Permalänk
Avstängd

Är mina temperaturer bra? Intel i7 4790k

Hej SweC. Fick hem min nya dator igår, och kände för att kolla temperaturerna.
Jag har en i7 4790k med en Cooler Master Hyper 212 Evo kylare.
Mina idle temperaturer när jag typ sitter och surfar osv är ungefär 40 grader. Är det bra eller dåligt? Alla säger att det är bra temperaturer med luftkylning, men vill vara på säkra sidan. Sen sa även någon att de nya processorerna är svårare att kyla för det är mindre kärna på processorn men samma prestanda (vet inte om det blev bra formulerat, men så formulerade han sig iallafall).
Sen vid 50% load, kanske lite högre, då jag spelar CSGO, så ligger den på kring 60 grader. Är detta något jag borde oroa mig över? För isåfall får jag ringa inet och snacka med dom, dom som monterade den åt mig.

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem

Den enda temperaturen du behöver bry dig om är den vid 100% load.
Dra igång Intel Burn Test eller OCCT och kolla vad temperaturen hamnar på.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Den enda temperaturen du behöver bry dig om är den vid 100% load.
Dra igång Intel Burn Test eller OCCT och kolla vad temperaturen hamnar på.

Om han inte överklockar behöver han inte ens veta det.
Om temperaturerna ligger stabilt runt 60c så är inte det någon fara.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Den enda temperaturen du behöver bry dig om är den vid 100% load.
Dra igång Intel Burn Test eller OCCT och kolla vad temperaturen hamnar på.

Skrivet av solomon:

Om han inte överklockar behöver han inte ens veta det.
Om temperaturerna ligger stabilt runt 60c så är inte det någon fara.

Ah vad tur att jag inte behöver oroa mig. För idle ligger jag på lite under 40 grader ungefär, mellan 35-40 antar jag.
Sen när jag spelar typ CSGO så hamnar jag kring 60 grader, men det är väl ingen fara?

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Skrivet av dinneman2:

Ah vad tur att jag inte behöver oroa mig. För idle ligger jag på lite under 40 grader ungefär, mellan 35-40 antar jag.
Sen när jag spelar typ CSGO så hamnar jag kring 60 grader, men det är väl ingen fara?

60 skulle jag säga är rätt normalt.

Hade det vart uppåt en 80-90 hade det vart en annan femma

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LordError:

60 skulle jag säga är rätt normalt.

Hade det vart uppåt en 80-90 hade det vart en annan femma

Ah okej, tack för hjälpen!
Streamade CSGO och hamnade på högst 64 grader vid något tillfälle, men antar att man inte behöver oroa sig. Även någon som sa att dom nya processorerna är svårare att kyla än de äldre.

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Skrivet av dinneman2:

Sen sa även någon att de nya processorerna är svårare att kyla för det är mindre kärna på processorn men samma prestanda (vet inte om det blev bra formulerat, men så formulerade han sig iallafall).

Vilken prestanda det är spelar ingen roll för kylningen, det som spelar roll är effektförlusterna. Men han har rätt i att storleken på transistorerna är mindre än vad de var för Sandy Bridge. Om effekten är samma och arean mindre blir temperaturerna högre.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Hedersmedlem

De temperaturerna är helt normala, jag har samma som dig. Det är en brutal processor med höga frekvenser redan i stock - 4.4ghz turbo - så när den får jobba hårt så märks det på temperaturerna

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

De temperaturerna är helt normala, jag har samma som dig. Det är en brutal processor med höga frekvenser redan i stock - 4.4ghz turbo - så när den får jobba hårt så märks det på temperaturerna

Ah tack som fan för svaren, vart jävligt orolig hahah!

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

De temperaturerna är helt normala, jag har samma som dig. Det är en brutal processor med höga frekvenser redan i stock - 4.4ghz turbo - så när den får jobba hårt så märks det på temperaturerna

Förresten Najk. Om temperaturerna går upp emot 60-70 som mina gör vid load upp mot 70%, presterar cpun sämre då?
För ibland så ligger jag inte ens på 200 fps på csgo.. Och har nu 4790k och 780 grafikkort.
Tänkte om temperaturen gör så att prestandan blir sämre?

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

De temperaturerna är helt normala, jag har samma som dig. Det är en brutal processor med höga frekvenser redan i stock - 4.4ghz turbo - så när den får jobba hårt så märks det på temperaturerna

Tänkte fråga en sak till. Köpte Cooler Master Hyper 212 Evo kylaren till min i7 4790k, är det en lite klen kylare för processorn tro?
Tänkte om det är värt att kasta ut ytterliggare 1000 och köpa en h100i, eller min processor klarar sig bra på en 212 evo?
Kommer livestreama och sånt..

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem

Ska du inte överklocka duger nog 212 kylaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dinneman2:

Förresten Najk. Om temperaturerna går upp emot 60-70 som mina gör vid load upp mot 70%, presterar cpun sämre då?
För ibland så ligger jag inte ens på 200 fps på csgo.. Och har nu 4790k och 780 grafikkort.
Tänkte om temperaturen gör så att prestandan blir sämre?

