Intel i7 3770k + Stockkylare 50-55c vid surfande

Permalänk
Medlem

Intel i7 3770k + Stockkylare 50-55c vid surfande

Hejsan!

På senare tid så har jag sett min processor gå upp till högre och högre grader. Så idag kikade jag inuti och såg en hel del damm inuti i stockkylaren, vilket jag tror skapar denna värme. Så jag tog bort kylaren för att försöka få bort så mycket som möjligt men det fungerar nog bäst med luft på burk. På själva processorn så är kylpastan ganska torr (nähä) och undrar ifall jag ska köpa lite ny kylpasta och sätta på. Det har jag dock aldrig gjort förut men vad jag sett så tar man bort gamla med hushållspapper samt alkohol. Och när det gäller att sätta på ny pasta så ska man sätta en klutt i mitten och sedan sätta på kylaren igen. Man ska inte sprida ut den utan det ska den göra själv. Stockfläkten från Intel hade ju egen kylpasta på sig så jag tog inte på någon extra när jag satt ihop den.

Det här är den korrekta vägen och förhoppningsvis ett sätt på minska tempen, eller tänker jag fel?
Mvh.

Permalänk
Medlem

Blås rent fläkten ordentligt. Ta bort den gamla pastan med kaffefilter och kemisk bensin eller liknande. Annars helt rätt som du skrev.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Blås rent fläkten ordentligt. Ta bort den gamla pastan med kaffefilter och kemisk bensin eller liknande. Annars helt rätt som du skrev.

Tänkte prova först att blåsa ur all damm och kolla hur tempen ser ut då, annars tänker jag sätta på ny pasta. Jag är lite rädd över att alkoholen/bensinen ska komma någon annanstans än på processorn, men ska nog gå fint.

Permalänk
Medlem

Häller du bensinen på kaffefiltret och inte tvärt om är det lugnt. Jag hade trots det bytt då Intels egna pasta e rätt kass. Allt som förbättrar värmen på deras egna är bra.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|