aning om var servrarna finns är det enda alternativet att inte använda internet alls. Finns liksom inte ett "sverigenet" där trafiken enbart hålls inom landet.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

Någon som vet ifall även comviq slutade datalagra? Funderar på att bli kund hos dem men inte hört något om hur de gjorde? För de är väl en del av tele2 men har inte blivit klok på om det bara var vanliga tele2 som slutade lagra. Funderat nämligen på att bli kund hos dem och det är ju ett litet plus ifall även de tog ställning i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wonkmeister:

Bra gjort, men det lär väll knappast ha något med omtanke om kundernas integritet att göra utan snarare deras egna vinstintressen i form av bra PR, minskade lagringskostnader och gratis reklam på sidor som sweclockers, men det spelar ju mindre roll det blir ju win-win för alla inblandade så att säga.

Varför kan man inte både bry sig om sina kunder och ha vinstintresse? Ser inte varför det ena behöver utesluta det andra?
Har man nöjda kunder så är det större chans att man behåller kunderna/får återkommande kunder.

Permalänk

Stolt Bahnhof kund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tomma tunnor skramlar ofta mest. Bahnhof har inte bäst svarstider, de har precis lika bra som vem som helst under samma förutsättningar. Bäst hastighet borde TeliaSonera ha eftersom dom är T1 ISP, det slår ingen.

Fast nu har jag haft Telia, Bredband2, alltele,och sist nu Bahnhof och visst Telia låg runt samma hastighet(94-95) och ping mellan 5-6, bredband2 12-15 (96/95, alltele 10-15 ping kommer inte håg hastigheten men den var lägre. Med andra ord så gör dom andra med vilje så man får sämre svarstid/hastighet om det du skriver stämmer? Bara en sådan sak gör att man blir trogen Bahnhof kund

/Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Fast nu har jag haft Telia, Bredband2, alltele,och sist nu Bahnhof och visst Telia låg runt samma hastighet(94-95) och ping mellan 5-6, bredband2 12-15 (96/95, alltele 10-15 ping kommer inte håg hastigheten men den var lägre. Med andra ord så gör dom andra med vilje så man får sämre svarstid/hastighet om det du skriver stämmer? Bara en sådan sak gör att man blir trogen Bahnhof kund

/Mvh

Vem gör vad med vilje? Varje ISP har sin egen utrustning och bestämmer själv peering och om dom vill vara T1 leverantör är det bara att börja gräva ner egen fiber.

IPS -> ISP
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bahnhofs vd borde bli komiker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vem gör vad med vilje? Varje IPS har sin egen utrustning och bestämmer själv peering och om dom vill vara T1 leverantör är det bara att börja gräva ner egen fiber.

Vad har skärmpaneler med det hela att göra? Eller du kanske menade ISP

Skrivet av shauni:

Bahnhofs vd borde bli komiker

Jon Karlung var kung redan på 90-talet och rörde om när han var chefredaktör på Aktuell Rapport

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Hade inte PTS redan gått ut med att operatörerna inte längre var tvugna att lagra enligft datalagrinsdirektivet? Vad är då syftet med detta?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av brorsan:

Hade inte PTS redan gått ut med att operatörerna inte längre var tvugna att lagra enligft datalagrinsdirektivet? Vad är då syftet med detta?

Detta http://www.sweclockers.com/nyhet/18986-post-och-telestyrelsen...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av brorsan:

Hade inte PTS redan gått ut med att operatörerna inte längre var tvugna att lagra enligft datalagrinsdirektivet? Vad är då syftet med detta?

Syftet är gratis publicitet. Jon Karlung är en narcissist av stora mått och vet hur man utnyttjar media till sin fördel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Mysko, var helt säker på att jag läst en artikel om hur PTS backat om datalagringen för nån vecka sen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av brorsan:

Mysko, var helt säker på att jag läst en artikel om hur PTS backat om datalagringen för nån vecka sen...

Det gjorde du säkert, för sådana artiklar existerar, men sedan ändrade man uppfattning efter en stunds funderande, och då följde nya artiklar om PTS och Tele2 enl. ovan; och när då Bahnhof fann sig utanför rampljuset, igen, valde man tydligen att göra vad som omnämns i denna artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brorsan:

Mysko, var helt säker på att jag läst en artikel om hur PTS backat om datalagringen för nån vecka sen...

Jo, de gick ut med att de "inte avser att vidta några åtgärder" mot operatörer som slutade lagra data. Men sedan var det någon som ryckte i kopplet.

Permalänk

fra och nsa kan logga all trafik som går över deras nätverk iaf ..

Permalänk

Yo bitches gissa vem som blir bahnhof kund sen då det dras fiber i mitt område

Permalänk
Inaktiv

då har bahnhof säkrat i alla fall en kund för en väldigt lång tid framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen300:

Yo bitches gissa vem som blir bahnhof kund sen då det dras fiber i mitt område

Samma här. Byter till Bahnhof när fibernätet öppnas till hösten/vintern. Inte nog med att man sparar en slant så slipper man även Telenor/Bredbandsbolagets datalagring i fortsättningen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...