Det är när du kommer upp i temperaturer kring 100 grader som denna processor börjar "Throttla" - vilket innebär att den sänker processorns prestanda för att skydda den från att skadas.
Men vid din temperatur sker ej detta så det har ingen påverkan.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

Det är när du kommer upp i temperaturer kring 100 grader som denna processor börjar "Throttla" - vilket innebär att den sänker processorns prestanda för att skydda den från att skadas.
Men vid din temperatur sker ej detta så det har ingen påverkan.

Okej tack. Men känns ändå som att en 4790k borde hålla lägre temps än 38-40 idle och 60-70 vid load med en evo kylare + 6 fläktar i ett r4.

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dinneman2:

Okej tack. Men känns ändå som att en 4790k borde hålla lägre temps än 38-40 idle och 60-70 vid load med en evo kylare + 6 fläktar i ett r4.

Kör du den i stock nu, eller har du överklockat nu?

Hur snabbt kör du fläktarna på CPU-kylaren?

Har du ändrat CPU Core voltage till manuellt i BIOS?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

Kör du den i stock nu, eller har du överklockat nu?

Hur snabbt kör du fläktarna på CPU-kylaren?

Har du ändrat CPU Core voltage till manuellt i BIOS?

Kör i stock.
Evo-fläkten är på 100% tror jag, tror jag lyckades ändra det i bios.
Hur ändrar jag Cpu core voltage till manuellt i bios? Inte så kunnig

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

Kör du den i stock nu, eller har du överklockat nu?

Hur snabbt kör du fläktarna på CPU-kylaren?

Har du ändrat CPU Core voltage till manuellt i BIOS?

Hittade CPU Core voltage och prövade ändra till manuellt, fanns även några andra alternativ som adaptive mode eller vad det nu stod.
Märkte iallafall ingen skillnad när jag ändrade till manual på core voltage när det kommer till temperaturerna.
Men det fanns även en massa andra saker som typ Cpu cache voltage osv, är det något jag bör ändra där?
Vill ha så låga temps som möjligt.. Idle är liksom 40 grader, typ 79 grader vid 100% load. Dock så ska det ju inte vara så stor fara för en i7 4790k då den är 88watts och klarar högre temperaturer än t.ex 4770k och dom andra som ligger på lägre watt. Men man tycker ju ändå att temperaturerna borde vara lite mindre.
Har alla fläktar inkl cpun på full patte i bios.

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem

Det är någon här på sweclockers, minns inte vem där det står något i stil med "Att mäta temperaturen på processorn i idle är ungefär lika användbart som att mäta temperaturen i en frys vid avfrostning"

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinneman2:

Hej SweC. Fick hem min nya dator igår, och kände för att kolla temperaturerna.
Jag har en i7 4790k med en Cooler Master Hyper 212 Evo kylare.
Mina idle temperaturer när jag typ sitter och surfar osv är ungefär 40 grader. Är det bra eller dåligt? Alla säger att det är bra temperaturer med luftkylning, men vill vara på säkra sidan. Sen sa även någon att de nya processorerna är svårare att kyla för det är mindre kärna på processorn men samma prestanda (vet inte om det blev bra formulerat, men så formulerade han sig iallafall).
Sen vid 50% load, kanske lite högre, då jag spelar CSGO, så ligger den på kring 60 grader. Är detta något jag borde oroa mig över? För isåfall får jag ringa inet och snacka med dom, dom som monterade den åt mig.

Du behöver inte oroa dig. Kör prime95 och kolla maxtempen under 100% load. Är den över 80 skulle jag ha kontaktat inet

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd

För att svara på trådtiteln: Bra temp? Nej, men okej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jagheter:

Det är någon här på sweclockers, minns inte vem där det står något i stil med "Att mäta temperaturen på processorn i idle är ungefär lika användbart som att mäta temperaturen i en frys vid avfrostning"

Fast är idle-tempen 50°C kan man ju börja misstänka att nåt är galet, så det är bara korkat att påstå att idle-tempen inte spelar roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Fast är idle-tempen 50°C kan man ju börja misstänka att nåt är galet, så det är bara korkat att påstå att idle-tempen inte spelar roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst visst men nu skrev jag ju också att det var någon som hade skrivit sådär ungefär i sin sign.
Vi är alla väl medvetna om att idletempen inte är någonting man ska strunta i.

Och om frysen ligger i 50C under avfrostning kan man också misstänka något fel

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dinneman2:

Kör i stock.
Evo-fläkten är på 100% tror jag, tror jag lyckades ändra det i bios.
Hur ändrar jag Cpu core voltage till manuellt i bios? Inte så kunnig

Beroende på vilket moderkort du har så finns den inställningen någonstans, men om du inte är van vid att pilla runt så läs på noggrant innan du ger dig på att ändra i BIOS.

Kör i stock ett tag nu och utvärdera. Din processor är oerhört kraftig så som den är, med en turbo upp till 4.4 Ghz - och den med denna kraft kommer värme på köpet

Medan du gör det, läs på om ditt moderkort, titta gärna på guiden till överklockning som finns här på forumet. Visserligen bara för Sandy- och Ivy Bridge, men grunderna är desamma.

Lycka till

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Fast är idle-tempen 50°C kan man ju börja misstänka att nåt är galet, så det är bara korkat att påstå att idle-tempen inte spelar roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på fläktkurva.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz